معرفی قلعه باشکوه آمبر در جیپور

جاذبه‌های گردشگری جیپور
معرفی قلعه باشکوه آمبر در جیپور

کشور گسترده هندوستان با داشتن تاریخی غنی محل بناهای تاریخی و قلعه‌های باشکوهی است که نظیر آن‌ها را در هیچ کشوری نمی‌توان پیدا کرد. جاذبه‌های گردشگری تاریخی این دیار سبب شده‌اند تا تور هند به یکی از پرطرفدارترین تورها در دنیا تبدیل گردد. اگر فکر سفر به هندوستان را در سر دارید همراه ما باشید تا شما را در این مقاله با قلعه آمبر در جیپور آشنا کنیم. این قلعه که گردشگران می‌توانند فرصت بازدید از آن‌ را در سفر با تور جیپور به دست آورند یکی از باشکوه‌ترین قلعه‌های هندوستان بوده و در نگاه اول هر بیننده‌ای را مجذوب خود خواهد کرد.

 

آشنایی با قلعه آمبر (Amer Fort)

قلعه آمبر یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هندوستان است که در شهر جیپور قرار گرفته است. این قلعه به دلیل شکوه و ابهت بسیار زیادی که دارد مورد توجه تمامی گردشگران واقع شده است. این قلعه که در گذشته اهمیت بسیار بالایی در زمینه دفاع در برابر دشمن داشت امروزه به مکانی دیدنی در بین توریست‌ها تبدیل شده است. قلعه آمبر بر روی تپه‌ای به نام آراوالی قرار گرفته است. دستور ساخت آن توسط یکی از وزیرهای قدرتمند تاریخ هندوستان صادر شده است. در کنار اهمیت تاریخی سبک معماری و ابهت بسیار بالایی که این قلعه دارد نیز باعث شده تا هر بیننده‌ای را خیره خود کند. سبک معماری آن تلفیقی از معماری هندی و مغولی بوده و از سنگ ماسه‌های قرمز و مرمر در ساخت بدنه آن استفاده کرده‌اند. همچنین توریست‌ها می‌توانند با رفتن به سمت این قلعه از چشم‌انداز زیبای آن نیز نهایت لذت را ببرند. قلعه آمبر به دلیل قدمت تاریخی و عظمتی که دارد توانسته نام خود را در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت برساند.

 

معروف‌ترین قلعه‌های هند برای بازدید

طریقه دستیابی به قلعه آمبر

همان طور که گفته شد قلعه آمبر در شهر جیپور واقع شده است. اگر در این شهر اقامت دارید می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی به آن استفاده کنید. اتوبوس، ریکشا، تاکسی و یا اتومبیل‌های شخصی گزینه‌های مناسبی برای دستیابی به قلعه آمبر هستند. ناگفته نماند که تمامی این وسیله‌ها فقط شما را به محوطه قلعه خواهند رساند و برای رفتن به خود قلعه باید بخشی از مسیر را پیاده‌روی کنید. البته اگر احساس می‌کنید مسیر طولانی است و نمی‌توانید کل آن را پیاده‌روی کنید می‌توانید فیل‌سواری و یا موتورسواری کرده و بدون خستگی به بالای تپه‌ای که قلعه واقع شده برسید.

ناگفته نماند که قلعه آمبر در منطقه توریستی شهر جیپور قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در همین نزدیکی‌ها وجود دارد. توصیه می‌کنیم اگر برای بازدید از این قلعه رفتید حتما از جاذبه‌های دیدنی اطراف آن نیز دیدن کنید. از جمله این مکان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • موزه آنوخی (Anokhi Museum)
  • جانتار مانتار
  • قلعه ناهارگا (Nahargarh Fort)
  • هوامحل
  • موزه توربان (Turban Museum)
  • رستوران‌های واقع در همین حوالی

نکاتی که بهتر است قبل از بازدید قلعه آمبر بدانید

قلعه آمبر معروف‌ترین و باشکوه‌ترین جاذبه گردشگری است که می‌توانید در تور جیپور از آن دیدن کنید. به همین دلیل در اغلب روزهای سال با سیل عظیم گردشگران همراه است. برای اینکه بتوانید بدون مشکل خاصی و به راحتی از آن دیدن کنید بهتر است چند نکته مهم را در نظر بگیرید. در زیر به چند مورد از مهم‌ترین این موارد پرداخته شده است:

 

  • برای اینکه با سیل عظیم گردشگران روبرو نشوید بهتر است روزهای وسط هفته را برای بازدید از این بنای تاریخی انتخاب کنید.
  • از آنجایی که بخشی از مسیر را باید پیاده طی کنید پوشیدن لباس و کفش راحتی را فراموش نکنید.
  • به همراه داشتن آب معدنی و مواردی مثل کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی و مواردی از این قبیل ضروری است.
  • تنبلی نکنید و حتما تا بالای قلعه رفته و از چشم‌انداز زیبای آن لذت ببرید.
  • اگر بودجه محدودی برای سفر در نظر نگرفته‌اید از لذت فیل‌سواری در مسیر قلعه بی‌بهره نمانید.

 

پنج دلیل برای بازدید از مثلث طلایی هند

بهترین زمان برای بازدید از قلعه آمبر

در تمامی روزهای سال گردشگران بسیار زیادی برای بازدید مسیر قلعه آمبر را در پیش می‌گیرند. اما اگر دوست دارید تا کیفیت بازدید بالایی داشته و در طول مسیر رسیدن به آن اذیت نشوید بهتر است روزهای مناسب سال را برای رفتن به آن انتخاب کنید. از آنجایی که شهر جیپور در منطقه بیابانی قرار گرفته در روزهای تابستان آب و هوای گرم و سوزناکی دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود در حد امکان ماه‌های نوامبر تا مارس (آذر تا اسفند) را برای بازدید از آن انتخاب کنید. همچنین برای اینکه بتوانید در آرامش به تفریح و بازدید بپردازید بهتر است روزهای وسط هفته و غیر تعطیل را انتخاب کنید. زیرا در غیر این صورت با سیل عظیم گردشگران همراه خواهید بود.

۱۵ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران