مسجد حصار، مسجد باشکوه ازمیر

جاذبه‌های گردشگری ازمیر
مسجد حصار، مسجد باشکوه ازمیر

ترکیه دارای شهرهای گردشگری زیبا و جذاب بسیار زیادی است. از جمله دیدنی‌ترین این شهرها می‌توان به ازمیر اشاره کرد. تور ازمیر نه تنها دارای جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی بسیاری است بلکه با داشتن مردمانی خونگرم و میهمان نواز نیز توانسته توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کند. از جمله یکی از جاذبه‌های گردشگری که در تور ازمیر می‌توان به بازدید از آن رفت مسجد حصار نام دارد. این مسجد علاوه بر اینکه از لحاظ ارزش معنوی برای بومیان شهر اهمیت دارد بلکه این روزها توانسته به یکی از مکان‌های جذاب این شهر زیبا تبدیل شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با این مسجد قدیمی و باشکوه ازمیر بیشتر آشنا شوید.

 

آشنایی با مسجد حصار ازمیر

مسجد حصار ازمیر به دلیل قدمت تاریخی و شکوهی که دارد توانسته مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی این شهر قرار بگیرد. به طوری که سالانه توریست‌های بسیاری در سفر خود به ازمیر به بازدید از این بنا که یکی از زیباترین مساجد ترکیه است نیز می‌روند. در اولین نگاه به مسجد حصار می‌توان متوجه یک عدد گنبد بزرگ آن شد که بر روی ۸ ستون قرار گرفته است. نکته مهم دیگری که نظر بازدید کنندگان را به خود جلب می‌کند نوشته‌ای است که بر سر در این مسجد قرار داده‌اند. در این نوشته جمله هر کسی به اینجا وارد شود امن است به چشم می‌خورد. معماران این بنای مقدس از سنگ برای ساخت آن استفاده کرده‌اند. همچنین از پوشش سربی برای پوشاندن گنبد بهره برده‌اند. بازدیدکنندگان با وارد شدن به فضای داحلی مسجد می‌توانند سبک‌های هنر معماری عثمانی را به وضوح مشاهده کنند که همین موضوع جذابیت و ابهت خاصی به مشجد بخشیده است.

 

تاریخچه مسجد حصار ازمیر

مسجد حصار قدیمی‌ترین مسجد قرار گرفته در شهر ازمیر است. شاید همین موضوع نیز در کنار سبک معماری منحصر به فرد آن سبب شده تا گردشگران بسیاری برای بازدید از این بنا در سفر خود به ازمیر بروند. طبق شواهدی که در دست است می‌توان متوجه شد که تاریخ ساخت این مسجد به قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد. شخصی به نام آیدین اوغلو یاکاپ بیگ این مسجد باشکوه را بنا کرده‌ است. از آنجایی که اغلب مردم ترکیه مسلمان هستند این مسجد از همان روزهای ابتدایی توانسته توجه افراد را به خود جلب کند و به مکانی مهم و مقدس در بین بومیان تبدیل شود.

 

ازمیر از دیرباز تا امروز

سبک معماری مسجد حصار ازمیر

مسجد حصار ازمیر به دلیل قدمت زیادی که دارد تاریخ پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. همین موضوع سبب شده تا برخی از قسمت‌های آن تخریب شده و یا نیاز به بازسازی داشته باشند. با این حال هنوز هم بخش‌های اصلی‌ آن به صورت کاملا سالم باقی مانده و می‌توان سبک معماری آن را مشاهده کرد. با توجه به اینکه این مسجد در دوران حکومت عثمانیان ساخته شده نمای بیرونی و به خصوص درونی آن با سبک معماری عثمانی‌ها ساخته شده است.

نمای بیرونی مسجد حصار را از سنگ و گنبد آن را از جنس سرب ساخته‌اند. به قدری این مسجد با اهمیت و دقت بالایی ساخته شده که هر بیننده‌ای اعم از گردشگران معمولی و معماران بزرگ دنیا را مجذوب خود می‌کند و می‌توان گفت این مسجد در نوع خود بی‌نظیر است. مسجد حصار از یک گنبد اصلی تشکیل شده که این گنبد توسط هشت عدد ستون نگه داشته شده‌اند. البته دو گنبد کوچک دیگری نیز در اطراف این گنبد هستند که حکم مناره‌های آن را دارند. آنچه سبک معماری این مسجد را با سایر مسجدها متفاوت می‌کند تلفیق معماری عثمانی کلاسیک با سبک معماری اروپایی است. توصیه می‌شود در سفر خود به ازمیر بازدید از این مسجد فوق‌العاده خاص را در برنامه گردشگری خود قرار دهید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

طریقه دستیابی به مسجد حصار ازمیر

مسجد حصار در مرکز شهر ازمیر قرار گرفته و دسترسی به آن برای گردشگران از هر نقطه شهر بسیار آسان است. برای این کار کافی است تا سوار تاکسی‌های شهر شده و از راننده بخواهید تا شما را به این مسجد برسانند. امکان بازدید از آن در تمامی روزهای هفته وجود داشته و برای ورود به آن نیازی به تهیه بلیط نیست. بنابراین تمامی افراد می‌توانند به صورت رایگان به بازدید این مسجد قدیمی و باشکوه دوران عثمانی بروند. در زیر آدرس دقیق مسجد حصار را به منظور دستیابی آسان آورده‌ایم:

 

معرفی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

Kemeralti /Konak, Konak, Izmir 35250, Turkey -

اگر به بازدید از مسجد حصار ازمیر رفتید می‌توانید از چند جاذبه گردشگری دیگری که در همین نزدیکی‌ها قرار گرفته‌اند نیز بروید. از جمله از مکان‌ها عبارتند از:

  • آگورا ازمیر با فاصله ۰.۸ کیلومتر از مسجد حصار
  • موزه هنر و مجسمه با فاصله ۱.۵ کیلومتر از مسجد حصار
  • موزه باستان شناسی با فاصله ۱.۳ کیلومتر از مسجد حصار
۱۰ فروردین ۱۴۰۰

نظرات کاربران