گشت و گذار در ازمیر در اولین سفر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
گشت و گذار در ازمیر در اولین سفر

ازمیر شهری ساحلی در امتداد دریای اژه است که زیبایی‌های طبیعی فراوان و غیرقابل چشم پوشی را در کنار قدمت و تمدنی به اندازه ۵ هزار سال فراهم آورده است. به طور کلی امتداد دریای اژه با سواحل زیبا، آب‌های شفاف و خظه سرسبز درختان و مناظر زیبای صخره‌ای پر شده است در حالی که ازمیر با اسکله‌های زیبا، فرصت‌های قایق رانی و انجام تفریحات آبی در طول سال و مخصوصا در نیمه اول سال ده‌ها هزار گردشگر را به سمت خود می‌کشاند. با وجود تنوع سلیقه‌ای که تور ازمیر دارد دست‌های زیادی از گردشگران مثل طبیعت دوستان، عکاسان، تاریخ دوستان، ورزش دوستان و عاشقان سواحل راه‌شان به این شهر گم می‌کنند. ما اینجاییم تا شما برای گشت و گذار در این شهر برای بار اول همراهی کنیم.

 

چرا به ازمیر سفر کنید؟

ازمیر با داشتن جمعیتی ۳ میلیونی به عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه شناخته می‌شود که هرگز نمی‌توان آن را با تور استانبول و تور آنکارا مقایسه کرد، مخصوصا این که شهر شهرت گردشگری آنچنانی هم نداشته و اصلا در مقام مقایسه با دو رقیب قدر خود قرار نخوهد گرفت. همچنین نام ازمیر در برخی از زبان‌ها مانند یونانی یا اسپانیایی اسمیرنا (Smyrna) شناخته می‌شود. امروزه ازمیر به عنوان غربی‌ترین شهر ترکیه شناخته می‌شود. بخش بزرگی از جمعیت مسلمان هستند و مساجد در همه جا یافت می‌شوند، اما وقتی در مرکز شهر قدم می‌زنید، لزوماً این ویژگی را حس نمی‌کنید. بسیاری از زنان حجاب ندارند، نوشیدنی در بسیاری از تراس‌ها سرو می‌شود و ساکنان از ملاقات در کنار دریا برای نوشیدن نوشیدنی و خوردن تخمه آفتابگردان یا کوفته‌های پر شده با برنج (حتی در ماه رمضان) لذت می‌برند.

در منطقه بازار کرمالتی قدم بزنید

مرکز عابر پیاده ازمیر واقعا مکانی خیره کننده است که در همه جا فروشگاه پراکنده شده، تعداد زیادی از مردم به این طرف و آن طرف می‌روند و بویژه بوها و طعم‌ها از هر طرف به سمت شما می‌آیند. شما می‌توانید در اینجا قدم بزنید، از فروشگاه‌های مختلف دیدن کنید و اگر از عاشقان قهوه هستید در بهترین کافه‌های ازمیر بنشینید و قهوه سفارش دهید. گست و گذار در اینجا می‌تواند تجربه فرهنگی جذابی بین انواع غذاهای خیابانی و غرفه‌های فروش غذای محلی باشد. برای افراد ماجراجو کرمالتی جایی است که نباید رفتن به آن را از دست بدهند.

Kızlarağası Hanı

این بازار سرپوشیده که در منطقه بازار (Bazaar) واقع شده است یکی از مکان‌های بسیار منحصر به فرد و دیدنی در ازمیر است که شما را با فرهنگ و سلیقه و معماری قدیمی شهر آشنا می‌کند. اگرچه این بازار سرپوشیده نسخه به مراتب بسیار کم اهمیت‌تری از بازار سرپوشیده استانبول است اما تجربه‌ای مشابه را در اختیار شما قرار می‌دهد. اگرچه ساختمان این بازار کاملا تاریخی بوده و در ابتدا در سال ۱۷۴۴ ساخته شد و پس از آن‌ها بارها مورد بازسازی قرار گرفت. اگر به اینجا می‌آیید باید بدانید خبری از خرید سوغاتی‌های گران قیمت نیست، بلکه برای زیبایی ساختمان و فضای حاکم بر آن است که توریست‌ها از این بازار دیدن می‌کنند. در طبقه همکف می‌توانید تمام سوغاتی‌های کلاسیک عالی را بدون گشتن زیاد پیدا کنید، اما اگر به طبقه بالا بروید می‌توانید از فروشندگان عتیقه و صنعتگران دیدن کنید در جو منحصر به فرد بازار غرق شوید.

 

بهترین هتل‌های ۵ ستاره ازمیر

روی اسکله‌ها راه بروید

این‌کار به خودی خود یک فعالیت توریستی نیست، اما اگر به ازمیر آمدید به شما توصیه می‌شود که در امتداد دریای اژه قدم بزنید. شهر تفرجگاهی را توسعه داده است که کیلومترها امتداد دارد و مناظر زیبایی از دریا و شهر را به نمایش می‌گذارد. در این پیاده روی به ندرت تنها خواهید بود زیرا این مسیر بین زوج‌های عاشق، گروه دوستانی که برای نوشیدنی می‌آیند، دونده‌ها، صدف فروشان و به خصوص ماهیگیران، و عکاسان بسیار محبوب بوده و کم‌تر زمانی پیش می‌آید که امتدادی از ساحل مال شما باشد. با ین همه به شدت توصیه می‌کنیم به این قسمت شهر بروید و از تماشای جو حاکم بر آن، گشت زنی توریست‌ها و مردم محلی لذت ببرید  عکس‌های زیبایی به یادگار بیاندازید.

از آگورا دیدن کنید

آگورا یک موزه فضای باز است که در آن می‌توانید بقایای شهر باستانی اسمیرنا را تماشا کنید. آگورای باستانی که قدمت آن به قرن چهارم قبل از میلاد برمی‌گردد، در سال ۱۷۸ قبل از میلاد در اثر زلزله ویران شد اما به سرعت توسط امپراتور روم مارکوس اورلیوس مورد بازسازی قرار گرفت. در موزه فعلی می‌توانید کانال‌های آبی ساخته شده توسط رومی‌ها را ببینید که هنوز در حال فعالیت هستند. بخش بزرگی از سایت به روی عموم بسته است، زیرا حفاری‌ها و مرمت‌ها هنوز در حال انجام است، اما هنوز ارزش رفتن به آنجا را دارد، حتی اگر قرار باشد فقط در طبقه زیر سطح کلیسای قدیمی قدم بزنید.

 

بهترین سایت‌های کمپینگ در ازمیر

برج ساعت

برج ساعت ازمیر چهره کلاسیک آن است که چندی پیش مورد مورد بازسازی قرار گرفت. این برج واقع در میدان کوناک، در سال ۱۹۰۱ توسط یک معمار فرانسوی به نام ریموند شارل پره ساخته شده و یکی از دیدنی‌هاش شهر محسوب می‌شود.

از آسانسور برای بهترین منظره ازمیر دیدن کنید

همانگونه که از اسم آسانسور پیدا است شما با سوار شدن درآن می‌توانید ارتفاعی را بدون به نفس نفس افتادن طی کنید. خوب به این دلیل است که در واقع این آسانسور به شما امکان می‌دهد به راحتی از یک خیابان به خیابان دیگر بدون این که نیاز باشد به سختی تفاوت ارتفاع بین بالا و پایین خیابان را طی کنید. منظره بالا به شدت دیدنی و خط افق شهر بسیار زیبا است این یکی از تجارب منحصر به فرد ازمیر است که در جای دیگری نمی‌توانید نظیرش را پیدا کنید. همچنین سوار شدن در این آسانسور رایگان است.

از مسجد آبی ازمیر دیدن کنید

اگرچه هیچ مسجد آبی دیگری را در ترکیه نمی‌توان با مسجد آبی استانبول مقایسه کرد اما همچنان مساجد زیبای دیگری در شهرها وجود دارند که ارزش بازدید دارند. همچنین مساجد زیادی در ازمیر وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ارزش دیدن دارند. کسانی که در مرکز شهر و در منطقه بازار و به سمت کوناک هستند برای پیدا کردن آن مشکلی نخواهند داشت. مسجد Fatih Camii's که نسخه کم اهمیت‌تری از مسجد آبی استانبول است و در شماره 36 خیابان Birleşmiş Milletler واقع شده است یکی از جاهای شهر است که توصیه شده حتما توریست‌ها از آن دیدن کنند. رنگ زیبا و چشم انداز پانورامای چشمگیر آن از شهر ارزش دیدن و بازدید را دارد!

از موزه آتاتورک دیدن کنید

موزه آتاتورک در ایزمیر موزه‌ای رایگان است که به بنیانگذار جمهوری ترکیه یعنی آتاتورک اختصاص داده شده است. او نظام ترکیه مدرن را راه اندازی کرد، حقوق مدنی به زنان بخشید و الفبای لاتین را به جای الفبای عربی خط رسمی مردم ترکیه قرار داد. خود موزه خیلی خوب نیست، اما با این وجود، یادگیری بیشتر در مورد پدر بنیانگذار ترکیه مدرن بسیار جالب است.

 

گردش ۴۸ ساعته در ازمیر

اسکله کوناک

این ساختمان سابق گمرک که توسط آقای گوستاو ایفل (بله همان برج پاریس) طراحی شده بود، در ابتدا به بازار ماهی فروشان تبدیل شد و در سال‌های اخیر به یک بازار بزرگ، فوق مدرن و تا حدودی شیک تبدیل شده است. بنابراین حتی اگر مشتاق خرید نیستید هم، برای معماری آن حتما برای بازدید و گشت و گذار بروید و جزئیات زیادی را کشف کنید.

کجا غذا بخورید؟

Gozlemecim

اینجا مکانی عالی برای خوردن گوزلمه در ازمیر است. این کرپ‌های خمیر بسیار نازک را می‌توان تقریباً با هر چیزی و همه چیز پر کرد. در این رستوران کوچک منو به شکل لیستی عظیم از مواد اولیه ارائه می‌شود و شما آنچه را که می‌خواهید در گوزلمه خود قرار دهید انتخاب می‌کنید. ترکیب مکانی خوب با محصولات خوب این رستوران را تبدیل به یکی از مقاصد اصلی برای توریست‌های شهر کرده است. حتی برای گیاه‌خواران هم انتخاب‌های خوبی وجود دارد.

مارگو

رستوران magro izmir جای خوبی برای یک غذای سالم‌تر است که می‌تواند شما را از خوردن دائمی انواع کباب‌ها دور کرده و غذاهای خوشمزه کم‌ چرب‌تری را به شما پیشنهاد دهد. شما این رستوران را می‌توانید در تفرجگاه کوردون پیدا کنید.

آدرس: Atatürk Caddesi 220A

 

Burger Wars

همانطور که از نام این رستوران مشخص است شما در اینجا می‌توانید فست فود و مشخصا برگرهای خوشمزه‌ای را امتحان کنید. اگرچه خود رستوران چنگی به دل نمی‌زند اما مزه برگرهایش واقعا خوشمزه و عالی است. به همین دلیل هم است که بدون در نظر گرفتن باقی موارد این رستوران از شهرت و محبوبیت بالایی برخوردار است.

آدرس: 127 Sk No:6A Güzelyalı

 

توگبا

شما در اینجا می‌توانید شیرینی‌های خوشمزه ترکی و قهوه معروف ترکی را با قیمت ۱ لیر خریداری نمایید. شما در اینجا می‌توانید هر چیزی را با قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای سفارش دهید در حالی که کیفیت آن‌ها همچنان خوب و مزه‌ها عالی هستند. توگبا به عنوان جایی برای استراحت و گرفتن قوای دوباره انتخابی عالی محسوب می‌شود.

 

چرا ازمیر به مروارید اژه معروف است؟

شهر را با راهنما بگردید

اگرچه شما می‌توانید خودتان هم در شهر بگردید و گوشه و کنار آن را کاوش کنید اما همراهی یک راهنمای آشنا به شهر درک بهتری به شما می‌دهد و هم این که در مدت زمان کم‌تری شما را به بهترین جاها می‌برد که شاید شما مجبور باشید به تنهایی وقت بیشتری برای رسیدن و کشف آن‌ها صرف کنید.

اجاره دوچرخه در ازمیر

مانند بسیاری از شهرهای جهان، ازمیر نیز مجهز به شبکه کامل دوچرخه‌های شهری است. آن‌ها که عمدتاً در کنار دریا واقع شده‌اند، راهی عالی برای رفت و آمد سریع و ارزان در حین لذت بردن از مناظر شهری هستند. کل تفرجگاه کنار دریا مجهز به یک مسیر دوچرخه سواری عالی است و همچنین می‌توان دوچرخه را بدون هیچ گونه نگرانی در کشتی سوار کرد. این کار یکی از بهترین و لذتبخش‌ترین فعالیت‌های مقرون به صرفه‌ای است که می‌توانید در این شهر ساحلی انجام دهید.

۰۶ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران