معرفی ۱۰ قلعه باشکوه و معروف در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی ۱۰ قلعه باشکوه و معروف در ایران

در گذشته قلعه‌ها از اهمیت بالایی به منظور دفاع از سرزمین‌ها برخوردار بودند. اغلب قلعه‌ها را برای داشتن دید بهتر و تحت نظر داشتن موقعیت و حمله‌های دشمن بر فراز قله‌ها می‌ساختند. همچنین ارتفاعات صخره‌ای را به منظور دشوار کردن دسترسی دشمنان به قلعه‌ها انتخاب می‌کردند. به دلیل تاریخ پر فراز و نشیبی که کشورمان ایران تجربه کرده امروزه شاهد قلعه‌های متعددی در شهرهای مهم آن هستیم. قلعه‌ها در بین گردشگران و عاشقان طبیعت و کوهنوردی به یکی از مکان‌های محبوب تبدیل شده‌اند. چنانچه شما نیز به بازدید از معروف‌ترین قلعه‌های ایران برای سفری در تاریخ باشکوه آریایی علاقه دارید تنها کافی است تا چند دقیقه از زمان خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

 

۱. قلعه ارگ بم

اولین نامی که در بین معروف‌ترین قلعه‌های ایران به ذهن‌ها می‌رسد، قلعه ارگ بم است. این قلعه در استان کرمان و در شهر بم واقع شده و از ارزش و اهمیت تاریخی بالایی برخوردار است. به طوری که موفق شده نام خود را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند. ارگ بم در طول سال‌ها تحت تاثیر سوانح طبیعی و تاریخی متعددی قرار گرفته و آسیب‌های شدیدی را متقبل شده است. یکی از شدیدترین این آسیب‌ها در زلزله سال ۱۳۸۲ به آن وارد شد که حدود ۸۰ درصد از بنا از بین رفت. اما به دلیل ارزش تاریخی بالایی که داشت نام آن در لیست میراث جهانی در معرض خطر یونسکو قرار گرفت و از سرتاسر دنیا برای بازسازی آن کمک‌های مالی و غیر مالی بسیاری اعطا گردید. بنابراین ارگ بم موفق شد بار دیگر نام خود را در سال ۱۳۹۲ از فهرست میراث تاریخی در معرض خطر پاک کرده و در فهرست میراث تاریخی یونسکو قرار دهد.

ارگ بم دارای وسعتی به بزرگی ۱۸۰ هزار متر مربع می‌باشد. دیوارهای آن در ارتفاع ۶ الی ۷ متری ساخته شده و تقریبا ۱۸۱۵ متر امتداد دارند. این ارگ باشکوه از ۶۷ برج و دو قسمت جداگانه تشکیل شده است. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که یک بخش آن به حکومت و حاکمان وقت و بخش دیگر آن به مردم عادی و رعیت تعلق داشت. تاریخ ساخت آن نیز به دوران قرن ۵ قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. نکته جالب اینکه تا ۱ قرن پیش ارگ بم مورد استفاده قرار می‌گرفت. برای بازدید از ارگ بم باید در ساعات کاری بین ۷:۳۰ صبح الی ۷ شب در نیمه اول سال و ۷:۳۰ صبح تا ۵ عصر در نیمه دوم سال حضور داشته باشید.

 

بهترین زمان برای سفری رویایی به کیش

 

۲. قلعه الموت

از دیگر قلعه‌های ایران که از شکوه و ابهت بالایی برخوردار است می‌توان قلعه الموت را نام برد. این قلعه بی‌نظیر در منطقه‌ای به نام الموت از توابع قزوین قرار دارد. قلعه الموت در گذشته محل استقرار حسن صباح بوده که با نام آشیانه عقاب نام‌گذاری شده بود. این قلعه نیز همانند دیگر بناهای تاریخی در طول زمان دچار آسیب‌های جدی شده اما همچنان توانسته زیبایی و جلال خود را حفظ کند.

قلعه الموت بر فراز صخره‌ای به بلندی ۲۱۶۳ متر قرار گرفته و تقریبا وسعتی به اندازه ۲۰ هزار متر مربع دارد. ارتفاع خود قلعه نیز به تنهایی ۲۰۰ متر است. برای اینکه بتوانید به بازدید از قلعه الموت از نزدیک بروید باید مسافتی سخت را کوهنوردی کنید. فاصله قلعه الموت از مرکز تهران حدود ۲۴۰ کیلومتر است. از آنجایی که الموت در ارتفاعات قزوین قرار داشته و فصل‌های زمستان و پاییز غیر قابل دسترسی است و توصیه می‌شود در فصل تابستان به بازدید از آن بروید. حتما سعی کنید در این مسیر از افراد با تجربه کمک گرفته و تجهیزات مورد نیاز اعم از کفش مناسب، آب کافی و ... را به همراه داشته باشید. در کنار بازدید از این بنای تاریخی با فتح قلعه الموت ‌می‌توانید به تماشای چشم‌اندازهای زیبای اطراف نیز بپردازید. مناسب‌ترین ساعات برای بازدید از قلعه الموت در نیمه اول سال از ساعت ۹ صبح الی ۷ عصر و نیمه دوم سال از ۹ صبح تا ۶ عصر خواهد بود.

 

۳. قلعه فلک الافلاک

مورد بعدی از معروف‌ترین قلعه‌های ایران، قلعه فلک الافلاک نام دارد. این قلعه باشکوه که با نام دژ شاپور خواست نیز شناخته می‌شود از جمله بناهای تاریخی متعلق به استان لرستان واقع در خرم آباد است. از دیگر نام‌های این بنا، قلعه دوازده برجی می‌باشد. به منظور دسترسی به قلعه فلک الافلاک باید بر بالای تپه‌ای که بر روی آن واقع شده بروید. البته بالا رفتن از این تپه چندان دشوار نبوده و با کمی پیاده‌روی شیب دار به آنجا خواهید رسید. از آنجایی که قلعه فلک الافکار در طول دوره‌های مختلف تاریخ تکمیل شده با رفتن به آن می‌توانید از سبک‌های معماری دوره‌های متعدد تاریخی نیز دیدن کنید. وسعت فلک الافکار در حدود ۵۳۰۰ متر مربع بوده و دیواری به ارتفاع ۲۳ متر را دارا است. مصالحی که در ساخت این قلعه مورد استفاده قرار گرفته‌‌اند خشت، آجر، سنگ و ملات می‌باشد.

قلعه فلک الافلاک بنایی متعلق به دوران ساسانیان است که در سال ۱۳۴۸ موفق شد در فهرست آثار ملی ایران نام خود را قرار دهد. در بازدید از این بنای باشکوه تاریخی می‌توانید از حیاط‌های اول و دوم و یک حمام قدیمی که در این مجموعه قرار دارند نیز دیدن کنید. همچنین چندین موزه و یک چایخانه برای اندکی نشستن و نوشیدن یک فنجان چایی در محوطه آن به چشم می‌خورند. ساعات مجاز برای وارد شدن به محوطه قلعه فلک الافلاک همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است.

 

۱۲ هتل نزدیک به مراکز خرید در مشهد

 

۴. قلعه بابک

آذربایجان همواره در طول تاریخ کشورمان اهمیت بالایی داشته است. بنابراین جای هیچ تعجبی نیست که یکی از معروف‌ترین قلعه‌های ایران در آذربایجان شرقی و سمت کلیبر واقع شود. قلعه بابک که به آن دژ‌ بابک و بذ هم گفته می‌شود در فهرست آثار ملی ایران قرار داشته و قدمتی متعلق به دوران ساسانیان دارد. تپه‌ای که قلعه بابک بر روی آن بنا شده ارتفاعی در حدود ۲۳۰۰ الی ۲۶۰۰ متر داشته و دور تا دور آن با دره‌های عمیق احاظه شده است. البته برای بالا رفتن از آن می‌توانید از مسیر پله‌ای استفاده کنید. پس از فتح قلعه بابک حتما نظاره‌گر چشم‌اندازی زیبا از جنگل‌های ارسباران و دره‌های اطراف شوید. طبیعت‌گردان در هر ساعتی از شبانه‌روز می‌توانند به بازدید از قلعه باشکوه بابک بروند.

 

۵. قلعه رودخان

قلعه رودخان نامی آشنا برای هر ایرانی که عاشق گشت و گذار و طبیعت گردی می‌باشد، است. قلعه رودخان در روستایی با همین نام و در شهرستان فومن از خطه شمال واقع شده است. این قلعه ۲.۶ هکتار وسعت داشته و از ۶۵ برج و بارو تشکیل شده است. دیوارهایی که اطراف این قلعه را محصور کرده‌اند طولی در حدود ۱۵۰۰ متر دارند. همانند اغلب قلعه‌های باشکوه ایران، قدمت قلعه رودخان نیز به دوران ساسانیان برمی‌گردد. برای رسیدن به این قلعه باید به ارتفاعی در حدود ۶۶۵ تا ۷۱۵ متر بالاتر از سطح دریا بروید.

 در طول مسیر با رودخانه‌ای به همین نام همراه خواهید شد. قلعه رودخان دارای دو قسمت مهم به نام‌های بنای ارگ اصلی و قورخانه است. ارزش تاریخی و ابهتی که قلعه رودخان دارد سبب شده تا نام خود را در فهرست آثار ملی ایران بگنجاند. چنانچه قصد بازدید از قلعه رودخان را دارید حتما در ساعات بین ۷:۳۰ صبح تا ۹:۴۵ شب در آن حضور داشته باشید.

 

۶. قلعه ارگ راین

قلعه ارگ راین در سمت جنوب غربی شهر راین که از توابع استان کرمان می‌باشد، قرار گرفته و تاریخ ساخت آن به دوران حکومت ساسانیان برمی گردد. این قلعه از خشت تشکیل شده و از لحاظ ظاهری شبیه به ارگ بم است. البته ارگ راین از لحاظ بزرگی ابهت و شکوه ارگ بم را دارا نیست. از قلعه زیبا حدود ۲۲ هزار متر مربع وسعت داشته و درون آن از قسمت‌های متنوعی از قبیل بازار، بخش‌های متعلق به حاکمان و رعیت به صورت جداگانه، مکتب خانه و ... به چشم می‌خورند. دیوارهای اطراف ارگ راین که با هدف محافظت از آن تشکیل شده‌اند بلندی در حدود ۱۰ متر را دارا هستند. ارگ راین اولین بار در سال ۱۳۴۵ موفق شد نام خود را در لیست آثار ملی ایران وارد کند. با وجود صدها سال که از قدمت این قلعه تاریخی می‌گذرد هنوز بسیاری از قسمت‌های آن سالم و بدون آسیب باقی مانده‌اند و این گواهی بر استحکام بالای این بنای تاریخی خشتی است.

 

آشنایی با موزه ژئوپارک قشم

 

۷. قلعه نارین

قلعه نارین که در محاوره نارین قلعه نامیده می‌شود، از جمله باشکوه‌ترین بناهای خشتی جهان به شمار می‌رود. چرا که این قلعه بر فراز تپه‌ای مرتفع با چشم‌اندازی از شهر بنا شده و وسعتی در حدود ۳ هکتار دارد. این قلعه تاریخی قدمتی در حدود ۵۰۰۰ سال داشته و از قدیمی‌ترین قلعه‌های حکومتی جهان محسوب می‌شود. برای بازدید از نارین قلعه باید مسیر شهرستان میبد واقع در استان یزد را در پیش بگیرید. در کنار عظمت و قدمت بسیار باارزش این قلعه معماری خاص آن نیز توانسته توجه همگان را به خود برانگیزد. با نگاه کردن به دیواره‌های این بنا متوجه متفاوت بودن ابعاد و ساختار خشت‌های استفاده شده در آن خواهید بود. این موضوع گواهی بر بنا شدن آن در طول دوره‌های مختلف از لحاظ زمانی است.

نارین قلعه از دو قسمت بالایی و پایینی تشکیل شده که در حال حاضر اکثر بخش‌های قسمت پایینی از بین رفته است. بخش بالایی متعلق به حاکمان و قسمت پایینی در طول تاریخ متعلق به مردم عادی بوده است. این بنا موفق شد در سال ۱۳۵۴ در لیست آثار ملی ایران قرار بگیرد. برای بازدید از شکوه قلعه نارین می‌توانید در ساعات بین ۷:۳۰ صبح الی ۵ بعد از ظهر در آن حضور داشته باشید.

 

۸. قلعه دختر

استان فارس نیز از قلعه‌های باشکوه ایرانی بی‌دریغ نبوده و قلعه دختر را در خود جای داده است. علاقه‌مندان می‌توانند در ۶ کیلومتری جاده فیروز آباد واقع در استان فارس این قلعه را پیدا کنند. طبق روایت‌های تاریخی گفته می‌شود که قلعه دختر به دستور اردشیر بابکان بنا شده و برای ساخت آن از سنگ و ساروج استفاده کرده‌اند. قلعه دختر به دلیل موقعیت مکانی خود واقع در دامنه کوه از لحاظ استراتژیکی برای حاکمان اهمیت بالایی داشته است. وسعت این قلعه حدودا ۲۳۰۰ متر مربع بوده و از ۳ طبقه اصلی تشکیل شده است. قلعه دختر از جمله بناهایی است که خیلی زود (در سال ۱۳۱۵) توانست نام خود را وارد لیست آثار ملی کشور کند. همچنین ثبت شدن نام آن در لیست میراث جهانی یونسکو دلیلی محکم بر ضرورت بازدید از آن برای علاقه‌مندان به چنین مکان‌هایی است. به منظور بازدید از قلعه دختر می‌توانید همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۷ عصر در آنجا حضور داشته باشید.

 

۹. قلعه ایزدخواست

از دیگر قلعه‌های ایران که در استان فارس بنا شده، قلعه ایزدخواست یا دژ ایزدخواست است. از دیگر نام‌های آن نیز می‌توان به قلعه سرسنگ و قلعه کهنه نیز اشاره کرد. این بنای باشکوه تاریخی در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال آباد و بر بالای یک صخره رسوبی واقع شده است. آنچه این صخره را در زمان خود و امروزه منحصر به فرد کرده محصور شدن آن با دره‌های عمیق از سه طرف است. بلندی قلعه ایزدخواه در برخی از نقاط به ۲۲ متر رسیده و بر روی دیوارهای آن تصاویر و نقاشی‌هایی تاریخی به چشم می‌خورند. گفته می‌شود قلعه ایزدخواه در ابتدای دوره‌های بعد از اسلام همزمان با حکومت ساسانیان ساخته شد. علاقه‌مندان در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانند فرصت بازدید از قلعه ایزدخواست را داشته باشند.

 

تفریحات قشم را بشناسیم

 

۱۰. قلعه سریزد

قلعه سریزد به عنوان کهن‌ترین صندوق امانات ایران و جهان توانسته به یکی از معروف‌ترین قلعه‌های ایران تبدیل شود. این قلعه ارزشمند مثل اکثر قلعه‌های تاریخی و باشکوه ایرانی در دوره حکومت ساسانیان و در روستایی با همین نام در شهرستان مهریز بنا شده است. بومیان منطقه در طول تاریخ در حین حمله و غارت دشمنان دارایی‌ها و اشیا گران قیمت خود را در قلعه سریزد مخفی می‌کردند. به همین دلیل عنوان صندوق امانات را از آن خود کرده است. در دور تا دور قلعه سریزد خندق‌هایی به عمق ۳ الی ۴ متر و قطر ۶ متر ایجاد شده و این آن را برای دشمنان دست نیافتنی کرده است. سبک معماری و ساختار قلعه سریزد در مقایسه با دیگر قلعه‌های کشور کمی متفاوت بوده و این آن را به یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های ایران تبدیل کرده است. برای بازدید از قلعه سریزد باید در ساعات ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر در آنجا حضور داشته باشید.

۲۱ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران