معرفی ۴ دریاچه مصنوعی بزرگ ایران

جاذبه‌های گردشگری داخلی
معرفی ۴ دریاچه مصنوعی بزرگ ایران

ایران ما دریاچه‌های طبیعی کم ندارد و شما می‌توانید پهنه‌های آبی زیبایی را در نقاط مختلف این خاک ببینید. قبلا با زیباترین دریاچه‌های ایران آشنا شده‌ایم.اما از طرفی، همیشه وجود دریاچه‌های مصنوعی برای مناطق مختلف، یک مزیت محسوب شده و در این زمینه نیز ما چندین دریاچه مصنوعی فوق‌العاده جذاب داریم که شما می‌توانید در تورهای داخلی، به دیدنشان بروید. البته بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران در تهران واقع شده، اما باقی دریاچه‌ها، در نقاط مختلف کشور پراکنده‌اند.

 

دریاچه چیتگر  

دریاچه چیتگر به طور حتم یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در اطراف پایتخت محسوب می‌شود و مردم خود این شهر نیز، روزهای زیادی از تعطیلات خود را به آن‌جا اختصاص می‌دهند. قصد اصلی برای ساخت این مکان، کاهش آلودگی شمال غرب تهران بود اما در ادامه با ساخت تجهیزات رفاهی و امکانات تفریحی، به یک مکان عالی برای اوقات فراغت بدل شد.

مساحت کلی این دریاچه به ۱۳۰ هکتار می‌رسد که همین رقم باعث می‌شود آن را بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی در ایران بدانیم. شما در این دریاچه می‌توانید تفریحات مختلفی از جمله قایق سواری را تجربه کرده یا در اطراف این دریاچه به دوچرخه سواری مشغول شوید. اگر هم به ماهیگیری علاقه دارید، می‌توانید با پرداخت مبلغ اندکی، ماهیگیری در دریاچه چیتگر را نیز تجربه نمایید. همچنین در اطراف دریاچه پیست کارتینگ، یک پارک بازی نسبتا کوچک و کلی چیزهای دیگر تدارک دیده شده که پیشنهاد می‌کنیم، حتما از آن‌ها بازدید کنید.

 

برترین پیست‌های اسکی در ایران

دریاچه سد ارس

دریاچه سد ارس همانطور که از نامش پیداست به ‌واسطه‌ی وجود سدی در این ناحیه به وجود آمده و در ۴۰ کیلومتری شهرستان جلفا واقع شده است. در واقع این دریاچه مصنوعی نزدیک به مرز ایران و جمهوری آذربایجان بوده و با مساحتی حدود ۱۴۵ کیلومتر مربع و عمق ۲۰ متری، از جمله بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی در کشورمان به حساب می‌آید.

بهترین زمان برای رفتن به این دریاچه مصنوعی، چند ساعت مانده به غروب آفتاب است، چون با توجه به این که دریاچه با تمام زیبایی‌هایش، پوشش گیاهی در اطراف خود ندارد، آفتاب می‌تواند کمی آزاردهنده شود. البته امکانات خیلی خوبی در اطراف دریاچه تهیه دیده شده که از جمله سرویس بهداشتی، رستوران، بوفه، آلاچیق‌های پر تعداد و یک اسکله کوچک. شما می‌توانید در این دریاچه به قایق سواری پرداخته و هم در بیرون از آب و هم در داخل دریاچه به تفریح بپردازید. در مجموع دریاچه مصنوعی سد ارس، یکی از جاهای بسیار عالی برای تفریح و خوش گذرانی در استان گلستان محسوب می‌شود.

دریاچه مصنوعی بوستان چهل بازه مشهد

دریاچه مصنوعی بوستان چهل بازی، یکی از بخش‌های پروژه‌ی بزرگ این بوستان است که از جمله جذاب‌ترین بخش‌های تازه ساخت شهر برای مسافران مشهد محسوب می‌شود. طراحی این دریاچه فوق‌العاده زیباست و آنقدر بزرگ هست که بتوانید با قایق‌های پدالی به داخلش رفته و لحظاتی را در آب راکد آن به تفریح مشغول شوید. این دریاچه دارای صخره‌های سنگی طبیعی و همچنین ساحلی نرم بوده که به جذابیت‌های آن می‌افزاید.

بوستان چهل بازی مشهد در مجموع حدود ۱۱۵ هکتار خواهد بود که رودخانه‌ی چهل بازه از میانش می‌گذرد. البته هنوز فاز‌های کلی ساخت این مجموعه به انتها نرسیده، اما از همین حالا هم بوستان چهل بازه، یکی از جاهای بسیار عالی برای گردشگرانی است که به تور مشهد رفته‌اند. البته امکانات این بوستان بزرگ به همینجا ختم نشده و این محل چندین زمین ورزشی، هتل چهار ستاره، باغ وحش، رصد خانه و ... خواهد داشت که بخش زیادی از آن‌ها در فاز‌های بعدی بهره برداری خواهند شد.

 

معرفی بهترین هتل‌های استخردار ایران

دریاچه مصنوعی گنبد کاووس

نخستین دریاچه‌ی مصنوعی استان گلستان که مساحتی به اندازه ۵ هکتار داشته و ساخت آن به سال ۸۴ بر می‌گردد. این دریاچه هم برای تلطیف هوای مناطق جنوبی گنبد کاووس ساخته شده بود و بعد از مدتی به یکی از پرطرفدارترین مراکز تفریحی در این منطقه بدل گشت. مخصوصا در فصل بهار که به خاطر هوای بسیار عالی این منطقه، اطراف دریاچه پر می‌شد از کسانی که قصد داشتن ساعات اوقات فراغت خود را در این مکان بگذرانند.

متاسفانه در سال‌های اخیر به خاطر ورود پسماندها، این آب دیگر شفافیت سابق را نداشته و به همین دلیل، آن خیل جمعیتی که همیشه در کنار دریاچه مصنوعی گنبد کاووس می‌دیدید نیز، دیگر در آن‌جا جمع نمی‌شوند. با این حال هنوز امکانات تفریحی متنوع از جمله انواع قایق‌های پدالی برای گردشگران تهیه دیده شده است و شما هنوز هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

۲۲ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران