حیات وحش کیش را بیشتر بشناسید

جاذبه‌های گردشگری کیش
حیات وحش کیش را بیشتر بشناسید

کیش را خیلی‌ها با مراکز خرید، پارک‌های متعدد و همچنین سواحل زیبایش می‌شناسند، اما کم‌تر کسی از حیات وحش این جزیره‌ی زیبا صحبت می‌کند. جزیره‌ای که تنها در زیر آب دنیایی رنگارنگ از موجودات مختلف دارد، بلکه بر روی خشکی نیز جانوران و پرندگان زیادی هستند که در آن‌جا زندگی می‌کنند. با نگاهی به این حیات وحش زیبا، ارزش گشت و گذار در طبیعت و جاهای مختلف تور کیش را بیشتر به شما یادآوری می‌کنیم تا خود را تنها محدود به مراکز خرید نکنید و به گوشه و کنار این جزیره سرک بکشید.

 

حیات وحش کیش بر روی خشکی

اگر در سفر به کیش، به نقاط کم‌تر توریستی رفتید و در آن‌جا آهوان ایرانی را دیدید که آزادانه می‌گردند، اصلا تعجب نکنید. کیش میزبان تعداد زیادی آهو است که با توجه به ممنوعیت شکار در چندین سال اخیر، به خوبی از آن‌ها محافظت شده و به تعدادشان نیز اضافه می‌شود. در یکی از اقدامات محیط زیستی، در سال ۱۳۶۳ نزدیک به ۳۰ راس آهو به این جزیره آورده شد و حالا بیش از ۶۵۰ راس از آن‌ها در کیش زندگی می‌کنند. این عمل به خاطر حفظ این گونه‌ی در حال انقراض در منطقه، انجام شده بود. با توجه به مساحت نه چندان بزرگ کیش، انتظار پستانداران متنوع را در این محل نداشته باشید و بخش زیادی از حیات وحش این چنینی در کیش به خارچشت ایرانی، خدنگ، موش، گربه و جربیل بلوچستان محدود می‌شوند.

 

تجربه سفر به کیش با کودکان

اما اگر به تماشای پرندگان علاقه‌مند هستید، این نکته را در نظر بگیرید که شرایط آب و هوایی کیش باعث می‌شود تا این جزیره، میزبان همیشگی پرندگان زیادی باشد و در زمان مهاجرت نیز، به تعداد این پرندگان اضافه می‌شود. عقاب ماهیگیر، چکاوک کاکلی، سبزقناری هندی، بلبل و ... تنها نمونه‌هایی از گونه‌های متنوع پرندگانی هستند که در کیش امکان آن‌ها را دارید. از نظر خزندگان نیز گونه‌های موجود در کیش محدودند و عموما مارهایی که در کیش می‌بینید، بی‌خطر بوده و هیچ گونه سمی ندارند. تنها مار جعفری در شنزارها هستند که باید از آن‌ها دوری کنید، این گونه مار بسیار خطرناک است.

 

گشتی جذاب در اسکله تفریحی کیش

آبزیانی که در نزدیکی ساحل کیش زندگی می‌کنند

وقتی پا به آب بگذارید و قصد تماشای حیات وحش خلیج فارس در تور کیش را داشته باشید، با تنوعی بی‌نظیر مواجه خواهید شد. دنیای زیر آب و رنگارنگ کیش، فرصتی عالی برای غواصی، اسنورکلینگ و فعالیت‌هایی از این دست است و در این مسیر، گونه‌های متنوعی را مشاهده خواهید کرد که از میان آن‌ها می‌تواند به شاه‌ماهی، شوریده و ... اشاره کرد.

صدها گونه ماهی تزیینی با رنگ‌های خاص و زیبا در این آب‌ها زندگی می‌کنند که به جذابیت حیات وحش زیر آب جزیره می‌افزاید. در نزدیکی ساحل و حتی مناطق دورتر هم کوسه‌ای زندگی نکرده که باعث می‌شود، غواصی و اسنورکلینگ در ساحل کیش، امن‌تر از خیلی جاهای دیگر باشد. همچنین تماشای مرجان‌های دریایی نیز جزو ایده‌های عالی در سفر به کیش است و حتما از دیدن آن‌ها در این آب‌های زیبا لذت خواهید برد.

باغ پرندگان کیش

در کنار فرصت بازدید از حیات وحش کیش در طبیعت این جزیره، برخی جاها نیز در این محل هستند که در فضایی امن و محافظت شده، امکان بازدید از حیوانات، پرندگان و آبزیان را خواهید داشت و از مهم‌ترین آن‌ها باغ پرندگان کیش به حساب می‌آید. این مجموعه بزرگ شامل باغ‌های بزرگی بوده که جدا از پرندگان، گونه‌هایی از پستانداران را نیز در خود نگه می‌دارد. باغ پرندگان کیش در سال ۱۳۸۰ ساخته شده و در حال حاضر ۵۷ گونه پرنده مختلف را در خود نگهداری می‌کند که همه‌ی آن‌ها در محیط‌های بسته قفسی نیستند. طاووس، قو، پرنده بهشتی، درنای تاج دار، مرغ سقا، قرقاول چینی و ... بعضی از گونه‌های موجود در این باغ بزرگ به حساب می‌آیند.

 

آشنایی با قوانین جالب جزیره کیش

از گونه‌های خاص در این باغ نیز می‌توان به پنگوئن آفریقایی و پیلاپیلا اشاره کرد. اما شاید از جاذبه‌های مهم باغ پرندگان، برکه‌ای باشد که در میان آن ساخته شده و فلامینگوها در آن‌جا زندگی می‌کنند. در کنار این فلامینگوهای زیبا، چند نوع پرنده دیگر همچون لکلک‌های مارابو نیز در کنار این برکه به چشم می‌خورند. از پستانداران موجود در این باغ نیز می‌توان به میمون‌ها و آهوان اشاره کرد و در گوشه‌ای دیگر نیز چند گونه خزنده نیز نگهداری می‌شوند.

آکواریوم کیش

یکی دیگر از محل‌هایی که در طول تور کیش، در آن‌جا می‌توانید به دیدن جانواران مختلف بروید، آکواریوم کیش است که از بهترین آکواریوم‌های ایران به حساب آمده و گونه‌های پرتعدادی از انواع ماهی‌ها و از جاهای مختلف جهان را در خود جای داده است. این محل مجموعه‌ای از چند آکواریوم است که شرایط آبی مختلف را شبیه سازی کرده تا بتواند، موجودات آبزی مختلف را در خود نگهداری کند. از کوسه و ماهی‌های بزرگ و حتی لاکپشت‌های دریایی گرفته تا کوچک‌ترین ماهی‌های رنگی را می‌توانید در این آکواریوم ببینید. از جمله جذاب‌ترین موجوداتی که در این آکواریوم به چشم می‌خورند، لاکشپت‌های دریایی عظیم هستند که با جثه‌ی بزرگ خود، در آکواریوم بزرگ این مجموعه به شنا می‌پردازند.

 

سفری به یاد ماندنی و بدون هزینه به کیش

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۲۳ آذر ۱۴۰۱

نظرات کاربران