معرفی چهار رود مهم روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
معرفی چهار رود مهم روسیه

گردش در نقاط مختلف دنیا، یکی از جذاب‌ترین کارهایی است که انسان‌ها در طول زندگی خود انجام می‌دهند. آنها با دیدن طبیعت زیبا در سرتاسر جهان، خود را رشد داده و به مراتب بالاتر می‌رسند. یکی از مقاصد گردشگری زیبایی که در دوران فراغت خود می‌توانید با تور روسیه همراه شوید، مناطق دیدنی طبیعی این کشور پهناور است که رودخانه‌ها و مکان‌های بکر بسیاری دارد.

 

رود نوا Neva

سال‌ها پیش، شهر سن پترزبورگ بر روی باتلاقی در دلتای رود نوا ساخته شد. این شهر رودهای فرعی و کانال‌های آبی مختلفی دارد. رود نوا مهم‌ترین آبراهه‌ در امتداد سواحل و جزایرِ سن پترزبورگ است که ۷۴ کیلومتر طول دارد و از حجیم‌ترین رودهای اروپا به شمار می‌رود. این رود، دریاچه‌ی لادوگا را به دریای بالتیک وصل می‌کند. مشهورترین پل‌های متحرک سنت پترزبورگ بر روی رود نوا ساخته شده‌اند. این رود نه تنها خود یکی از جاذبه‌های روسیه به شمار می‌آید بلکه بسیاری از دیدنی‌های شهر سنت پترزبورگ نیز در نزدیکی آن ساخته شده‌اند. رود نوا از قرن هشتم تا سیزدهم، مسیر تجاری بیزانس به اسکاندیناوی بوده است. به این صورت که تابستان‌ها کشتی‌های تجاری و توریستی زیادی از روی آن می‌گذشتند و زمستان‌ها به خاطر یخ زدن آب در طول ۷۴ کیلومتر، رفت و آمد این کشتی‌ها متوقف می‌شد. معمولا در فصلی که پدیده شب‌های سفید رخ می‌دهد، کارناوال‌ها و فستیوال‌های شاد و هیجان‌انگیزی در کنار رود برگزار می‌شود و تعداد زیادی از مردم محلی و گردشگران تا صبح با شنیدن نوای موسیقی و دیدن نمایش‌های خیابانی در کنار آن قدم می‌زنند.

 

رود وُلگا Volga

ولگا طولانی‌ترین رود اروپا، در غرب روسیه جریان دارد. سرچشمه این رود در ارتفاعات والدای قرار دارد که بعد از طی مسیری در حدود ۳۶۹۰ کیلومتر، در نهایت به دریای خزر می‌ریزد. برخی ولگا را همان رودی می‌دانند که در متون قدیمی پارسی از آن با عنوان آتِل یاد می‌شود. دلتای رود ولگا در حدود ۵۰۰ کانال کوچک و جویبار را در بر می‌گیرد. بیشتر بخش‌های این رود در طول ۳ ماه زمستان یخ می‌بندد. همه ساله از اواسط ماه می، با بالا آمدن سطح آب در محل دلتا، جمعیت عظیمی از ماهی‌های ساکن در دریاچه خزر برای تخم‌ریزی به ولگا وارد می‌شوند. با سرریز رود در این مسیر، هزاران حوضچهٔ طبیعی تشکیل می‌شود، مقصد نهایی ماهی‌ها محسوب می‌شوند. یکی از شهر‌های مهم تاریخی و گردشگری روسیه که در حوزه آب‌ریز این رودخانه قرار دارد، شهر یارُسلاول به شمار می‌رود که از قرن یازدهم به یادگار مانده است.

 

معرفی ۵ سینمای متفاوت در مسکو

 

رود دُن Don

دُن پنجمین رود طولانی در اروپا، از رودهای اصلی روسیه به شمار می‌آید. پیمایش رود دن به مسافتی در حدود ۱۸۷۰ کیلومتر از شهرنو مسکوفسکدر در بخش جنوبی مسکو به رود ولگا رسیده و در نهایت به دریای آزوف می‌ریزد. رمان معروف دُن آرام اثر میخائیل شولوخف در فضای زندگی مردمان قزاق‌ اتفاق می‌افتد که در سواحل این رود ساکن هستند. قابل توجه است که در بخش‌هایی از این رود کشتیرانی انجام می‌شود. همچنین کانال دن ولگا در جایی که رود دن در نزدیکترین فاصله خود نسبت به رود ولگا قرار می‌گیرد، احداث شده است. این کانال دریای خزر و دریای سیاه را به یکدیگر متصل می‌کند.

 

سفر به روسیه چقدر هزینه دارد؟

رودخانه مسکوا Moskva River

رود موسکوا، رودی در غرب کشور روسیه و ۱۴۰ کیلومتری بخش اروپایی واقع شده است. در امتداد شرق شهر اسمولنسک و در فاصله‌ای در حدود ۱۱۰ کیلومتر از جنوب شرق مسکو، به شهر کولومنا می‌رسد و به شاخه‌ای از رود ولگا متصل شده و به رودخانه اوکا می ریزد و به دریاچه خزر منتهی می شود. از آنجایی که رود موسکوآ از مرکز روسیه عبور می‌کند، گردشگران می‌توانند از مشهورترین جاذبه‌ها و دیدنی‌های روسیه همچون کلیسای جامع مسیح منجی، مجسمه بزرگ پتر یکم، پارک گورکی و کارخانه شکلات سازی اکتبر سرخ و نمایشگاه هنر معاصر در گالری اکتبر سرخ در حاشیه آن بازدید کنند و با سوار شدن به کروز رادیسون رویال بر رود مسکوآ شناور شده و با تماشای مناظر اطراف رودخانه، از وزش نسیمی ملایم لذت ببرند و غذاهای مختلفی را در رستوران دریایی آنجا سفارش دهند.

 

بهترین شهرهای روسیه برای سفر در پاییز

۰۱ شهریور ۱۴۰۰

نظرات کاربران