گشتی در دریاچه زیبای من ساگر جیپور

جاذبه‌های گردشگری جیپور
گشتی در دریاچه زیبای من ساگر جیپور

جیپور، شهر صورتی از زیباترین شهرهای توریستی هندوستان به حساب می‌آید. این شهر زیبا و تاریخی سالانه شاهد سفر سیل عظیم گردشگران می‌باشد. بسیاری از افراد تور هند را با جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن می‌شناسند. در حالی که جاذبه‌های زیبای طبیعی نیز در این شهر به وفور وجود دارد. در صورتی که شما نیز تصمیم گرفته‌اید تا در تور هند به شهر زیبای جیپور نیز سفر کنید پیشنهاد می‌دهیم تا از دریاچه زیبای من ساگر نیز دیدن کنید. در این مقاله شما علاقه‌مندان را با دریاچه ساگر آشنا خواهیم کرد.

 

دریاچه من ساگر در جیپور (Man Sagar Lake)

دریاچه من ساگر از جاذبه‌های زیبا و دیدنی شهر جیپور به حساب می‌آید. این مکان یک دریاچه مصنوعی می‌باشد که کاخی مجلل و زیبا نیز در وسط آن قرار دارد. بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند با رفتن به این دریاچه از کاخی که در میان آن قرار گرفته نیز دیدن کنند. جال محل نام این کاخ باشکوه بوده و گفته می‌شود در قرن ۳ به دستور مهاراجه ساوای مادو سینگ بنا شده است. هدف او از ساخت این کاخ بنا کردن محلی برای تیراندازی بود. البته به خاطر قدمت بالایی که دارد بارها مورد بازسازی و مرمت واقع شده است. یکی از این بازسازی‌ها به دست پسر مهاراجه سال‌ها بعد از ساخت جال محل انجام شد. اغلب توریست‌ها دقایقی را مقابل دریاچه من ساگر ایستاده و در آنجا به تماشای منظره زیبا و معماری ماخ جال محل مشغول می‌شوند.

آبی که شما درون دریاچه من ساگر مشاهده خواهید کرد از آب باران‌هایی است که از تپه‌های اطراف وارد آن می‌شوند. به همین دلیل میزان حجم آب در فصل‌های مختلف سال متناسب با میزان بارش باران متفاوت خواهد بود. در برخی از مناطق اطراف کشاورزان از این اب برای آبیاری محصولات خود نیز استفاده می‌کنند. وسعت دریاچه من ساگر حدود ۳۰۰ هکتار بوده و عمق تقریبی آن حدود ۴ متر است.

 

بهترین مقاصد پاییزی برای سفر به هند

 

تفریحات دریاچه من ساگر

اصلی‌ترین جاذبه دریاچه من ساگر کاخ جال محل می‌باشد که دقیقا در وسط آن قرار گرفته است. به طوری که شما می‌توانید به ایوان این کاخ باشکوه رفته و از آنجا به تماشای طبیعت زیبای جیپور و قلعه‌های تاریخی آن در ارتفاعات بپردازید. این دریاچه زیبا در سمت شمالی شهر جیپور قرار دارد. البته در طی چند سال اخیر مراقبت‌های لازم برای نگه‌داری این دریاچه به خوبی صورت نگرفته است. به همین دلیل آب‌های آلوده شهری نیز وارد آن شده‌اند.

با رفتن به سمت دریاچه من ساگر می‌توانید رقص و پرواز پرندگان مهاجر و فلامینگوها را در این مکان تماشا کنید. همچنین این منظره زیبا فرصتی فوق‌العاده برای گرفتن عکس‌هایی زیبا و ثبت خاطرات خود در سفر به جیپور است. از دیگر تفریحات دریاچه من ساگر امکان کرایه کردن قایق‌های مخصوص برای قایق‌سواری است. بنابراین می‌توانید با قایق‌های مخصوص وارد آب این دریاچه مصنوعی شده و از نزدیک در کنار پرندگان شنا کرده و حتی به آن‌ها درون آب غذا دهید. گفته می‌شود در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ گونه حیوانی که شامل ماهی‌ها، فلور، جانوران، پرندگان محلی و مهاجر می‌باشد، در این مکان زندگی می‌کنند.

 

بهترین زمان برای بازدید از دریاچه من ساگر

هندوستان کشوری با آب و هوای گرمسیری است. به همین دلیل تابستان‌هایی شرجی و زمستان‌هایی بسیار ملایم را تجربه می‌کند. در نتیجه در هر فصلی از سال می‌توانید به بازدید از دریاچه من ساگر رفته و لحظات خوش و به یادماندنی را برای خود ثبت کنید. البته اگر به گرما و رطوبت بالای هوا حساس هستید بهتر است تابستان‌ها را بری بازدید از این دریاچه مصنوعی انتخاب نکنید. همچنین در برخی از روزهای فصل پاییز هند شاهد باران‌های موسمی شدیدی می‌باشد که امکان بیرون رفتن از هتل را دشوار خواهد کرد. در غیر این صورت می‌توانید در هر روز از سال به سمت این دریاچه رفته و با قایق‌ها در میان‌ آب‌ها شنا کنید.

 

نفسگیرترین نقاط دیدنی در هند

 

مسیر دستیابی به دریاچه من ساگر

همان طور که گفته شد این دریاچه مصنوعی در شهر صورتی جیپور قرار دارد. بنابراین گردشگران می‌توانند در سفر خود به این شهر از آن بازدید کنند. تماشای این دریاچه رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی نیست. شما در هر منطقه‌ای از شهر جیپور که باشید می‌توانید سوار بر ریکشا شده و با هزینه‌ای مناسب به دیدن من ساگر و کاخ جال محل بروید.

 

بازدید از جذاب‌ترین نمادهای کشور هند

آدرس: Jal Mahal | Between Amber, Jaipur, India

۲۴ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران