معرفی بازارهای سنتی ایران: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی بازارهای سنتی ایران: بخش دوم

ایران کشوری پهناور با ثروتی از منابع طبیعی و معدنی، چهار فصل بی‌نظیر و تاریخ و فرهنگی غنی است و این عوامل در مجموع، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر از سراسر دنیا را رقم می‌زنند. اما نکته جالب این است که مراکز خرید سنتی نیز در سابقه تاریخی و در خطوط معماری‌شان، داستان‌هایی از این غنای فرهنگی و هنری را برای بازدیدکنندگان حکایت می‌کنند. بنابراین تعجبی ندارد اگر ضمن خرید از معروف‌ترین بازارهای سنتی ایران، سرشار از حس تکامل و اعتماد به نفس شوید و به این سابقه طولانی و زیبا، در هزارتوی غرفه‌ها و دالان‌ها ببالید.

 

بازار سنتی اصفهان

قدمت بسیاری از بازارهای سنتی اصفهان به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد. این بازارها عمدتا مراکز هنری شهر محسوب شده و صنایع دستی بی‌بدیلی نظیر کاشی‌کاری، معرق، مقرنس و نقاشی‌های شاه عباسی را به علاقمندان ارزانی می‌کنند. و اما باید گفت که مجموع بازارهای سنتی که از میدان نقش جهان شروع شده و به میدان امام علی خاتمه می‌یابند، بازار بزرگ سنتی اصفهان را تشکیل داده‌اند.

 

معرفی بزرگ بازار اطلس مشهد

بازدید از این مجموعه بسیار دیدنی حتی وقتی قصد خرید ندارید، می‌تواند اطلاعات فرهنگی و هنری بسیاری در اختیارتان قرار دهد و از این رو جاذبه‌هایی بی‌بدیل در صنعت توریسم نیز به شمار می آیند. از معروف‌ترین این بازارها، می‌توان به بازار صفویه اشاره کرد که از سوی گردشگران داخلی و خارجی بسیار مورد استقبال قرار گرفته و بنای آن نیز در شمار شاهکارهای معماری اصفهان محسوب می‌شود.

بازار سنتی کاشان

این بازار، به لحاظ معماری از ارزش بالایی برخوردار است و سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را خصوصا در فصل گلابگیری به سوی خود جذب می‌کند. این بازار از میدان کمال‌الملک شروع شده و تا میدان دروازه دولت امتداد می‌یابد و در این فاصله بازارها، تیمچه‌ها، مساجد، حسینیه‌ها و آب انبارهای متعددی را شامل می‌شود. در این بین، بازار مسگرها از شهرت و زیبایی بیشتری برخوردار است. گفتنی است که کالاهای ارائه شده در این بازار، از بهترین و مرغوب‌ترین کالاها هستند.

 

معرفی لوکس‌ترین مراکز خرید مشهد

به لحاظ تاریخی، قدمت این بنا به زمان فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و بعنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. متاسفانه بخش‌هایی از این بازار در زلزله سال ۱۱۹۲ تخریب شد، اما بعدها مجددا مورد بازسازی قرار گرفت. از جاذبه‌های گردشگری نزدیک به بازار سنتی می‌توان به کاروانسرای نو، کاروانسرای میرپنج، مسجد میرعماد، خانه طباطبایی‌ها و خانه بروجردی‌ها اشاره کرد.

بازار سنتی یزد

یزد، سرشار از انواع بازارهای سنتی بوده و این امر را مدیون سابقه تاریخی غنی‌اش است. در این بازارها معمولا فرش‌ها و صنایع دستی، پارچه، طلا و شیرینی‌های سنتی این شهر به فروش می‌رسند. از معروف‌ترین این بازارها می‌توان به بازار تبریزیان اشاره کرد که با معماری زیبا و طاق های قوسی شکل و درب‌های چوبی زیبا، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

اما بازار قیصریه، حکایت دیگری از یزد دارد و از زیباترین این اماکن در شهر به شمار می‌آید. این بازار قرن دوازدهمی، جزو ۵ بازار برتر ایران، در کنار بازارهای سنتی شیراز، اصفهان، کرمان و قزوین قرار می‌گیرد. در اینجا، عمدتا پارچه‌های نفیس یزدی و کالاهای گرانبها را خواهید یافت. از دیگر بازارهای سنتی معروف در یزد می‌توان به بازار پنجه علی، بازار خان، بازار حاجی قنبر، بازار دروازه مهریز، بازار کاشیگری اشاره کرد.

بازار سنتی اراک

بازاری سرپوشیده و تاریخی در قلب شهر که با طاق‌های گنبدی و دیوارهای بلند همراه با تقارن هندسی احاطه شده است، از معروف‌ترین جاذبه‌های اراک به شمار می‌آید. این بازار به رسم بازارهای تاریخی، دارای قسمت‌های متعددی نظیر کاروانسراها، غرفه‌ها، آب انبارها و ... بود اما امروزه به جز محوطه بازار، تنها مسجد و سقاخانه باقی مانده‌اند. با این حال این فضای ۱۴ هکتاری که تاریخی از گذشته قاجار را یدک می‌کشد، از صدها غرفه و تیمچه تشکیل شده که آن جمله می‌توان به سرای کاشانی اشاره کرد که فرش‌های دستباف و اصیل را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهد.

 

معرفی مرکز خرید پرومای مشهد

بازار رضا مشهد

در مشهد می‌توان بازارهای سنتی و اصیل بسیاری را پیدا کرد اما باید گفت یکی از معروف‌ترین آنها، بازار رضا در مشهد است که در ضلع شرقی خیابان امام رضا (ع) واقع شده و همیشه سرشار از جمعیت است. این بازار دو طبقه که سوغاتی‌های بومی مشهد و همچنین انواع کالاها را عرضه می کند، دارای ۱۷ چهارسوق و ۱۱ سرا است. جالب است بدانید که این بازار در سال ۱۳۵۵ با الهام از معماری اسلامی و به مساحت ۷۲۰۰ متر بنا شد. از دیگر بازارهای سنتی و معروف این شهر می‌توان به بازار امین، بازار مولوی، بازار روس ها، بازار قسطنطنیه و بازار گوهرشاد اشاره کرد که در سفر با تور مشهد از این اماکن می‌توانید بازدید کنید.

بازار سنتی قزوین

این بازار که قدمت آن به ۱۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین بازار سنتی ایران محسوب می شود، در ابتدا فقط میدانگاهی بیش نبود و با گذشت زمان مراکز خرید در حوالی آن شکل گرفت و در نهایت به شکل امروزی‌اش در آمد. این بنای وسیع که در دوران صفویه و قاجاریه کامل شد از معماری قابل توجه و کاشی‌کاری و آجرکاری‌های بی‌نظیری برخوردار است. قابل ذکر است که اینجا نیز به رسم سایر بازارهای سنتی و اصیل ایرانی، صرفا مکانی برای خرید نبوده و می‌توانید بخش‌های متنوعی از جمله کاروانسرا، زورخانه، مسجد، حمام، آب انبار و نظایر اینها را در این مکان بیابید.

بازار سنتی کرمانشاه

بازار سنتی کرمانشاه که به تاریکه بازار نیز شناخته می‌شود، با قدمتی ‍۱۵۰ ساله و سابقه‌ای غنی در خاورمیانه، در بافت تاریخی این شهر و در کنار مسجد عمادالدوله واقع شده است. شیرینی‌های لذیذ سنتی، پارچه‌های رنگارنگ و نفیس و صنایع دستی قابل توجه، شما را از گشت و گذار در سایر مراکز خرید برای تهیه سوغات بی نیاز می‌کنند. این بازار از بخش‌های مختلفی نظیر بازار بزازها، مسگرها، ترک‌ها، کلیمی‌ها، صندوق سازها، علافخانه و بازار چال حسن خان تشکیل شده است.

 

۷ مرکز خرید نزدیک‌ به حرم امام رضا (ع)

۱۹ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران