۷ معماری خیره کننده بمبئی

جاذبه‌های گردشگری بمبئی
۷ معماری خیره کننده بمبئی

بمبئی از قدیمی‌ترین و جالب‌ترین شهرهای تور هند است که روزگاران بسیار طولانی و مختلفی را به خود دیده است. در واقع تاریخ پیچیده، چند سطحی و منحصر به فرد این شهر باعث شده تا در طی حجوم قدرت‌ها معماری و سبک‌های مختلفی به این شهر اضافه گردد که چهره‌ای تلفیقی به آن بخشیده است. برخی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین ساختمان‌ها همچنان باقی مانده‌اند که توصیه می‌کنیم در تور بمبئی حتما بازدید از آن‌ها در فهرست کارهای خود قرار دهید.

 

ترمینال چهاتراپاتی شیوانجی

این ترمینال که تقریبا می‌توان از آن به عنوان نمادی‌ترین ساختمان بمبئی نام برد حدود ۱۳۰ سال قدمت دارد. این ایستگاه حمل ونقل راه آهن در تمام این ۱۳۰ سال به مردم بمبئی و مسافران خدمت کرده و به نوعی عملکرد حیاتی برای شهر داشته است. جدا از این‌ها این پایانه مسافربری به خاطر نوع ساحت و ساز طراحی‌اش به ثبت میراث جهانی یونسکو هم رسیده است. ترمینال چهاتراپاتی شیوانجی مهم‌ترین ایستگاه هند است که به وضوع می‌توان در طراحی و معماری آن احیای سبک گوتیک ویکتوریایی در تلفیق با هنر هندی را دید. در معماری این ترمینال از برج‌های نوک تیز، گنبدهای مرتفع و یک گنبد مرکزی بزرگ و عریض استفاده شده است. در واقع ظاهر این ایستگاه بیش از هر چیزی شبیه به موزه‌ای هنری است تا پایانه مسافر بری. جلو این ترمینال مجسمه بزرگ سنگی از زنی غول پیکر وجود دارد که در دست راست خود مشعلی بالا گرفته و در دست دیگرش چرخ. در حالی که برای توریست‌ها این سازه ستودنی جایی برای توقف است صدها شهروند هندی روزانه بی‌تفاوت از مقابل این ساختمان رد می‌شوند.

 

 شهر ساحلی گوا و خاص‌ترین کلیساهای آن

آدرس: Chhatrapati Shivaji Terminus Area, Fort Mumbai, Maharashtra, 400001, India

 

مقبره حاج علی (Haji Ali Dargah)

مسجد و مقبره حاج علی در بمبئی ساختمانی دیدنی و خیره کننده از هنر اسلامی هندو است که شامل گنبدهای سفید و مناره‌های خیره کننده می‌شود. این سازه دیدنی که قدمت آن به سال ۱۴۳۱ برمی‌گردد در جزیره‌ای در حدود ۵۰۰ متری ساحل مهالاکشمی واقع شده، و از طریق یک مسیر باریک به سرزمین اصلی متصل است که فقط در هنگام جزر و مد ظاهر می‌شود.

آدرس: Dargah Road, Haji Ali, Mumbai, Maharashtra, 400026, India

 

دادگاه عالی بمبئی

ساختمان دادگاه عالی بمبئی سازه‌ای دیدنی و دیدنی است که توسط سرهنگ J.A. Fuller, R.E در سبک انگلیسی- گوتیک و در دهه ۱۸۷۰ ساخته شد. در ساختمان نمای رویه این ساختمان سبک استعماری انگلیسی از سنگ بازالت آبی استفاده شده و دارای جزئیات مختلف معماری خیره کننده ای است که همچنان بازدیدکنندگان را متحیر می‌کند. در تزئین این بنا از از مجسمه الهه عدالت با شمشیری در دست و ترازو در دست دیگر و همچنین الهه رحمت در اندازه واقعی استفاده شده است.

 

معبد منحصر به فرد لوتوس در دهلی

آدرس: Kala Ghoda, Churchgate Mumbai, Maharashtra, 400032, India

 

دروازه هند

این دروازه که در تاریخ هند اهمیت بسزایی دارد به مناسبت بزرگداشت سفر پادشاه جورج پنجم و ملکه ماری به این شهر ساخته شد. این دروازه جایی است که آخرین سربازان انگلیس پس از استقلال از آن خارج شدند. سنگ بنای این دروازه در سال ۱۹۱۱ گذاشته شد در حالی که اتمام آن تا ۱۹۲۴ طول کشید. در ساخت این بنا از سنگ بازالت زرد و بتن استفاده شده و در طراحی آن نیز از تأثیرات هندو اسلامی، هندی و رومی بهره گرفته شده است.

آدرس: Apollo Bandar, Colaba Mumbai, Maharashtra, 400001, India

 

کلیسای کوه ماری (Mount Mary’s Basilica)

کلیسای کوه ماری (Mary Mary’s Basilica) در بالای تپه‌ای مشرف به دریای عمان، نزدیک تاج لندز (Taj Lands End) در بندرا قرار دارد. این کلیسا بارها و بارها مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. بنای اولیه آن در حدود سال ۱۵۷۰ ساخته شده و سپس  سال ۱۶۴۰ و ۱۷۶۱ دوباره ساخته شده است. چیزی که امروزه از این کلیسا باقی مانده تنها حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد که توسط معمار Shapoorjee Chandabhoy در سال 1904 طراحی شده است. گفته می‌شود مجسمه مریم مقدس در این کلیسا توسط پرتغالی‌ها در قرن شانزدهم به هند آورده شده است.

 

سردترین جاذبه‌های گردشگری در هند

آدرس: Mount Mary Road, Mount Mary, Bandra West Mumbai, Maharashtra, 400050, India

 

کاخ تاج محل

کاخ تاج محل اولین نماد بمبئی بود تا این که حدود ۲۰ سال بعد دروازه هند درست در کنار آن ساخته شد. این هتل نمادین رو به دریای عمان و در سال ۱۹۰۳ توسط معمار Sitaram Khanderao Vaidya طراحی شده است. در ساخت بنای این هتل از عناصری از سراسر جهان الهام گرفته شده است. یک قرن از ساخت این هتل گذشته اما همچنان جایگاه خود را از لحاظ زیبایی و اهمیت حفظ کرده است.

آدرس: Apollo Bunder, Mumbai 400001, India,

 

کنیسه کنست الیاهو

کنیسه یهودیان، Knesset Eliyahoo یکی از قدیمی‌ترین کنیسه‌های شهر است که در سال ۱۸۸۴ تاسیس شد. این بنای تاریخی به دلیل رنگ آبی آسمانی و شیشه‌های رنگی ویکتوریایی شهرت زیادی پیدا کرده است. این کنیسه زیر نظر یعقوب الیاس ساسون، نوه دیوید ساسون که رهبر جامعه یهودیان بمبئی بود، فعالیت می‌کند.

 

یک روز آرام در ساحل پالولم شهر گوا

آدرس: Kala Ghoda, Fort Mumbai, Maharashtra, 400023, India

۰۳ خرداد ۱۴۰۰

نظرات کاربران