راهنمای کامل گرفتن کد HES برای سفر به ترکیه

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای کامل گرفتن کد HES برای سفر به ترکیه

بعد از شیوع ویروس کرونا، کشور ترکیه پروتوکل‌هایی را برای جلوگیری از انتشار هر چه بیشتر این بیماری اتخاذ کرد که یکی از آن‌ها کد HES است. این کد که عبارت اختصاری برای Hayat Eve Sığar به حساب می‌آید، شهروندان و مسافرانی که بیماری کرونا دارند را مشخص کرده و به همین ترتیب می‌تواند یک جامعه‌ی آماری درست کند. کد HES مزایای زیادی دارد و در حال حاضر برای استفاده از امکانات عمومی، هم برای شهروندان ترک و هم مسافران امری اجباری است. حالا درباره موارد استفاده و نحوه‌ی دریافت آن سوالاتی وجود دارد که ما سعی کرده‌ایم در نوشته‌ی امروز به همه‌ی آن‌ها جواب دهیم.

 

کاربردهای کد HES

قبل از هر چیز، باید در نظر بگیرید، همانطور که قبلا گفتیم و احتمالا زمان سفر با تور استانبول یا دیگر شهرهای ترکیه متوجه آن خواهید شد، برای استفاده از سرویس‌های عمومی همچون اتوبوس یا سفرهای بین شهری، حتما به کد HES احتیاج خواهید داشت. اما آیا این کد تنها برای دولت است تا افراد بیمار کوید ۱۹ را از دیگران باز شناسد؟

خیر، کد HES برای خود مردم نیز کاربردهای زیادی دارد اما مهم‌ترین آن‌ها این است که در برنامه‌ای که برای این منظور ارائه شده، شما می‌توانید محیط‌هایی که افراد بیمار زیادی در آن‌جا هستند را شناسایی کرده و به آن محل‌ها نروید. امکانات متنوعی در این برنامه گنجانده شده که شامل ارسال اخطار در مواقع ضروری، درخواست ماسک و ... می‌شود.

آموزش دریافت کد HES

چند روش برای گرفتن کد HES وجود دارد که شما می‌توانید هم از طریق وبسایت، SMS و اپلیکیشن رسمی برای گرفتن آن اقدام کنید. فقط در نظر داشته باشید که برای استفاده از آن در بیشتر موارد نیاز به یک سیم کارت ترک خواهید داشت، پس بهتر است در زمان سفر یک سیم کارت اعتباری برای خود تهیه کنید. در ادامه تمامی روش‌ها برای دریافت کد HES را به شما آموزش خواهیم داد:

 

کاربرد استانبول کارت در شهر استانبول

از طریق اپلیکیشن

راحت‌ترین روش برای دریافت کد HES استفاده از برنامه‌ی Hayat Eve Sığar است که شما می‌توانید آن را روی گوشی‌ها و تبلت‌های سیم کارت خور اندروید و iOS نصب کنید. در نظر بگیرید که چون برای ورود به این برنامه‌ها احتیاج به شماره‌ی تلفن دارید، باید این کار را بعد از ورود به ترکیه و وقتی که سیم کارت ترکیه را تهیه کردید، انجام دهید.

دانلود: نسخه اندروید   |   نسخه iOS

این برنامه زبان انگلیسی هم دارد، پس به راحتی می‌توانید با آن کار کنید. بعد از ورود شماره تلفن خود را وارد کرده و اطلاعات خود را به ترتیب پر می‌کنید. روند ثبت نام در آن بسیار ساده است و مراحل یک به یک برای شما نمایش داده شده و در نهایت بعد از مدتی، کد HES برای شما ارسال می‌شود.

از طریق وبسایت

یکی دیگر از روش‌ها برای انجام این کار، از طریق وب‌سایتی است که دولت ترکیه ارائه کرده و شما می‌توانید با رفتن به آن‌جا، این کار را انجام دهید:

https://register.health.gov.tr/

بهتر است زمان ورود به سایت از مرورگر کروم استفاده کرده و با استفاده از مترجم این برنامه، صفحه را انگلیسی کنید. چند روش برای ورود وجود دارد که با توجه به اطلاعاتی که می‌توانید وارد کنید، آن را انتخاب کرده و مراحل را یک به یک طی کنید. در این روش عموما سه روز طول می‌کشد تا کد HES برای شما ارسال شود.

 

راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول

از طریق SMS

 یک روش ساده‌‌تر هم وجود دارد که شما بعد از گرفتن سیم کارت می‌توانید انجام دهید. در این روش کافی است یک SMS با فرمتی خاص به شماره ۲۰۲۳ ارسال کنید. کافی است ابتدا عبارت HES را وارد کرده سپس یک فاصله بگذرارید و ملیت خود را بنویسید. بعد از وارد کردن یک فاصله دیگر شماره پاسپورت خود وارد نمایید و بعد از یک فاصله سال تولد و سپس فاصله‌ای دیگر، حالا کافی است نام خانوادگی خود را وارد کرده و روی ارسال بزنید. برای ملیت از عبارت IRN استفاده کنید.

فرمت کامل: HES (فاصله) ملیت (فاصله) شماره پاسپورت (فاصله) سال تولد (فاصله) نام خانوادگی

مثال:  HES IRN N95641709 1987 Yousefi

نکات پایانی درباره کد HES

  • کد HES برای افراد زیر ۱۸ سال الزامی نیست
  • آدرسی که در اطلاعات وارد می‌کنید، باید آدرس هتلی باشد که در آن اقامت خواهید داشت
  • حتما اطلاعات را به زبان انگلیسی وارد کرده و تاریخ‌ها نیز به میلادی باشد

 

راهنمای استفاده از کارت گردشگری استانبول

۲۶ تیر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 20 مهر 1400)

نظرات کاربران