گشتی در موزه آستان قدس رضوی

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشتی در موزه آستان قدس رضوی

تور مشهد برای گردشگران در درجه اول به خاطر زیارت حرم مطهر امام رضا اهمیت دارد و بعد جاذبه‌های دیگر در دره بندی قرار می‌گیرند. مردم اغلب از حرم دیدن می‌کنند و سپس به سمت بازار می‌روند. تابلوی موزه آستان قدس  رضوی در صحن کوثر خودنمایی می‌کند که اگر فردی دقیق باشید حتما آن را خواهید دید. اما با این وجود از آن دسته از افرادی هستید که به دیدن موزه بروید؟ اگر نه اجازه دهید در مقاله‌ای مختصر شما را با برخی از جنبه‌های این مجموعه موزه و اهمیت آن آشنا کنیم.

 

موزه‌های آستان قدس رضوی

موزه‌های آستان قدس رضوی در مجموعه حرم مطهر امام رضا قرار داشته و در زمره پربازدیدترین موزه‌های ایران قرار دارند. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و لوازم تاریخی هستید در اینجا می‌توانید از چندین مجموعه دیدنی و جذاب بازدید کرده و اطلاعات مختصری درباره هر مجموعه به دست بیاورید. در ادامه به معرفی چند مجموعه می‌پردازیم.

موزه مرکزی آستان قدس رضوی

در طول سال‌ها اهدای لوازم گران‌بها و ارزشمند و همچنین مجموعه‌ای از لوازم قدیمی منجر شد تا برای بار اول در سال ۱۳۱۶ کلکسیونی به نمایش عموم در بیاید. اما تنها در حدود چند سال بعد در سال ۱۳۲۴ این مجموعه به ساختمانی ۳ طبقه به مساحت ۱۰۳۴ متر مربع درست در کنار مسجد گوهرشاد منتقل شود. اما در نهایت مجددا در سال ۱۳۵۱ این مجموعه مجددا به حرم قسمت صحن کوثر بازگشت. در این مجموعه شما می‌توانید لوازم مذهبی همچون محراب، روشنی و فرش‌های نفیس قدیمی را مورد بازدید قرار دهید.

 

مختصری بر موزه بزرگ خراسان

گنجینه تمبر، تاریخچه پستی و ساعت

از آنجایی که هدایای زیادی به استان رضوی ارسال می‌شد فرصت آن پیش آمد تا مجموعه‌ای از تمبرهای دوره‌های مختلف ایران و سراسر دنیا در حرم جمع شود. گنجینه تمبر در سال ۱۳۶۰ شروع به کار کرده و حالا  صدها هزار تمبر و لوازم و ابزار و اقلام پستی از ۲۴۰ کشور دنیا را به نمایش بگذارد.

و اما در گنجینه ساعت از ابتدایی‌ترین ساعت‌های تاریخ شامل ساعت سنگی، ساعت توپی تا ساعت‌های مکانیکی و مجموعه‌ای از ساعت‌های آفتابی به نمایش درآمده است. یکی از ساعت‌های اسنج ساعت آفتابی توپ دار است که به وسیله عدسی و تمرکز نور خورشید، با تابش نور خورشید به باروت و صدای انفجار ظهر اعلام می‌شود.

مجموعه سکه

مجموعه سکه آستان قدس رضوی یکی از بهترین و کامل‌ترین مجموعه‌های مربوط به سکه در ایران و حتی خاورمیانه است که در سال ۱۳۸۸ به مجموعه آستان رضوی اضافه شده است. مجموعه سکه‌ها تا پیش از این با هدایای حرم به نمایش در می‌آمد. در این مجموعه سکه‌های مختلف از دوره‌های تاریخی و از ۵۰ کشور دنیا به نمایش در آمده است.

 

بازدید از موزه آب مشهد مقدس

مجموعه اسکناس

این یکی از جذاب‌ترین مجموعه‌های آستان است که هم زمان با مجموعه تمبر رونمایی شد. در این مجموعه شما می‌توانید تاریخچه تغییر و سیر چاپ اسکناس ایران و ۸۰ کشور دنیا را با نمایش ۱۰ هزار قطعه پول چاپی تماشا کنید. در این مجموعه می‌تونید اسکناس‌های ایرانی، آلمانی، دوره جنگ‌های جهانی و خیلی چیزهای بیشتر را پیدا خواهید کرد.

گنجینه سلاح

در این مجموعه می‌توانید انواع سلاح‌های جنگی ۴۰۰ سال اخیر ایران را مورد بازدید و کاوش قرار دهید. این مجموعه به دو دسته سلاح‌های سرد و گرم تقسیم می‌شود که قدیمی‌ترین سلاح شناسنامه‌دار آن مربوط به کمانی لاکی روغنی به جا مانده از صفویان است. به علاوه سلاح‌های مربوط به دوره صفویان، قاجاریه، جنگ جهانی و اقلام جانبی مثل جلیقه و سپرهای چرمی نیز به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

بازدید از باغ موزه نادری مشهد

مجموعه مدال‌های آستان قدس رضوی

مجموعه مدال در ابتدا متعلق به مدال‌ها و افتخارات جهان پهلوان تختی بود اما با اهدای مدال‌های بیشتری از سوی ورزشکاران در سال ۱۳۹۲ گنجینه تخصصی مدال‌ها در طبقه دوم افتتاح شد. در این مجموعه شما می‌توانید مدال‌های بین‌المللی ورزشکاران و قهرمانن ملی را ببینید.

ساعت کاری و نحوه رسیدن به موزه

موزه مرکزی آستان قدس همه روزه به‌جز ایام تعطیل، از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر فعال بوده که این مدت کاری در ایام تابستان و عید نوروز از ۸ صبح تا ۲۰:۴۵ شب افزایش یافته و به روی مسافران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ باز خواهد بود.

موزه مرکزی در مجموعه حرم امام رضا (ع) و در ضلع شرقی صحن کوثر قرار گرفته است. برای این که بی‌دردسر به موزه برسید بهتر است از ورودی خیابان شهید نواب صفوی و یا صحن کوثر بروید.

 

موزه مردم شناسی بومیان کیش

۲۳ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران