۹ مکان متفاوت در نزدیکی دهلی

جاذبه‌های گردشگری دهلی
۹ مکان متفاوت در نزدیکی دهلی

کم کم دوران کرونا به سر آمده و سفرها به کشورهایی که در این ایام رفتن به آن‌جاها ممکن نبود، دوباره از سر گرفته می‌شود. هند یکی از این کشورهاست که دوباره درهایش را به روی توریست‌ها باز کرده و خیلی‌ها برنامه ریزی سفر به شهرهای مختلف این کشور پهناور را دارند. تور دهلی نیز که از پرطرفدارترین سفرها به تور هند به حساب می‌آید، تعداد بی‌شماری از گردشگران را میزبانی خواهد کرد. اما از همین حالا به فکر باشید و در سفر به دهلی، برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر نیز برنامه‌ ریزی نمایید. جاذبه‌هایی که ۹ مورد از آن‌ها را در نوشته‌ی امروز با هم مرور خواهیم کرد.

 

۱- پارک ملی جیم کوربت (Jim Corbett National Park)

اگر به طبیعت گردی علاقه دارید، حتما در سفر به دهلی باید برنامه‌ریزی رفتن به سافاری پارک ملی جیم کوربت را انجام دهید. این مکان یکی از بهترین پارک‌های ملی در هند به حساب می‌آید که امکان دیدن موجودات متنوعی را به شما می‌دهد. در این محیط محافظت شده بیش از ۵۸۰ نوع پرنده، ۴۸۸ نوع گیاه و بیش از ۵۰ نوع پستاندار زندگی می‌کند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، ببر بنگال و فیل‌ها هستند.

سافاری‌های مختلفی به مقصد پارک ملی جیم کوربت برگزار می‌شود اما مطمئن شوید که کامل‌ترین آن‌ها را انتخاب می‌کنید. در این صورت است که قایق سواری در رودخانه و بازدید از آبشار بزرگ کوربت را نیز تجربه خواهید کرد. در این بین حتما سری به موزه کولبرت نیز بزنید و از عکس‌های کمیابی که در آن‌جا به نمایش گذاشته شده دیدن نمایید. پارک ملی جیم کوربت در تمام طول سال فعال است اما بهترین زمان برای بازدید از آن‌جا، میانه‌ی ماه نوامبر تا ماه جون خواهد بود.

۲- دریاچه دامادا (Damdama)

دریاچه دامادا از آن جاهایی است که بیشتر از این که گردشگران با آن آشنا باشند، این مردم محلی هند هستند که برای فرار از شلوغی‌های شهر و گشت و گذار در محیطی زیبا و دوست داشتنی به آن‌جا می‌روند. این محل یکی از جاهای بسیار محبوب برای کمپینگ نیز محسوب شده و در روزهای گرم سال نیز با آب و هوای دلپذیر خود، پذیرای حجم زیادی از افرادی است که در طول روز از آن‌جا بازدید به عمل می‌آورند.

دریاچه دامادا تنها ۴۱ کیلومتر از دهلی فاصله دارد و شما فعالیت‌های تفریحی مختلفی را می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. یک خط زیپلاین نسبتا خوب در آن‌جا تعبیه شده و مسیرهای پیاده روی متنوعی وجود دارند که هر کدامشان شما را به بخشی از زیبایی‌های دریاچه دامادا خواهند رساند. همچنین یکی از فعالیت‌های محبوب در این منطقه، قایق سواری در دریاچه است و به همین دلیل انواع قایق‌ها برای کرایه در آن‌ محل، تهیه دیده شده که می‌توانید با قیمتی معقول آن‌ها را در اختیار بگیرید.

 

نکاتی برای اولین سفر به دهلی

۳- مانسار (Manesar)

این شهر صنعتی از نظر اقتصادی رشد بسیار سریعی را در این چند ساله تجربه کرده و حالا به خاطر دشت‌های سبز و زیبا، هتل‌های بزرگ، کاخ‌های زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوع، در تیررس گردشگران تور هند نیز قرار گرفته است و حالا به یکی از مناطق محبوب در فاصله‌ی کم‌تر از ۵۰ کیلومتری دهلی تبدیل شده است.

در این منطقه جاهای مختلفی برای کمپینگ در نظر گرفته شده که یکی از آن‌ها سایت جذاب موستانگ است. همچنین می‌توانید به سراغ زمین گلف بسیار بزرگ این منطقه بروید یا در بازارهای محلی مشغول خرید شوید. در نهایت بازدید از مانسار تجربه‌ای متفاوت و جذاب خواهد بود که در یک سفر کوتاه یک روزه از دهلی می‌توانید به دیدنش بروید.

۴- پناهگاه پرندگان سلطان پور (Sultanpur Bird Sanctuary)

این منطقه‌ی محافظت شده در نزدیکی مانسار قرار گرفته و در بازدید از آن‌جا، می‌توانید سری به این محل نیز بزنید و از گونه‌های بسیار متنوع پرندگان بازدید کنید که در زمان مهاجرت، تنوع آن‌ها به بیش از ۲۰۰ گونه‌ی مختلف می‌رسد. عقاب‌ها، فلامینگو‌ها، چند نوع مختلف اردک و ... بخشی از پرندگان جذابی است که امکان بازدید از آن‌ها را در این محل خواهید داشت.

فضای جذاب و آرامش بخشی در این محل حاکم بوده و تابلوهای مختلف شما را برای بازدید از گونه‌های مختلف پرندگان، راهنمایی خواهند کرد. بهترین زمان برای بازدید از این محل بین ماه‌های اکتبر تا مارس است که پرندگان مهاجر نیز به آن‌جا می‌آیند.

 

زیباترین آبشارهای هند را بشناسید

۵- سوراج کوند (Suraj Kund)

ساخت این محل به قرن ۱۰ میلادی بر می‌گردد و با توجه به این که تنها ۳۰ کیلومتر از دهلی فاصله دارد، خیلی راحت می‌توانید به آن‌جا مراجعه کنید. این محل به طبیعت زیبای اطرافش و محیط آرامش بخشی که دارد معروف بوده و سالانه بیش از یک میلیون نفر ازآن‌جا بازدید می‌کنند.

این محل از بسیاری جهات برای محلی‌ها ارزشمند بوده و گردشگران نیز می‌توانند از مناطق طبیعی زیبا، جشنواره‌هایی که هر سال در آن‌جا بازدید می‌کنند و از بازارهای صنایع دستی دیدن نمایند که در آن‌جا چیزهای مختلفی از جمله زیورآلات و دکورهای مختلف به فروش می‌رسند. بهترین زمان برای سفر به سوراج کوند، زمان فستیوال بین‌المللی Crafts Mela خواهد بود که هر ساله در این محل برگزار شده و در کنار ارائه محصولات مختلف صنایع دستی، جشن‌ها و برنامه‌های تفریحی بسیار متنوعی را شامل می‌شود.

۶- پارک ملی ساریسکا (Sariska National Park)

از این جا به بعد دیگر جاهایی که معرفی می‌کنیم، خیلی نزدیک به دهلی نیستند و باید مسافت زیادی را برای رسیدن به آن‌جاها طی کنید اما هر کدام آن‌ها ارزش این سفر یک روزه را خواهند داشت. یکی از این محل‌ها پارک ملی ساریسکا خواهد بود که سافاری آن‌جا یک روز کامل از مدت سفرتان را به خود اختصاص خواهد داد. جایی مملو از گل‌ها و گیاهان مختلف که حیوانات و پرندگان بسیار زیادی را در دل خود جای داده است و یکی از بهترین پارک‌های ملی هند را پدید آورده است.

در این سافاری شما حیوانات مختلفی از جمله ببرهای محلی، آهو، گوزن و پرندگان متنوع را مشاهده خواهید کرد، می‌توانید به سراغ بنای باستانی کانکاروادی و معبد نیلکانث رفته و از این محل‌های خاص نیز بازدید به عمل آورید. تپه‌ی آراوالی و نمای زیبا و ۳۶۰ درجه‌ی آن‌جا از محیط پارک ملی نیز از دیگر گزینه‌های مهمی است که حتما در بازدید از این منطقه باید به سراغش بروید. بازدید از پارک ملی ساریسکا را بین ماه‌های اکتبر تا آوریل به شما پیشنهاد خواهیم کرد که هوای مطلوبی در محل جاری‌ست و همه چیز به ایده‌آل‌ترین شکل ممکن برای بازدید شما فراهم خواهد بود.

 

بهترین مقاصد هند برای سفرهای انفرادی

۷- کاناتال (Kanatal)

درست در قلب رشته‌ کوه‌های شیوالیک، کاناتال واقع شده که هر کس برای احیای آرامش خود، باید سری به آن‌جا بزند. این منطقه مرتفع منظره‌ای بی‌نهایت زیبا را در جلوی شما به تصویر می‌کشد، منظره‌ای دست نخورده و بکر از طبیعت هند که تا آن زمان ندیده‌اید. البته رفتن به کانال تنها تماشای منظر‌ه‌ی کوهستان نبوده و در آن‌جا می‌توانید فعالیت‌های تفریحی و هیجان انگیز همچون قایق سواری در رودخانه خروشان، زیپلان و خیلی کارهای دیگر را نیز به انجام برسانید.

اگر در طول تور دهلی به کاناتال رفتید، حتما نگاهی به معبد فوق‌العاده زیبای سورکاندا دوی بندازید. اگر چه برای دیدن این معبد باید حدود ۲ کیلومتر پیاده روی کنید، با این حال دیدن یک مکان مذهبی در ارتفاع ۳۰۳۰ متری از سطح دریا، تجربه‌ای منحصر به فرد برای شما خواهد بود. همراهتان بهترین دوربینی که دارید را داشته باشید چون در جنگل‌ کاناتال یا خیلی دیگر از مراکز گردشگری این منطقه، امکان گرفتن بهترین عکس‌ها را خواهید داشت.

۸- لندزداون (Lansdowne)

یکی دیگر از مناطق زیبا در ارتفاعات نسبتا نزدیک به دهلی، لندزداون است که چند ساعتی با این شهر فاصله دارد و می‌توانید برای کمپینگ آن‌جا را انتخاب نمایید. در این مکان هیچ هتل یا محل اقامتی وجود ندارد و برای کوله گردها، کمپینگ عالی در محیطی فوق‌العاده زیبا در هند را به همراه خواهد داشت.

فعالیت‌های زیادی هستند که می‌توانید در لندزداون به انجام برسانید. از قایق سواری در رودخانه و رد شدن از پل زیبای کوچکی که در آن‌جا وجود دارد تا دیدن مناظر جنگلی و طبیعت گردی در مسیرهای مختلف، بخشی از این تفریحات به شمار می‌روند. همچنین بنای مذهبی نیز در آن‌جا وجود دارد که بازدید از این ابنیه را نیز به شدت توصیه می‌کنیم. همچنین اگر به لندزداون رفتید، بد نیست در فاصله‌ی نسبتا کمی از این محل، به سراغ منطقه محافظت شده کالاگار رفته و از حیوانات مختلف مخصوصا ببرها دیدن نمایید.

۹- ریشیکش (Rishikesh)

ریشیکش را سرزمین صلح و مدیتیشن می‌دانند. جایی فوق‌العاده زیبا در دره‌ای بی‌نظیر که رودخانه‌ای شهر را به دو نیم بدل کرده است و البته فاصله آن تا دهلی زیاد است و بازدید از آن جا برای کسانی که زمان زیادی در سفر به هند ندارند، سخت خواهد بود. در این محل چندین معبد مختلف وجود داشته و زمانی راهبه‌های بسیار زیادی در شهر دیده می‌شدند. حالا اما ریشیکش یک مقصد گردشگری معروف در نزدیکی دهلی به حساب می‌آید. جایی که مردم برای دیدن این زیبایی‌ها و تفریح به آن‌جا می‌روند.

کایاک سواری، قایق سواری در رودخانه‌ی خروشان، بانجی جامپینگ، دوچرخه سواری در طبیعت کوهستانی و کارهایی از این دست، بخشی از فعالیت‌های تفریحی است که می‌توانید در ریشیکش انجام دهید. اما خب هنوز هم خیلی‌ها هستند که برای شرکت در کلاس‌های یوگا و مدیتیشن به این محل می‌‌آیند و به بازدید از معابد بودایی می‌پردازند. در طول سفر، حتما خرید از بازارهای محلی را فراموش نکرده و برای خود دکورهای چوبی، صنایع دستی و چیزهایی از این دست را به یادگار خریداری کرده و سوغات به خانه ببرید.

 

معرفی ۶ ایالت پر بازدید هند

۲۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران