معرفی موزه ملی پراگ در اروپا

جاذبه‌های گردشگری اروپا
معرفی موزه ملی پراگ در اروپا

جمهوری چک با وجود موزه‌های متعدد در ارتباط با تاریخ و فناوری، مقصد فوق‌العاده‌ای برای گردشگرانی است که در جستجوی فرهنگ و تاریخ کشورهای دیگر هستند. پراگ یکی از زیباترین شهرها برای افرادی است که قصد سفر با تور اروپا را دارند. همین یک شهر خود به تنهایی با بسیاری از شهرهای دیگر اروپایی برابری می‌کند. در پراگ می‌توانید، نمایشی موزیکال ببینید و یا به کافه‌ها سر بزنید. اما اگر علاقه‌مند بازدید از موزه‌ها هستید، یکی از بهترین آنها، موزه ملی است که می‌بایست زمان خوبی را برای دیدن آثار آن در نظر بگیرید.


موزه ملی پراگ

این گالری ملی در شهر پراگ در کشور جمهوری چک واقع شده است که یکی از جامع‌ترین کلکسیون‌های شناخته ‌شده از نقاشی‌های هنری کلاسیک و معاصر اروپای مرکزی را برای عموم به نمایش گذارده است و یکی از بهترین موزه‌ها در اروپای است. این موزه در سال‌های ابتدایی ۱۸۰۰ میلادی در کاخ استمبرگ تاسیس شد و در سال‌های پس از آن بخش‌های دیگری به آن اضافه شد. مکان و مجموعه آثار موزه ملی در سال ۱۸۹۱ به ساختمان فعلی منتقل شد که توسط معماری مشهور به نام جوزف شولتز ساخته شده است. این ساختمان در زمان جنگ جهانی دوم مورد حمله قرار گرفت و نمای بیرونی آن پر از آثار گلوله شد و مجسمه‌های سنگی خسارت دید که هنوز هم در برخی از آنها با اینکه مرمت شده‌اند، آثار سوراخ‌های ناشی از گلوله را می‌توان مشاهده کرد. از طرفی بنای اصلی موزه پراگ به هنگام ساخت مترو ما بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۸ نیز مجددا آسیب دید. به دلیل بازسازی‌های پی در پی این موزه از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ بسته شد و از آنجایی که می‌بایست حدود ۷ میلیون اثر به مکان دیگری منتقل می‌شدند، این انتقال را بزرگترین جا به جایی مجموعه‌های موزه در تاریخ چک نام‌گذاری کردند.

 

معرفی موزه‌های مشهور مادرید اسپانیا

بخش‌های مختلف موزه ملی پراگ

موزه ملی پراگ از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده که می‌توان به طور کلی آن را در سه مجموعه موزه تاریخ، موزه طبیعت و موزه کتابخانه که هرکدام زیر مجموعه‌هایی مخصوص دارند، در نظر گرفت. این موزه دارای ۶ ساختمان اصلی است که آثار با ارزشی در حدود ۱۴ میلیون شیء را که متعلق به قرن دهم میلادی است، نگهداری می‌کند.
بخش تاریخ‌شناسی، خود به بخش‌های تاریخ باستان و معاصر چک، قوم‌شناسی، موزه آرشیو و اسناد ملی، سکه‌شناسی و بخش تئاتر تقسیم شده است. در این بخش‌ها بازدیدکنندگان می‌توانند از جواهرات، تابلوهای نقاشی، مجسمه‌های چوبی و اسلحه‌ها نیز بازدید داشته باشند. این موزه، پر از آثار باستانی بسیار غنی مانند بشقاب نقاشی شده و یک بطری شیشه‌ای از بندر پوتولو است که هزاران سال پیش مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این آثار مربوط به زمان نوسنگی تا قرن دهم قبل از میلاد می‌شود. علاوه بر آن، بخش تاریخ شامل اشیاء بی‌شماری که مربوط به پیشرفت دولت چک، از فرهنگ اسلاوی قرن دهم تا جمهوری مستقل چک‌اسلواکی در ۱۹۱۸ می‌باشد را نشان می‌دهد.

بخش طبیعت موزه شامل هشت قسمت باستان‌شناسی، کانی‌شناسی، زیست‌شناسی، میکروب‌شناسی، حشره‌شناسی، گیاه‌شناسی، انسان‌شناسی و آزمایشگاه‌های علمی می‌شود. این بخش نمونه‌های ارزشمندی را در خود جای داده و تنها در بخش حشره‌شناسی آن حدود پنج میلیون نمونه برای علاقه‌مندان به این بخش در معرض دید قرار گرفته است.

 

معرفی ۴ موزه مشهور در ۴ کشور مختلف اروپا

در بخش کتابخانه موزه نیز نادرترین نمودارها و نسخ خطی کمیاب تاریخ چک از قرن یازدهم تا بیستم را می‌توانید مشاهده کنید. این نمونه‌های باستانی برای محافظت بیشتر تاریخ به صورت دیجیتالی نیز آرشیو شده‌اند. بخش تئاتر نیز بخشی از کتابخانه ملی موزه محسوب می‌شود که شامل نمایشگاه‌های مختلفی در مورد تاریخ تئاتر در چک‌اسلواکی، طراحی لباس توسط هنرمندان برجسته چک، موسیقی، یادگاری‌ها و مواردی از تئاتر عروسکی چک است.
از دیگر اشیاء گران‌ بهای موزه ملی پراگ می‌توان به حلقه نقره‌ای یک دوک از قرن دوازدهم، کاشی‌های سنگ‌ فرش شده گوتیک و رنسانس، گلدوزی‌های گران ‌بهای روزنبرگ باقی مانده از سال ۱۳۷۰میلادی، مجموعه شیشه‌ای بوهم از قرن ۱۸ و ۱۹، مجموعه ای از پرتره‌های نقاشی شده و نقاشی‌های مینیاتوری اشاره کرد. موزه ملی پراگ نگهدارنده انواع جواهرات و سنگ‌های قیمتی نیز بوده است.

 

معرفی ۵ موزه‌ مشهور آمستردام در هلند

۲۷ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران