جاذبه‌های میراث فرهنگی یونسکو در سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
جاذبه‌های میراث فرهنگی یونسکو در سریلانکا

سریلانکا که به "قطره اشک هند" معروف است، جزیره‌ای کوچک اما شگفت انگیز با تاریخ باستانی و فرهنگ غنی است. اگرچه این کشوری کوچک است اما دارای ۸ نقطه میراث جهانی یونسکو است. هدف یونسکو از انتخاب نقاط تاریخی و طبیعی برجسته معرفی نقاط با اهمیت تاریخی و فرهنگی بوده و بعد حفاظت از آن‌ها است. بنابرابن مسئولیت حفاظت از نقاط میراث جهانی یونسکو بر عهده تمام سازمان‌ها و دولت‌های دنیا بوده و احترام به حریم آن‌ها از واجبات است. سریلانکا به عنوان کشوری با تاریخ غنی میزبان ۶ نقطه فرهنگی و ۲ مکان طبیعی است. یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید در تور سریلانکا انجام دهید بازدید از این جاذبه‌های مشهور جهانی است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

شهر باستانی سیگیریا (۱۹۸۲)

سیگیریا که "صخره شیر" نیز نامیده می‌شود، یک قلعه صخره ای و کاخی است که توسط پادشاه کاسیاپا در پایان قرن پنجم ساخته شده است. دروازه ورودی این قلعه به شکل شیری عظیم ساخته که به همین خاطر آن را سنگ شیر می‌خوانند. قصری که در بالای صخره قرار دارد با نقاشی‌های دیواری رنگارنگ تزئین شده است که احتمالا محبوب‌ترین جاذبه سیگیریا محسوب می‌شود. سیگیریا به دلیل داشتن برخی از قدیمی‌ترین باغ‌های طراحی شده و سرسبز در جهان و دیوار آینه‌ای که دارای آیاتی از قرن هشتم است، به شهرت رسیده و بازدیدکنندگان بسیاری را به خود جذب می‌کند. قلعه بالای صخره از طریق پله‌های ساخته شده در کنار کوه قابل دسترسی است اگرچه بالا رفتن از آن خود چالشی جدی بوده و به افرادی که ترس از ارتفاع دارند توصیه نمی‌شود. حتی اگر از صخره بالا نروید هم باغ وسیع و جدول بندی شده ابتدای صخره جایی عالی برای گردش و وقت گذرانی و گرفتن عکس‌های زیبا و خانوادگی است اما اگر می‌خواهید غرق در مناظر پانورامای بالای صخره شوید شجاع باشید و پله‌ها را بالا بروید.

 

گشت و گذار در مناطق زیبای سریلانکا

شهر مقدس آنورادهاپورا (۱۹۸۲)

آنورادهاپورا مهد تمدن باستانی سریلانکا و مرکز مقدس بودیسم جزیره است. برخی از ویرانه‌های به خوبی حفظ شده از کاخ‌ها، صومعه‌ها و بناهای تاریخی وجود دارد که بازدیدکنندگان را برای کاوش جذب می‌کند. همچنین اینجا شامل درخت مقدس ۲۰۰۰ ساله بو است که از یک نهال درخت بودی رشد کرده است که در زیر آن خداوند بودا به روشنایی دست یافت. این شهر باستانی به یکی از مکان‌های باستان‌شناسی مهم جهان مشهور است و طبق سوابق تاریخی، کشف ‌شده‌ترین آثار بودا را در خود جای داده است. این شهر که در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال کلمبو، پایتخت فعلی قرار دارد تمام طول سال میزبان عبادت کنندگان و زائران بودایی است که از ویرانه‌های معابد به خوبی حفظ شده در امتداد ساحل رودخانه Malwathu Oya بازدید می‌کنند. آنورادهاپورا در سال ۱۹۸۲ به میراث جهانی یونسکو تبدیل شد. اشاره کنیم که برای اینستاگرامرهای حرفه‌ای که به دنبال ثبت بهترین عکس‌ها برای اشتراک گذاری هستند این منطقه حفاظت شده جایی است که نباید بازدید از آن را نادیده بگیرند.

شهر باستانی پولونارووا  (۱۹۸۲)

پولونارووا پس از اولین پایتخت آنورادهاپورا، دومین محل استقرار پادشاهی باستانی سریلانکا است. در واقع پولونارووا به همراه آنورادهاپورا و سیگیریا بخشی از مثلث فرهنگی سریلانکا هستند. پس از تخریب آنورادهاپورا در قرن اول، این شهر پایتخت سریلانکا شد. هنر افسانه‌ای، معماری قرون وسطایی پر زرق و برق، امکانات آبیاری عالی و محیط سبز، این شهر جاذبه‌های خیره کننده بی‌نظیری را در اختیار مسافران قرار می‌دهد. علاوه بر این، شهر باستانی پولونارووا به عنوان یکی از بهترین مکان‌های باستان شناسی برنامه ریزی شده در سریلانکا در نظر گرفته می‌شود، از جمله بناهای برهمنی ساخته شده توسط Cholas و خرابه‌های تاریخی باغ شهر ساخته شده توسط Parakramabahu I در قرن ۱۲ میلادی که به شدت دیدنی هستند. این مکان نیز مانند موارد بالا در سال ۱۹۸۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این شهر پر از زوایا و مناظر شگفت‌انگیزی است که توصیه می‌کنیم بازدید از آن را به هیچ وجه از دست ندهید.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

شهر مقدس کندی (۱۹۸۸)

کندی شهر کوهستانی است که از ۱۵۹۲ تا ۱۸۱۵ خانه پادشاهان سینهالی بوده و به طور کلی به عنوان پایتخت فرهنگی سریلانکا و خانه معبد دندان لرد بودا، یکی از مقدس ترین زیارتگاه‌های سریلانکا شناخته می‌شود. در اینجا یک ظرف مخصوص دندان بودا را نگه می‌دارند که با گذشت سال‌ها، این یادگار مذهبی از نظر سیاسی بسیار مهم شده، به طوری که برخی معتقد بودند که دارنده دندان مقدس کسی است که بر جمعیت بودایی قدرت خواهد داشت. همچنین اگر در ماه ژوئیه یا آگوست به شهر سفر کردید، می‌توانید در Kandy Esala Perehera مراسم سالانه معبد دندان مقدس شرکت کنید. این مراسم سالانه در کنار زائرین بسیاری از توریست‌های کنجکاو را به سمت خود می‌کشاند. علاوه بر این، کندی شهری که در تپه‌های جنگلی قرار دارد و توسط مزارع چای احاطه شده که به عنوان یکی از زیباترین شهرهای سریلانکا، به خاطر زیبایی منظره و ارزش فرهنگی غنی خود مشهور است. بنابراین می‌توانید گردش خود در اینجا را با دیدن جاذبه‌های طبیعی ترکیب کرده و با یک تیر دو نشان بزنید.

شهر قدیمی گال و استحکامات آن (۱۹۸۸)

گاله شهر و بندر اصلی در ساحل جنوبی سریلانکا است. شهر قدیمی گاله و استحکامات آن که توسط اروپایی‌ها ساخته شدند تعامل معماری اروپایی و سنت های آسیای جنوبی را نشان می‌دهد. برای نمونه دو دروازه اصلی به قلعه وجود دارد که شامل نشان هلندی در یک طرف و بریتانیا در طرف دیگر است. این شهر مستحکم که ۱۳۰ کیلومتری جنوب کلمبو قرار دارد را هلندی‌ها در قرن ۱۶ ام ساختند. باروهای سنگی ضخیم، که برای محافظت از کالاهای ذخیره شده شرکت هند شرقی هلند در قرن ۱۷ و ۱۸ ساخته شده بودند، ساختمان‌ها و کلیساهای تاریخی را احاطه کرده‌اند. همچنین خانه‌هایی با تزئینات هنری از دوره هلند و بریتانیا در خیابان دیده می‌شود که بسیاری از آن‌ها به بوتیک فروشی‌ها و مهمان خانه‌ها تبدیل شده‌اند. کلیسای بازسازی شده هلندی، موزه ملی دریایی، بیمارستان هلندی قدیمی و هتل نیو اورینت از مهم‌ترین نقاط دیدنی این قلعه هستند.

ذخیره‌گاه جنگلی سینهاراجا (۱۹۸۸)

ذخیره‌گاه جنگلی سینهاراجا که به عنوان «پادشاهی شیر» ترجمه می‌شود، پارک ملی مهم سریلانکا است که به دلیل اهمیتی که برای اکوسیستم جزیره دارد، به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شده است. سینهراجا آخرین منطقه دست نخورده کشور از جنگل‌های بارانی استوایی اولیه و محل فراوانی گونه‌های اندمیک کمیاب از جمله پستانداران، پروانه‌ها، پرندگان، ماهی‌ها، خزندگان و دوزیستان است. بسیاری از دوزیستان نادر در حال انقراض در این ذخیره‌گاه زندگی می‌کنند. این جنگل که در سال ۱۹۸۸ تعیین شد، یکی از دو سایت طبیعی میراث جهانی یونسکو در سریلانکا است. شما می‌توانید با خانواده و حتی فرزندان کوچک به این منطقه جنگلی مرموز بروید و کمپ جذابی را تجربه کنید. به تورهای گردشی ملحق شوید و با راهنمای مسلط از مناظر دیدنی جنگل دیدن کنید. از تپه‌ها بالا بروید و مسیر رودخانه را دنبال کنید هرچیزی که باشد از رفتن به آن پشیمان نخواهید شد. در طول بازدید چشم‌هایتان را باز نگه دارید و هوشیار باشید زیرا با کمی خوش شانسی می‌توانید حیوانات اینجا را در حالی که روزمره خود را می‌گذرانند ببینید.

 

قطار معروف کندی به الا در سریلانکا

معبد طلایی دامبولا (۱۹۹۱)

معبد طلایی دامبولا که همچنین به عنوان معبد غار دامبولا شناخته می‌شود بزرگ‌ترین و بهترین مجموعه معابد غار در سریلانکا است که دارای پنج غار و ۱۵۷ مجسمه از خداوند بودا است. قدمت غارها، صخره و معبد به قرن اول قبل از میلاد برمی‌گردد. مسافران می‌توانند از نقاشی‌های پیچیده و ظریفی که سقف و دیوارهای معبد را پوشانده دیدن کنند. آثار تاریخی، باستان‌شناسی و هنری آن، این مکان را به یک نقطه ضروری برای بازدید در تور سریلانکا تبدیل کرده است. معبد طلایی غار دامبولا در ۲۲ قرن گذشته یک مقصد زیارتی بوده است. این همچنین بزرگ‌ترین و بهترین معبد غاری در جزیره است. معبد غار دامبولا در سال ۱۹۹۱ به عنوان میراث جهانی یونسکو نامگذاری شد تا نقاشی‌های دیواری باشکوه و بیش از ۱۵۰ مجسمه در داخل و اطراف معبد حفظ شود. علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ نه تنها از این مجموعه دیدن می‌کنند بلکه عکس‌هایی به شدت دیدنی از فضای بیرونی و محوطه سبز اطراف غارها می‌اندازند تا خاطره بازدید از چنین جایی را همیشه زنده نگه دارند.

ارتفاعات مرکزی سریلانکا (۲۰۱۰)

جدیدترین مورد اضافه شده به لیست، ارتفاعات سریلانکا است که از ۳ پارک مرطوب و بارانی منطقه حفاظت شده Peak Wilderness، پارک ملی دشت هورتون و جنگل حفاظتی ناکلز تشکیل شده است. قله آدم مرتفع ترین نقطه این منطقه نیز به مرکزی قابل توجه برای زائران بودایی تبدیل شده است. ارتفاعات مرکزی در واقع یک کانون تنوع زیستی با طیف باورنکردنی از گونه‌های بومی است. حتی چندین گونه در معرض خطر انقراض مانند لنگور با چهره ارغوانی غربی، لوریس باریک و پلنگ سریلانکا را می‌توان در اینجا یافت. در ارتفاع بیش از 2 هزار متری از سطح دریا، مسیرهای پیاده‌روی زیادی در وجود دارد و بهشت تنوع زیستی را در دسترس علاقه مندان قرار می‌دهد. در اینجا چندین مسیر پیاده روی با سطح سختی‌های مختلفی وجود دارد که گشت و گذار در زیبایی پارک‌ها را برای همه مقدور می‌سازند. این ارتفاعات زیبا که در سال ۲۰۱۰ به ثبت میراث جهانی یونسکو رسیده جایی عالی برای طبیعت گردی همراه با فرصت‌های متنوعی برای عکاسی و تماشای حیوانات است. همچنین اگر خیلی به مسیریابی خودتان اعتماد ندارید می‌توانید با عضویت در گروه‌های گردشی همراه با راهنما گشت و گذاری بی‌تکرار را در اینجا تجربه کنید.

 

برترین فعالیت‌ها در بنتوتا، سریلانکا

۱۷ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران