آشنایی با مسجد ییولی مناره آنتالیا

جاذبه‌های گردشگری آنتالیا
آشنایی با مسجد ییولی مناره آنتالیا

از شهرها‌ی جذاب و توریستی کشور ترکیه، شهر تاریخی و بسیار شگفت‌انگیز آنتالیا است. این شهر تفریحی، زیبا و دیدنی امکانات بسیار زیادی را برای گردشگران خود فراهم کرده است. به همین دلیل محبوبیت تور آنتالیا در بین گردشگران روز به روز در حال افزایش است و توریست‌های بسیاری را سالانه مجذوب خود می‌کند. شهر آنتالیا جاذبه‌ها‌ی گردشگری بسیاری را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد. قدمت این شهر تاریخی و مکان‌های باستانی آن بسیار هیجان‌انگیز و جالب توجه هستند. یکی از این بناهای خیره کننده و جذاب مسجد ییولی مناره آنتالیا است. اگر به تاریخ و هنر علاقه‌مند هستید تا انتها با ما همراه باشید تا یکی از جذاب‌ترین و متفاوت‌ترین مسجدهای دنیا را به شما معرفی کنیم.

 

معرفی مسجد ییولی مناره آنتالیا

این مسجد به دلیل مناره شیاردار خود که نمایانگر نوع خاصی از معماری ترکی آناتولی است شهرت زیادی دارد. این اثر از اولین بناهای اسلامی در این شهر بوده و اثری ماندگار از دوران سلجوقی، متعلق به قرن سیزدهم میلادی است. مسجد ییولی مناره یکی از بهترین نمونه‌های فرهنگ و معماری اسلامی می‌باشد. این بنا به صورت مقطع و نیمکره مستطیل شکل ساخته شده و دارای شش گنبد است. طبق نوشته‌های کتیبه درب ورودی، مسجد مناره توسط Mehmet Beg در سال ۱۳۷۲ بازسازی شده است.

 

۵ تا از بهترین پارک‌های آبی آنتالیا

معرفی مسجد ییولی مناره آنتالیا

علاوه بر سبک معماری منحصر به فرد مسجد ییولی مناره آنتالیا، سیستم گرمایش و سرمایش آن از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است. به این صورت که دیواره پنجره گرما را در خود حفظ کرده و عبور آب از تونل‌های زیر مسجد باعث خنکی فضای مسجد در تابستان و گرمایش آن در زمستان می‌شود.

 

تاریخچه‌ی مسجد ییولی مناره آنتالیا  

ساخت مسجد ییولی مناره از سال ۱۲۱۹ تا ۱۲۳۶ میلادی در شهر آنتالیا به طول انجامید. در ابتدا این مکان یک کلیسای قدیمی ‌بود که توسط نوه یونوس که از اهالی قبیله هامیتوگلو بود تاسیس شد. اما در زمان علاءالدین سلجوقی از ساختمان اصلی آن تنها یک ویرانه به جای مانده بود. علاءالدین سلجوقی تصمیم گرفت این ویرانه را آباد کرده و یک مسجد باشکوه را جایگزین آن کند. دو بازسازی‌ اساسی‌ در مسجد مناره یولی در سال ۱۹۵۳ و ۱۹۶۱ میلادی به وسیله‌ی اداره میراث فرهنگی و امور موزه‌ها صورت گرفته است. مسجد ییولی مناره از سال ۱۹۷۴ تغییر کاربری داده و از آن به عنوان یک مکان تاریخی و فرهنگی یاد می‌شود. 

مسجد ییولی مناره آنتالیا

معماری مسجد ییولی مناره آنتالیا

مسجد مناره ییولی در مرکز شهر آنتالیا قرار دارد. مناره مسجد، با کاشی‌های آبی تیره تزئین شده که انمروزه به نشانه و نماد شهر آنتالیا تبدیل گشته است. این بنا یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مساجد چند گنبدی آناتولی است. طراحی مسجد مستطیل شکل بوده و ساختمان از طرحی ساده و گیرا برخوردار است. سقف این مسجد توسط ۱۲ ستون که دارای سر ستون‌های تاریخی هستند ساخته شده و دیوارهای خارجی مسجد توسط سنگ‌های تراش خورده مزین شده است.

 

محبوب‌ترین غذاهای محلی آنتالیا

این بنا روی یک پایه سنگی مربع عظیم به طول ۶.۵ متر و عرض ۵.۵ متر قرار دارد. مسجد مناره ییولی با تمام ویژگی‌های ساختاری و معماری منحصر به فرد، هنر و تمدن دور و دراز ترک را با جلوه‌گری خود بازگو می‌کند. در طول قرون وسطی، معماران ترک مناره‌هایی را به اشکال مختلف مانند مارپیچ یا شیاردار ساخته‌اند که مناره ییولی آنقدر بی‌نظیر است که به عنوان نماد شهر آنتالیا در نظر گرفته می‌شود. در حال حاضر مسجد مناره ییولی برای حفظ ارزش‌های فرهنگی و تاریخی خود توسط دولت کنترل می‌شود.

 

 طریقه دسترسی به مسجد ییولی مناره آنتالیا

دسترسی به مسجد ییولی مناره آنتالیا بسیار آسان بوده و برای رسیدن به آن تنها کافی است که با اتوبوس‌های شماره ۲۱۰ یا KL۰۸ به ایستگاه اتوبوس محله سینان بروید. بعد از رسیدن به این ایستگاه پیاده‌روی در حدود ۷ دقیقه خواهید داشت. بازدید از این مکان در تمامی روزهای سال برای علاقه‌مندان امکان‌پذیر خواهد بود.

۲۶ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران