سفر روزانه از کوش آداسی به فتحیه

جاذبه‌های گردشگری کوش آداسی
سفر روزانه از کوش آداسی به فتحیه

این قسمت از ریوریای ترکیه (خط ساحلی) دارای قدمتی کهن بوده و مردم به مدت ۵ هزار سال در آن ساکن بوده‌اند. فتحیه زمانی تلمسوس، بخشی از لیکیای باستان، کنفدراسیون ایالت-شهرهای مستقل بود. لیمیایی‌ها به خاطر عادات تدفین منحصر به فرد خود معروف بودند و تابوت‌های ۲۵۰۰ ساله را در خیابان‌های فتحیه و مقبره‌های صخر‌ه‌ای شگفت انگیزی در صخره‌های خارج از شهر به جا گذاشته‌اند. فتحیه امروز یک استراحتگاه جذاب برای تعطیلات و یک نقطه ورودی مناسب برای خرابه‌های دورافتاده دیگر شهرهای لیکیا، دره ۱۸ کیلومتری ساکلیکنت و ساحل و تالاب فوق‌العاده در اولودنیز است. همچنین فتحیه به عنوان یکی از جذاب‌ترین مقاصد روزانه از سمت کوش آداسی است که به شدت مورد استقبال قرار می‌گیرد. اگر زمان مناسبی را در تور کوش آداسی به سر می‌برید و قصد دارید تا از اطراف هم دیدن کنید فتحیه باید در فهرست کارهای شما باشد.

 

ساحل اولودنیز (Ölüdeniz Beach) فتحیه در ترکیه

تنها ده کیلومتری جنوب شهر قدیمی فتحیه، منظره‌ای از زیبایی نادر در دسترس است که با پرچم آبی هلالی از سنگریزه‌های سفید، آب‌های شفاف و کریستالی و مسحورکننده که در نور خورشید می‌درخشد توانسته شهرت و توجه زیادی را به خودش جلب کند. البته چیزهای زیادی با هم ترکیب می‌شوند تا این مکان را بسیار خاص کنند. در پشت انتهای شمالی ساحل یک تالاب وجود دارد که به رنگ آبی تیره‌ اما به همان اندازه شفاف است و مانند یک ذخیره‌گاه طبیعی محافظت می‌شود. کلوپ‌های ساحلی در سواحل تالاب وجود دارد، با صندلی‌های آفتاب‌گیر که می‌توانید در آن‌ها به داخل آب گرم و کم عمق بروید یا یک قایق پدالی برای سفری کوچک کرایه کنید.

 

هزینه‌ها در سفر با تور کوش آداسی

مقبره آمینتاس (Tomb of Amyntas) فتحیه در ترکیه

در صخره‌های آهکی مرتفعی که مرز جنوبی فتحیه را تشکیل می‌دهند، می‌توانید آثار فریبنده تلمسوس باستانی را ببینید. در آنجا می‌توانید مسیری شیب دار را در امتداد پایه صخره‌ها دنبال کنید تا به مقبره‌های لکسیایی برسید و بتوانید نگاهی به آن‌ها بیاندازید. این قبرها روی صخره ساخته شده‌اند و به‌ طور قابل‌توجهی با فریزها، پایه‌ها و ستون‌های نگه داره می‌توانند بزرگ به نظر برسند. بهتر است به بالاترین قسمت آن بروید تا بتوانید مناظری شگفت انگیز از فتحیه و خلیج را داشته باشید. در بالاترین نقطه مقبره آمینتاس است که در حدود ۳۵۰ سال قبل از میلاد حکاکی شده که دارای مقیاسی بی‌نظیر است و در جلوی محفظه مقبره‌اش نوعی نرده کار گذاشته شده است. بر روی کتیبه‌ای در کنار آن می‌بینید نوشته: Amyntou tou Ermagiou  یعنی آمینتاس، پسر هرماگیوس.

سارکوفاگی لیکیایی (Lycian Sarcophagi) فتحیه در ترکیه

یکی از ویژگی‌های فرهنگ لیکیایی این است که بر خلاف یونان باستان، مرده‌ها در سراسر شهر دفن می‌شدند تا در یک گورستان خاص و مشخص، این مورد در فتحیه به وضوح دیده می‌شود و آن چیزی که واقعا در این شهر جالب توجه و جذاب است این است که این بناهای تاریخی که از سنگ آهک محلی ساخته شده‌اند، با رشد شهر مدرن در اطراف آن‌ها باقی مانده‌اند. بنابراین می‌توانید از یک خیابان فرعی در فتحیه پایین بیایید و با مقبره‌ای که قدمت آن به ۱۳۰۰ سال پیش می‌رسد، روبه‌رو شوید. این مقبره‌ها عموما با با نقش برجسته تزئین شده و تا سه طبقه هم بالا می‌رفته‌اند. پرآذین‌ترین آن‌ها را می‌توان در باغ تالار شهر (بلدیه) یافت که مانند خانه‌ای دو طبقه طراحی شده و نقش برجسته‌های ورزشی بر روی دیوارهای آن، از جمله تصویر سربازانی که سپرهایی را بر روی سقف آن حمل می کنند، دیده می‌شود.

 

تورهای یک روزه کشتی‌ کروز در کوش آداسی

موزه فتحیه (Fethiye Museum) در ترکیه

با توجه به ثروت باستان شناسی فتحیه، بازدید از موزه این شهر کاری است که باید در فهرست فعالیت‌های ضروری شما در این شهر جای داشته باشد. شما می‌توانید گنجینه عظیمی از آثار باستانی، از عصر برنز تا دوره های باستانی، هلنیستی، رومی و بیزانسی را بررسی کنید و در شکوه دوران کهن منطقه غرق شوید. سکه‌هایی که در طول صدها سال ضرب شده و همچنین جواهرات، آمفورا، نیم تنه، سنگ قبرها، مجسمه‌ها، سفال‌ها، محراب‌ها و قطعات معماری مانند سرستون‌ها و طاقی‌ها در این موزه به نمایش درآمده‌اند. شما می‌توانید یک مقبره کامل را در اینجا ببنید که از خرابه‌های تلوس به اینجا آورده شده اما شاید مهم‌ترین یافته‌ای که به نمایش گذاشته می‌شود «استیل سه زبانه» باشد. این کتیبه‌های یکسان به زبان‌های لیکیایی، یونانی و آرامی نوشته شده‌اند که این قطعه ارزشمند، ابزار کلیدی برای کمک به دانشمندان در رمزگشایی زبان لیکیایی بوده است. اینجا یکی از موزه‌های تاریخی و مهم ترکیه به شمار می‌رود.

پارک ملی ساکلیکنت (Saklıkent National Park) در فتحیه ترکیه

در اعماق مناطق صخره‌ای فتحیه می‌توانید به دره ساکلیکنت، در حدود ۴۰ کیلومتری شرق استراحتگاه، در پارک ملی که در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد، سفر کنید. طول این دره ۱۸ کیلومتر، تا ۳۰۰ کیلومتر است و از شگفتی های قابل توجه و آرامشبخش فتحیه محسوب می‌شود که به نظر ما همه باید حداقل یکبار از آن در سفر با تور کوش آداسی دیدن کنند. تقریبا هیچ نور خورشیدی به این دره نمی‌رسد و آن جاری در آن از چشمه‌های سرد کوه‌های تغذیه می‌شود، بنابراین این مکان بهترین نقطه برای فرار از گرمای تابستان است. اگر کفش ضدآب دارید برای حرکت در صخره‌های لغزنده همراه داشته باشید و اگر می‌خواهید تجربه کامل را داشته باشید، آماده باشید تا تا کمر خیس شوید.

 

۸ تور برای دیدن حیات وحش کوش آداسی

خرابه‌های تلوس (Tlos Ruins) در فتحیه ترکیه

چیزی که می‌توان با سفر یک روزه به تنگه ساکلیکنت ترکیب کرد، این شهر ویران شده لیکیایی است که بر روی یک فلات سنگی قرار گرفته است و یکی از بناهای تاریخی ترکیه شناخته می‌شود. تلوس برای اولین بار در اوایل ۴ هزار سال پیش شکل گرفت که البته برای سکونتگاه‌های لیکیایی غیرمعمول بود زیرا تا قبل آن و قرن نوزدهم رومی‌ها، بیزانسی‌ها و سپس ترک‌های عثمانی در آن سکونت داشتند. بخشی از سرگرمی ماجراجویی در Tlos این است که بفهمید کدام ویرانه‌ها مربوط به کدام دوران هستند. در اینجا یک تئاتر مربوط به دوره رومی با جزئیات گلدسته حکاکی شده، به‌علاوه یک استادیوم، سالن بازار و یک باسیلیکای مربوط به اوایل دوره مسیحیت وجود دارد.

بازار فتحیه (Fethiye Market) در ترکیه

سه‌شنبه‌ها بازار بزرگی درست در شرق شهر قدیمی در مقابل ایستگاه مینی‌بوس، جایی که آتاتورک کادسی با بلوار اینونو ادغام می‌شود، برپا می‌شود. نکته جالب در مورد بازار این است که مردم بومی و همچنین جوامع اطراف آن مانند اولودنیز و چالیس علاقه زیادی به این بازار دارند و هر سه شنبه خودشان را به این محل می‌رسانند. بنابراین، این یک فرصت عالی برای تجربه زندگی روزمره و انتخاب برخی از غذاهای محلی و مواد معمولی مانند آجیل، ترشی و زیتون دودی، میوه‌های خشک، انواع غلات، عدس، انواع ادویه‌ها و پنیرها است. فراموش نکنید که چانه زدن بخشی از فرایند خرید در اینجا است.

 

مناطق گردشگری نزدیک دریا در کوش‌آداسی

شهر قدیمی فتحیه (Fethiye Old Town) در ترکیه

درست در شرق مارینا، شهر قدیمی فتحیه یا پاسپاتور قرار دارد. می‌توانید در اینجا در شبکه‌ای از کوچه‌های تنگ و قابل پیاده‌روی گم شوید و در اطراف مغازه‌هایی که سوغاتی ترکیه، فرش‌های ترکی، ست چای و موارد مشابه می‌فروشند، بگردید و چیزهایی برای خریدن پیدا کنید. رایحه ادویه‌ها در هوا شناور است، و حتی زمانی که خورشید میتابد، پاسپاتور زیر جبه‌ای از انگور روی آلاچیق، یا سایه بان‌های بزرگی که عرض کوچه ها را پوشانده است، پنهان می‌ماند. در این محیط کم نور و خنک، کافه‌ها و رستوران‌های فراوان با تراس وجود دارد. به مناره قرن هجدهمی «اسکی کامی» (مسجد قدیمی) توجه کنید، و برای مشاهده تصویری از زندگی محلی، بازار ماهی در همین نزدیکی، کمی اطراف را بگردید. سپس به سمت غرب بروید، در بالای مارینا به تئاتر هلنیستی تلمسوس خواهید رسید که در قرن دوم قبل از میلاد ساخته شده و به شدت مورد بازسازی قرار گرفته است، اگرچه تشخیص سنگ‌های باستانی از سنگ‌های امروزی دشوار نیست اما همچنان سعی کنید دقیق به همه جا نگاه کنید.

ساحل چالیس (Çalis Beach) در فتحیه ترکیه

در شمال بندر طبیعی فتحیه، سواحل به خلیجی طولانی باز می شود. این ساحل چالیس است که کیلومترها ادامه دارد و دارای مخلوطی از شن و سنگریزه تیره است که کم و بیش برای موج سواری  شناخته می‌شودهمچنین امکاناتی در این ساحل و پشت آن وجود دارد، و شما هرگز مجبور نخواهید بود به خاطر لقمه‌ای برای خوردن، غذا یا وسایل مورد نیازتان برای یک بعدازظهر شاد در زیر نور آفتاب، مجبور شوید کلی راه بروید. ساحل بسیار طولانی است و این یعنی برای همه آنقدری فضا هست که بتوانید به اندازه کافی آرامش و فضای خصوصی داشته باشید و این ویژگی چالیس را برای استراحت افراد مسن‌تر به جایی عالی تبدیل کرده است. همانطور که از فتحیه انتظار می‌رود، مناظر به شت زیبا و لذت بخش هستند، به خصوص زمانی که خورشید غروب می‌کند و خلیج و آسمان رنگ طلایی به خود می‌گیرند. بدون شک چالیس یکی از بهترین سواحل ترکیه است.

 

دورهمی در بهترین کافه‌های کوش آداسی

کایاکوی (Kayaköy) در فتحیه ترکیه

در هشت کیلومتری جنوب فتحیه یک روستای ارواح قرار دارد که قبلا اکثریت جمعیت مسیحی ارتدوکس یونانی در آن زندگی می‌کردند، اما در دهه‌های اول پرتلاطم قرن بیستم رها شده بود. یونانیان عثمانی صدها سال در داخل امپراتوری در صلح نسبی زندگی کرده بودند، اما پس از جنگ جهانی اول، با جنگ یونان و ترکیه در سال‌های ۱۹۱۹-۱۹۲۲ و به دنبال آن، تبادل جمعیت تغییر کرد. کایاکوی (لیویسی) در زمانی که رها و متروکه شد ۶ هزار نفر جمعیت داشت و تاریخچه آن حداقل به قرن هفتم می‌رسد. اگرچه در اینجا مقبره‌هایی به سبک لیکیایی وجود دارد، اما بیشتر خانه‌ها، ساختمان‌های مدارس و کلیساها مربوط به قرن ۱۸ و ۱۹ است و اگرچه برخی از این ساختمان‌ها بازسازی شده‌اند، اما بیشتر به عنوان یک موزه باز باقی مانده و در نظر گرفته می‌شود. تا جایی که ممکن است در اطراف کوچه‌های شیب دار و پر پیچ و خم بچرخید و به دنبال چشمه قرن هفدهمی در قلب شهر باشید.

منبع

۰۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران