کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

جاذبه‌های گردشگری ارمنستان
کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

ارمنستان به عنوان اولین کشوری که ساکنین آن به مسحیت روی آوردند دارای کلیساهای تاریخی و ارزشمند بسیار زیادی است. به طوری که اغلب کلیساهای این سرزمین هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ قدمت برای بومیان خود و توریست‌ها اهمیت زیادی دارد. از جمله یکی از دیدنی‌ترین این بناهای مذهبی کلیسای سنت آستواتساتین نام داشته و بازدید از آن به تمامی علاقه‌مندان به چنین مکان‌هایی پیشنهاد می‌شود. برای آشنایی بیشتر با این مکان زیبا که در شهر ایروان، پایتخت ارمنستان قرار گرفته شما را به خواندن مطالب این مقاله دعوت می‌کنیم.

 

کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

کلیسای سنت آستواتساتین نورک از جمله کلیساهای قدیمی و تاریخی ارمنستان به شمار می‌آید. این بنا در قرن ۱۸ میلادی و در شهر ایروان ساخته شده است. البته در ابتدا بومیان منطقه آن را با نام کلیسای مادر مقدس الهی می‌شناختند. اهمیت بالای این مکان بیشتر به دلیل نگه‌داری کتاب مقدس مسحیت در آن بود. اما بعدها با انتقال  کتاب مقدس به موزه نام آن به کلیسای سنت آستواتساتین تغییر پیدا کرد. سبک معماری این کلیسا در کنار تاریخچه طولانی که دارد سبب شده تا به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تور ارمنستان تبدیل شود.

 

بازدید از کلیسای زوارتنوتس ارمنستان

 

تاریخچه کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

کلیسای سنت آستواتساتین تاریخچه بسیار جالبی دارد. داستان از این قرار است که ساخت این بنای مذهبی در قرن ۱۸ میلادی شروع شد. اما به دلیل اینکه سرمایه‌گذار آن در نیمه‌های کار از دنیا رفت ساخت آن نیز نیمه کاره باقی ماند. این دوران مربوط به حاکمیت سکولاریسم بود. هدف اصلی از ساخت این بنا در قرن هیجدهم ایجاد مکانی برای عبادت و همچنین پناهگاه بود. علاوه بر آن در ساختمان این بنا بخشی به منظور تربیت راهبان تعبیه شده بود که در اثر زلزله‌ای تخریب شده و از بین رفت. بعدها به همت مهندسین ارمنی در همان مکان کلیسای دیگری با شکوه و عظمت بیشتر طراحی و ساخته شد. سنت آستواتساتین نامی بود که بر روی کلیسای ساخته‌ شده جدید گذاشته شد. این بنا از جمله معدود کلیساهایی است که از دوران قرون وسطی به جای مانده است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر به تاریخ قرون وسطی و سبک معماری آن دوران علاقه دارید در سفر خود به ایروان حتما از این کلیسای تاریخی دیدن کنید.

 

معرفی صومعه‌ها و کلیساهای ارمنستان

 

سبک معماری کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

در طراحی و ساخت کلیسای سنت آستواتساتین از سنگ توفا که نوعی سنگ قرمز و سیاه است استفاده کرده‌اند. این سنگ از جمله مصالح معروف و پرکاربرد در کشور ارمنستان به شمار می‌رود. علاوه بر به کارگیری سنگ توفا حکاکی‌های بسیار ظریف و بی‌نظیری جهت تزیین دیواره‌های کلیسا انجام شده‌اند. در بین این حکاکی‌ها می‌توانید هنر و سلیقه ارمنی‌ها را بر روی سنگ‌ها مشاهده کنید. در کنار طراحی‌های ظاهری که انجام شده خود کلیسا از بخش‌های متعددی نظیر تمامی کلیساها تشکیل شده است. از جمله این بخش‌ها می‌توان به تالار عبادت واقع در سمت شرقی کلیسا و محراب باشکوه و زیبا در سمت شمالی و جنوبی آن اشاره کرد. امروزه با گسترش شهرسازی کلیسای سنت آستواتساتین در بین آپارتمان‌های درون شهر ایروان واقع شده است. به همین دلیل آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها سبب شده‌اند بنای کلیسا از دید عموم توریست‌ها مخفی بماند. اما توصیه ما به شما مسافران تور ارمنستان این است که حتما از این گنجینه تاریخی مخفی در دل شهر ایروان دیدن کنید و از جذابیت‌های آن لذت ببرید.

 

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر ارمنستان

 

طریقه بازدید از کلیسای سنت آستواتساتین ایروان

کلیسای سنت آستواتساتین درون شهر ایروان، پایتخت ارمنستان قرار گرفته است. برای دستیابی به این بنای تاریخی و ارزشمند می‌توانید آدرس زیر را دنبال کنید.

  • ارمنستان، ایروان، خیابان Armenak Armenakyan، شماره 225

در صورتی که تصمیم گرفتید تا به بازدید از این کلیسا بروید باید مبلغی را جهت خرید بلیط ورودیه پرداخت کنید. این بلیط‌ها در مقابل در کلیسا به فروش می‌رسند و تهیه آن‌ها دشواری چندانی ندارد. همچنین حضور در ساعات کاری کلیسا را نباید فراموش کنید. درهای این مکان در تمامی روزهای هفته از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر به روی گردشگران و علاقه‌مندان باز است. برای اینکه بتوانید لحظات به یادماندنی را برای خود در بازدید از این مکان مقدس ثبت کنید و از تمامی بخش‌های آن لذت ببرید اختصاص دادن یک ساعت برای گردش درون آن کافی است. همچنین پیشنهاد می‌کنیم تا دوربین عکاسی خود را در این بازدید به همراه داشته باشید. چرا که سبک معماری آن به حدی زیبا است که می‌توانید عکس‌های هنری متعددی را در آن از خود بگیرید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

۱۲ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران