سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

تفلیس، پایتخت و بزرگترین شهر در کشور گرجستان است که در ساحل رودخانه کورا واقع شده و جمعیت آن تقریباً یک و نیم میلیون نفر است. تفلیس در قرن پنجم میلادی توسط واختانگ اول ایبریایی تاسیس شد. در صورتی که علاقه‌مند باشید با تور گرجستان به این شهر سفر کنید، بهتر است بدانید، امکان سفر هوایی و سفر زمینی از طریق اتوبوس نیز به کشور وجود دارد و شما می‌توانید، اطلاعات لازم برای چگونگی سفر با اتوبوس به تفلیس را در این متن بخوانید.

 

ترمینال‌های اتوبوس در تهران و تفلیس

اتوبوس‌های مسافربری از مبدا تهران به سمت تفلیس از ترمینال غرب تهران واقع در میدان آزادی حرکت می‌کنند، اغلب از کشور ارمنستان و یا ترکیه می‌گذرند و بسته به میزان شلوغی راه، حدود ۲۴ تا ۳۰ ساعت در راه هستند. در نهایت گردشگران در ترمینال اورتاچالا در تفلیس پیاده می‌شوند و به محل اقامت خود می‌روند.
ترمینال غرب تهران پایانه‌ای واقع در ضلع شمال غربی میدان آزادی و در ابتدای بزرگراه مخصوص کرج است که رفت و آمد بسیاری از مسافران مسیرهای مابین تهران و شهرهای شمال غربی، غرب و شمال ایران از آنجا صورت می‌گیرد. ترمینال غرب تهران یکی از بزرگ‌ترین ترمینال‌های ایران است که بیشتر تعاونی‌های اتوبوسرانی در آنجا نمایندگی دارند و به بیشتر استان‌های نیمه غربی کشور مانند آذربایجان شرقی، لرستان، زنجان، مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، گیلان و ایلام اتوبوس دارد. همچنین از این ترمینال به برخی از کشورهای دیگر همچون ترکیه و گرجستان نیز اتوبوس می‌رود. اگر قصد سفر زمینی از ایران به سمت گرجستان و یا بالعکس از تفلیس به سمت تهران را دارید، اتوبوس‌های تعاونی‌های عصر ایران و گیتی پیما در این مسیر در رفت و آمد هستند. ترمینال اورتاچالا در بزرگراه کاخطی، خیابان اروپا در شهر تفلیس واقع شده است.

 

راهنمای پیاده‌گردی در تفلیس

خرید بلیط اتوبوس و سفر زمینی از تهران به تفلیس

شما برای خرید بلیط اتوبوس می‌توانید به صورت حضوری به ترمینال غرب واقع در خیابان آزادی تهران و با به ترمینال اورتاچالا واقع در تفلیس رفته و بلیط برای روز مورد نظر خود را از شرکت‌های اتوبوسرانی مستقر در ترمینال تهیه کنید و یا از سایت‌های مختلف و معتبر فارسی، بلیط رفت و برگشت اتوبوس تهران به تفلیس و برعکس را به صورت آنلاین و برای تاریخ مورد نظر خریداری کرده و پرینت بگیرید. ممکن است قوانین هر کدام از این وب سایت‌ها با یکدیگر کمی متفاوت باشد، پس لازم است قبل از خرید خود حتما صفحه قوانین سایت را مطالعه نمایید. به طور مثال زمانی که بلیط اتوبوس تهران تفلیس را از سایت‌های ایرانی می‌خرید، در صورت لغو سفر، می‌توانید آن را استرداد کنید و پولتان را پس بگیرید و میزان جریمه‌ای که از شما کسر می‌شود به زمان کنسلی بلیط بستگی دارد.
بهتر است برای سفر با اتوبوس حدود یک ساعت قبل از حرکت در ترمینال یا پایانه اتوبوسرانی حضور داشته باشید. اما اگر با محیط پایانه آشنا هستید و از قبل بلیط دارید، می‌توانید برای راحتی خیالتان حدود ۲۰ دقیقه قبل از حرکت خود را به پایانه و اتوبوس برسانید و چمدان‌های خود را تحویل دهید. همچنین پیش از آغاز سفر خود به صورت زمینی، عوارض خروج از کشور را که برای بار اول هر فرد ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان است، به صورت اینترنتی و یا با سایر راه‌های الکترونیکی پرداخت کنید تا در مرز خروجی از ایران، نگران پرداخت نباشید و معطل نشوید. بیمه نامه به همراه داشته باشید و ووچر هتل و یا آدرس محل اقامت خود را برای صدور ویزا در مرز با خود ببرید.
در مجموع سه مسیر از ایران به گرجستان وجود دارد. به این صورت که به سمت ایروان، باکو و یا ترابزون و پس از آن به تفلیس بروید که در ادامه به مرزهای خروجی ایران و ورودی گرجستان می‌پردازیم.

مرزهای سفر به گرجستان

اگر قصد سفر به صورت زمینی را از ایران به سمت گرجستان دارید، پیش از هر چیزی لازم است بدانید که ایران با گرجستان مرز مشترک ندارد و کشورهای دیگری همچون ارمنستان، آذربایجان و ترکیه مابین این دو کشور قرار گرفته‌اند که لازم است در ابتدا به مرز آنها وارد و سپس خارج شده و به سمت گرجستان بروید. این مرزها را در اینجا به شما معرفی می‌کنیم:

مرز آستارا و مرز بیله سوار، مرز مشترک ایران و آذربایجان

مرز آستارا یکی از مهم‌ترین مرزهای شمالی کشورمان است که در نزدیکی شهر آستارا قرار دارد و با کشور آذربایجان مشترک است. همچنین مرز دیگری به نام مرز بیله سوار واقع در استان اردبیل و شهرستان مرزی بیله‌سوار نیز مرکز مشترک این دو کشور است. از مرزهای مشترک کشور آذربایجان با گرجستان نیز می‌توان به مرز اصلی پل قرمز Red Bridge، بالاکان Balakan و گاردابان Gardaban اشاره کرد.

 

۵ هاستل با کیفیت برای سفری ارزان قیمت به تفلیس

مرز نوردوز، مرز مشترک ایران و ارمنستان

مرز نوردوز در نزدیکی شهر جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. تنها نقطه مرزی ایران و ارمنستان که معمولا به صورت ۲۴ ساعته باز است و با تهران فاصله‌ای در حدود ۷۶۰ کیلومتر دارد. پس از آن به یکی از مرزهای مشترک ارمنستان و گرجستان یعنی ساداخلو Sadakhlo، باورا Bavra، نینوتسمیندا Ninotsminda، گوگووان Gogovan، پیروویلون Privolnoe و یا آخکرپی Akhkerpi بروید.

مرزهای بازرگان و رازی، مرز مشترک ایران و ترکیه

مرزهای مابین ایران و ترکیه که سالانه گردشگران زیادی از آنها گذر می‌کنند، مرز بازرگان و مرز رازی هستند که در استان آذربایجان غربی واقع شده‌اند. پس از ورود به کشور ترکیه می‌توانید از مرز مشترک ترکیه و گرجستان برای رفتن به شهر تفلیس استفاده کنید. مرز سارپی مرز اصلی این دو کشور، در نزدیکی شهر سارپی قرار گرفته است و تا شهر باتومی، دومین شهر مهم گرجستان، حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. مرز واله نیز در نزدیکی دو شهر واله در گرجستان و پوسوف در ترکیه قرار گرفته که تا شهر تفلیس حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله است.

 

هزینه‌های اولیه سفر به تفلیس

۰۶ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران