گشتی تابستانه در شهر مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
گشتی تابستانه در شهر مشهد

شهر مشهد در ناحیه‌ای کوهستانی از ایران واقع شده و فصل تابستان فرصت مناسبی برای سفر با تور مشهد و گشت و گذار در طبیعت زیبا و ییلاقات اطراف شهر است. همچنین مکان‌هایی وجود دارد که به دلیل جاذبه طبیعی و هوای خنک و مطبوع، رودخانه و باغ‌های میوه گردشگران زیادی را در فصول گرم به خود جذب می‌کند. علاوه بر این، امکان بازدید از مقبره و آرامگاه‌های مهمی همچون شاعر بزرگ کشورمان، فردوسی، پاشاه مقدرمان در دوران افشاریه، نادرشاه و امام هشتم مسلمین، امام رضا (ع) در همه فصول برای تمامی افراد وجود دارد.

 

بازدید از ییلاقات و طبیعت اطراف مشهد

دهکده ییلاقی شاندیز به علت قرار گرفتن در دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های بینالود و داشتن آب و هوایی معتدل، باغ‌های زیبا و مناظر طبیعی همواره یکی از مقاصد اصلی تابستانه برای گردشگران شهر مشهد بوده است. پس در صورتی که دوستدار طبیعت باشید یا بخواهید غذای خوشمزه بخورید، این منطقه، اولین گزینه شما برای گردش خواهد بود. منطقه‌ ییلاقی طرقبه یکی دیگر از ییلاقات مشهور اطراف مشهد، در امتداد یک دره‌ با صفا واقع شده که از دشت، پای کوه و کوهستانی تشکیل شده است. این منطقه دارای آب و هوای سرد و خشک با تابستان‌ هایی خنک و مطبوع است که گردشگران بسیار را در تابستان به خود جذب می‌کند.
در همین منطقه دره سرسبز مایان و دره دهبار قرار دارد که شامل روستاهای ازغد، مایان علیا، مایان سفلی، حصار و روستاهای دهبار می‌باشد که اراضی کشاورزی و باغات آن از آب رودخانه مایان آبیاری می‌شود. اگر علاقه‌مند به بازدید از این منطقه باشید، این فصل زمان مناسبی برای گشت و گذار در اطراف مشهد و روستاها و دره‌هاست. روستای زشک، خادر، ابرده، گلستان، جاغرق و دره اجنه از مناطق دیگری است که می‌توانید علاوه بر بازدید از داخل روستاها و خرید لبنیات، ترشیجات و صنایع دستی، از طبیعت زیبای اطراف، رودخانه‌ها و آبشارهای زیبای این مناطق دیدن کنید.

 

خوراکی‌های خوشمزه و خرید سوغات در مشهد

در سفرتان به مشهد، حتما از خوراکی‌ها و غذاهای سنتی مشهد و مشهور شهر و ییلاق‌های اطراف از جمله شیشلیک، آش‌های محلی، لبنیات، نان، انواع لواشک، میوه‌جات و ترشیجات امتحان کرده و لذت ببرید. هر کدام از آنها را می‌توانید در منطقه‌ای خریداری کنید که بهترین محصول یا فراورده را به شما ارائه می‌کند. به طور مثال ششلیک شاندیز که از شش تکه گوشت گوسفند با روش پخت مخصوص تهیه می‌شود را می‌توانید در رستوران‌های منطقه‌ای به همین نام سفارش داده و نوش جان کنید. بستنی سنتی بخورید و سپس به هنگام برگشت از باغ‌های گیلاس این دهکده ییلاقی دیدن کرده و محصولات پوستی مانند کت و کلاه را به عنوان سوغات معروف شاندیز خریداری کنید و به منطقه‌ای دیگر بروید. انواع میوه‌های دیگر از جمله سیب، گلابی، زردآلو، گردو، آلو قرمز و هلو را در باغات روستای زشک بخرید و بخورید و از روستای طرقبه مهم‌ترین صنایع دستی منطقه را که حصیربافی و سبدبافی است، تهیه کنید و یک ظرف آش خوشمزه در هوای خنک و آزاد این روستا بخورید.

 

معرفی مهم‌ترین مراکز تاریخی مشهد

 

بازدید از آرامگاه‌های مقدس مشهد

آرامگاه فردوسی، شاعر پر آوازه کشورمان، در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد در شهر توس قرار گرفته است. بنای اصلی مقبره با الهام از معماری دوره هخامنشی، توسط هوشنگ سیحون بر پایه طرحی از کریم طاهرزاده طراحی و در سال ۱۳۴۳ بازسازی شد. این بنا با مساحت ۹۰۰ متر از ستون‌ها و سرستون‌های طرح هخامنشی، سنگ و کاشی با اشعاری از حکیم ابوالقاسم فردوسی ساخته شده است. مقبره نادرشاه افشار نیز در مجموعه بزرگی در نزدیکی آرامگاه این بزرگ‌مرد قرار گرفته است. در این مجموعه موزه نادری با دو تالار ساخته شده است که در آن انواع سلاح‌های دوره‌ افشاریه، وسایل سوارکاری از دوره‌ افشاریه تا قاجاریه، چند نسخه خطی از جمله تاریخ جهان‌گشای نادری و دو شمشیر متعلق به نادر، انواع سکه، اشیای باستانی و مردم‌شناسی، ظروف برای نمایش افراد به بازدید عموم درآمده است. دیوارهای این موزه با تابلوهایی از صحنه‌های نبرد نادر در جنگ کرنال اثر استاد سیدحسین میر مصور، تزیین شده است. ساعات بازدید از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر می‌باشد. در آخر آرامگاه هشتمین امام شیعیان نیز در شهر مشهد واقع شده است که سالانه و در همه فصول توسط زائران مورد بازدید و تقدیس قرار می‌گیرد.

 

گشت و گذار در پارک وکیل آباد مشهد

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 28 تیر 1400)

نظرات کاربران