چرا به جیپور سفر کنیم؟

جاذبه‌های گردشگری جیپور
چرا به جیپور سفر کنیم؟

شهر صورتی یکی از متفاوت‌ترین مقاصد گردشگری در تمام دنیا به حساب می‌آید. جایی مملو از جاذبه‌های گردشگری که زمانی خانه قبیله جنگجویان پادشاهی راجپوت بود و حالا از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در تور هند به حساب می‌آید. زیبایی‌های جیپور بیشتر به خاطر قلعه‌ها و قصرهای باشکوه تاریخی و اقامتگاه‌های شاهانه آن‌جاست. البته در این سفر شما جاذبه‌های طبیعی خاص این منطقه را نیز مشاهده خواهید کرد. از نظر ما، جیپور باید به جای تمامی مقاصد معروف هند، مقصد بعدی سفر شما به این کشور باشد و در ادامه به چرایی آن خواهیم پرداخت.

 

تماشای قلعه‌ی "هوا محل" به رنگ گل رُز

وقتی به مقصدی سفر می‌کنید که لقبش "شهر صورتی" است، مسلما اول می‌خواهید نماد اصلی آن که این قلعه‌ی زیبا به رنگ صورتی است را مشاهده کنید. جایی که به آن "هوا محل" یا "قصر بادها" می‌گویند. این بنای ۵ طبقه فوق‌العاده زیبا نه تنها به خاطر رنگ زیبایش، بلکه به خاطر معماری خاص و مملو از جزییاتش بوده که معروف است.

جالب است بدانید که در این بنا، ۹۵۳ جاروکاس یا همان پنجره‌های کوچک کندو شکل وجود دارد که به هنرمندانه‌ترین شکل ممکن در کنار هم به کار گرفته شده‌اند. این پنجره‌ها به شکلی کارگذاری شده بودند که بانوان سلطنتی، بدون این که دیده شوند، بتوانند خیابان را مشاهده کرده و از اتفاقات شهر باخبر شوند. پیشنهاد ما به شما این است که در سفر به جیپور، ابتدای امر سری به این مکان زیبا زده و عکس‌هایی جذاب در آن‌جا بگیرید.

 

از مشهورترین مراکز خرید جیپور زیباترین سوغاتی‌های هند را بخرید

قصرهایی که می‌توانید درآن‌ها اقامت داشته باشید

یکی از چیزهایی که می‌تواند برای بعضی‌ها، دلیلی مهم برای سفر با تور هند به جیپور باشد، امکان اقامت در قصرهای شاهانه و تاریخی در این شهر است. جاهایی که به واقع این حس را به شما می‌دهد که در مکانی متعلق به خاندان سلطنتی اقامت دارید و تجربه‌ی زندگی آن‌ها را حتی برای چند روز به دست خواهید آورد.

قصر ساموده هاولی (Samode Haveli) یا قصر جای محل (Jai Mahal) تنها دو مورد از این قصرها هستند که با باغ‌های بزرگ و سرسبز، مکان‌های استثنایی و البته اتاق‌های خاص و مجلل میزبان شما خواهند بود. البته این قصرهای تاریخی حالا تنها پوسته‌ای از آن جای قبلی هستند و در داخل اگر چه دکور آن‌ها به همان شکل قدیمی بازسازی شده، اما از امکانات کاملا مدرن بهره می‌برند. برای مثال قصر جای محل ۲۷۲ سال از ساختش می‌گذرد و حدود ۷ هکتار وسعت دارد با این حال دارای امکانات رفاهی عالی بوده و همه چیز را برای بهترین اقامت ممکن در آن‌جا برایتان فراهم آورده‌اند.

تجسم زندگی شاهانه گذشتگان جیپور در "قصر شهری"

بسیاری از جاذبه‌های تاریخی جیپور در قلب شهر قرار گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها مجموعه قصر شهری است که در سال ۱۷۲۹ و برای ماهاراجا جیپور ساخته شده بود و شامل چندین بنای مختلف، چند حیاط و باغ‌های مختلف است. بزرگ‌ترین ابنیه این مجموعه "چاندار محل" و "موبارک محل" هستند. وقتی وارد قصر شهری می‌شوید، زیبایی و هنر به کار گرفته در آن‌جا شما را حیرت زده خواهید کرد. هنری که در هر گوشه و کنار از این مجموعه وجود دارد و جزییات هر کدام از بناها فوق‌العاده است.

 

سفر به جیپور را با حضور در این ۸ رستوران لوکس جذاب کنید

مبارک محل تنها بنای قصر شهری است که از معماری هندی- ساراسنیک بهره می‌برد و با دیگر بناهای مجموعه کمی متفاوت است. در مجموع پیشنهاد می‌کنیم در میان جاهای مختلف قصر شهری بگردید و فارغ از این تفاوت‌ها از کاشی‌کاری‌ها، کنده کاری و هنر خرج شده برای تک تک جزییات آن‌جا لذت ببرید. نکته جالب این که سوییت گودلیا (Gudliya) از این مکان به تازگی به عنوان یک محل قابل اقامت از بنای چاندرا محل در نظر گرفته شده که اگر چه امکانات رفاهی خیلی زیادی ندارد اما تجربه‌ای متفاوت برای اقامت در چنین مکانی است.

بازدید از دیوار تاریخی و قلعه آمبر

قلعه آمبر جیپور و دیوار تاریخی آن یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی کل هند به حساب می‌آید که از دوران قرون وسطی در این منطقه به جا مانده‌اند. این قلعه در نزدیکی دریاچه مائوتا (Maota) و بر روی تپه‌های آراوالی (Aravalli) واقع شده و وقتی واردش می‌شوید، در کنار زیبایی‌های باغ وسط بنا و همچنین معماری جذاب قلعه آمبر، می‌توانید نمایی جذاب از خود دریاچه را نیز ببینید.

 

۸ کافه‌ی مشهور شهر جیپور، رأس طلایی مثلث گردشگری هندوستان

این مجموعه ۴ طبقه و یک حیاط بزرگ و چند باغ در خود دارد. زیباترین نقطه حیاط این بنا، باغ مغولی است که طراحی آن به شکل ستاره‌های درهم تنیده بوده و نمایی فوق‌العاده به آن‌جا داده است. وقتی باغ را مشاهده می‌کنید، کاملا تشابهش به قلعه‌های باستانی ایرانی را خواهید دید. در داخل بنا کنده‌کاری‌ها، آینه‌کاری‌ها و آثار هنری موزاییک را مشاهده خواهید کرد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. از جمله خانه‌های اشرافی داخل قلعه که حتما باید از آن‌ها بازدید به عمل آورید می‌توان به شیش محل (Sheesh Mahal) که به قصر آینه‌ها نیز معروف است، اشاره کرد.

راه رفتن روی متفاوت‌ترین مسیر پلکانی دنیا

اولین بار که این مسیر پلکانی قدم بگذارید، مطمئنا با خود به این فکر خواهید کرد که هیچ گاه دیگر چنین چیزی در دنیا را مشاهده نمی‌کنید و حق هم با شماست. البته هستند معابد یا نقاط دیگری در هند که چنین سبکی دارند اما هیچ کدام به بزرگی راه پله‌های جیپور نیستند.

 

۱۰ گالری و موزه هنرهای معاصر جیپور در ایالت راجستان

وقتی قدم زدم روی این پلکان‌ها را به اتمام رساندید و به خوبی از بودن در این مکان لذت بردید، حتما شروع به گرفتن عکس‌ کنید. تصاویری که از این‌جا ثبت خواهید کرد، بی‌نهایت جذاب و متفاوت خواند بود و خوراک خوبی برای اینستاگرام شما به شمار می‌رود.

تماشای حیات وحش هند در جیپور

برای این کار باید به سافاری پارک ملی راندتامبور (Ranthambore) بروید که حدودا دو ساعتی تا جیپور فاصله دارد. این سافاری‌ها با ماشین‌های جیپ مخصوص انجام شده و شما از نقاط مختلف جیپور سوار ماشین شده و همراه با گروه به دیدن حیات وحش دیدنی پارک ملی خواهید رفت.

 

۱۳ دلیل برای اینکه گشت‌وگذار در راجستان و جیپور را اصلا از دست ندهید

این منطقه محافظت شده حیوانات جذابی را در خود میزبانی می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها، ببرهای معروف بنگال هستند. یوزپلنگ‌های هندی، نیلگای یا همان بز کوهی، گوزن‌های چیتال و خرس‌ از جمله دیگر حیوانات محلی این پارک ملی بزرگ به حساب می‌آیند. در کنار بازدید از حیوانات پارک ملی راندتامبور، بازدید از منابع طبیعی و همچنین ویرانه‌های تاریخی این منطقه نیز به شدت به شما پیشنهاد می‌شود. جاهایی همچون جوگی محل (Jogi Mahal) در نزدیکی تالاب پادام (Padam) از جمله این جاها به شمار می‌روند. قلعه راندتامبور نیز که بر روی صخره‌ای بلند در بخش‌های بالادست پارک ملی واقع شده نیز از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های این محل به شمار می‌آیند.

خوردن غذاهای محلی

همیشه غذاهای محلی هندی به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور به حساب می‌آیند اما نکته مهم این است که شما در جیپور می‌توانید این غذاها را به اصیل‌ترین شکل میل کرده و همچنین غذاهایی بخورید که تنها مختص به جیپور هستند. طعم این غذاها به خاطر ادویه‌جاتی است که در این منطقه مورد استفاده قرار داده شده، شیر محلی و همچنین کره‌های محلی، مزه‌ای منحصر به فرد دارند.

از جمله غذاهای بسیار قدیمی و خوشمزه‌ی جیپور می‌توان به لاکشیم میشتان بهاندار (Lakshmi Mishthan Bhandar) اشاره کرد. همچنین گیاه‌خواران نیز در جیپور به خوبی می‌توانند، غذاهای مختلف را امتحان کنند چون مردم این منطقه از هند، غذاهای کاملا گیاهی متنوعی دارند که البته خیلی خوشمزه نیز هستند.

 

لاکچری‌ترین هتل‌های جیپور (بخش اول)

خرید در جیپور

وقتی به جیپور سفر می‌کنید، مطمئن شوید که در ساک‌های خود جای خالی برای خریدهایی که در این شهر انجام می‌دهید، داشته باشید. مسلما بعد از بازدید از بناهای مختلف جیپور باید به سراغ بازارهای این شهر بروید که مکان‌هایی شلوغ و مملو از انواع جنس‌های مختلف از زیورآلات گرفته تا پارچه و صنایع دستی و محصولات چرمی و خیلی چیزهای دیگر هستند. در این جا به دنبال برندهای برتر جهان و جنس‌های لوکس نباشید بلکه باید به فکر خرید چیزهایی باشید که مختص به این محل بوده و سوغاتی فوق‌العاده‌ای برای بردن به خانه هستند.

در بازار جوهری (Johari) که معروف‌ترین بازار جیپور به حساب می‌آید، سنگ‌های قیمتی، زیورآلات و لباس‌های متنوع و زیبا پیدا خواهید کرد. برای پیدا کردن صنایع دستی و پارچه‌های زیبا به بازار نهرو (Nehru) بروید که بازاری رنگارنگ و زیبا و البته مملو از اجناس مختلف هست. برای خرید بهترین آثار هنری، ظروف سفالی و کارهای چوبی و مرمری نیز بازار چاندپول (Chandpole) را به شما معرفی می‌کنیم. البته بازارهای بیشتری در جیپور هستند اما همین سه بازار نیز به اندازه کافی وقت شما را خواهند گرفت و ساک شما را پر خواهند کرد.

 

در یک نگاه عاشق جیپور شوید!

عکاسی در جیپور

یکی از دلایلی که باید برایش به جیپور بروید، گرفتن عکس‌های زیبا و اینستاگرام است. قبلا از چند جایی که می‌توانید در آن‌ها عکاسی کنید، گفتیم اما بد نیست برای این کار سری به دروازه‌ی پاتریکا (Patrika Gate) یا حلقه جواهر (Jawahar Circle) بزنید که بزرگ‌ترین پارک دایره‌ای در کل آسیا بوده و مملو از باغ‌های گل رز و فواره‌های آبی است.

اما برای عکاسی تنها به جاهای معروف اکتفا نکنید. جیپور مملو از زیبایی‌های پنهان است و گاهی با قدم زدن خیابان‌ها و کوچه‌ها و بازارها، می‌توانید لوکیشنی جذاب و دوست داشتنی برای گرفتن یک عکس زیبا پیدا کنید.

بازدید از موزه آلبرت هال

در پایان بد نیست به موزه آلبرت هال در شهر قدیم نیز اشاره کنیم که در قصر تاریخی "باغ رام نیواس" (Ram Niwas Garden) قرار گرفته و قدیمی‌ترین موزه راجستان به حساب می‌آید. این موزه اشیا و آثار هنری با ارزشی در خود میزبانی می‌کند که از دوره‌های تاریخی مختلف در آن‌جا نگهداری می‌شود و از جمله جاذبه‌های گردشگری مهم در جیپور است که باید در سفر با تور هند به آن‌جا، حتما این محل بازدید به عمل آورید.

 

گردش خانوادگی در باغ وحش جیپور

۰۱ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران