آب انبار سنتی کیش را بیشتر بشناسید

جاذبه‌های گردشگری کیش
آب انبار سنتی کیش را بیشتر بشناسید

جزیره زیبای کیش علاوه بر مراکز خرید مدرن و شیک و تفریحات ساحلی متنوعی که دارد جاذبه‌های گردشگری تاریخی بسیار زیادی را در خود جای داده است. به همین دلیل توصیه می‌شود اگر قصد سفر با تور کیش را دارید حتما قبل از رفتن به آن با مکان‌های تاریخی و دیدنی آن نیز آشنا شوید تا بتوانید سفری کامل و به یاد ماندنی را برای خود و خانواده خود رقم بزنید. یکی از این جاذبه‌های گردشگری که در این مقاله قصد معرفی داریم آب انبار سنتی کیش است. با مقتدرسیر همراه باشید تا قبل از بازدید هر آنچه که لازم است را در مورد این مکان تاریخی بدانید.

 

آشنایی با آب انبار سنتی کیش

آب انبار سنتی کیش از جمله بناهای دیدنی و سنتی ایران است که حدود ۳ دهه از تاریخ ساخته شدن آن می‌گذرد. در این بنا می‌توان سبک معماری زیبای ایرانی را به وضوح مشاهده کرد و از قدم به قدم بازدید از آن لذت برد. آب انبار سنتی کیش طریقه زندگی بومیان قدیمی کیش را به نمایش گذاشته و امروزه به مکانی دلنشین و خنک در روزهای گرم سال جزیره تبدیل شده است.

 

لوکس‌ترین و گران‌ترین هتل‌های کیش

تاریخچه آب انبار سنتی کیش

با اینکه کیش از لحاظ جغرافیایی یک جزیره محسوب می‌شود، اما ساکنان آن به دلیل گرمای شدید هوا و میزان کم بارش با مشکل آب آشامیدنی مواجه بودند. در نتیجه بومیان به فکر راهی جهت ذخیره کردن آب در روزهای پر بارش و مصرف آن در روزهای کم آب فصل افتاده و آب انبار سنتی کیش را در سال ۱۳۷۲ بنا می‌کنند. این آب انبار در شهر حریره کیش قرار گرفته و برای بازدید از آن باید مسیر این شهر تاریخی را در پیش بگیرید. البته ناگفته نماند که در حال حاضر این آب انبار به دلیل سیستم شهرسازی جدید کارآیی خود را از دست داده و صرفا به مکانی جهت بازدید عموم تبدیل شده است.

 

نگاهی به بازار عرب‌ها در جزیره کیش

 

سبک معماری آب انبار سنتی کیش

با رفتن به آب انبار سنتی کیش می‌توان به وضوح شیوه مهندسی و اصول کلی تمامی آب انبارها را مشاهده کرد. به این صورت که در این آب انبار نیز همانند سایر آب انبارها فضایی گود به شکل استخر تعبیه شده است. این استخر در زیر زمین قرار گرفته و سقف آن به شکل یک گنبد ساخته شده است. علت این کار خنک کردن محوطه و در نتیجه داشتن آبی خنک در روزهای گرم سال است. بسیاری از افرادی که قبلا از آب انبار سنتی شهر یزد دیدن کرده‌اند با رفتن به آب انبار کیش آنچه در یزد دیده‌ بودن را یاد‌آور می‌شوند.

علاوه بر این شیوه ساخت آنچه باعث جذابیت بیشتر آب انبار سنتی کیش شده سبک معماری منحصر به فرد آن است که کاملا نشان از معماری زیبای ایرانی دارد. این آب انبار از دو عدد گنبد و ۵ عدد بادگیر تشکیل شده است. در بر داشتن دو عدد گنبد باعث شده تا بسیاری آن را با نام آب آنبار دوقولو نیز بشناسند. در بخش‌های بالایی حفره‌هایی به چشم می‌خورند که علت قرار گرفتن آن‌ها تهویه هوای آب انبار است. ناگفته نماند که هم اکنون به دلیل عدم وجود آب در استخرها فضای درونی آب انبار به نسبت گذشته گرم‌تر شده است.

 

هیجان‌انگیزترین تفریحات آبی در کیش

 

مسیر دستیابی به آب انبار سنتی کیش

اگر تصمیم خود را برای رفتن به آب انبار سنتی کیش گرفته‌اید باید مسیر شهر تاریخی حریره را که در سمت شمالی جزیره کیش قرار دارد در پیش بگیرید. برای این منظور می‌توانید تاکسی کرایه کرده و از راننده بخواهید شما را به سمت آب انبار ببرد. اما اگر اتومبیل کرایه کرده‌اید و خود قصد رفتن به آن را دارید باید ابتدا به سمت بلوار میرمهنا رفته و از آنجا وارد بلوار المپیک شوید، مسیر بلوار المپیک را ادامه داده و میدان پیش و رو خود را رد کنید. بادگیرهای آب انبار از همان جا نمایان خواهند شد. خبر خوب اینکه ورود و بازدید به آب انبار سنتی کیش رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ورودی نخواهید داشت. برای اینکه بتوانید تمامی بخش‌های آب انبار را بازدید کنید بختصاص دادن نیم ساعت زمان برای این کار کافی خواهد بود.

توصیه می‌کنیم اگر به شهر حریره بابت بازدید آب انبار سنتی کیش رفتید از سایر جاذبه‌های گردشگری کیش که در همین حوالی قرار گرفته‌اند نیز دیدن کنید. از جمله معروف‌ترین این مکان‌ها عبارتند از:

  • شهر زیر زمینی کاریز کیش در فاصله ۲ کیلومتری آب انبار
  • مرکز خرید دامون در فاصله ۲.۵ کیلومتری آب انبار
  • هوم سنتر پادنا در فاصله ۳.۲ کیلومتری آب انبار

۲۷ آبان ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 29 خرداد 1400)

نظرات کاربران