آشنایی با مسجد قل شریف روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
آشنایی با مسجد قل شریف روسیه

کشور روسیه با داشتن تاریخچه‌ای غنی و سرزمینی پهناور همواره مورد توجه گردشگران از کل دنیا بوده است. خوشبختانه به دلیل فاصله بسیار کمی که این کشور زیبا با ایران دارد تور روسیه به یکی از محبوب‌ترین تورها در بین گردشگران ایرانی تبدیل شده است. از جمله یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه می‌توان به مسجد قل شریف که یکی از بزرگترین و زیباترین مساجد روسیه است اشاره کرد‌. اگر قصد سفر و آشنایی با مکان‌های دیدنی این کشور پهناور را دارید شما را به همراهی ما در این مقاله دعوت می‌کنیم. 

 

معرفی مسجد قل شریف

مسجد قل شریف در شهر کازان روسیه قرار گرفته و به دلیل سبک معماری منحصر به فردی که دارد به یکی از زیباترین و بزرگترین مساجد کشور روسیه تبدیل شده است. این مسجد زیبا واقع در بخش شمالی روسیه بوده و به شکل یک قلعه باشکوه و دیدنی ساخته شده است. شما در سفر با تور کازان و بازدید از مسجد قل شریف کازان تصور خواهید کرد که گویا در مقابل یکی از قصرهای رویایی دیزنی‌لند قرار گرفته‌اید. اهمیت این مسجد برای مسلمانان و همچنین تمامی بومیان شهر کازان و کشور روسیه بسیار بالا است. 
مسجد قل شریف علاوه بر اینکه مکانی مقدس برای اقامه نماز و عبادت مسلمانان منطقه است امروزه به یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری روسیه تبدیل شده است. به طوری که سالانه توریست‌های بسیاری برای بازدید از این مسجد مسیر آن را در پیش می‌گیرند.

تاریخچه مسجد قل شریف

مسجد قل شریف روسیه برای اولین بار در قرن ۱۶ میلادی در شهر کازان روسیه بنا شد. محله‌ای که به منظور ساخت بنای مسجد انتخاب شد در منطقه مسلمان‌نشین شهر بود و از لحاظ فرهنگ و حتی زبان با سایر مناطق کازان تفاوت داشت. به طوری که مردمان آن به زبان تاتاری صحبت می‌کردند. در آن سال‌ها این مسجد لقب بزرگترین مسجد اروپا را از آن خود کرده و به نماد قدرت تاتارها تبدیل شده بود. 

علت نام‌گذاری این مسجد زنده نگه داشتن نام امام جماعت آن (قل شریف) بود. این شخص یکی از افراد نیکوکار و خیر در شهر کازان بود که در طول زندگی خود با احداث کتابخانه و مدرسه توانست محبوبیت بالایی در بین مردم شهر پیدا کند. ناگفته نماند که بنای مسجد کنونی به طور کلی با سبک معماری مسجد اولیه متفاوت است. چرا که در سال ۱۵۵۶ و در حمله‌ای که به شهر کازان شد مورد تخریب و آسیب‌های بسیاری واقع شد.

بعدها در سال ۱۹۹۶ رئیس جمهور وقت تاتارستان دوباره دستور بازسازی مسجد را می‌دهد. البته در این بازسازی معماران نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا شکل نهایی مسجد به سبک معماری اولیه آن شباهت داشته باشد. پروژه بازسازی در سال ۲۰۰۵ به پایان رسیده و درهای آن به روی گردشگران و علاقه‌مندان باز شد.

 

بازدید از جاذبه‌های اطراف کازان

مسجد قل شریف جدید

همان‌ طور که گفته شد مسجد قل شریف در سال ۱۹۹۶به صورت کلی مورد بازسازی قرار گرفت و ساخت آن در سال ۲۰۰۵ به اتمام رسید. قبل از رونمایی از مسجد جدید جشنی به مناسبت هزار سالگی شهر کازان روسیه برگزار گردید و در آن روز درهای مسجد جدید به روی مسلمانان و توریست‌ها باز شد. سبک معماری باشکوه و وسعت این مسجد خیلی زود آن را به نماد شهر کازان تبدیل کرد. همچنین این مسجد موفق شده تا نام خود را در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت برساند.

 

۶ موزه‌ی معروف شهر کازان

سبک معماری مسجد قل شریف جدید

مسجد قل شریف جدید ظرفیت جای دادن ۱۵۰۰ نفر را درون بنای داخلی و ۱۰ هزار نفر را در بنای خارجی خود دارد. گنبد اصلی مسجد دارای ارتفاعی در حدود ۳۹ متر بوده و مناره‌های آن تقریبا ۵۷ متر ارتفاع دارند. بازدید‌کننده‌ها می‌توانند شاهد پنجره‌هایی به شکل لاله باشند که به سبک معماری اسلامی و در دور تا دور گنبد قرار گرفته‌اند. در نمای خارجی مسجد قل شریف از رنگ‌های سفید و آبی استفاده کرده‌اند که زیبایی آن را دوچندان کرده است. 

در بازدید از مسجد قل شریف با یک بنای اصلی و دو ساختمان کلاه‌فرنگی مواجه خواهید شد. بنای اصلی مسجد در ۵ طبقه تشکیل شده و جهت برگزاری مراسم‌های دینی ازآن‌ها استفاده می‌شود. برای بازدید از این بنا باید روزهایی را انتخاب کنید که مراسم خاصی در آن برگزار نشود، چرا که در این روزها امکان ورود به گردشگران داده نمی‌شود. علاوه بر موارد گفته شده در محوطه مسجد قل شریف کازان موزه‌ای وجود دارد که در آن تاریخچه گسترش اسلام به نمایش گذاشته شده است. همچنین بخش‌هایی مثل کتابخانه و مرکز نشر کتب اسلامی، دفتر امام و ... نیز در این مکان وجود دارند.

در ساخت دیواره‌های این بنای باشکوه سنگ مرمر به کار گرفته شده است که جلوه و ابهت خاصی به آن بخشیده است. همچنین کریستال‌های چلچراغ متعلق به کشور چک و فرش‌های دستبافت پهن شده در آن هدیه کشور ایران است.

 

حقایق که باید قبل از سفر به کازان بدانید

 

۲۶ بهمن ۱۳۹۹

نظرات کاربران