کشف طعمی تازه در سفر به سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
کشف طعمی تازه در سفر به سریلانکا

شاید "برنج و کاری" غذایی عادی به نظر بیاید، اما وقتی این سمبل غذاهای سریلانکایی را در سفر به این کشور می‌خورید، متوجه خواهید شد که هر چند مواد اولیه آن چیزی خاص در خود ندارد، اما طعم متفاوت و شگفت انگیز این غذای خوشمزه، شما را شیفته‌ی خود خواهد کرد. اما این تازه شروع ماجراجویی غذایی شما در تور سریلانکا است و اگر تن به امتحان کردن غذاهای جدید دهید، طعم‌هایی تازه و عالی در سفر خود کشف خواهید کرد.

 یکی از نکات مهم درباره فرهنگ غذایی مردم سریلانکا، تاثیراتی است که آن‌ها از فرهنگ‌های مختلف به خود دیده‌اند. از هندی‌ها تا پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها و عرب‌ها و خیلی فرهنگ‌های دیگر، نشانه‌هایی در غذاهای سریلانکایی می‌بینید که به همین دلیل ما باید به صورت مجزا هر کدام را به شما معرفی نماییم.

 

برنج، کاری و ادویه‌جات هندی

اگر در تور هند به کرالا سفر کرده باشید و سپس به سریلانکا بروید، می‌بینید که غذاهای مشترکی بین هندی‌ها و مردم این کشور وجود دارد. استفاده از شیر نارگیل و علاقه به غذاهای دریایی در خط ساحلی و البته استفاده از کاری، فلفل قرمز و غذاهای تند، نشانه‌هایی کامل از این تداخل فرهنگی هستند که می‌توانید آن‌ها را به وفور در رستوران‌های محلی تجربه کنید.

در خیلی از جاهای سریلانکا برنج در کنار انواع غذاها سرو می‌شود و بوفه‌های باز برای انتخاب نهار و انتخاب چندین غذا با مقدار کم برای یک نهار، دیگر فرهنگ آشنای غذایی بین مردم سریلانکا و هند است. در کلومبو و خیلی دیگر از شهرهای این کشور، برنج و کاری سرو می‌شود، اما در الا و در رستورانی محلی به نام Matey Hut شما می‌توانید بهترین نمونه از این غذا را میل کنید.

 

۷ مکان دیدنی و زیبا در سریلانکا

طعم خوش دسرهای بریتانیایی

در قرن ۱۹ میلادی پای بریتانیایی‌ها به خاطر مزارع چای و البته آب و هوای گرم‌سیری سریلانکا به این کشور باز شد و برای مدت‌ها در این محل حضور داشتند. همین باعث شد تا صرف چای به سبک بریتانیایی آرام آرام بخشی از فرهنگ غذایی مردم سریلانکا نیز بشود و البته دسرهای خوشمزه مردم آن منطقه نیز به خوبی جای خود را در رستوران‌ها و کافه‌های شهرهای بزرگ و کوچک باز کند.

غذاهای مدرن اروپایی

در میان غذاهای محلی سریلانکا، تاثیر آلمانی‌ها و پرتغالی‌ها را می‌شود دید، مخصوصا اگر پای استفاده از شیره برای شیرینی‌ها و یا کیک‌های مختلف به میان بیاید. اما پای غذاهای مدرن اروپایی از زمان رونق گرفتن صنعت گردشگری در این کشور، به آن‌جا باز شد و حالا می‌توانید در شهرهایی که مسافران زیادی به خود می‌بینند، رستوران‌های مطرح زیادی ببینید.

مخصوصا اگر در تور سریلانکا به کلومبو سفر کرده باشید، می‌توانید در رستوران‌های متعدد این شهر، غذاهای خوشزه بخورید که از نمونه‌های آن‌ها می‌توان به Lords Restaurant اشاره کرد. حالا وجود رستوران‌‌های زنجیره‌ای فست‌فود خارجی، رستوران‌های لاکچری در هتل‌های ۵ ستاره و گزینه‌های اینچنینی، از انتخاب‌های شما در سفر به سریلانکا خواهد بود.

 

با برترین سواحل سریلانکا آشنا شوید

غذاهای دریایی

اما یکی از درخشان‌ترین تجربه‌های غذایی شما در سریلانکا، خوردن غذاهای دریایی خواهد بود. تنوع غذاهای دریایی در این کشور فوق‌العاده است و اگر هر روز هم طعم ماهی و میگوی تازه را در آن‌جا بچشید، باز هم از آن‌ها سیر نخواهید شد. جدا از رستوران‌های خیلی خوبی در شهرهای بزرگ همچون Bu Ba در کلومبو، بهترین غذاهای دریایی را می‌توانید در رستوران‌های محلی در شهرهای ساحلی میل کنید.

ماهی کبابی، ماهی با کاری، خرچنگ، میگو سوخاری، صدف و خیلی غذاهای دریایی دیگر در سریلانکا وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم به هیچ وجه از دستشان ندهید.

چاشنی‌های خوشمزه سریلانکا

دو چاشنی در کنار غذاهای سریلانکایی سرو می‌شود که برای مردم خود این کشور بسیار مهم است. یکی یک جور پنکیک بسیار نازک است که با آرد برنج و شیر نارگیل پخته می‌شود و در آن یک نیم‌روی عسلی می‌گذارند، رویش کمی چیلی خشک می‌ریزند و تقریبا در کنار هر صبحانه‌ای که در این کشور میل کنید پیدا می‌شود.

و دیگر چاشنی ارزان و بسیار خوشمزه که در کنار غذاهای مختلف به فروش می‌رسد که در واقع گوشت‌های ریش شده و سرخ شده با کمی سبزیجات و ادویه زیاد خواهد بود.

 

تفریحات هیجان انگیز در سریلانکا

در پایان

پایان این مطلب خوشمزه را با اشاره به دسرهای خوشمزه سریلانکا ببندیم. اولین چیزی هم که باید به سراغش بروید، واتالاپام است که شبیه کارامل بوده اما در آن از شیر نارگیل و شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود و پیشینه‌ی آن نیز هندی است.  اما خارج از بحث دسرهای محلی، اگر به سراغ بستنی در تور سریلانکا بروید، می‌بینید که این کشور مملو از فروشگاه‌های بستنی بزرگ و تنوعی بی‌نظیر است.

۰۲ تیر ۱۴۰۰

نظرات کاربران