جشنواره جذاب فیل‌های جیپور هند

جاذبه‌های گردشگری جیپور
جشنواره جذاب فیل‌های جیپور هند

جیپور یکی ازرئوس  مثلث طلایی گردشگری هند به حساب می‌آید که هرساله مسافران زیادی را به خودش می‌کشاند و از آنها در یک شرایط عالی میزبانی می‌کند. شهری که به واسطه‌ی رنگ بناهایش به شهر صورتی در جهان معروف است. شهری که هوا محله، یکی از برترین سازه‌ها و قصرهای هند را در خودش جای داده است. شهری که هتل‌های لوکس بسیار در خود دارد و یکی از برترین نقاط هند برای اقامت به حساب می‌آید. شهری که در رستوران‌هایش می‌توانید خوشمزه‌ترین غذاهای هندی را نوش جان کنید. در سفرتان با تور هند به این شهر اگر به دنبال یک فستیوال جذاب هستید همراه ما باشید تا شما را با جشنواره فیل‌های این شهر آشنا کنیم.

 


جشنواره فیل‌های جیپور


هر ساله در ماه فوریه و یا مارچ، در شبی که ماه کامل است جشنواره‌ای در این شهر برگزار می‌شود که شهرتش نه تنها از جیپور بلکه از هند نیز بیرون رفته به گردشگران سراسر جهان رسیده است. جشنواره‌ای که در آن می‌توانید با یکی از سنت‌های پرشمار مردمان این نقطه از جهان آشنا شوید. جشنواره‌ای که طی آن با موجودی به نام فیل نیز بیشتر آشنا می‌شوید و جایگاه آیینی آن در فرهنگ هند را درک می‌کنید. جشنواره‌ای که می‌توانید یکی از تفریحات خاطره‌انگیز در سفر به هند باشد. جشنواره‌ای که به فرهنگ عامه و دورهمی مردمان رسوخ می‌کند. جشنواره‌ای که سال‌هاست در این شهر برگزار می‌شود اگرچه شکل برگزاری و ریدادهای آن امروزه تغییر کرده است.

 

جیپور؛ شهر صنایع‌دستی و جواهرات هندوستان

 

جشنواره فیل‌های جیپور

 


تاریخ جشنواره فیل‌های جیپور


فیل در هند جایگاه ویژه‌ای دارد و بسیاری از مردمان این کشور بر این باور هستند که این حیوان جواهری است که دریا به بشر ارزانی داشته. بنابراین اینکه تعداد زیادی از مردمان این کشور فیل داشته باشند و از آن نگهداری کنند نباید عجیب به نظر بیاید. حال اگر یک جشنواره با این فیل‌ها نیز برپا شود امری طبیعی است. در گذشته‌ فیل‌داران که به آنها ماهوت گفته می‌شود، فیل‌های خود را به این شهر می‌آوردند تا آنها با یکدیگر به جنگ درآیند. در این جنگ‌ها فیلی که همه را از پای درمی‌آورد به عنوان قوی‌ترین فیل در جیپور شناخته می‌شد. در گذر سال‌ها اما رویکرد خشونت آمیز از این جشنواره حذف شد تا امروزه این فستیوال تبدیل به یکی از فستیوال‌های مفرح و جذاب برای گردشگران و شهروندان جیپور باشد. این فستیوال از سال ۲۰۱۱ به دلیل استقبال چشمگیر مخاطبان در استادیوم Chaugan شهر جیپور که گنجایش هزاران نفر را دارد برگزار می‌شود.

 

۱۳ دلیل برای اینکه گشت‌وگذار در راجستان و جیپور را اصلا از دست ندهید

 

جشنواره فیل‌های جیپور

 


بخش‌های مختلف جشنواره فیل‌های جیپور


این فستیوال امروزه در بخش‌های متنوعی برگزار می‌شود که مهمترین آنها به شرح زیر هستند:

  1. حمام و آرایش فیل: شروع این جشنواره با حمام رفتن فیل‌ها آغاز می‌شود که طی آن فیل‌داران صبح روز برگزاری جشنواره فیل‌های خود را می‌شویند و بعد روی بدن آنها با طرح‌های اساطیری نقاشی می‌کشند. همچنین با جواهرات مختلف نیز آنها را می‌آرایند. فیل‌دارن پس از آرایش فیل‌ها به خودشان رسیدگی می‌کنند و خودشان را نیز می‌آرایند.
  2. رژه فیل‌ها: افتتاح رسمی این جشنواره با رژه فیل‌هاست. فیل‌های ماده درحالیکه صاحبان‌شان پیش قراول آنها هستند در زمین بزرگ استادیوم چوگان جیپور یک دور رژه کامل می‌روند تا توسط تماشاچی‌ها خوب دیده شوند. در این رژه فقط فیل‌های ماده حق شرکت دارند.
  3. مسابقه چوگان فیل: پس از رژه نوبت به بازی گوشی فیل‌ها می‌رسد که یکی از معروف‌ترین بازی‌هایی که آنها به همراه صاحبان خود در این فستیوال انجام می‎‌دهند چوگان است. مسابقه‌ای که نشان می‌دهد چقدر آنها با نمک هستند.
  4. مسابقه طناب کشی: طناب کشی از دیگر مسابقات این فستیوال به همراه فیل‌هایش می‌باشد. مسابقه‌ای که نشان می‌دهد کدام فیل قوی‌ترین مرد میدان است.
  5. مسابقه دو فیل‌ها: مسابقه دو و میدانی فیل‌هایی که تمام عمرشان را در آرامش و خونسردی می‌گذرانند نیز یکی دیگر از رویدادهای جذاب این فستیوال به حساب می‌آید. مسابقه‌ای که به کندی پیش می‌رود اما هیجان‌انگیز است.
  6. رقص و شور و هیجان: یکی از مهمترین بخش‌های این فستیوال، رقص و شور و هیجان است که به شرکت کنندگانش ارائه می‌دهد. در این دورهمی شما غرق شور و موسیقی می‌شود و حسابی می‌توانید خوش بگذرانید.
  7. فروش صنایع دستی: به هنگام شرکت در این فستیوال می‌توانید غرفه‌های زیادی را ببینید که در آنها صنایع دستی مختلف هند به فروش می‌رسند. بنابراین شرکت در این جشنواره می‌تواند امکانی را برای شما فراهم آورد که طی آن سوغاتی‌های خاطره‌انگیز از سفر به هند خریداری کنید.

 

از مشهورترین مراکز خرید جیپور زیباترین سوغاتی‌های هند را بخرید

 

جشنواره فیل‌های جیپور

 


زمان برگزاری جشنواره


این جشنواره هر ساله در ماه فوریه یا مارچ، در روزی که ماه کامل است از ساعت ۴ بعد از ظهر تا ۸ شب برگزار می‌شود و شما به راحتی با تاکسی و اتوبوس می‌توانید‌ خود را به محل برگزاری این جشنواره در شهر جیپور برسانید.

۱۶ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران