معرفی ییلاق شاندیز مشهد

جاذبه‌های گردشگری مشهد
معرفی ییلاق شاندیز مشهد

مشهد شهر توریستی و مذهبی ایران است که دارای جاذبه‌های مختلفی برای جذب تمامی سلیقه‌هاست. از حرم مطهر آقا امام رضا (ع) گرفته تا موزه‌ها، پارک‌ها و نقاط تفریحی تنوع در این شهر بسیار است. از نقاط ییلاقی تور مشهد می‌توان به شاندیز اشاره کرد که در فاصله ۳۰ کیلومتری این شهر در دره‌ای با صفا واقع شده است. شاندیز از چهار جهت با طرقبه، نیشابور، میان ولایت و  گلمکان و چناران همسایه است. در این مقاله می‌خواهیم نگاهی به این منطقه زیبای ییلاقی و باصفا داشته باشیم.

 

مختصری درباره شاندیز

شاندیز ابتدا دهی ییلاقی بود که به مرور زمان و بالا رفتن جمعیتش تبدیل به شهرستان شد. شاندیز در قدیم به شاه دژ و شاه دیز شناخته می‌شد. امروزه این شهرستان با ۱۵ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای خراسان برشمرده می‌شود. شاندیز به عنوان مقصدی در مسیر مشهد در تمام طول تاریخ جایی محبوب برای توقف بین مردم بومی و مهاجران بوده است. متوسط دمای هوا در زمستان‌ها حدودا منفی ۵ و تابستان‌ها به ۲۸ درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

آشنایی با مجتمع تفریحی صد آبشار مشهد

طبیعت زیبای شاندیز

شاندیز در دره‌ای بسیار زیبا و باصفا واقع شده با درختان سرسبز و جریان‌های آبی زیبا و دیدنی محاصره شده است. از رودهای معروف اینجا می‌توان به مغان، کنگ، و زشک اشاره کرد که همیشه پر آب بوده و در مسیر خود آب و هوایی دل‌انگیز ایجاد می‌کنند. از نقاط دیدنی شاندیز می‌توان به روستاهای زشک و ابرده و خادر اشاره کرد. خادر میان رودخانه‌های نغندر و شاندیز قرار گرفته و یا ابرده در هوایی معتدل و محیطی زیبا قرار گرفته است. همچنین زمستان‌ها به مقصد محبوب اسکی تبدیل می‌شود.

مکان‌های تفریحی شاندیز

 پیست اسکی شیرباد: پست اسکی شیرآباد از نقاط تفریحی مناسب خانواده‌ها و گروه‌های دوستانه است که امکانات رفاهی مناسبی از جمله جای خواب، سوییت و مسیرهای مبتدی و حرفه‌ای را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار داده است. در حالی که زمستان‌ها در اینجا علاقه‌مندان به اسکی ورزش‌های زمستانی انجام می‌دهند تابستان‌ها به مسیرهای پیاده‌روی تبدیل می شود. طول پیست اسکی ۸۸۰ متر است و کل منطقه مساحتی حدود ۵۵۰ هکتاری دارد.

 

معرفی مکان‌های زیارتی مشهد

درخت چنار: درخت چنار شاندیز مشهد که ۲۷۰۰ سال قدمت دارد به یکی از مکان‌های دیدنی مشهد تبدیل شده و شهرت زیادی برای خودش به هم زده است. این درخت تنومند چند هزار ساله آنچنان تنه قطور و تنومندی دارد که دو دهنه مغازه کفاشی و قصابی در آن جای گرفته است. از طرفی طراحی‌ها و لوگوهای این درخت تبدیل به نمادی از منطقه شده است.

مجموعه گردشگری پدیده شاندیز: مرکز خرید شاندیز نه تنها از مراکز خرید لوکس مشهد و کل ایران است بلکه از مراکز خرید مدرن و بزرگ خاورمیانه هم هست. معماری و طراحی این سازه لوکس کاملا مدرن و چشم نواز بوده و می‌تواند با نسخه‌های خارجی کشورهای دیگر رقابت کند. در این مجموعه عظیم فروشگاه‌های متنوع و فراوان، رستوران‌ها و فود کورت در این مجموعه عظیم فروشگاه‌های متنوع و فراوان، رستوران‌ها و فود کورت، شهربازی سرپوشیده، سالن اسکی روی یخ، هایپر مارکت‌‌ها و بسیاری از امکانات دیگر گنجانده شده است.

فهرستی از مکان‌های تاریخی:

  • دژ کهن شاندیز
  • آرامگاه شیخ حافظ ابردهی
  • روستای ابرده
  • سنگ نگاره شترسنگ
  • مسجد جامع شاندیز مشهد
  • قلعه باستانی شاهان دژ از جمله جاهای دیدنی شاندیز
  • رباط ویرانی شاندیز

غذاهای سنتی شاندیز

شاندیز مهد کباب شیشلیک است و تقریبا در تمامی رستوران‌های آن سرو می‌شود. هر چه تا حالا شیشلیک خورده‌اید را فراموش کنید و در رستوران‌های شاندیز طعم واقعی آن را امتحان کنید.

چه چیزهایی بخرید

شاندیز دارای فرهنگ و هنر بومی متنوع و زیبایی است که با گشت و گذار در فروشگاه‌های سوغاتی فروشی محو زیبایی و تماشای آن‌ها خواهید شد. معروف‌ترین هنر و سوغاتی اینجا پوست و انواع کیف و کفش است. همچنین هنری بی‌نظیر سنگ تراشی وجود دارد که ظروف بسیار زیبایی از دل سنگ‌ها بیرون می‌آید. از دیگر هنرهای زیبایی که در این منطقه رواج دارد نمدبافی است که به واسطه دامداری در منطقه بسیار رایج است. نمد هم به صورت قالیچه‌های زیبا هم به صورت کیف و لباس در ضخامت‌های مختلف در دسترس قرار دارد. اگر افراد نزدیک به شما را دوستان، مادر و یا خواهر پر کرده‌اند یکی از سوغاتی‌های نابی که می‌توانید هدیه بدهید و بازخورد خوبی بگیرید لوازم فیروزه کاری تهیه کنید. اکسسوری‌های زیبا، گلیم، فرش و حتی محصولات چرمی از اقلامی هستند که برای سوغات بردن بسیار پر طرفدار هستند.

 

برآورد کلی هزینه‌های سفر به مشهد

۰۲ اسفند ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 02 تیر 1400)

نظرات کاربران