سفری به ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
سفری به ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه

ازمیر که در حاشیه دریای اژه واقع شده بعد از استانبول و آنکارا سومین شهر بزرگ و پراهمیت ترکیه است که امتداد دریای اژه واقع شده و محل قرارگیری جاهایی همچون دانشگاه‌های بزرگ سطح کشوری است. همچنین ترکیه به طور کلی منطقه‌ای غنی با تاریخی کهن است که تور ازمیر از آن مستثنی نیست. بنابراین نه تنها می‌توانید جاذبه‌های تاریخی آن را کشف کنید بلکه می‌توانید به جاهایی همچون شهرهای تاریخی تروا و افسوس که در نزدیکی آن واقع شده‌اند هم بروید. ازمیر دارای جاذبه‌های فراوانی بوده و به شدت خوش آب و هواست به همین دلیل از سوی افرادی که به دنبال مقصدی جایگزین برای استانبول می‌گردند انتخابی غیرقابل چشم‌پوشی است.

 

چرا باید از ازمیر دیدن کرد؟

ازمیر سومین شهر بزرگ ترکیه و یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های منطقه دریای مدیترانه است. ازمیر با بیش از ۸ هزار سال تاریخ باستانی که در کاوش‌های مکان‌های باستان‌شناسی و بناهای تاریخی که حتی توسط اسکندر کبیر بازسازی شده مشهود است، نه تنها دارای بسیاری از مناظر میراث فرهنگی شگفت‌انگیز است، بلکه آب و هوای ساحلی دوست‌داشتنی، فرصت‌های کاوش فضای باز و غذاهای محلی منحصربه‌فرد دارد. همچنین ازمیر به عنوان یک شهر بندری بین‌المللی، تاریخ چندلایه و باستانی این شهر تحت تأثیر تأثیرات متقابل فرهنگی از قبیل قبایل محلی آناتولی، یونی‌ها، رومی‌ها، ایرانی‌ها، یونانی‌ها، ترک‌ها و عثمانی‌ها، یهودیان سفاردی، ارمنی‌ها و لوانتینی‌ها (اروپایی‌های بریتانیایی، ایتالیایی و فرانسوی تبار) شکل گرفته است. امروزه ازمیر جایگزین آرام‌تری برای استانبول محسوب می‌شود. گردشگاه و خیابان‌های نخل‌شده آن به شما این حس را می‌دهد که گویی در ترکیبی از محیط بین لس‌آنجلس و یک شهر اروپای غربی هستید. این روزها، شهرهای خارج از ازمیر (مانند Urla و Alacati) به مقصد تعطیلات محبوب برای کسانی تبدیل شده‌اند که به دنبال فرار از شلوغی زندگی شهری استانبول هستند.

 

تفریحاتی جذاب در تور ازمیر

بازار کمرالتی و بازارهای اطراف

از میدان کوناک به سمت بازار معروفی به نام کمرالتی بروید. اینجا می‌توانید ساعت‌ها در خیابان‌های بازار که یادآور بازار مصری استانبول است، پرسه بزنید. در یکی از غرفه‌های کوچکی که سبزیجات خشک، انواع غذاها و غذاهای سنتی ترکی، چای‌های محلی و ادویه‌های رنگارنگ، یا لباس‌ها یا اجناس و حتی لباس عروسی می‌فروشند، وارد شوید. یک قهوه ترکی سنتی در نزدیکی مسجد حصار ازمیر یا چند تنقلات از پای Ülver Teyze Rümeli Börekler (اولور عمه بوسنیایی) میل کنید و فراموش نکنید که از جواهرات و عتیقه فروشی‌ها در Kızlarağası Hanı  (کاروانسرای عثمانی)، و صنعتگران محلی که روی فلزات، چرم و جواهرات کار می‌کنند، دیدن کنید. در انتهای خیابان هاورا، سایت باستانی آگورا را خواهید دید.

پارک فرهنگ (Culture Park)

این پارک به عنوان مکانی برای لذت بردن از کنسرت‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های کتاب در طول سال فعالیت کرده و فراری دوست داشتنی از شلوغی و شهر فراهم می‌آورد، جایی که می‌توانید از دویدن یا استراحت کردن در میان فضاهای سرسبز لذت ببرید. در بهار، این پارک میزبان نمایشگاه کتاب ازمیر به مدت ۱۰ روز بوده و در تابستان، این پارک میزبان نمایشگاه بین‌المللی ازمیر است که در آن موسیقی‌دانان و هنرمندان ملی و بین‌المللی، جمعیت محلی را در یک مراسم یک هفته‌ای سرگرم می‌کنند. از طرف دیگر، موزه تاریخ و هنر ، پارک تفریحی، و یک دریاچه نیز در داخل این پارک وجود دارد.

 

معرفی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

اسکله کناک

با مغازه‌ها و تعدادی رستوران رو به دریا، اسکله کناک مکانی عالی برای لذت بردن از یک قهوه یا یک وعده غذایی با دوستان است. شما در اینجا می‌توانید از برخی غذاهای اصیل ترکی مانند مانتی پخته شده (راویولی به سبک ترکی) با منظره کوه‌های ازمیر لذت ببرید.

محله السنجاک

محله السنجاک را می‌توان مرکز شهر ازمیر در نظر گرفت که چیزی برای همه دارد. این محله که از ابتدای منطقه بندر شروع می‌شود، دارای انواع رستوران‌ها، بارها، کافه‌ها و هتل‌ها بوده و شما می توانید یک روز کامل را در این محله کاوش کنید و باز هم وقت کم بیاورید. بوتیک‌های کوچک، مکان‌های پاتوق جالب و چند کافه عالی شما را مشغول خواهند کرد. یک شب را در La Puerta سپری کنید و تمام نوشیدنی‌های مختلف را در باغ بیرونی‌شان امتحان کنید، یا به Alsancak Dostlar Fırını بروید که یک نانوایی خانوادگی شیرینی معروف شهر «بویوز» را با تخم‌مرغ‌های آب‌پز و «چای» داغ سرو می‌کند. این فروشگاه انواع مختلفی نان دارد که می‌توانید برای صبحانه از آن‌ها لذت ببرید.

 

چرا ازمیر به مروارید اژه معروف است؟

نقاط مذهبی

تاریخ چندفرهنگی ازمیر زمانی مشهود است که به مکان‌های مذهبی مختلف آن مانند کلیسای جامع سنت جان، کلیسای ارتدکس سنت ووکولوس و مسجد سالپچی اوغلو بروید و زیبایی‌ها آن‌ها کاوش کنید. این شهر دارای تعدادی کلیسا، مسجد و کنیسه است که برای بازدید از برخی از آن‌ها به مجوز قبلی نیاز دارید. در داخل می‌توانید جلسات دعا را نیز تماشا کنید و معماری و دکوراسیون داخلی را تحسین کنید. کلیسای سنت ووکولوس در محله بسمانه حتی یک حیاط کوچک برای استراحت شما دارد.

بالچوا و تله کابین

بالچوا که یکی از مناطق مسکونی متعدد ازمیر است، دارای مراکز خرید بسیاری و همچنین تن‌ها سیستم تله کابین ازمیر در کوه دده است. این یکی از قدیمی‌ترین بالابرهای هوایی ترکیه است که پس از ۴۰ سال از کار افتادن، بازسازی شده و در سال ۲۰۱۵ دوباره شروع به کار کرد. با یک سواری شیب‌دار به بالای کوه، در سراسر دانشگاه مدرن اقتصاد ازمیر، منظره شهر از تله کابین خیره کننده است. در بالای آن، می‌توانید چای خانه‌ها و لوازم ضروری باربیکیو را برای لذت بردن از یک پیک نیک در بالای کوه با خانواده و دوستان خود بیابید. میزهای پیک نیک زیادی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از مناظر دو طرف کوه لذت ببرید. یک تلسکوپ مناظری از کل ازمیر و İnciralti را ارائه می‌دهد، محله‌ای با جنگل کوچک و تالاب که اگر خوش شانس باشید، می‌توانید فلامینگوها را ببینید. اگر صبح‌ها بیایید، بسیاری از رستوران‌ها نیز صبحانه ترکی ارائه می‌دهند. همچنین اگر به دنبال آبگرم باشید بالچوا یک حمام حرارتی افسانه‌ای به نام حمام آگاممنون ارائه می‌دهد که اعتقاد بر این است که این حمام‌ها توسط پادشاه یونان آگاممنون (فرمانده جنگ تروا) و سربازانش پس از نبرد مورد استفاده قرار گرفته است. خدمات و درمان‌های اسپا از طریق برخی هتل‌ها در اینجا در دسترس است.

 

۷ مکان در ازمیر برای قدم زدن و دویدن

آسانسور تاریخی

این آسانسور که توسط یک تاجر محلی در اوایل دهه ۱۹۰۰ برای سهولت حمل و نقل کالا و مردم به تپه‌های شیب دار ازمیر ساخته شد، امروزه به نقطه عطف مهم و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکاسی در شهر تبدیل شده است که البته استفاده از آن نیز رایگان است. می‌توانید از استراحت در رستوران و کافه در بالا یا در یکی از بوتیک‌های کوچک در خیابان منتهی به یک ساختمان به نام داریو مورنا، لذت ببرید که یکی از ساکنان خیابان بود و بعدها به موسیقی‌دانی معروف در فرانسه تبدیل شد. خانه‌ای که این موسیقی‌دان سابقا در آن زندگی می‌کرد هنوز پا برجا است.

موزه‌های ازمیر

ازمیر در مقایسه با استانبول موزه‌های زیادی برای فخرفروشی ندارد، اما موزه‌هایی که دارد ارزش دیدن دارند. آن‌ها همچنین به یکدیگر نزدیک هستند، که اگر تمایل داشتید می‌توانید در یک روز یا بین ناهار بیش از یک موزه را بازدید کنید. برخی از این موزه‌ها شامل موزه قوم نگاری، موزه باستان شناسی، موزه هنر و مجسمه، موزه تاریخ و هنر، موزه زنان ازمیر، موزه آتاتورک، اپرا و باله دولتی (مرکز هنری و فرهنگی)، موزه لوکوموتیو بخار در فضای باز و موزه آگورا می‌شود. موزه باستان شناسی و موزه قوم نگاری هر دو در یک مجموعه هستند. موزه قوم نگاری در یک ساختمان سنگی قدیمی نئوکلاسیک قرار دارد که در اوایل به عنوان بیمارستان استفاده می‌شد. امروزه، این ساختمان آثار مختلف و بسیاری را در خود جای داده است که زندگی اجتماعی مردم ازمیر و منطقه دریای اژه را از جمله لباس، فرش و سفال به نمایش می‌گذارد.

 

کافه رستوران‌های ازمیر: قسمت اول

چشمه و آلاچاتی

چشمه اکنون یک مقصد محبوب برای ترک‌های خارج از شهر، به‌ویژه استانبولی‌هایی است که می‌خواهند از شلوغی فرار کنند. خیابان‌های سنگفرش شده شما را به بوتیک‌های کوچک، قلعه‌ای نه چندان بزرگ و یک تفرجگاه خوب می‌رساند تا از خوردن ماهی تازه و دیگر غذاهای شگفت‌انگیز لذت ببرید. همچنین اگر به دنبال چیزی جالب‌تری هستید، از ازمیر سوار یک dolmuş  (تاکسی مشترک محلی) شوید و به آلاچاتی یکی دیگر از مکان‌های امروزی برای گذراندن در شب‌های گرم تابستان بروید. بستنی محلی از توت‌های وحشی را در مارینا میل کنید یا اگر گرسنه هستید، یک ساندویچ محلی به نام کومرو پر از پنیر داغ، سوسیس، گوجه فرنگی و خیار ترشی بگیرید.

تفرجگاه ازمیر - کوردون به گزتپه

شما می توانید تمام طول تفرجگاه ازمیر را از Alsancak Kordon تا پل Göztepe که حدود ۷-۸ کیلومتر است، پیاده روی کنید. اگر دوست دارید شهر را با دوچرخه کاوش کنید، می‌توانید یک دوچرخه عمومی از یکی از ایستگاه‌های نزدیک ایستگاه کشتی شهری کوناک کرایه کنید و در حین لذت بردن از منظره، تا گزتپه را رکاب بزنید. در کوردون، می‌توانید عصرها با دوستان روی چمن‌ها، از خوردن تخمه‌های آفتابگردان با مقداری نوشیدنی لذت ببرید. البته شما باید خیلی خوش شانس باشید که در شب‌های جمعه، به خصوص در بهار و تابستان فضای خالی در اینجا پیدا کنید. می‌توانید به موزه آتاتورک بروید. در پاسیو و شیک La Cigale یک رستوران فرانسوی روبه روی موسسه فرهنگی فرانسه نوشیدنی بنوشید و یا منطقه یهودی کاراتاش را کاوش کنید. به علاوه برخی از این ساختمان‌های قدیمی اکنون محل قرارگیری مهد کودک‌ها و بانک‌ها هستند اما همچنان ارزش دیدن را دارند. همچنین عمارت Uşakizade، جایی که بنیانگذار ترکیه مدرن مصطفی کمال آتاتورک مدتی در آن زندگی کرد هم از جاهای دیدنی شهر است که اگر وقت داشتید می‌توانید از آن بازدید کنید.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره ازمیر

۱۷ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران