معرفی و آشنایی با زیباترین جزایر روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
معرفی و آشنایی با زیباترین جزایر روسیه

روسیه کشوری وسیع و سردسیر است که در قاره‌های آسیا و اروپا گسترده شده است. وقتی حرف از زیبایی‌های روسیه به میان می‌آید، بیشتر تورهای برفی زمستانه به نقاط یخی و گنبدهای پیازی رنگی به ذهن می‌رسد اما این کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای جزایر نفسگیر و زیبایی است که زیاد به آن‌ها پرداخته نشده است. ما قصد داریم در ادامه این مطلب به معرفی جزایر روسیه و اطلاعات کوتاهی درباره هر یک بپردازیم.

 

جزایر روسیه

در حقیقت صنعت گردشگری در روسیه پس از از هم‌پاشی اتحاد جماهیر شوروی کم کم قوت گرفت. تا قبل از آن تور روسیه آنچنان طرفداری در بین مقاصد دنیا نداشت. امروزه با گسترش صنعت گردشگری و ارتباطات وسیع دهکده جهانی، زیبایی‌های روسیه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. اگرچه روسیه کشوری اساسا سردسیر است اما جاذبه‌های گردشگری آن غیرقابل چشم‌پوشی هستند. مردم در سفر با تور سن پترزبورگ غرق در قصرهای دیدنی می‌شوند و تور مسکو را به هوای گالری‌های هنری و موزه‌ها می‌شناسند، اما آیا هرگز به جزایر روسیه که از لحاظ زیبایی هیچ کم ندارند فکر کرده‌اید؟

پس همراه ما باشید با معرفی ۱۰ جزیره‌ی زیبای روسیه:

 

جزیره ساخالین

ساخالین به گواه خیلی‌ها زیباترین جزیره‌ی روسیه به شمار می‌رود. با این حال این خشکی دیدنی حدودا ۹ ساعت پرواز از مسکو دور بوده و از سئول ۳ ساعت فاصله دارد و به همین دلیل، گردشگران زیادی از کره جنوبی یا ژاپن به این محل می‌روند. مردم این کشورها نیز به ساخالین لقب "لبه‌ی دنیا" را داده‌اند.

ساخالین در گذشته تماما به روسیه تعلق نداشته و بعد از جنگ ۱۹۰۵ نیمی به ژاپن و نیمی به روسیه تعلق داشت اما بعد از جنگ جهانی دوم دیگر به صورت کامل در اختیار شوروی و سپس روسیه گذاشته شد.  حدود نیم میلیون نفر در این جزیره‌ی زیبا زندگی می‌کنند. جزیره‌ای که زمستان‌هایش بیش از ۷ ماه به طول می‌کشد و تابستان‌های کوتاه آن فوق‌العاده زیبا بوده و مناظری کم‌نظیر را به همراه دارد هیچ عجیب نبود از زیباترین جزایر روسیه باشد. به علاوه وجود نفت و گاز فراوان در ساخالین، این جزیره را از نظر مالی نیز، این مکان را به یکی از مهم‌ترین مناطق برای دولت روسیه بدل کرده.

جزایر ایتوروپ

ایتوروپ در واقع مجمع‌الجزایری در جنوب کامچاتکا است که البته بیشتر گردشگران از بزرگ‌ترین جزیره‌ آن یعنی کوریل دیدن می‌کنند. اگر روزی در سفر به روسیه قصد رفتن به جزایر ایتوروپ را داشتید، بدانید که این سرزمین زیبا دارای چندین برکه‌ با آب آبی و شفاف، چندین آبشار بزرگ و البته آتشفشان‌های فعال است و همین باعث شده که بین جزایر روسیه به محبوبیت زیادی دست یابد.

این جزیره زمانی شکل گرفته که آتش فشان آن از دل آب بیرون زده است. اما در جزیره کوریل نشانه‌هایی از حضور انسان‌ها دیده می‌شود که باستان شناسان قدمت آن را به میلیون‌ها سال پیش نسبت می‌دهند. یکی از بزرگ‌ترین آبشارهای روسیه به نام ایلیا مورومِتز با ارتفاع ۱۴۱ متری نیز در همین منطقه واقع شده و چندین چشمه‌ی آب گرم نیز هستند که خود باعث ورود گردشگران داخلی و خارجی می‌شوند. جزیره کوریل حدود ۶ هزار نفر جمعیت داشته و یکی دیگر از خشکی‌هایی است که بین روسیه و ژاپن بر سر آن جدل وجود دارد.

 

سفری بهاری به روسیه سرزمین تزارها

جزیره ورانگل

این یکی از جزایر روسیه است که در قطب واقع شده و در سال ۲۰۰۴ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است، نسبتا در دسترس بوده و با این که باید برای رفتن به آن‌جا مجوز بگیرید یا این که در تورهای مخصوص شرکت کنید، اما باز هم گردشگران متعددی از ورانگل دیدن می‌کنند. جایی که خیلی‌ها آن را "پایان خلقت" می‌نامند و خب با توجه به موقعیت جغرافیایی و ظاهر خاصش، این اسم واقع برازنده‌اش است.

بهترین زمان برای بازدید از جزیره ورانگل تابستان‌هاست که شما می‌توانید با سوار شدن بر روی کشتی‌های یخ شکن به این مکان بروید. اما اگر زمستان خواستید سرمای شدید آن‌جا را هم تجربه کنید باید هزینه‌ی بیشتری پرداخت کرده و با هلیکوپتر به ورانگل بروید. وارنگل با توجه به جمعیت بالای خرس‌های قطبی، از محبوب‌ترین جاهای دنیا برای تماشای این حیوان شکوهمند است، بزرگ‌ترین جمعیت گرازهای دریایی اقیانوس آرام را در خود دارد و همچنین تنها جایی است که غازهای سفید در آن لانه درست می‌کنند. این‌ها تنها بخشی از حیوانات جذابی است که در جزیره ورانگل مشاهده می‌کنید، جایی که زمانی ماموت‌های بزرگ در آن‌جا زندگی می‌کردند.

جزیره بیگ دیومد

بیگ دیومد از جزایر روسیه که در شرقی‌ترین نقطه از کشور واقع شده، شرایط خاص و متفاوتی دارد. در واقع بیگ دیومد دو جزیره‌ی کوچک و بزرگ است که جزیره بیگ یا بزرگ متعلق به روسیه بوده و جزیره کوچک‌تر متعلق به آمریکاست. این مکان زمانی به مردم بومی به نام چوکتوکا بود اما حالا دیگر هیچ محلی در آن‌جا زندگی نکرده و تنها نیروهای مرزی روسیه در بیگ دیومد حضور دارند.

دیومد جزیره‌ای قطبی و مسطح است که در روزهای گرم سال، مملو سرسبز و بسیار زیبا می‌شود و موج‌های دریا به صخره‌هایش می‌زند. آن‌هایی که به پرندگان علاقه دارند، در نظر داشته باشند که بیگ دیومد بزرگ‌ترین منطقه محافظت شده مخصوص پرندگان در کل روسیه است.

 

۷ دلیل برای سفر به کازان در روسیه

جزایر سولووِتسکی

اگر قرار باشد به یکی از جزایر روسیه با داستان‌های واقعی سفر کنید باید به جزایر سولووتسکی بروید. در واقع این هوای شمالی نیست که توریست‌ها را به سولووتسکی می‌کشاند، بلکه تاریخ عجیب و خونین این جزیره و زیبایی خیره کننده‌اش بوده که برای گردشگران جذاب است. این محل یکی از اولین زندان‌ها و کمپ‌های مخصوص گولاگ بود. جایی که شوروی در زمان استالین بسیاری از پاکسازی‌های عقیدتی خود را انجام می‌داد. در زمان جنگ جهانی دوم نیز، عده‌ی زیادی از یتیم‌ها برای آموزش‌های نظامی و پیوستن به سپاه شمال، به این کمپ برده می‌شدند.

اما امروز این مکان که یکی از میراث جهانی یونسکو نیز هست، به خاطر داشتن بناهای جذاب و زیبایی طبیعتش معروف بوده و البته گردشگران می‌آیند تا نگاهی بندازند به جایی که در گذشته، خشونت‌های بی‌شماری در آن رخ داده بود.

جزیره کیژی

کیژی یکی از ۱۶۵۰ جزایر روسیه است که در دریاچه اونگا واقع شده‌اند و البته از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در شمال غربی روسیه نیز به حساب می‌آید. جایی که به خاطر کلیساهای چوبی خاص و زیبایی که دارد معروف شده و از بیست سال پیش جزو لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته است. در این جزیره‌ی فوق‌العاده زیبا، کلیسای معروفی وجود دارد که ۲۲ گنبد بر روی یک ستون دارد و تصویر آن، معروف‌ترین عکس در مورد این جزیره است.

این جزیره‌ی کوچک و سرسبز، فوق‌العاده زیباست و امتیاز بزرگ رفتن به این‌جا، امکان بازید از جزیره‌های کوچک و متنوعی است که در دریاچه قرار گرفته‌اند و در بعضی از آن‌ها می‌توان کلیساهای این چنینی نیز پیدا کرد. این مکان اولین موزه روباز برای معماری کلیساهای چوبی روسیه نیز به حساب می‌آید.

 

سفری ارزان به مسکو با کارت گردشگری

جزیره مونرون

از دیگر جزایر روسیه که اسمی فرانسوی دارد، مونرون است که وقتی از دور به آن نگاه می‌کنید، شما را به یاد جزیره‌ی معروف سریال گمشده (Lost) می‌اندازد. جزیره‌ای کوچک که برای رسیدن به آن‌جا، نیاز است حدود نیم ساعت قایق سواری کنید و اگر دور تا دور جزیره را قدم بزنید، تنها ۶ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. تپه‌های سرسبز که در بالاترین نقطه به ۴۴۰ متر می‌رسند، مناظری جذاب را پیش روی شما به تصویر خواهند کشید که عکاسی از آن‌ها، واقعا لذت بخش خواهد بود.

رفتن به این جزیره به هیچ وجه شما را سرخورده نخواهد کرد چون جدا از زیبایی بی حد و حصر مونرون، دیدن صدها گونه پرنده که بعضی از آن‌ها بسیار کمیاب هستند، خود لذتی مضاعف خواهد داشت. این پرندگان بدون ترس از انسان‌ها در خط ساحلی زندگی می‌کنند. بهتر است تابستان به این محل بروید که همه جا کاملا سرسبز است و هوا نیز در بهترین شرایط قرار دارد.

جزایر فرانس جوزف لند

جزایر روسیه تنوع بی‌نظیری دارند که انتخاب را برای شما سخت می‌کند. کی از این مناطق، منطقه فرانز ژرف لند است که از ۱۹۲ جزیره تشکیل شده که چسبیده به قطب شمال و در بخش جنوبی گرینلند واقع شده است. این مکان در واقع یکی از شمالی‌ترین سرزمین‌هایی است که جزو خاک روسیه به حساب می‌آید. در این مکان قطبی فوق‌العاده زیبا، هیچ کس زندگی نمی‌کند و تنها کسانی که به صورت موقف در آن‌جا هستند، محققان، نظامی‌های محدود و مامورانی هستند که از سیستم‌های دفاع موشکی مراقبت می‌کنند.

این مکان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های خرس قطبی در بین جزایر روسیه محسوب شده و جانوارن زیادی در آن‌جا زندگی می‌کنند. با این حال برای این که بتوانید به آن‌جا بروید و این خرس‌ها، وال‌های سفید و ... را ببینید، باید تابستان به این محل بروید و سوار بر یخ شکن به جزایر بزرگ فرانس جوزف لند برسید.

 

حقایق که باید قبل از سفر به کازان بدانید

جزیره سویاژسک

یکی از جزایر روسیه که توریست‌ها به آن سفر می‌کنند سویاژسک است در محل به هم رسیدن رودخانه‌های وولگا و اسویاگا قرار گرفته و رفتن به آن‌جا در سفر به کازان بسیار ساده خواهد بود. این دلیل به همراه وجود خانه‌های زیبا و محیطی سرسبز و دوست داشتنی باعث شده تا Sviyazhsk به یکی از محبوب‌ترین نقاط کازان در میان گردگشران بدل شود. در این محل شما می‌توانید یک کلیسای بزرگ مربوط به قرن ۱۶ میلادی را ببینید و همچنین چند بنای قدیمی دیگر را مشاهده کنید.

Sviyazhsk در واقع یک قلعه‌ی بزرگ است که در این جزیره ساخته شده و بناهای آن در سال‌هیا مختلف به آن اضافه شده است. همین ویژگی آن را در بین جزایر روسیه برجسته و پرطرفدار کرده است. همچنین در طول تاریخ بسیاری از بناهای آن یا خراب شده‌اند یا به شکلی دیگر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. همچنین در اواسط قرن بیستم نیز، سیلی نسبتا سنگین، خسارات زیادی به آن‌جا وارد کرد. اما حالا بازسازی‌های بزرگی در آن‌جا صورت گرفته و اگر به سفر کازان می‌روید، حتما باید از آن‌جا بازدید به عمل آورید.

جزیره اولکهون

و اما در آخر به معرفی یکی از جذاب‌ترین جزایر روسیه بپردازیم. جزیره اولکهون بزرگ‌ترین و تنها جزیره مسکونی در دریاچه‌ی بی‌نظیر بایکال به حساب می‌آید. در زبان محلی نام این دریاچه به معنی "خشک" است. این اسم جالب برای جایی در نظر گرفته شده که توسط یک پنجم آب شیرین تمام سیاره محاصره شده است!

اولکهون اگر در میان دریاچه واقع شده اما هیچ رودخانه‌ای ندارد و تنها ۱۳۵۰ نفر جمعیت در آن‌جا زندگی می‌کنند. زیبایی این مکان در هر فصلی فوق‌العاده است. در تایستان دریاچه‌‌ی زیبا پیش روی شما خواهد بود و تمام جزیره سرسبز است و در زمستان، یکی از زیباترین آبگیرهای یخ زده دنیا را خواهید دید که در کنار صخره‌های فوق‌العاده اولکهون شما را محصور خود خواهد کرد.

 

۶ راه برای کاهش هزینه سفر به مسکو

۲۰ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 24 مرداد 1402)

نظرات کاربران