بهترین موزه های سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بهترین موزه های سریلانکا

بدون شک، بخش اعظمی از تاریخ سریلانکا در موزه های آن حفظ شده است. موزه های سریلانکا، اطلاعاتی قابل توجه از این خطه را به صورت اسناد تاریخی، هنرها، ماسک‌ها، مصنوعات قوم نگاری، اشیاء سنتی، هواپیماهای قدیمی و غیره ارائه می‌دهند.

این گزینه ها، کامل کننده‌هایی جالب توجه در کنار سواحل باشکوه، مراکز خرید تماشایی و بناهای باستانی به شمار می‌آیند. می‌توانیم موزه‌های سریلانکا را در چندین نوع نهادی مانند سازمان‌های غیرانتفاعی، نهادهای دولتی و مشاغل خصوصی دسته‌بندی کنیم. اما در هر صورت، تمامی این موسسات کار یکسانی انجام می‌دهند: جمع آوری و حفظ اشیاء فرهنگی، هنری، علمی و تاریخی.

 

آشنایی با بهترین موزه های سریلانکا

سریلانکا چندین دهه گذشته، بعنوان یک مرکز توریستی ایده آل شکوفا شده و از جمله کشورهایی است که ده‌ها موزه و ویرانه باستانی برای بازدید و کشف دارد. این کشور، از تاریخچه‌ای طولانی برخوردار است که به بیش از ۲۵۰۰ سال می‌رسد. مسافران تور سریلانکا می‌توانند ضمن برخورداری از جاذبه‌های توریستی و بی نظیر این کشور، ساعاتی را به گشت و گذار و مواجهه با تاریخ و فرهنگ آن در برترین موزه های سریلانکا بگذرانند.

 

موزه ملی کلمبو

این مکان که بعنوان موزه ملی سریلانکا نیز شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین موزه کشور بوده و توسط دولت مرکزی اداره و نگهداری می‌شود. در بدو امر، یک بودای سنگی بزرگ که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد، در ورودی به بازدیدکنندگان خوش آمد می‌گوید.

گفتنی است این موزه که در سال ۱۸۷۷ پایه گذاری شد، با حال و هوای تاریخ استعماری هلندی، پرتغالی و بریتانیایی به استقبال مهمانانش می‌آید. موسس این موزه که از برترین موزه های سریلانکاست، شخصی به نام ویلیام هنری گریگوری، فرماندار بریتانیایی بود که ساخت و ساز این مکان را به نحوی مطلوب برنامه ریزی کرد.

این موزه ۲ طبقه، دارای سه بخش اصلی است: علوم طبیعی، گالری‌های فرهنگی و فروشگاه هدیه.

گالری‌های موزه هنر اقلامی همچون کنده کاری، تفنگ، شمشیر و سایر صنایع دستی باستانی و یادگاری‌های دوران استعمار را به نمایش می‌گذارند. همچنین تعدادی کپی از نقاشی‌های انگلیسی قرن نوزدهم را در اینجا شاهد خواهید بود. اینجا یکی از جاهای دیدنی سریلانکا است.

 

آشنایی با زیباترین شهرهای سریلانکا

آدرس: Sir Marcus Fernando Mawatha, Cinnamon Gardens Colombo, Western Province

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۱۰۰۰ روپیه

 

موزه هلندی کلمبو

اینجا یک ساختمان بزرگ و زیبای ۲ طبقه است که تاریخ حکومت استعماری هلند را در این کشور پوشش می‌دهد. این خانه شهری قرن هفدهمی، از برترین موزه های سریلانکا به شمار می‌آید. در طراحی این بنا از معماری هلندی الهام گرفته شده است. در زمان حکومت بریتانیا این مکان بعنوان کالج، بیمارستان نظامی، ایستگاه پلیس، اداره پست و مرکز مخابراتی مورد استفاده قرار می‌گرفت و در سال ۱۹۷۷، بعنوان موزه درهای خود را به روی عموم باز کرد.

این فضای جالب توجه، مجموعه وسیعی از اشیاء و مصنوعات مربوط به هلندی‌هایی را به نمایش می‌گذارد که تا سال ۱۶۵۸ بر چندین منطقه ساحلی سریلانکا حکومت می‌کردند. امروزه موزه شبیه انباری است که بیش از ۳۰۰۰ اثر هنری مانند مبلمان، سکه، سرامیک، سلاح و غیره را دربر گرفته است.

آدرس: CPP Building, Prince Street, Colombo

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۱۲۰۰ روپیه

 

موزه ملی دریانوردی

از دیگر موزه های سریلانکا، می‌توان به موزه ملی دریایی سریلانکا اشاره کرد که در ابتدا در ۹ می ۱۹۶۲ افتتاح شد. در بدو امر اینجا، یک ساختمان ۲ طبقه در قلعه گال بود. در جریان سونامی سال ۲۰۰۴، موزه ویران گشت و پس از بازسازی در سال ۲۰۱۰ مجددا بازگشایی شد. این موزه آثار تاریخ دریانوردی سریلانکا، اشیاء زیر آب مانند مرجان‌ها و اقلامی دیگر را به همراه ماکت‌هایی از کشتی‌های معروف، نقشه‌ها، طناب‌ها، کفش‌های ملوانی و غیره به نمایش می‌گذارد.

 

با برترین سواحل سریلانکا آشنا شوید

آدرس:  Queens St, Galle

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۳۰۰ روپیه

 

موزه ماسک، آمبالانگودا

آمبالانگودا، شهری است که به‌خاطر ماسک‌ها و رقص ماسک‌ها شهرت دارد و موزه ماسک که یکی از محبوب‌ترین موزه های سریلانکا به شمار می‌آید، در این منطقه برای تکرار و حفظ سنت و میراث غنی این ماسک‌ها تاسیس شد. بسیاری از آثار در اینجا به دلیل طرح‌ها و الگوهای پیچیده‌شان، مورد تحسین قرار می‌گیرند و قدمت برخی از آنها، حتی به ۲۰ تا ۳۰ سال پیش بازمی‌گردند.

این موزه که بیش از ۱۲۰ ماسک را در معرض دید علاقمنندن قرار داده است، در عین حال دارای یک کتابخانه کوچک بوده و یک کارخانه در مجاورت آن است که بعنوان مرکز تحقیقاتی، برای افرادی که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد این هنر هستند عمل می کند.

 

آدرس: Main St, Ambalangoda

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر  |  ورودی: رایگان

 

موزه ملی تاریخ طبیعی کلمبو

در میان برترین موزه های سریلانکا، سری هم می‌زنیم به موزه ملی تاریخ طبیعی که کلکسیون‌هایی از میراث تاریخ طبیعی این کشور را به نمایش می‌گذارد. در اینجا با بیش از ۵۰۰۰ گونه و نمونه از پستانداران، پرندگان، خزندگان، حشرات، ماهی‌ها، دوزیستان، فسیل‌های بومی دوره ژوراسیک، انواع مختلف گیاهان و انواع سنگ‌های زمین‌شناسی مواجه خواهید شد. گفتنی است این موزه، در ۲۳ سپتامبر ۱۹۸۶ درهای خود را به روی علاقمندان به طبیعت گشود.

 

۸ فعالیت جذاب در سفر به کندی، سریلانکا

آدرس: X8QH+X6C, Koggala

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۱۲۰۰ روپیه

 

موزه کوگالا فولک 

یکی از تحسین‌شده‌ترین و محبوب‌ترین نویسندگان سریلانکا، مارتین ویکراماسینگه (۱۸۹۰-۱۹۷۶) در کوگالا بزرگ شد و اقامت گاه خانوادگی‌اش امروز، به موزه مردمی Koggala Folk بدل شده است. این موزه منحصر به ‌فرد که درست در مقابل ریزورت و اسپای The Fortress  قرار دارد، نه تنها نگاهی اجمالی به فرهنگ عامیانه متمایز جزیره داشته، بلکه بینشی درباره این نویسنده بزرگ نیز به شما ارائه می‌دهد.

گفتنی است این خانه اجدادی که با دقت حفظ و نگهداری شده، از جمله پرطرفدارترین موزه های سریلانکا به  شمار می‌آید. این بنا، در میان فضای سبز زیبا قرار گرفته و یک جاذبه محبوب برای بازدید در هنگام اقامت در گال و حوالی آن محسوب می‌شود. مصنوعات بودایی، سفال‌های جذاب، لباس‌های مورد استفاده در رقص‌های محلی، ابزار کشاورزی، گاری‌های سنتی، عروسک ها و ماسک‌های رنگارنگ و تجهیزات پزشکی، تنها برخی از اقلام برجسته در این موزه محسوب می‌شوند. در بخشی به نام "تالار زندگی" نیز، می‌توان درباره این نویسنده و آثار و دستاوردهای فراوانش اطلاعات بیشتری کسب کرد.

آدرس: X8QH+X6C, Koggala

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: رایگان

 

موزه سری دالادا

موزه ۲ طبقه Sri Dalada، یکی دیگر از بهترین موزه های سریلانکاست. این موزه که طبقه بالای معبد دالادا مالیگاوا را اشغال کرده، شامل مجموعه‌ای خیره کننده از هدایایی است که توسط چندین رئیس جمهور و رهبران بودایی از سراسر جهان به "دندان مقدس بودا" اهدا شده است. در اینجا، همیشه گردشگرانی بومی و بین المللی را خواهید دید که هدایای خود را به پیشگاه بودا تقدیم می‌کنند و آثاری همچون تندیس‌ها و نقاشی‌هایی با مضامین داستان‌های بودا و خدایان را شاهد هستند.  

 

بازدید از معبد غار دامبولا در سریلانکا

آدرس: Kandy, Central Province

ساعات فعالیت: ۷:۳۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر   |  ورودی: با بلیط ورودی معبد می‌توانید از موزه نیز دیدن نمایید

 

موزه ملی راتناپورا

در ادامه گشت و گذار در برترین موزه های سریلانکا، سری می زنیم به موزه ملی Ratnapura. اینجا سابقا متعلق به شهروندی به نام Ehelepola Nilame بود که در دربار پادشاهی کندی خدمت می‌کرد. اینجا موزه، مجموعه‌ای از اقلام باستانی، تاریخ طبیعی، زمین ‌شناسی، مصنوعات انسان ‌شناسی و حتی شمشیری را در خود جای داده است که گمان می‌رود متعلق به الپولا باشد. همچنین تسلیحات سینهالی و جنگ جهانی اول را همراه با برخی جواهرات و مصنوعات قدیمی محلی در این موزه خواهید یافت. در عین حال، یک پارک تنوع زیستی نیز در محوطه موزه وجود دارد که مجسمه‌هایی از حیوانات در اندازه واقعی را در خود جای داده که گمان می‌رود در این منطقه وجود داشته‌اند.

آدرس: Moragahayata Ratnapura, Sabaragamuwa Province

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۵۰۰ روپیه

 

موزه چای سیلان

بازدید از موزه چایCeylon ، به تمام عاشقان چای توصیه می‌شود. این موزه که از پرطرفدارترین موزه های سریلانکا محسوب می‌شود، در محل سابق کارخانه چای هانتانه واقع شده که در سال ۱۹۲۵ ساخته شد. این موزه، در ۳ کیلومتری جنوب کندی قرار دارد و بعد از بیش از یک دهه، مورد بازسازی قرار گرفته و درهای خود را پس از سال‌ها به روی علاقمندان گشوده است. اینجا دارای تعدادی نمایشگاه در مورد نحوه تهیه چای و تعداد زیادی تجهیزات و لوازم فرآوری چای قدیمی است. در نهایت، پس از گشت و گذاری مفرح در موزه، با فنجان رایگان چای در یک کتابخانه بزرگ و زیبا از بازدیدکنندگان پذیرایی می‌شود.

 

تفریحات هیجان انگیز در سریلانکا

آدرس: Hantana Road, Hantana Central Province

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا 5 بعد از ظهر   |  ورودی: ۸۰۰ روپیه

 

موزه ملی راه آهن

موزه ملی راه‌ آهن که در شمار برترین موزه های سریلانکاست ، مجموعه‌ای از لوکوموتیوهای قدیمی، ماشین آلات، واگن‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای حرکت قطارها را در خود جای داده است. این موزه برای بزرگداشت ۱۵۰ سال فعالیت راه‌آهن سریلانکا، در سال ۲۰۱۴ در یک ایستگاه قدیمی تاسیس شد.

این مکان که در کادوگاناوا قرار دارد، تحت مدیریت راه آهن این کشور اداره می‌شود هم اقلام بسیار قدیمی و هم قطارهایی که تا چندی پیش مورد استفاده بودند را ارائه می‌دهد. همچنین اطلاعات کامل هر کدام از آنها، به تفصیل در کنارشان درج شده است.

آدرس: A1, Kadugannawa

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۵۰۰ روپیه

 

موزه نیروی هوایی سریلانکا

در لیست برترین موزه های سریلانکا، به این موزه ملی برمی‌خوریم که صرفا به حوزه هوانوردی اختصاص دارد. همچنین تاریخ طولانی و غنی نیروی هوایی سریلانکا و مبارزات و پیروزی‌های فراوان آن را در طول سالیان به نمایش می‌گذارد.

آشیانه اصلی نزدیک ورودی، دارای مجموعه‌ای از هواپیماهای قدیمی است که توسط نیروی هوایی استفاده می‌شدند. بعلاوه ۴ آشیانه دیگر در موزه وجود دارند که گالری‌های تصاویر، سلاح‌ها، یونیفورم‌ها، آیین‌نامه‌ها و وسایل نقلیه مورد استفاده نیروهای مسلح را در خود جای داده‌اند. این موزه همچنین، دارای یک مینی سینما است که فیلم‌های آموزشی را برای بازدیدکنندگان علاقمند پخش می‌کند و آن را به یکی از جالب‌ترین موزه‌های کشور بدل می‌نماید.

عکس: tripadvisor.com

 

آدرس: Ratmalana, Dehiwala-Mount Lavinia, Sri Lanka

ساعات فعالیت: ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر   |  ورودی: ۱۶۰۰ روپیه

 

موزه سونامی Tsunami

سونامی اقیانوس هند در سال  ۲۰۰۴، جان چند صدها نفر را گرفت و مناطق بسیاری را ویران کرد. از این رهگذر، موزه سونامی در گال شکل گرفت که یکی از برترین موزه های سریلانکاست و ضمن آموزش بازدیدکنندگان با توضیحات زمین شناسی و سونامی، این تراژدی را به یاد عموم می‌آورد. این موزه به مردم آموزش می‌دهد که چگونه سونامی رخ می‌دهد، چگونه می‌توان آنرا پیش بینی کرد و در هنگام وقوع سونامی، چه کاری می‌توان انجام داد تا آسیب به حداقل برسد!

عکس: tripadvisor.co.za

 

آدرس: Galle Road, Hikkaduwa, Sri Lanka

ساعات فعالیت: ۸ صبح تا ۸ شب   |  ورودی: رایگان

 

منبع ۱

منبع ۲

۲۳ آبان ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 19 مهر 1402)

نظرات کاربران