معرفی بازارهای سنتی ایران: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی بازارهای سنتی ایران: بخش اول

بازارهای سنتی ایران را می‌توان مکانی عالی برای آشنایی با عمق فرهنگ و هنر و سنت مردمان این خطه دانست. در طی تاریخ، بسیاری از تحولات از همین بازارها ریشه گرفته و به سایر بخش‌های جامعه سرایت کرده‌اند. معماری‌های بی‌نظیر، رنگ‌های غنی و انواع کالاها با هر سطحی از کیفیت و قیمت که یافتن سوغاتی را برای مسافران آسان کرده‌اند، این بازارهای سنتی را به مهمترین جاذبه‌های گردشگری در شهرها بدل کرده‌اند. بیایید با هم به برخی از معروف‌ترین آنها سری بزنیم.

 

بازار وکیل

این بازار بسیار زیبا، ۳۰۰ سال پیش به دستور کریم خان زند در شیراز ساخته شد و به مرور به مرکز تجاری و اقتصادی این شهر بدل شد. مصالح استفاده شده در این بنا عمدتا گچ، آجر و آهک بوده و ستون‌های سنگی بلند با ارتفاع ۱۰ متری آنرا در طی قرون متمادی استوار نگه داشته‌اند. به لحاظ تهویه نیز دریچه‌هایی در سقف لحاظ شده و ۵ درب اصلی نیز در ۴ طرف بازار درنظر گرفته شده است.

در این بازار انواع فرش‌های دستباف، آثار هنری منبت و خاتم، خوراکی‌ها و عرقیات گیاهی و نیز پارچه‌های رنگارنگی به فروش می‌رسند. این بازار از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری شیراز به شمار می‌آید. از دیگر جاذبه‌های این حوالی می‌توان به حمام وکیل، میدان وکیل، مسجد وکیل و حرم شاهچراغ نیز اشاره کرد.

 

مراکز خرید بازار پردیس ۱ و ۲ کیش

بازار سنتی تهران

اینجا رگ حیاتی اقتصاد و تجارت در تهران است و مردمان بسیاری از تهران و سایر شهرها در این مکان گرد هم می‌آیند. این بازار در زمان صفویان و در فاصله سال‌های ۹۰۷ تا ۱۱۳۵، با غرفه‌های متعدد ساخته شد و به مرور زمان به تعداد این غرفه‌ها اضافه شد. این بنای ۱۰۵ هکتاری، در معماری خود از طاقی گنبدی شکل و روزنه‌هایی در سقف برای تهویه بهره جسته است.

از مهمترین بخش‌های این بازار می‌توان به بازار امیر، سر در سبزه میدان، بخش‌های منتهی شده به مسجد جامع و چهارسوق بزرگ، تیمچه، مسجد، تکیه و زیرگذرهای متعدد اشاره کرد. به لحاظ نوع کالاهای فروشی، تقریبا همه مایحتاج خانوارهای ایرانی اعم از خوراک، پوشاک، جواهرات، صنایع دستی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی و لوازم تحریر را می‌توان در آن یافت.

بازار سنتی رامسر

بطور کلی بازارهای سنتی در شمال ایران، از جاذبه‌های مهم گردشگری به شمار می‌آیند و امکان ندارد به این خطه سفر کنید و حداقل یکبار سری به یکی از این بازارها نزنید. در این بازارها مردمان روستاها، تولیدات کشاورزی و دامپروری و یا صنایع دستی خود را برای فروش عرضه می‌کنند و این تولیدات اغلب بسیار با کیفیت و ارگانیک هستند. این بازارها به صورت بازارهای روز، هفتگی و یا فصلی برگزار می‌شوند.

 انتخاب از بین این بازارهای باشکوه و رنگارنگ و پرطرفدار کاری دشوار است، با این حال باید گفت که بازار سنتی رامسر در شمار محبوب‌ترین‌ها و قدیمی‌ترین‌ها محسوب می‌شود. در این جا هم می‌توانید تمام آنچه در سایر بازارهای سنتی شمال وجود دارند را بیابید، اما عمدتا ترشی‌ها، سیر ترشی‌ها و نیز صنایع دستی و ظروف حصیری بیشترین طرفداران را دارند. یادتان باشد اگرچه غرفه‌ها ممکن است تا ساعت ۹ شب باز بمانند، اما بیشترشان نهایتا تا ساعت ۷ شب فعالیت می‌کنند. از دیگر بازارهای معروف سنتی در شمال کشور می‌توان به بازار سنتی صومعه سرا، بازار سنتی فومن و بازار ماسوله اشاره کرد.

 

معرفی بزرگ بازار اطلس مشهد

بازار سنتی چابهار

چابهار بندری در استان سیستان و بلوچستان، از دیرباز مورد استقبال بسیاری از گردشگران بوده است و در این میان بازار سنتی آن نیز به جذابیت سفر به این خطه می‌افزاید. جالب است بدانید که بازارهای سنتی چابهار اکثرا روباز بوده و از معماری بسیار متفاوتی با سایر بازارهای سنتی ایران برخوردارند.

بعلاوه در این اماکن، اغلب می‌توانید به خرید خوراکی‌های محلی، شکلات، قهوه، چای و انواع ادویه و ترشی‌های فله از جمله انبه و لیمو، صنایع دستی، پارچه و پوشاک، عطر و برنج‌های هندی و پاکستانی بپردازید. کالاهای ارائه شده در قیمت‌هایی متنوع و کیفیت‌هایی مختلف عرضه می‌شوند و توان مالی مسافران هر چقدر باشد، باز هم دست خالی از این بازارها برنخواهند گشت. برای آشنایی با سایر امکانات خرید در سفر با تور چابهار، مقاله معرفی مراکز خرید چابهار را مطالعه کنید.

بازار سنتی تبریز

این بازار یک کیلومتر مربعی که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده، انبوهی از دالان‌ها، غرفه‌ها و تیمچه‌های مختلف را دربر گرفته است و قدمت آن به اواخر دوران زندیه و حکومت قاجار بازمی‌گردد. به لحاظ ساختار، این بنا از طاقی گنبدی و آجری تشکیل شده و بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان به شمار می‌آید.

و اما از نظر موقعیت باید گفت که این بازار بر سر چهارراه جاده ابریشم قرار دارد که این امر آن را به گذرگاه تاجران آسیایی، آفریقایی و اروپایی بدل کرده است. جالب است بدانید که بسیاری از جهانگردان معروف دنیا از جمله مارکوپولو در سفرنامه‌شان به این بازار اشاره کرده و از رونق و غنای آن بسیار تعریف نموده‌اند. در این بازار، عمدتا کالاهای سنتی به فروش می‌رسند و از کالاها و فناوری‌های مدرن در آن خبری نیست. طلا و جواهرات، لوازم آرایشی و بهداشتی، فرش‌های دستباف، پوشاک، کیف و کفش و لوازم تحریر از جمله کالاهای ارائه شده در این بازار باشکوه هستند.

 

۶ هتل باکیفیت نزدیک به بازار قشم

۰۹ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران