با بازارهای سنتی مشهد آشنا شویم

جاذبه‌های گردشگری مشهد
با بازارهای سنتی مشهد آشنا شویم

مشهدی شهری اصیل است که اکثر مردم ایران، حداقل یک بار در طول زندگی‌شان به آن‌جا سفر می‌کنند. مردمی که برای زیارت حرم امام رضا (ع) به مشهد می‌آیند و در این بین به تفریحات مختلف پرداخته و خرید را نیز چاشنی سفر خود می‌کنند. این روزها که مراکز خرید مدرن با امکانات فراوان مد شده، کم‌تر کسی در تور مشهد دنبال بازارهای قدیمی است. بازارهایی که ده‌ها سال است برگزار می‌شوند و مدت‌ها، جایی برای تهیه اجناس مختلف بوده‌اند. در مشهد بازارهای سنتی زیادی هستند که دیدنشان خالی از لطف نیست، بازارهایی که در این نوشته قصد معرفی آن‌ها را به شما داریم.

 

بازار رضا

اگر قصد رفتن به معروف‌ترین بازار مشهد را دارید، کافی‌ست چند قدمی از حرم دور شوید تا به بازار رضا برسید. دلایل زیادی هستند که باعث شده‌اند تا بازار رضا به چنین شهرتی برسد که مسلما اولین دلیلش همین نزدیکی به حرم بوده و این که سرپوشیده است و شما در فصول و شرایط آب و هوایی مختلف، می‌توانید با خیال راحت در میان فروشگاه‌هایش قدم زده و اجناس مختلف را خریداری نمایید.

 ساخت این بازار به دوره پهلوی بر می‌گردد. زمانی در مشهد ضعف نبودن یک بازار با شرایط مناسب احساس می‌شد و به همین دلیل دستور ساخت این مکان صادر گشت. جالب است بدانید این مسیر یک کیلومتری، قبلا در خود مغازه‌هایی داشت که با تخریب آن‌ها، به دارندگان مغازه‌ها، غرفه‌هایی در بازار جدید داده شد. این بازار از یک معماری سنتی با نشانه‌های اسلامی برخوردار بوده و سردری به سبک بازارهای قدیمی کشور دارد. در نهایت در سال ۱۳۵۵، بازار رضا در این بخش از مشهد، شروع به کار کرد.

 

مقایسه چهار پارک آبی خوب در مشهد

بازار رضا مشهد ۷۲۰۰ متر مربع وسعت داشته که ۴۳۰۰ متر مربع آن مسقف است و در دو طبقه ساخته شده که به وسیله‌ی ۱۲ راهرو، می‌توانید به طبقه دوم آن‌جا بروید. جایی که برای خریدن سوغات مشهد عالی به نظر می‌رسد و می‌توانید چیزهایی از قبیل اقلام مذهبی، انواع پارچه، ادویه‌جات متنوع به همراه زعفران، اسباب بازی و چیزهایی از این دست را خریداری نمایید. به طور کلی اغلب محصولات بازار رضا قیمت نسبتا خوبی دارند اما این که از دیگر جاهای شهر ارزان‌تر هستند، خود جای بحث دارد.

بازار مولوی

بازار مولوی در گذشته یک بازار کاملا سنتی بود که در ساخت بنای دو نبشش، از المان‌های کهن و اسلامی الهام گرفته بودند. اما به واسطه‌ی گسترش بازار و همچنین بهبود وضعیت شهر در این بخش، ساخت‌ و سازهای متعددی در این مکان انجام شد و چند پاساژ مدرن نیز به بازار مولوی ضمیمه گشت تا حالا آن را به یک مجموعه بزرگ و ترکیبی بدل کند. با این حال هنوز در بخش بزرگی از ۴ هزار متر زیربنای بازار مولوی، آن حس و حال بازارهای شلوغ کشور را پیدا خواهید کرد.

 

بهترین جاذبه‌های شگفت انگیز مشهد

یکی از چیزهایی که این بازار به آن مشهور است، کل فروش‌های محصولات لوازم‌التحریر، خیاطی و خرازی بوده که خرده فروش‌ها از جاهای مختلف استان و حتی کشور خود را به این محل می‌رسانند تا محصولات آن‌جا را برای مغازه‌های خود بخرند. با این حال امروزه فروشگاه‌های متنوع‌تری از جمله برای خرید پوشاک و دیگر لوازم نیز در این بازار مهیا شده که می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. در سال‌های اخیر هم که فروشگاه‌های متعدد لوازم آرایش در این بازار افتتاح شده و حالا آن‌جا را به قطبی برای خرید این محصولات در مشهد بدل کرده است.

بازار مولوی در بلوار مصلی واقع شده است و همین رفتن به آن‌جا را بسیار ساده می‌کند. جدا از این که بلوار مصلی میزبان خیلی هتل‌های مهم شهر است و اگر در آن‌جاها اقامت داشته باشید، پیاده نیز می‌توانید به بازار بروید، اما در موارد دیگر با خط بی‌آرتی خیلی راحت نرسیده به پایانه مصلی پیاده شده و از همان‌جا سر در بازار را خواهید دید.

بازار امین

در میان بازارهای مشهد که مدتی است در این شهر برپا می‌شوند و خیلی از مردم محلی برای خرید به آن‌جا مراجعه می‌کنند، می‌توان به بازار امین اشاره کرد. این بازار نیز در نزدیکی حرم مطهر رضوی تشکیل شده و به همین دلیل در تور مشهد گردشگران زیادی را نیز خواهید دید که برای خرید یا حداقل بازدید از بازار امین، از خروجی حرم به سمت خیابان نواب صفوی می‌روند.

 

معرفی هتل ۵ ستاره پارس در مشهد

بازار در دو طبقه ساخته شده و بخشی از آن نیز پارکینگ است، پس اگر با ماشین خود سفر به مشهد را تجربه می‌کنید، می‌توانید از پارکینگ این مجموعه استفاده نمایید. همچنین بازار امین از آن‌‌جاهایی است که هر محصولی که فکرش را کنید، در آن مکان پیدا خواهید کرد. از انواع سوغات معروف مشهد گرفته تا پوشاک، پارچه، اسباب بازی، صنایع دستی، ظروف مختلف و ... . این بازار یک محل ارزان برای خرید محسوب می‌شود و در آن اجناسی از برندهای معروف و چیزهایی از این دست را پیدا نخواهید کرد.

دسترسی به بازار امین بسیار ساده است. همانطور که گفتیم این محل نزدیک حرم بوده و شما کافی است چند قدمی از خروجی حرم به سمت خیابان نواب صفوی حرکت کنید تا ازدحام جمعیت در این بازار را مشاهده کنید.

بازار گوهرشاد

بازار گوهرشاد مشهد، یک مکان متفاوت برای خرید در این شهر به حساب می‌آید. جایی که همیشه به فروشگاه‌های ظروف چینی و محصولات خانگی معروف بوده و خیلی از مشهدی‌ها برای تهیه جهیزیه به آن‌جا مراجعه می‌کردند. این بازار وسعتی به اندازه ۲۱۰۰ متر مربع داشته و ۸۴ واحد تجاری در آن به فعالیت مشغولند. البته تمام این مغازه‌ها فروشگاه‌های لوازم خانگی نبوده و در زمینه‌های دیگر همچون لوازم ‌التحریر، عطر و ادکلن، اسباب بازی، سیسمونی و ... نیز فروشگاه‌هایی در آن‌جا وجود دارد.

 

معرفی لوکس‌ترین مراکز خرید مشهد

از ویژگی‌های بازار گوهرشاد می‌توان به فروشگاه‌های بزرگ آن و همچنین تنوع بسیار خوب و قیمت مناسب محصولاتش اشاره کرد. برای رفتن به این مکان نیز باید به بلوار شهید صادقی بروید که بسیار از مردم محلی آن‌ را بلوار سازمان آب نیز می‌شناسند. محل بازار نیز بین صادقی ۹ و ۱۱ است و با سر در بزرگی که دارد، خیلی راحت آن‌جا را پیدا خواهید کرد.

بازار روس‌ها

بازار حکیم که آن را با نام بازار روس‌ها نیز می‌شناسند از دیگر بازارهای قدیمی و سنتی شهر است که احتمالا شبیه به بسیاری بازارهای شمال کشور، به خاطر فروش اقلام روسی در دهه‌های گذشته به این نام شناخته می‌شده است.

بازار روس‌ها زمانی همیشه مملو از جمعیت بود اما این روزها که به تعداد مراکز خرید و بازارهای شهر روز به روز اضافه می‌شود، از رونق گذشته کمی افتاده است. این مکان مجموعا ۱۲۰ مغازه مختلف در ۴ طبقه دارد و تنوع محصولات در آن‌جا بسیار بالاست و از پوشاک و پارچه تا لوازم آرایش و فروشگاه‌های مخصوص نقره متنوع است. البته همچون دیگر بازارهای مشهد، در این‌جا نیز می‌توانید ادویه‌جات و زعفران نیز خریداری نمایید.

 

سفر به مشهد در ایام کرونایی

این بازار در خیابان امام خمینی و روبروی اداره کل آموزش و پروش واقع شده، صبح‌ها تا ساعت ۲ ظهر باز است و سپس تعطیل می‌شود تا ساعت ۴ بعدازظهر و مجددا تا ۱۰:۳۰ شب باز خواهد بود. شما برای رفتن به این مکان می‌توانید از فلکه آب در نزدیک حرم ماشین سوار شوید و ۲ کیلومتر دورتر به بازار می‌رسید.

بازار قسطنطنیه

این بازار نیز از جمله جاهایی است که در گذشته همیشه شلوغ و مملو از جمعیت بود اما الان کمی از رونق افتاده است. بازار قسطنطنیه که در محله احمد آباد مشهد واقع شده ۲ طبقه دارد و بر خلاف محله لوکس که در آن واقع شده، خیلی جای گران‌قیمتی برای خرید محسوب نمی‌شود و درست بر عکس، جایی نسبتا ارزان بوده که حراج‌هایی که برای محصولات در آن‌جا برگزار می‌شود، بسیار معروف هستند.

 

طبیعت‌گردی در اطراف مشهد

بخش زیادی از فروشگاه‌های بازار قسطنطنیه را مغازه‌های پوشاک به خود اختصاص داده اما در مجموع تنوع در این بازار عالی بوده و اجناس مختلفی از لوازم خانگی تا دکور، اسباب بازی و زیورآلات را در آن‌جا پیدا خواهید کرد. حتی تک و توک فروشگاه‌هایی را می‌بینید که محصولاتی از برندهای مطرح را در خود دارند.

بازار قسطنطنیه در نزدیکی ایستگاه مترو بوده و دسترسی به آن‌جا خیلی راحت است. شما از هر جای شهر (از جمله حرم) می‌توانید سوار مترو شده و به ایستگاه مترو فلسطین بروید. از آن‌جا حدودا ۲ دقیقه پیاده روی برای رسیدن به بازار در پیش خواهید داشت. در مجموع این بازار خیلی جای خاصی برای خرید به حساب نمی‌آید و پیشنهاد می‌کنیم اگر مسیرتان به آن بخش از مشهد افتاد یا این که خیلی اصرار داشتید، حتما تمامی بازارهای این شهر را بگردید، به این مکان نیز سری بزنید.

بازار گل مشهد

این بازار مسلما یک انتخاب متعارف در سفر نیست اما شاید برای خیلی‌ها که به تور مشهد می‌روند، جذابیت داشته باشد. این محل برای آن‌هایی که عاشق گل و گیاه هستند واقعا لذت بخش خواهد بود، جایی که گل‌ها به صورت کلی و جزیی به فروش می‌رسند و شما هر گیاهی که فکرش را کنید در آن‌جا پیدا خواهید کرد.

 

معرفی بزرگ بازار اطلس مشهد

این بازار در خیام شمالی ۴۰ می‌باشد و با توجه به این که در مجتمع فتح‌آباد واقع شده، آن را با نام بازار گل فتح‌آباد نیز می‌شناسند. بازاری که همه روزه از طلوع خورشید کار خود را آغاز کرده و تنها تا ساعت ۱۲ ظهر فعالیت می‌کند. در این‌جا گل‌های زینتی، گل‌های آپارتمانی، گیاهان مخصوص باغ و پارک، انواع نشا و بذر، تجهیزات باغداری و ... را می‌توانید خریداری نمایید.

۰۴ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران