آشنایی با تاریخچه و نکات مهم استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با تاریخچه و نکات مهم استانبول

شهر استانبول به عنوان یکی از شهرهای تاریخی دنیا، طرفداران بسیار زیادی بین توریست‌ها و گردشگران دارد. به طوری که تور استانبول در اغلب نقاط یکی از پرفروش‌ترین تورها در آژانس‌های مسافرتی است. اگر تاکنون به این شهر زیبای ترکیه سفر نکرده‌اید بهتر است برنامه بعدی سفر خود را طوری تنظیم کنید تا از این شهر تاریخی و البته مدرن ترکیه دیدن کنید. ما نیز در این مقاله قصد داریم تا شما همراهان همیشگی مقتدر سیر را با پیشینه تاریخی و نکات مهمی که قبل از سفر به استانبول باید بدانید آشنا کنیم.

 

آشنایی کلی با شهر استانبول

قبل از اینکه نگاهی به تاریخچه این شهر زیبای ترکیه بیاندازیم بهتر است تا با اطلاعات عمومی و کلی استانبول آشنا شوید. شهر استانبول به عنوان پایتخت گردشگری ترکیه شناخته می‌شود. چرا که توریست‌ها می‌توانند در کنار جاذبه‌های گردشگری تاریخی و باشکوه باقی مانده از دوران امپراطوری عثمانی از بافت مدرن شهرسازی و تفریحات متنوع آن استفاده کنند. استانبول از جمله بزرگترین شهرهای جهان و همچنین بزرگ‌ترین شهر ترکیه به شمار می‌آید.

 فاصله نزدیک آن با کشور ایران و البته قرار گرفتن استانبول در جوار دریای مرمره و تنگه بسفر باعث شده تا سالانه توریست‌های ایرانی بسیار زیادی این مقصد گردشگری را برای سفر خود با تور ترکیه انتخاب کنند. یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که سبب شده استانبول به یکی از شهرهای متفاوت دنیا تبدیل شود قرار گرفتن آن در دو قاره اروپا و آسیا است. شهر استانبول با اینکه پایتخت رسمی کشور ترکیه نیست اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این شهر بزرگ در سال ۲۰۱۰ موفق شد عنوان پایتخت فرهنگ اروپا را از آن خود کند. پس اگر قصد سفر به ترکیه را دارید استانبول باید اولین مکانی باشد که از آن دیدن می‌کنید.

 

مهم‌ترین جشن‌های ملی ترکیه در استانبول

تاریخچه شهر استانبول

شهر استانبول از لحاظ تاریخی دارای گذشته‌ای غنی بوده است. به طوری که از لحاظ تاریخی می‌توان موجودیت آن را در چهار دوره متفاوت دسته‌بندی کرد. این چهار دوره تاریخی استانبول عبارتند از:

  • دوره روم شرقی
  • امپراتوری روم شرقی
  • امپراتوری عثمانی
  • تاریخ جمهوری ترکیه

در حال حاضر کشور ترکیه و البته شهر استانبول در دوره تاریخ جمهوری به سر می‌برند. طبق شواهد به دست آمده از حدود ۶۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح شهر استانبول وجود داشته و محل زندگی افراد بسیار زیادی بوده است. این شهر از همان ابتدا به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن تنگه بسفر در آن مورد توجه یونانیان و سایر کشورهای همسایه بوده است. این موضوع باعث شده بود تا در دوره‌ای از تاریخ استانبول پایتخت فرمانروایی یونانیان باشد.

این شهر قدیمی در طول تاریخ نام‌های متفاوتی داشته است. از جمله این نام‌ها می‌توان به قسطنطنیه اشاره کرد. بعدها با روی کار آمدن دولت پرقدرت عثمانی پادشاهان ترک در این سرزمین حکومت کردند. امروزه نیز گردشگران می‌توانند بناهای باقی مانده از دوران امپراطوری روم و عثمانی را در شهر استانبول مشاهده کنند. مسجد ایاصوفیه یکی از معروف ترین بناهایی است که سالانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می کنند. امروزه استانبول بزرگترین شهر ترکیه و قطب اقتصادی آن به شمار می‌رود.

آشنایی با نکات کلیدی استانبول قبل از سفر به آن

همان طور که گفته شد شهر استانبول یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ترکیه و همچنین دنیا محسوب می‌شود. به همین دلیل آداب و رسوم و فرهنگی غنی دارد. توریست‌ها می‌توانند در مدت زمان کم متوجه سنت‌ها و فرهنگ‌های غنی مردمان این شهر شوند. مردم این شهر به زبان ترکی صحبت می‌کنند. به طوری که زبان ترکی زبان رسمی آن‌ها است. البته در طول تاریخ سبک نوشتاری آن‌ها تغییرات اساسی کرده است اما زبان آن‌ها تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. در گذشته به دلیل مسلمان بودن مردمان ترکیه سبک نوشتاری و حتی برخی فرهنگ‌های آن‌ها از فرهنگ عرب‌ها تاثیر گرفته بود. اما بعدها با آمدن آتاتورک حروف نوشتاری آن‌ها به لاتین تغییر یافت.

 طبق آمارهای به دست آمده از آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۷ جمعیت شهر استانبول حدود ۱۵.۰۲۹.۲۳۱ نفر محاسبه شده بود. ساکنان این شهر بسیار خونگرم و صمیمی بوده و توریست‌ها می‌توانند لحظات خوش و به یاد ماندنی را در کنار مردن استانبول سپری کنند. اگر فکر می‌کنید سفر به استانبول گزینه مناسبی برای گذراندن لحظات خوب و به یاد ماندنی برای شما است همین حالا تصمیم خود را بگیرید و از طریق یکی از پل‌های ارتباطی با آژانس مقتدر سیر تماس بگیرید. کارشناسان ما شما را در انتخاب یک تور استانبول مناسب راهنمایی خواهند کرد.

 

لوکس‌ترین مراکز خرید استانبول

۰۶ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران