گذران چند روز عاشقانه در شهرهای ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
گذران چند روز عاشقانه در شهرهای ایران

یکی از بهترین روزها و زیباترین خاطراتی که می‌توانید در طول سال برای خود و عزیزتان بسازید، همراه شدن با تور کیش برای برگزاری مراسم عاشقانه‌ و رویایی در روز نمادین عشق است. در ایران، دو روز برای چنین موضوع ارزشمند و والایی جشن گرفته می‌شود. یک روز به تاریخ ۱۴ فوریه سال میلادی منطبق بر ۲۵ بهمن ماه و در سال‌های کبیسه ۲۶ بهمن ماه سال شمسی به نام ولنتاین، روز جهانی عشق محسوب می‌شود و یک روز دیگر به نام سپندارمذگان، از جشن‌های ایران باستان که در روز پنجم اسفند هر سال به همین مناسبت در کشورمان برگزار می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا سری به رمانتیک‌ترین مقاصد ایران برای سفر در روز عشق یا ولن‌تاین بزنیم.

 

روز عشق، سپندارمذگان و ولنتاین

سپندارمذگان به عنوان یک آیین سنتی و جشن‌های ایران باستان شناخته می‌شود که هر ساله در پنجم اسفند ماه در کشورمان برگزار می‌شود و به روز بزرگداشت زن، زمین و دلباختگان مشهور است. به گفتهٔ ابوریحان بیرونی، اسپندارمَذ ایزد کارگزار بر زمین و ایزدِ پشتیبان و نگاهبان زنان پارسا و درستکار بوده و در این روز برای گرامیداشت زنان، جشنی به پا کرده و به ایشان هدیه می‌دادند. این روز در گاهشمار قدیم ایرانی ۵ اسفند ماه با عناوین سپندارمذگان، اسپندگان، مردگیران یا مژدگیران نام گرفته است و به دلیل ۳۱ روزه شدن شش ماه اول سال در تقویم جدید، برخی به اشتباه این روز را شش روز زودتر و در ۲۹ بهمن ماه برگزار می‌کنند. بنا به تاریخچه این روز گفته می‌شود همانطور که از نامش از اسفندماه گرفته شده است می‌بایست جشن در تاریخ تعیین شده در همین ماه گرفته شود.

 

تفریحات ارزان در جزیره کیش

با شباهتی بسیار، روز عشق با نام جهانی ولنتاین، در سراسر جهان در روز چهاردهم فوریه برگزار می‌شود. سابقهٔ تاریخی این روز به افتخار جشنی که برای قدیس والنتین در کلیساهای کاتولیک برگزار می‌شد، بازمی‌گردد. در این روز به عاشقان ارج نهاده و با تقدیم هدیه، گل سرخ و شکلات، زوج‌های دلباخته، احساس خود را به یکدیگر بیان کرده و نشان می‌دهند. در این روز ویترین فروشگاه‌ها، پر از قلب‌ها و تزیینات قرمز رنگ می‌شود و بیشتر رستوران‌های شیک و اتاق هتل‌ها رزرو می‌شوند. بادکنک‌ها، شمع‌ها و اجسام براق جلوه‌ای زیبا می‌دهد و هر فردی را برای تماشا به وجد می‌آورد.

 

معرفی زیباترین آبشارهای ایران

در روز عشق کجا برویم؟

برای ابراز عشق به همسرمان، مقاصد مختلفی در کشورمان وجود دارد که مناظری بسیار رمانتیک و زیبایی دارد و می‌توانید برای بودن در مکانی خاص و به یاد ماندنی برنامه‌های مختلفی را برای سفر بچینید. بهتر است بدانید جای جای کشورمان، زیباست و مناطقی بکر زیادی برای تماشای زیبایی‌ها دارد. اگر با تور قشم به جنوب ایران بروید، خواهید توانست کل روز را به گردش بپردازید و لحظات عاشقانه بسیاری را برای خود ثبت کنید. سواحل زیبا، ساکت و آرام خلیج فارس، تماشای طلوع یا غروب در کنار دریا هر فردی را احساساتی می‌کند. سفارش غذاهای دریایی در رستوران‌های بی‌نظیر این شهر و یا پیک‌نیک در ساحل می‌تواند برای شما و همراهتان جذاب باشد. قایق‌سواری در دریا و انجام ورزش‌های هیجان‌انگیز نیز می‌تواند شادی‌آفرین باشد و اوقات شما را تنوع بخشد. پس از تجربه همه این تفریحات، بهتر است به مراکز خرید هم سری بزنید. مگر می‌توان به قشم رفت و چیزی به عنوان یادگاری برای خودتان، خانواده و دوستانتان نخرید؟ این شهر پر از مراکز خرید و بازار دیدنی است که ساعت‌های زیادی زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد و شما می‌توانید بهترین سوغاتی‌های قشم را با خود به مبدا ببرید.

یکی دیگر از مقاصد پر طرفدار برای گردشگران در فصل زمستان، همراه شدن با تور چابهار است. این شهر بی‌نهایت زیباست و شما از گردش در اطراف شهر خسته نخواهید شد. نشستن و لذت بردن از چشم‌انداز دریای بی‌کران مکران و پیاده‌روی در امتداد کوه‌های مینیاتوری و سواحل خلوتش هر ثانیه از سفرتان را برای شما خاطره‌انگیز می‌کند.
در ماه‌های بهمن و اسفند به هر کدام از استان‌های بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان و فارس که بروید، علاوه بر اینکه آب و هوای بسیار مطبوعی دارند، می‌توانید در رستوران‌ها و کافه‌های جنوبی، غذاهای لذیذ پر ادویه همراه با موسیقی محلی دلنشین، اوقات خوشی را سپری کنید. شیرچای بنوشید و غذای بندری با مزه تند بخورید. انواع ماهی‌های خوشمزه را مزه کنید و بدون اینکه نگران روزهای آینده باشید در خیابان‌های شهر که پر از مردم مهربان و مهمان‌نواز است بگردید.

 

تور کیش یا تور قشم را برای سفر انتخاب کنیم؟

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 23 تیر 1400)

نظرات کاربران