نکاتی جالب در مورد توک توک در تایلند

جاذبه‌های گردشگری تایلند
نکاتی جالب در مورد توک توک در تایلند

"توک توک" نوعی موتورهای سه چرخ است که حالا به عنوان یکی از نمادهای ملی تایلند محسوب شده و در سفر به این کشور، آن را در خیابان‌های مختلف شهرهای بزرگ و کوچک مشاهده خواهید کرد. این وسایل نقلیه کوچک به خاطر رنگارنگ بودن و البته حس و حالی که دارند، معروف گشته و البته استفاده از آن‌ها در کنار خوبی‌های مختلف، معایبی نیز دارد که سعی داریم در این پست به تمام جوانب آن بپردازیم.

 

توک توک چیست؟

توک توک (Tuk-Tuk) همانطور که گفتیم، یک نوع وسیله‌ی نقلیه خاص است که هم در تایلند و هم در بعضی دیگر از کشورهای شرق آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور کلی توک توک یک وسیله‌ی موتوری سه چرخه محسوب می‌شود که بخش پشتی آن برای حمل مسافر در نظر گرفته شده و بعضی اوقات روباز است و بعضی مدل‌ها نیز به صورت سرپوشیده درست شده. البته این یک تعریف کلی بوده و توک توک‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند.

شاید سال‌های زیادی از وجود توک‌ توک نگذرد، اما این وسیله‌ی ساده حالا به بخشی از فرهنگ حمل و نقل مردم تایلند بدل شده و البته گردشگران تور تایلند نیز از آن استقبال فراوانی کرده‌اند.

 

۱۰ نکته برای استفاده از حمل و نقل عمومی بانکوک

هزینه‌ای که برای سوار شدن به توک توک می‌پردازید

شاید به خاطر جثه کوچک، کند بودن و خیلی از معایبی که تنها با نگاه کردن به توک توک می‌توانید به آن‌ها پی ببرید، بر این باور باشید که آن‌ها ارزان‌تر از تاکسی‌هایی هستند که از تاکسی‌متر استفاده می‌کنند، اما این طور نیست. هزینه‌ی توک توک در یک فاصله‌ی یکسان، عموما اندازه‌ی تاکسی یا حتی بیشتر خواهد بود. حتی در بعضی مناطق توریستی بانکوک همچون سوخومویت و سیلوم، رانندگان توک توک سعی می‌کنند شانس خود را برای گرفتن پول بیشتر از گردشگران نیز امتحان کنند. مثلا سعی می‌کنند برای یک مسافت کوتاه از شما ۴۰۰ بات بگیرند که شما با این قیمت می‌توانید تا فرودگاه بروید!

برای مسافت‌های کوتاه هزینه‌ی توک توک حدود ۱۵۰ بات خواهد بود که اگر همان مسیر را با تاکسی بروید، کم‌تر از ۱۰۰ بات برایتان تمام می‌شود. مسافت‌های طولانی‌تر عموما بین ۵۰ تا ۱۰۰ بات بیشتر خرج روی دستتان می‌گذارد. به هیچ وجه برای مسافت‌های طولانی نیز روی آن‌ها حساب نکنید، چون هم کند هستند و هم در چنین مسافت‌هایی خیلی گران خواهند بود. پس اگر به تور تایلند می‌روید، تا حد ممکن برای جا به جایی روزانه از تاکسی استفاده کنید و توک توک‌ها را به چشم یک جاذبه‌ی گردشگری و برای یک بار امتحان کردن، ببینید.

چطور توک توک ارزان‌تر سوار شویم

حتما بر سر قیمت چانه بزنید و به هیچ وجه بر روی قیمت اولیه که راننده به شما می‌دهد، توافق نکنید. همچنین فراموش نکنید که اول راه نشان ندهید که یک گروه بزرگ هستید. راننده‌ها به محض این که ببینند تعداد شما زیاد است، پول بیشتری طلب می‌کنند. وقتی سر قیمت چانه زدید، آنوقت دوست‌های خود را برای سوار شدن، صدا کنید. همچنین برای مسیر رفت و برگشت توک توک نگیرید، چون برای منتظر شما ماندن، پول زیادی از شما می‌گیرند.

 

کرایه موتور سیکلت در پوکت

مزایای استفاده از توک توک

اگر توک توک‌ها ازران‌تر از تاکسی نیستند و البته که به آن اندازه راحت هم نخواهند بود، پس چرا باید ازشان استفاده کنیم؟ خب، چند دلیل برای این کار وجود دارد. اول این که در هیاهوی ترافیک و شلوغی جاهایی مثل بانکوک، گشت و گذار با توک توک، حال هوای جالبی خواهد داشت و یک تجربه‌ی مفرح برایتان خواهد بود. همچنین با دکورهای شاد و جذاب، این امکان را دارید تا چند عکس خوب و جالب از سفرتان بگیرید. در مجموع همانطور که گفتیم، سوار شدن بر توک توک را بیشتر یک جاذبه‌های گردشگری بدانید.

معایب استفاده از توک توک

اولین مشکل اساسی درباره توک توک، نبود امنیت در این وسیله‌ی نقلیه است. شما نه کمبرند ایمنی خواهید داشت و نه حفاظی دور و برتان را می‌گیرد. اما خب راننده‌های توک توک خیلی آرام می‌رانند و کم‌تر در تایلند می‌شنوید که توک توکی دچار حادثه شده باشد. مشکل دیگر رطوبت و گرمای تایلند است که بدون وجود کولر، کار را برای شما سخت خواهد کرد. در نهایت قیمت بالا نیز همانطور که گفتیم، باعث می‌شود که حتی سوار شدن به توک توک، توجیه اقتصادی هم نداشته باشد!

 

راهنمای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در پاتایا

مراقب باشید سرتان کلاه نرود!

بیشترین مشکلی که گردشگران در رابطه با وسایل نقلیه -مخصوصا توک توک- در تایلند دارند، طی نکردن قیمت در شروع مسیر است. به این ترتیب راننده‌ها قیمتی بسیار بالاتر در مقصد از شما طلب خواهند کرد. پس به هیچ وجه بدون طی کردن قیمت سوار توک توک نشوید و اگر به شما گفته شد که جایی که می‌خواهید بروید تعطیل است و خواستند که شما را جای دیگری ببرند نیز قبول نکنید. این کار عموما به خاطر زد و بندی است که راننده توک توک با صاحب آن فروشگاه یا محل دارد.

۰۳ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران