قلعه شگفت‌انگیز جاگار در جیپور هند

جاذبه‌های گردشگری جیپور
قلعه شگفت‌انگیز جاگار در جیپور هند

هندوستان یکی از وسیع‌ترین کشورهای دنیا است که با داشتن فرهنگی متنوع و تاریخچه‌ای جذاب و پرفراز و نشیب توانسته در دسته توریستی‌ترین جاذبه‌های دنیا قرار بگیرد. به طوری که سالانه توریست‌های بسیاری برای آشنایی با فرهنگ و بازدید از جاذبه‌های گردشگری این سرزمین از آن بازدید می‌کنند. در بین تورهای هند، تور جیپور از جذابیت‌های زیادی برخوردار بوده است. یکی از شگفت‌انگیزترین مکان‌هایی که در سفر با تور هند به جیپور می‌توان از آن دیدن کرد قلعه جاگار نام دارد. با ما باشید تا در این مقاله سفری به شهر جیپور هند و بازدید از این قلعه خاص را تجربه کنیم.

 

آشنایی با قلعه جاگار در جیپور

قلعه جاگار از جاذبه‌های گردشگری جیپور و از جمله بناهای مهم و باشکوهی است که توریست‌ها می‌توانند فرصت بازدید از آن را در سفر به جیپور به دست آورند. این قلعه بی‌نظیر که در طول تاریخ نیز نقش بسیار مهمی را در حفاظت از شهر و سرزمین هندوستان ایفا می‌کرد در سال ۱۷۲۶ ساخته شده است. گفته می‌شود این بنا به دست شخصی به نام مهاراجه ساوای جی سینگ دوم ساخته است. در کنار عظمت و اهمیتی که این بنا دارد منظره مشرف به دریاچه مائوتا مورد پسند بسیاری از بازدید کنندگان بوده است.

این قلعه که به دستور حاکم خاندان مهاراجه در قرن ۱۸ ساخته شد یک قلعه نظامی به شمار می‌آمد. چرا که از آن به عنوان سپر دفاعی در این منطقه بهره‌ برداری می‌کردند. از لحاظ مکانی قلعه جاگار بر روی تپه‌ای معروف به چیل کاتیلا قرار گرفته است. یکی از شگفت‌انگیزترین موارد در خصوص این قلعه سازه بسیار محکم آن است. به طوری که توانسته در طول سالیان بدون تخریب و آسیبی باقی بماند. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از بومیان منطقه این قلعه را با نام  “قلعه پیروزی” نیز بشناسند.

 

بازدید از دروازه هند، نماد شهر بمبئی

بازدید از بخش‌های مختلف قلعه جاگار در جیپور

همان طور که گفته شد سالانه گردشگران بسیاری بازدید از این بنای عظیم و به جا مانده از قرن ۱۸ را در لیست مناطق دیدنی جیپور قرار می‌دهند. قلعه جاگار یک کاخ بسیار عظیم و باشکوهی است که از سنگ‌های بزرگی ساخته شده است. همچنین سبک معماری منحصر به فرد آن نمونه بارزی از فرهنگ و تمدن هند باستان است. این قلعه در طول تاریخ موفق شده از هر آسیب و ضربه‌ای از سمت دشمنان سرزمین هند و یا وقایع طبیعی در امان بماند. به طوری که حتی تمامی معابد و ساختمان‌های مسکونی متعلق به آن نیز سالم بوده و امروزه گردشگران تور هند می‌توانند در صورت تمایل از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنند.  

 توریست‌های علاقه‌مند به بازدید از قلعه جاگار می‌توانند از قسمت‌های مختلفی مثل توپ جنگی بزرگی که در همین قلعه قرار دارد دیدن کنند. هر یک قدم در این قلعه شگفت‌انگیز شما را با تاریخچه و تمدن هندی‌های قدیم آشنا خواهد کرد. اگر قصد بازدید از قلعه جاگار را در شهر جیپور داشتید توصیه می‌کنیم از سایر مناطق و جاذبه‌های گردشگری واقع در همین حوالی نیز دیدن کنید. همچنین می‌توانید به بازار‌های سنتی هندی که در این نزدیکی‌ها قرار دارند رفته و زیباترین سوغاتی‌های هند و یادگاری‌های جذابی را از سفر خود برای دوستان و آشنایانتان خریداری کنید.

مسیر دستیابی به قلعه جاگار در جیپور

قلعه جاگار در شهر جیپور هند قرار گرفته است. توریست‌های جیپور می‌توانند در گشت شهری خود سری به این قلعه نیز زده و از ابهت و شکوه این قلعه تاریخی لذت ببرند. به منظور رفتن به این قلعه باید آدرس زیر را دنبال کنید:

Devisinghpura 302028, Amer, Rajasthan -

توجه داشته باشید که به منظور بازدید از این قلعه تاریخی باید در ساعات کاری مخصوص در آن حضور داشته باشید. ساعات بازدید از قلعه جاگار در تمامی ایام هفته از ساعت ۹ صبح تا ۷ عصر است. علاوه بر آن تهیه بلیط ورودی الزامی بوده و تمامی افراد باید مبلغ ۷۵ روپیه را بابت بازدید پرداخت کنند. نکته مهم دیگر این است که برای عکاسی نیز باید هزینه‌ای جداگانه به مبلغ ۵۰ روپیه پرداخت گردد. کسانی که از این قلعه بی‌نظیر دیدن می‌کنند این فرصت را خواهند داشت تا با کمی پیاده‌روی از چند جاذبه گردشگری دیگر شهر نیز دیدن کنند. از جمله شناخته شده‌ترین این مکان‌ها که بازدید از آن‌ها توصیه می‌شود، عبارتند از:

  • قلعه آمبر در جیپور با فاصله ۱.۹ کیلومتری از قلعه جاگار
  • دریاچه ساگار با فاصله ۲.۹ کیلومتری از قلعه جاگار

 

پنج دلیل برای بازدید از مثلث طلایی هند

۲۷ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران