رسم و رسوم و اعتقادات جالب هندی‌ها

جاذبه‌های گردشگری هند
رسم و رسوم و اعتقادات جالب هندی‌ها

هندی‌ها با آداب و رسوم و اعتقادت متفاوت خود در دنیا شناخته می‌شوند. به طوری که در سفر با تور هند می‌توان نکات جالبی را در خصوص فرهنگ و اعتقادات مردمان این سرزمین پهناور مشاهده کرد. همین موضوع سبب شده تا افراد بسیاری از سرتاسر دنیا برای شناخت بیشتر مردمان این کشور مسیر هندوستان را در پیش بگیرند. اگر شما نیز مطالبی در مورد فرهنگ مردم هند شنیده‌اید و قصد دارید تا با تور هند سفر کنید در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با جالب‌ترین موارد در این خصوص آشنا کنیم.

 

سلام کردن به شیوه‌ای متفاوت

یکی از اولین چیزهایی که در سفر به هند متوجه آن خواهید شد نحوه متفاوت سلام کردن مردمان این سرزمین است. به این صورت که هندی‌ها کف دو دست خود را به هم چسبانده و مقابل صورت خود قرار می‌دهند و با گفتن کلمه Namaskar سلام خود را ادا می‌کنند. حین انجام این حرکت باید کمی خود را به سمت جلو نیز خم کنید. این حرکت صرفا موقع سلام کردن انجام نمی‌شود. بلکه می‌توان حین خداحافظی و عرض ادب و احترام نیز شاهد این کار از جانب هندی‌ها به یکدیگر بود. هندی‌ها بر این باورند که با چسباندن کف دو دست به هم یکی بودن جسم و جان خود را به شخص مقابل القا می‌کنند.

 

استفاده کردن از دستبند مخصوص شانکا پائولا

هندی‌ها بنابر اعتقادات خود دستبندی از جنس مرجان قرمز و صدف را در مراسم عروسی بر دست عروس آویزان می‌کنند. این دستبند شانکا پائولا (Shakna-Paula) نام دارد. طبق رسم و رسوم و اعتقاداتی که مردم هند دارند با این دستبند داماد عهد خود را برای خوشبختی عروس نشان می‌دهد. به همین دلیل بسیاری آن را با نام دستبند عشق نیز می‌شناسند و برای مردم این سرزمین ارزش بالایی دارد.

 

سفر فرهنگی به حیدرآباد در تور هند

 

قرار دادن خال قرمز بر روی پیشانی

اولین چیزی که در صحبت در مورد رسم و رسوم جالب هندی‌ها به ذهن می‌رسد قرار دادن خال قرمز بر روی پیشانی است. این خال در سرزمین هند با نام تیلاک (Tilak) شناخته می‌شود. طبق اعتقادات هندوها قرار دادن این خال بر روی پیشانی سعادت، خیر و برکت را در زندگی بیشتر می‌کند. برای تهیه آن از ردچوبه، زاج سفید، ید و کافور استفاده می‌کنند. به این صورت که از مخلوط کردن آن‌ها خمیری قرمز رنگ تهیه می‌شودکه آن را بر وسط دو ابرو و یا وسط ناحیه اتصال مو به پیشانی قرار می‌دهند. طبق اعتقادات مردم هند این نواحی محل خرد نهفته، تمرکز و عقل انسانی می‌باشد. علاوه بر آن آن‌ها بر این باور هستند که در این منطقه چشم سوم وجود دارد.

 

آویزان کردن گردنبند به جای حلقه ازدواج

از دیگر نکات جالبی که در مورد رسم و رسوم و اعتقادات هندی‌ها می‌توان اشاره کرد، آویزان کردن گردنبند به جای حلقه ازدواج است. طبق اعتقادات هندی‌ها زنان متاهل گردنبندی به نام مانگالسورا (Mangalsura) را بر گردن خود آویزان می‌کنند. این گردنبند از دو رشته کوتاه مهره سیاه و طلا تهیه می‌شود. این گردنبند در روز عروسی توسط داماد بر گردن عروس آویزان می‌شود. طبق باور هندوهای هند دانه‌های سیاه آویزان شده بر روی گردنبند از عروس در مقابل شیطان محافظت می‌کند.

 

آشنایی با ۵ موزه‌ فرهنگی در بمبئی

 

آویزان کردن حلقه‌های گل از گردن و دیوارهای خانه

اگر به کشور هند سفر کنید حتما متوجه حلقه‌هایی از گل‌هایی با رنگ‌های سفید، زرد و نارنجی خواهید بود. این گل‌ها که به صورت ریسمانی به هم بافته تهیه می‌شوند نماد احترام هستند. به طوری که در مراسم‌های مختلف برای احترام گذاشتن به شخصی این گل‌ها را حلقه کرده و بر گردن او آویزان می‌کنند. به خصوص در مراسم ازدواج استفاده از این حلقه گل بیشتر به چشم می‌خورد.

 

آویزان کردن سنجاق از بینی

یکی دیگر از اعتقادات جالب هندی‌ها آویزان کردن سنجاقی با یک نگین بر روی بینی است. این سنجاق به نحوی تاهل زنان شوهردار را نسبت به زندگی نشان می‌دهد و مظهر اخلاص است. البته امروزه دختران مجرد نیز از این سنجاق به ندرت استفاده می‌کنند.

 

دور کردن ارواح شیطانی طی مراسمی خاص

مردم هند اعتقادات جالب و محکمی به وجود خدایان و شیاطین دارند. یکی از سنت‌های مهم و معروف این مردم که نشانه‌ای از عشق و تکریم آن بوده و با هدف دور کردن شیاطین برگزار می‌شود، آراتی (Arati) نام دارد. این مراسم عموما در حین تولد کودکان، ستایش و درخواست برکت از خدا، محافل شعری و سرود، خوش‌آمد گویی به مهمان و عروس و داماد اجرا می‌شود. طبق این مراسم ۵ عدد لامپ را از کره یا روغن پر کرده و در سینی فلزی می‌گذارند. علاوه بر آن صدف حلزونی را با آب پر کرده و اطراف آن را توسط برگ و گل تزئین می‌کنند. همچنین از بخور کافور به عنوان عطر استفاده می‌کنند. این سینی در کل مجلس گردانده می‌شود و طبق اعتقادات ارواح شیطانی از جمع دور می‌گردد.

 

راهنمای خرید در سفر به دهلی

۰۲ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران