کاخ بیلربیی در استانبول برای گردشگران

جاذبه‌های گردشگری استانبول
کاخ بیلربیی در استانبول برای گردشگران

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری که می‌توانید در تور استانبول مشاهده کنید، ابنیه تاریخی و بالاخص قصرهای باشکوهی است که در دوره‌های تاریخی مختلف در این شهر ساخته شده‌اند. از میان تمام کاخ‌های شناخته شده استانبول که پیش‌تر در مقتدرسیر تابان بعضی‌هایشان را به شما معرفی کرده‌ایم، امروز به سراغ کاخ بیلربیی می‌رویم تا این بنای فوق‌العاده زیبا را به شما معرفی نماییم.

 

تاریخچه کاخ بیلربیی استانبول

این قصر باشکوه در منطقه‌ای از استانبول قرار گرفته که چندین بنای مهم دیگر از دوره بیزانتین نیز در آن واقع شده است. همچنین، سلاطین عثمانی نیز دستور ساخت چندین خانه‌ی بزرگ و ابنیه دیگر را در این مکان داده‌اند و وقتی به آن‌جا می‌روید، امکان بازدید از چندین جاذبه‌ی گردشگری مختلف شهر را خواهید داشت.

سلطان محمد دوم در سال ۱۸۲۹ دستور ساخت قصری چوبی لب آب را داده بود، اما این قصر بعدها به خاطر آتش سوزی از بین رفت و سپس در همان مکان و در اواسط قرن نوزدهم، سنگ بنای این قصر در زمینی به وسعت ۳ هزار متر مربع گذاشته شد. این قصر از بخش‌های مختلفی ساخته شده و زمانی محلی برای اقامت و سرگرمی سران دولت‌های خارجی و بعضی از سیاستمداران محلی بود. همچنین کاخ بیلربیی آخرین جایی بود که سلطان عبدالحمید دوم بعد از برکناری در آن زندانی شد و از سال ۱۹۱۲ تا ۱۹۱۸ که فوت کرد، در آن‌جا ماند.

 

اپلیکیشن‌های کاربردی برای حمل و نقل در استانبول

معماری کاخ بیلربیی

اولین دلیلی که گردشگران تور ترکیه قصد بازدید از کاخ بیلربیی را خواهند داشت، معماری فوق‌العاده دیدنی این بنا است. طراحی این بنا ترکیبی از ساختار معماری غربی و المان‌های ساختمان‌هایی است که در دوره عثمانی انجام می‌شد و وقتی به تزیینات داخلی و تجهیزات استفاده شده داخل بنا نگاه می‌اندازیم، این تجهیزات بیشتر به شکل کارهای اروپایی ساخته یا به کار گرفته شده‌اند.کاخ بیلربیی درست چسبیده به تنگه بسفر قرار دارد و ترکیبی شگفت‌انگیز را با این پهنه آبی می‌سازد.

شکوه و جلال کاخ بیلربیی همانقدر که در بیرون چشم گیر است، در داخل نیز با جزییاتی شگفت‌انگیز شما را مبهوت عظمت زیبایی خود خواهد کرد. این بنا سه ورودی دارد و جدا از ۶ اتاق و سالن بزرگ دارای ۲۶ اتاق کوچک‌تر نیز هست که در همه‌ی آن‌ها از مرمر سفید برای تزیین استفاده شده. همچنین دو زیرزمین بزرگ نیز برای کاخ بیلربی در نظر گرفته شده که آشپزخانه و انبار را در بر می‌گیرد.

کف پوش این کاخ از مصر آورده شده و در آن از فرش‌های بزرگ دست بافت استفاده شده و چهل‌چراغ‌های کریستالی بسیار بزرگ نیز همه‌ی این ترکیب را به زیباترین شکل ممکن به رخ می‌کشند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های کاخ بیلربیی عمارت‌های این بنا است که ساختاری نسبتا مجزا از هم دارند. عمارت زرد و عمارت مرمری که هر کدام ویژگی‌های و جذابیت خود را دارند. مخصوصا عمارت مرمری که میزان استفاده از این سنگ ارزشمند در آن بیش از دیگر جاهای قصر کاخ است.

باغ‌ها

کاخ بیلربیی از یک طرف به تنگه بسفر در استانبول چسبیده و از سمت‌های دیگر در یک مجموعه باغ‌های زیبا به وسعت ۷۰ هزار متر مربع واقع شده است.در این باغ‌ها درختان زیبا و فضای سبز بزرگی درست شده و بعضی از این درختان و گیاهان، گونه‌های نادر هستند که از جاهای مختلف به این‌جا آورده شده‌اند.

 

گشت و گذار در بازارهای محلی استانبول

دیگر دیدنی‌های کاخ بیلربیی

جدا از معماری بنا که پیش‌تر از آن سخن گفتیم، این بنای زیبا چندین نقاشی مهم نیز در خود دارد که آن‌ها را در سالن‌های مختلف می‌توانید مشاهده کنید. همچنین چند مجسمه و پیکر تراشی نیز در آن‌جا کار شده است که بازدید از آن‌ها را نیز به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه یک استخر مرمری فوق‌العاده جذاب در عمارت زرد وجود دارد که البته نمی‌توانید به این عمارت رفته و آن را نبینید!

چطور به کاخ بیلربیی برویم

این کاخ حدودا ۳ کیلومتر از اسکله فری‌های عمومی اوشکودار فاصله دارد، پس از هر جایی که فری سوار شوید، می‌توانید به راحتی به این بنا برسید. برای مثال اگر در بشیکتاش استانبول باشید، راحت‌ترین راه برای بازدید از بیلربی، سوار شدن بر قایق‌های تندرو یا فری است. اما اگر می‌خواهید از کادیکوی استانبول به بیلربیی بروید، می‌توانید از اتوبوس و یا تاکسی استفاده کنید. همچنین از سطان احمد نیز، امکان سوار شدن به تراموای خط یک را دارید و خیلی راحت و ارزان به این مکان خواهید رسید.

 

۶ رستوران عالی در کادیکوی استانبول

نکات پایانی

  • بلیط ورودی: ۴۰ لیر
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۴:۳۰ عصر
  • مجموعه در روزهای دوشنبه تعطیل است

۱۷ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران