سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها (قسمت ۲)

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا
سفر به کاپادوکیا برای بار اولی‌ها (قسمت ۲)

در قسمت اول این مقاله اشاره کردیم که کاپادوکیا شهری جذاب و صخره‌ای است که به خاطر تشکیلات منحصر به فرد و بی‌نظیر آتشفشانی که طی سال‌ها فرسایش ساختاری عجیب و دیدنی پیدا کرده‌اند به شهرت رسیده است. اگرچه توریست‌های تور ترکیه در اغلب موارد سر از استانبول در می‌آورند اما با توجه به سیاست‌های گردشگری و توسعه توجه به نواحی خاصی چون کاپادوکیا بیش از پیش شده است. در قسمت اول این بحث شما را با اطلاعات مفیدی درباره تور کاپادوکیا آشنا کردیم که در ادامه به چیزهای بیشتری خواهیم پرداخت.

 

چند روز در کاپادوکیا اقامت کنیم؟

در کم‌ترین حالت ممکن باید ۲ روز زمان بگذارید تا به صورت فشرده جاهای اصلی را ببینید و کارهای مهم‌تر را انجام دهید. بسیاری از تورهای توریستی یکی دو روزه هستند که شما را به اصلی‌ترین نقاط شهر می‌برند. اگر به بالن سواری علاقه دارید هم می‌توانید هر کدام از روزها که آماده بودید برای تور بالن در کاپادوکیا اقدام کنید. آن‌ها از ساعت ۵:۳۰ صبح شروع به کار می کنند و تماشای افق طلوع آفتاب را تقدیم ماجراجویان می‌کنند. شما می‌توانید به تور صبحانه در بالن هم بپیوندید. اما اگر نظر ما را بخواهید، توصیه می‌کنیم حداقل زمان در کاپادوکیا را ۳ روز تعیین کنید تا بتوانید با خیال راحت‌تر بگردید و زمانی را هم برای گردش در کوچه پس کوچه‌های شهر اختصاص دهید. کاپادوکیا یکی از زیباترین مناطق ترکیه است که باید حتما در آن وقت بیشتری صرف کرد و با طمانینه تماشایش کرد. همین که در اطراف پرسه بزنید بسیار لذتبخش خواهد بود.

اسب سواری کنید و یا به تور ماشین‌های باگی بپیوندید و یا به صورت مستقل اطراف را کاوش کنید. تور کاپادوکیا آنقدر جذاب است که از لحظه لحظه آن لذت خواهید برد.

 

راهنمای خرید در کاپادوکیا

 

بودجه و خلاصه هزینه‌ها

واحد ملی پول ترکیه لیر است اما به صورت گسترده و رایجی یورو و دلار آمریکا نیز پذیرفته می‌شود. با این همه به شما توصیه نمی‌کنیم برای خرید اقلامی که به لیر قیمت دارند دلار و یورو پرداخت کنید زیرا در اغلب مواقع قیمت ارز خوبی به شما تعلق نمی‌گیرد. به طور کلی مقدار پولی که نیاز دارید به مدت زمانی که می‌مانید و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید بستگی دارد. اگر فرض را بر ۳ سه روز یعنی دو روز کامل بگذاریم، می‌توانید به تورهای گردشی و بالن سواری برسید که به علاوه اتاق هتل، هزینه‌های تور و فعالیت، وعده‌های غذایی و پول اینترنت  چیزی حدود ۳۰۰ یورو برایتان هزینه در برخواهد داشت. البته می‌دانیم که ۳۰۰ یورو برای سفری ۳ روزه زیاد است اما عملا نیمی از آن هزینه بالن سواری شما خواهد شد بنابراین اگر از آن صرف نظر کنید هزینه‌هایتان کم‌تر خواهد بود. اما اگر هرگز بالن سواری نکرده‌اید به شدت توصیه می‌کنیم هزینه آن را به جان بخرید و تجربه‌اش کنید زیرا در دنیا هیچ جایی به اندازه کاپادوکیا بالن سواری فوق العاده نخواهید بود و اگر این کار را نکنید بعدها پشیمان خواهید شد.

هزینه اقامتگاه

اقامتگاه‌ها در کاپادوکیا متنوع بوده و بودجه‌های مختلفی را در برمی‌گیرد. اما این که هزینه‌ها در چه سطحی است بستگی به سطح انتظار شما و تعداد همراهان‌تان دارد. هزینه یک شب اقامت در اتاقی در هتل‌های غاری کاپادوکیا حدودا ۴۰ دلار برایتان تمام خواهد شد.

 

کاوش در دره‌ها و تپه‌های کاپادوکیا

وعده‌های غذایی

اگر می‌خواهید در تورهای گردشی که ناهار در آن گنجانده شده است شرکت کنید، پس فقط باید هزینه شام، نوشیدنی‌ها و میان وعده‌های خود را پرداخت کنید. به عقیده ما حدود ۵۰ لیر برای دو روز کافی است. اگر قصد صرف غذا در رستوران‌های مجلل را دارید باید بیشتر بودجه اختصاص دهید.

اجاره وای‌فای جیبی

این امر به نوع دستگاه بستگی دارد، اما اجاره روتر موبایل از ارائه دهنده‌هایی مانند Tep Wireless برای شما در حدود ۱۰ یورو در روز هزینه در بر خواهد داشت.

 

۱۰ فعالیت برتری که باید در کاپادوکیا تجربه کنید

نکات ضروری برای سفر به کاپادوکیا

سعی کنید در سفر به کاپادوکیا از نرم افزار Sygic استفاده کنید که به وسیله آن برنامه ریزی سفر برایتان راحت خواهد شد. شما می‌توانید کافه‌ها و رستوران‌ها را روی نقشه علامت بزنید و بهتر مسیرها را برنامه ریزی کنید.

یک دستگاه وای فای جیبی اجاره کنید

این روزها خصوصا هنگام مسافرت داشتن اتصال Wi-Fi ثابت بسیار مهم است. برای پیمایش، تحقیق و یادگیری نحوه عبارات ترکی به ترکی به آن نیاز خواهید داشت. در ترکیه می‌توانید از طریق Tep Wireless یکی از این دستگاه‌ها را‌ اجاره کنید. آن‌ها امروزه یکی از ارائه دهندگان WiFi قابل حمل در بازار هستند.

 

معرفی برترین هتل‌های کاپادوکیا، ترکیه

در بهترین رستوران‌ها کباب سفالی بخورید

کباب سفالی که در ظروف سفالی تهیه می‌شود از غذاهای اصلی آناتولی است که حتما باید در تور کاپادوکیا امتحان کنید. تهیه کباب سفالی پروسه زمان‌بری دارد که رستوران‌ها عرضه کنند عموما از سیستم رزرواسیون استفاده می‌کنند. بنابراین حداقل ۳ ساعت زودتر در یکی از رستوران‌های خوب شهر میزی رزرو کنید.

از کجا بدانید چه موقع و چقدر باید انعام بدهید

انعام دادن در ترکیه بسیار رایج است. برای رستوران‌های ارزان قیمت، ۵٪ انعام خوب است. برای رستوران‌های گران قیمت، آن را ۱۰-۱۵٪ در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید به باربرها و پیشخدمت‌ها برای حمل کیف و چمدان‌‌تان ۲-۳ لیر انعام بدهید.

 

جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا (بخش اول)

۱۳ مرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران