معرفی ۱۱ روستای توریستی در ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی ۱۱ روستای توریستی در ایران

کشورمان ایران به خاطر شرایط محیطی متنوعی که دارد، زیبایی‌های نهفته‌ی بسیاری را در خود جای داده است. یکی از این زیبایی‌ها، روستاهایی هستند که بعضا قدمتشان به چند صد سال می‌رسد و خیلی‌هایشان در دل زیباترین نقاط طبیعی این سرزمین قرار گرفته‌اند. از روستاهایی در دل کوه‌های سرسبز شمال تا آبادی‌هایی در محیط‌های خشک کویری و حتی روستایی در دل جزایر خلیج فارس، امروز قرار است زیباترین روستاهای ایران را به شما معرفی کنیم.

 

۱- روستای میمند

روستای میمند از آن جاهای خاصی در کشورمان است که حداقل یک بار هم که شده باید از آن دیدن نمایید. روستایی که خانه‌هایش در دل کوه کنده شده‌اند و قدمت آن به چند هزار سال قبل می‌رسد. چند نمونه‌ای از اقامتگاه‌های این چنینی در جهان وجود دارد که یکی از معروف‌ترین آن کاپادوکیا است اما تفاوت روستای میمند این است که هنوز مردمان زیادی در دل خانه‌های کنده شده در دل کوه به زندگی می‌پردازند. یافته‌های زیادی در دل این روستا کشف شده که اغلب به اولین قرن‌های میلادی و بعضا به قبل از آن بر می‌گردند. همچنین این محل در لیست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. این روستا در ۳۸ کیلومتری شهر بابک در استان کرمان واقع شده است.

۲- روستای ابیانه

این روستا که در نزدیکی نطنز قرار گرفته، آنقدر زیباست که جدا از گردشگران داخلی، هر ساله بسیاری توریست‌های خارجی نیز برای دیدنش به استان اصفهان می‌روند. یکی از جذابیت‌های این روستا، رنگ سرخ خانه‌های آن است که به واسطه‌ی خاک استفاده شده در ساخت آن‌ها به این شکل در آمده است. خانه‌های روستای ابیانه به سبک و سیاق قدیمی ساخته شده و هنوز معماری گذشته را به وضوح در اکثر خانه‌ها می‌توان مشاهده کرد. استفاده از پنجره‌هایی با اشکال هندسی خاص، تراس‌های بزرگ در طبقه دوم، کوچه‌های تو در تو و درهای چوبی زیبا، همگی از زیبایی‌های این روستا به حساب آمده و لوکیشن‌های متعددی را برای عکاسی برایتان فراهم می‌کنند.

 

فعالیت‌های هیجان انگیز در مشهد

۳- روستای ایستا

دلیل این که روستای ایستا را در لیست خودمان قرار داده‌ایم، بیشتر به خاطر رازآلود بودن و سبک ویژه‌ی زندگی مردمش است. البته این روستای بسیار کم جمعیت، در محیطی سر سبز و خاص در طالقان قرار گرفته است اما این شرایط زندگی در آن‌جاست که این مکان را به محلی خاص بدل کرده. مردم روستای ایستا به شدت مذهبی بوده و خود را در زمانی خاص از تاریخ متوقف کره‌اند. در این محل خبری از ماشین، موتور یا وسایل نقلیه امروزی نیست، آب لوله کشی، برق، گاز و ... وجود خارجی ندارد، تلوزیون یا رادیو مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و حتی جشن عروسی یا عزا یا تولد برگزار نمی‌شود. کسی زنان مردم شهر را نمی‌بیند و ورود بانوان نیز به این محل ممنوع است. زیبایی‌های طبیعی این منطقه واقعا شگفت‌انگیز بوده و مردمش نیز سبک و سیاقی را در پیش گرفته‌اند که نمونه‌هایش را در ادیان و جاهای دیگر دنیا نیز مشاهده کرده‌ایم. این مکان در نزدیکی طالقان و در ۱۲۰ کیلومتری تهران واقع شده است.

۴- روستای زرگر

اگر تصاویر روستاهای زیبا اروپایی در دل کوه‌های سرسبز را دیده‌اید، باید بهتان بگوییم که روستای زرگر هیچ کم از چنین مکان‌هایی ندارد و حتی مردمش نیز پیشینه‌ای اروپایی دارند. این روستای فوق‌العاده زیبا که در استان قزوین واقع شده، مردمی دارد که نه به فارسی و نه به ترکی، بلکه به زبان رومانو صحبت می‌کنند. زرگر دقیقا در ۲۲ کیلومتر شهر آبیک قرار گرفته و حدودا از تهران ۱۱۵ کیلومتر فاصله دارد. روایت‌های زیادی درباره راهیابی مردم روستا در گذشته به این محل گفته می‌‌شود و حتی خیلی‌ها آن را به نام روستای رومانو می‌شناسند. دشت‌های سرسبز، منظره‌ی کوه و باغات میوه در کنار مردمی مهربان و مهمان نواز، یک ترکیب فوق‌العاده ساخته که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از این مکان با مردم خاصش دیدن نمایید. جالب است بدانید که تقریبا حدود ۱۸ هزار نفر دیگر در دنیا هستند که در اروپا به این زبان صحبت می‌کنند.

 

بهترین فعالیت‌های شبانه در قشم

۵- روستای کندوان

روستای تاریخی کندوان از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که خیلی‌ها به آن لقب کاپادوکیا ایران را داده‌‌اند. این روستای صخره‌ای بسیار زیبا پیشینه‌ای ۳ هزار ساله داشته و هنوز مردم زیادی هستند که در خانه‌های غاری آن زندگی می‌کنند. اگر چه در گفتن، کندوان و میمند شبیه به نظر می‌آیند اما وقتی به هر دوی این مکان‌ها بروید، با دو روستای کاملا متفاوت از هم مواجه خواهید شد. فرم خاص صخر‌ه‌های این روستا، معمار جالب خانه‌هایی که عموما در دل غارهای از پیش وجود داشته ساخته شده و فضای متفاوتی که در این محل وجود دارد، روستای کندوان را به محلی منحر به فرد برای سفر بدل کرده است. کندوان فاصله‌ی زیادی از شهر اسکو ندارد که خود حدودا ۳۰ کیلومتر از تبریز دور است.

۶- روستای ماخونیک

احتمالا نام ماخونیک را با لقب لی‌لی‌پوت ایران شنیده باشید، روستایی که مردمش اغلب قدی کوتاه بین ۸۰ تا ۱۲۰ سانت دارند و خانه‌های آن‌ها نیز متناسب با این شرایط زندگی ساخته شده‌‌اند. البته این شرایط در سال‌های اخیر کمی بهتر شده و با تغذیه بهتر، قد نسل‌های جدید رو به افزایش است. قدمت این روستا به بیش از ۳۰۰ سال پیش می‌رسد و تا همین چند دهه پیش، مردم این سرزمین کوچک، ارتباط زیادی با دیگر نقاط کشور نداشته و در انزوا به سر می‌بردند. همین حالا هم خبرزیادی از تکنولوژی در روستا نیست و هنوز مردم به سبک و سیاق گذشته زندگی می‌کنند. روستای ماخونیک در استان خراسان جنوبی و در نزدیکی مرز افغانستان قرار گرفته است. این محل حدودا ۱۲۵ کیلومتر با بیرجند فاصله دارد.

 

گشتی در موزه آستان قدس رضوی

۷- روستای ماسوله

ماسوله شاید معروف‌ترین مکان در لیست ما باشد. یکی از زیباترین نقاط انسان‌ساز کشورمان که نه تنها به خاطر فرم خاص خانه‌هایش -که حیاط هر خانه سقف خانه پایینی است- بلکه به خاطر موقعیت جغرافیایی، قرار گیری در دل جنگلی سرسبز و جنگلی و فضای مه آلود، محبوب شده و همیشه مملو از جمعیت گردشگران است. ماسوله حتی در روزهای گرم تابستان نیز خنک بوده و هوایی دلپذیر را برای توریست‌ها به همراه دارد اما  از طرفی زمستان‌های سرد و برفی آن، اگر چه فوق‌العاده زیباست اما رفتن به آن‌جا را سخت می‌کند. زندگی مردم روستا در دهه‌های اخیر تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است اما از طرفی ظاهر خانه‌ها و کلیات ماسوله تا حد زیادی حفظ شده است.

۸- روستای لافت

یکی از جاذبه‌هایی که در تور قشم می‌توانید از آن دیدن کنید، روستای لافت است. این روستای تاریخی نه تنها از نظر بصری یکی از جاهای فوق‌العاده زیبا در قشم به حساب می‌آید، بلکه جاذبه‌های متعددی دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. اسکله باستانی، چاه‌های تلا، اکو موزه و نخلستان بخشی از این جاذبه‌ها به شمار می‌آید. این مکان را با لقب روستای بادگیرها نیز می‌شناسند و منظره‌ی غروب آن فوق‌العاده زیباست و حداقل یکی از غروب‌های خود در سفر به قشم را باید در این محل بگذرانید. همچنین اگر قصد بازدید از جنگل معروف حرا در قشم را دارید، از این محل می‌توانید می‌توانید سوار قایق‌هایی شوید که شما را برای گردش به این جنگل دریایی می‌برند.

۹- روستای اورامان

سری به غرب کشور و کردستانِ زیبا زده و زیباترین روستای این خطه، اورامان را به شما معرفی کنیم. معماری خاص این منطقه بسیار به ماسوله شباهت دارد و یکی از دلایل معروفیتش، همین معماری پلکانی و البته قرار گیری در دره‌ای بی‌نهایت زیبا است. چند رود همچون سیروان، لیله و اورامان به این روستا می‌رسند که باعث سرسبزی و تنوع زیستی در آن‌جا شود. همین رودخانه‌ها باعث به وجود آمدن چشمه‌هایی متنوع همچون چشمه بلبل شده‌اند. این روستا در ۷۵ کیلومتری جاده‌ی مریوان واقع شده است.

 

بازدید از ساحل نقره‌ای هنگام در سفر به قشم

۱۰- روستای بیاض

بیاض را روستایی سفید رنگ می‌نامند و دلیلش هم کاشت پنبه به صورت گسترده در خاک حاصل خیز این سرزمین است. البته روستای بیاض را تنها به واسطه‌ی بافت قدیمی و همچنین این مزارع پنبه در لیستمان نیاورده‌ایم، بلکه قدمت آن باعث شده تا بسیاری جاذبه‌های تاریخی نیز در نزدیکی این روستای جذاب قرار گرفته باشند. قلعه‌ای قدیمی با دیوار‌های ۱۰ متری که البته بخشی از آن فرو ریخته، بخشی از این جاذبه‌ها به شمار می‌آیند. حتی در تپه‌های اطراف دهکده، کاوش‌های بسیاری صورت گرفته و کشفیات متعددی از جمله ظورف سفالین باستانی به دست آمده است. این روستا در شمال استان کرمان و در ۲۵ کیلومتری شهر انار واقع شده است.

۱۱- روستای هجیج

پایان نوشته‌ی امروزمان را به معرفی یکی دیگر از زیباترین روستاهای کشور می‌پردازیم. روستای هجیج که کافی‌ است به عکس‌های آن نگاه کنید تا بخواهید هر چه زودتر به این روستا سفر کرده و این زیبایی منحصر به فرد را از نزدیک ببینید. این روستا در ۳۴ کیلومتری شهر پاوه قرار گرفته و کمی کم‌تر از ۱۲۵ کیلومتر از کرمان فاصله دارد. برای رفتن به آن‌جا نیز باید از یک مسیر کوهستانی پر پیچ و خم رد شوید. این سرزمین کوچک اما بسیار زیبا، معماری پلکانی همچون چیزی که در ماسوله دیده‌اید، دارد و رودخانه سیروان جذابیتی مضاعف به آن بخشیده است. زیبایی‌های طبیعی روستای هجیج خیره کننده است و سد داریان، چشمه بل، ارتفاعات شاهو و خیلی جاهای دیگر هستند که در سفر به این منطقه می‌توانید از آن‌ها بازدید به عمل آورده و عکس‌هایی کم‌نظیر را برای خود ثبت کنید. مردم این دهکده کرد زبان و بسیار مهمان نواز هستند و از گردشگران با رویی گشاده استقبال می‌کنند.

 

معرفی بهترین مراکز خرید درگهان قشم

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران