سفر یک روزه از کوش آداسی به سلجوک

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
سفر یک روزه از کوش آداسی به سلجوک

یکی از دلایل اصلی بازدید گردشگران از سلجوک در تور کوش آداسی، نزدیکی این شهر به ویرانه‌های باستانی افسوس است. این منطقه که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی کوش آداسی و حتی آنتالیا به حساب می‌آید، سالانه توریست‌های بسیار زیادی را به خود می‌بیند که بخش زیادی از آن‌ها از جاذبه‌های اطراف آن‌جا مخصوصا سلجوک نیز بازدید به عمل می‌آورند. به همین دلیل بهتر دیدیم شما را با جذبه‌های گردشگری این بخش از ترکیه آشنا کرده و مسیرهای رسیدن به آن‌جا را با هم مرور کنیم.

 

کوتاه درباره سلجوک

یکی از چیزهایی که شما را در این منطقه مجذوب خود خواهد کرد، دیدن دوره‌های تاریخی مختلف ترکیه در سلجوک است. شما در یک قاب می‌توانید معبد آرتمیس را در کنار مسجد عیسی بیگ مشاهده کرده و پشت سر هر دوی آن‌ها قلعه عثمانی را ببینید. ابنیه‌ای که هر کدام در دوره‌ای کاملا متفاوت از تاریخ ترکیه ساخته شده‌اند.

این شهر در نواحی غربی ترکیه واقع شده و به دروازه‌ی افسوس نیز شهرت دارد. در واقع فاصله‌ی تقریبا دو کیلیومتری افسوس به سلجوک، این مکان تاریخی را به یکی از جاذبه‌های گردشگری آن‌جا تبدیل کرده است. خیلی از تورهایی که به مقصد افسوس برنامه ریزی می‌شوند، عموما شما را به مقاصد دیگر نیز خواهند برد که یکی از گزینه‌های آن‌ها سلجوک محسوب می‌شود. البته شما می‌توانید با تاکسی و یا حتی وسایل نقلیه عمومی نیز از کوش آداسی به سلجوک بروید.

 

وسایل مورد نیاز در سفر به کوش آداسی

سلجوک در کجا قرار گرفته و چطور می‌توان به آن‌جا رفت؟

سلجوک در نواحی غربی ترکیه و در شرق شهر ساحل کوش آداسی واقع شده است. فاصله‌ی بین کوش آداسی و این شهر تنها حدود ۱۴ کیلومتر بوده که به وسیله‌ی تاکسی نزدیک به یک ربع طول می‌کشد تا به آن‌جا برسید. همانطور که گفتیم، افسوس در دو کیلومتری سلجوک قرار گرفته است و بازدید از هر دوی این مناطق، بسیار ساده و در دسترس خواهد بود و به همین دلیل حتما پیشنهاد می‌کنیم در سفر به کوش آداسی سری به آن‌جا بزنید.

خوشبختانه به غیر از تورهایی که به مسیر مورد نظر می‌روند، شما به وسیله‌ی اتوبوس و تاکسی نیز می‌توانید به سلجوک بروید. برای این که سوار اتوبوس شوید باید به ایستگاه اتوبوس کوش آداسی بروید. برای این کار کافی است است از محل هتل سوار تاکسی شوید و از راننده بخواهید شما را به "اوتوگار" ببرد. از آن‌جا چندین شرکت به مقصد سلجوک اتوبوس دارند که هزینه‌ی این مسیر نیز بسیار پایین نزدیک به 4 یورو خواهد بود. تاکسی‌های شهری نیز شما را به سلجوک می‌برند که مسلما راحت‌ترند اما هزینه‌ی سفر شما خیلی بیشتر خواهد شد. برای این که از سلجوک به افسوس بروید، پای پیاده حدود نیم ساعت پیاده روی خواهید داشت یا این که از همان‌جا می‌توانید با هزینه‌ای پایین، تاکسی گرفته و به محل ویرانه‌های باستانی برسید.

جاذبه‌های گردشگری سلجوک

مسلما تمام کسانی که به این بخش از تور ترکیه سفر می‌کنند، اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد، بازدید از جاذبه‌های تاریخی رومی افسوس است. اما خود سلجوک نیز دیدنی‌هایی دارد که از آن‌ها نیز برایتان خواهیم گفت.

بازدید از خانه‌ی مریم مقدس

خیلی‌ها بر این باورند که این خانه، مزلگاه مریم مقدس بوده و آن را از سنت جان دریافت کرده و در سال‌های جوانی خود در آن‌جا سکونت داشته است. البته هیچ گونه تاییدیه‌ای از طرف کلیسا و پاپ در این مورد انجام نشده اما در نهایت این محل هم جایی مهم از نظر مذهبی برای مسیحیان بوده و هم این که از نظر تاریخی، گردشگران پرشماری از این خانه‌ی کوچک دیدن می‌کند. جالب است بدانید که در طول زیارت کنندگان مسیحی بسیاری از جای جای دنیا برای بازدید از این خانه به این محل می‌آیند.

 

بایدها و نبایدهای سفر به کوش آداسی

غار اصحاب کهف

داستان اصحاب کهف تنها در قرآن نیامده و در انجیل نیز روایت شده است. داستان ۷ جوان و یک سگ که برای سال‌ها درون غاری خواب بودند و سپس در همان سن از خواب بیدار می‌شوند. البته این را باید مد نظر داشت که چند غار دیگر هم هستند که به عنوان غار این قصه شناخته می‌شوند اما معروف‌ترین این مکان‌ها، در این محل واقع شده و از جمله جاهای جالبی است که بهتر است حتما از آن بازدید به عمل آورید. غاری که به روایات تاریخی، برای چند صد سال میزبان آن‌هایی بوده که نمی‌توانستند، دین خود را در زمان رومیان باستان بازگو کرده و از حکومت وقت به آن‌جا پناه می‌برند.

باسیلیکا سنت جان

همچون دیگر جاهایی که در این منطقه وجود دارد، در مورد این محل نیز نمی‌توان به صورت صد در صد نظر داد و تنها گمانه‌ زنی‌هایی وجود دارد که این محل، مقبره سنت جان است. هم سنت جان و هم مریم مقدس، برای مدتی در افسوس و سلجوک حضور داشتند و این مهم اصلا دور از انتظار هم نیست. بخش زیادی از این مقبره در حال حاضر نابود شده اما هنوز هم می‌توان نمای کلی از این محل را مشاهده کرد. همچنین باسیلیکا سنت جان یکی از ۷ کلیسایی است که در انجیل عهد جدید از آن یاد شده.

 

راهنمای رسیدن به شهر ساحلی کوش آداسی

مسجد عیسی بی

وقتی خیابان منتهی به باسیلیکا سنت جان را پیش بروید، کمی دورتر به مسجد عیسی بی خواهید رسید که در قرن ۱۴ میلادی ساخته شده و از معماری چشم نوازی بهره می‌برد. ساخت این مسجد حدودا دو سال به طول انجامیده و دارای فضایی نسبتا بزرگ است و زمان خود از زیباترین معماری‌های این منطقه محسوب می‌شده است. این مسجد دو ورودی مجزا دارد و بخشی از دیوارهای آن از مرمر بسیار جذاب پوشیده شده و ارتفاع گنبدهای آن به ۵۶ متر می‌رسد. متاسفانه بخشی از بنای اصلی این مسجد از جمله مناره بزرگ آن در سال ۱۸۲۹ خراب شده بود که بخش‌هایی از آن در سال‌های بعد، مرمت گشت.

جاذبه‌های باستانی رومی در افسوس

جاذبه‌های گردشگری مربوط به دوره‌های باستانی در افسوس و بخش‌هایی از سلجوک بسیار هستند. یکی از باشکوه‌ترین آن‌ها، کتابخانه به جا مانده از روم باستان است که هنوز بخش‌های بسیار زیادی از جمله پیکر تراشی‌های ورودی آن به جا مانده. ساخت کتابخانه سلسوس به سال ۱۱۷ میلادی بر می‌گردد، جایی که بیش از ۱۲ هزار کتیبه مختلف در آن‌جا نگهداری می‌شد و غنی‌ترین کتابخانه باستانی بعد از الکساندریا و پرگاموم به حساب می‌آمد. بازدید از این محل یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در بازدید از افسوس باید انجام دهید.

اما یکی دیگر از مهم‌ترین ابنیه باستانی در افسوس، دروازه هادریان است. جایی که زیبایی معماری در سده‌های قبلی را به رخ می‌کشد، بلکه جایی عالی برای عکاسی نیز به حساب می‌آید. همچون بسیاری دیگر از شهرهای بزرگ رومی، افسوس نیز دارای یک تئاتر بزرگ بود. تئاتری که ساختش به بیش از ۳ قرن قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد و گنجایش آن حدود ۲۵ هزار نفر است. بخش‌های زیادی از این محل سالم است و حتی همین حالا نیز می‌تواند میزبان برنامه‌های مختلف هنری باشد. همچنین یک تئاتر کوچک‌تر با نام اودئون نیز در این شهر واقع است که در همان نزدیکی می‌توانید آن‌جا را نیز ببینید.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در مسیر سلجوک واقع شده، معبد آرتمیس است که البته تنها ویرانه‌هایی از ۱۲۸ ستون سنگی آن‌جا باقی مانده. معبدی که ساخت آن به سال ۳۲۳ قبل از میلاد مسیحی بر می‌گردد و یکی از عبادتگاه‌های بسیار مهم در این منطقه محسوب می‌شده است. البته غیر از این محل‌های مهم تاریخی، بهتر است در خیابان‌های افسوس نیز قدم بزنید و از جاهای مختلف دیدن نمایید. هر گوشه از این شهر زیبا، داستانی جذاب برای تعریف کردن دارد.

 

گشت و گذاری فرهنگی در کوش آداسی

موزه افسوس

بخش زیادی از یافته‌های به دست آمده از کاوش‌ها در این منطقه را نمی‌توان در فضای باز نگهداری کرد و به همین دلیل، موزه‌ای در این مکان درست شده که پیشنهاد می‌کنیم، حتما باید یه دیدنش بروید. در موزه باستان شناسی افسوس تندیس‌هایی مربوط به دو قرن قبل از میلاد مسیح یا اشیاء مختلف از دوره‌های اولیه‌ی تمدن مربوط به بیش از ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح نگهداری می‌شود. موزه افسوس یکی از مهم‌ترین موزه‌های باستان شناسی در ترکیه به حساب می‌آید اما متاسفانه برخی از کشفیات مربوط  به افسوس دیگر در ترکیه نیستند و مدت‌ها قبل به موزه‌های مختلف در بریتانیا و چند کشور دیگر فرستاده شده‌‌اند.

در نزدیکی سلجوک به کجاها برویم؟

بعد از چند ساعتی که این منطقه را گشتید، پیشنهاد ما این است که حتما سری به روستای زیبای شیرینجه بزنید. این روستای کوهستانی فوق‌العاده زیبا بسیار شبیه به ماسوله یا دیگر روستاهای کوهستانی ایران است که جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ نفر داشته و تنها ۸ کیلومتر از سلجوک دور است. ساخت این دهکده مربوط به قرن ۱۵ میلادی است، جایی که ساکنان افسوس آن‌جا را رها کرده و به این منطقه پناه آورده بودند.

ساحل پاموکاک دیگر گزینه‌ی پیش روی شماست که در ۳ کیلومتری سلجوک قرار دارد و یک ساحل بسیار بزرگ با شن نرم و طلایی بوده که تا حد بسیار زیادی، خلوت‌تر از سواحل عمومی کوش آداسی به حساب می‌آید و فضایی دلچسب و زیبا دارد. برای آن‌هایی که می‌خواهند یک روز جذاب را خارج از کوش آداسی بگذرانند، هیچ چیز مثل پایانی خوش در در این ساحل نیست. بعد از بازدید از آن‌جا، می‌توانید به کوش آداسی برگشته و تفریحات شبانه در این شهر را نیز امتحان کنید.

 

راهنمای رسیدن به شهر ساحلی کوش آداسی

نکاتی در سفر یک روزه از کوش آداسی به سلجوک باید مد نظر داشته باشید:

  • برای بازدید از خود افسوس تنها تا ساعت ۷ بعد از ظهر زمان دارید، البته زمستان‌ها ساعت بسته شدن ورودی‌ها به ساعت ۶ بعد از ظهر می‌رسد
  • ۳ تا ۶ ساعت روز برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری سلجوک و افسوس کافی است
  • ورودی به افسوس ۱۰۰ لیر است اما دیگر جاذبه‌های گردشگری خارج از افسوس و در خود سلجوک، عموما رایگان هستند

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران