خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی در سفر به تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی در سفر به تفلیس

یکی از اولویت‌های هر گردشگری در سفر با تور گرجستان بازدید از شهر زیبای تفلیس است. چرا که تفلیس به عنوان پایتخت این کشور شناخته شده و از جمله مقاصد مدرن و جذاب گرجستان است. تفلیس به معنای کامل کلمه فرهنگ‌ها و سنت‌های گرجی را به نمایش می‌گذارد که یکی از جذاب‌ترین کارها برای آشنایی با پیشینه آن مزه کردن غذاهای خوشمزه محلی است. غذاهای گرجستان به صورت غیر قابل باوری خوشمزه بوده و با ذائقه بسیاری از افراد سازگار هستند. به همین دلیل رستوران‌گردی و خوردن غذاهای متنوع به یکی از جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات هر گردشگری در تور تفلیس تبدیل شده است. چنانچه شما نیز عاشق غذا خوردن و مزه کردن طعم‌های جدید هستید در این مقاله همراه ما باشید تا با خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی که باید در سفر به تفلیس بخورید، آشنا شوید.

 

خینکالی (Khinkali)

شناخته‌شده‌ترین غذای گرجستان، خینکالی نام دارد. این غذا چیزی شبیه به ترکیبی از پلمنی روسی، راویولی و کوفته‌های سوپ چینی است! برای تهیه آن ابتدا خمیری از آب و آرد تهیه می‌شود. سپس ترکیبی از گوشت یا سبزیجات را درون خمیر قرار داده و در نهایت به شکل بقچه‌های کوچک در می‌آورند. در پایان نیز آن‌ها را درون آب جوش انداخته و اجازه می‌دهند تا به طور کامل پخته شود. برای کسانی که علاقه‌ای به خوردن گوشت ندارند نسخه‌ای از سیب‌زمینی و پنیر خینکالی را توصیه می‌کنیم. از آنجایی که در حین پخت آب درون بقچه‌های خمیر جمع می‌شود خوردن این غذا برای اولین بار می‌تواند دشوار باشد. بنابراین می‌توانید از گارسون‌ها در مورد نحوه خوردن آن بپرسید. در غیر این صورت می‌توانید ابتدا سوراخی بر روی آن ایجاد کرده و اجازه دهید تا آب درون خینکالی خالی شود. سپس خمیر را برش داده و نوش جان کنید.

تقریبا تمامی رستوران‌های محلی و سنتی در تفلیس خینکالی سرو می‌کنند. اما با توجه به نظر اغلب مردم محلی و همچنین گردشگران می‌توان گفت که بهترین رستوران برای خوردن خینکالی در تفلیس، زاخار زاخاریچ نام دارد. برای اینکه بتوانید از طعم لذیذ خینکالی لذت برده و کاملا سیر شوید، حتما باید حداقل پنج عدد از آن را سفارش دهید.

 

معرفی برترین مراکز خرید تفلیس

بدریجانی نیگوزیت (Badrijani nigvzit)

اگر از ما بخواهید که تنها یک غذای گرجستانی را در تفلیس برای شما معرفی کنیم، آن چیزی جز بدریجانی نیگوزیت نخواهد بود. ترجمه نام این غذا بادمجان با گردو است که نشان دهنده ترکیبات درون آن هستند. به گفته توریست‌های گرجی که بدریجانی نیگوزیت را تست کرده‌اند، اغلب آن‌ها تمایل به یادگیری و تهیه آن در منزل را داشته‌اند. این غذا در اصل نوعی فینگرفود به حساب می‌آید که از برش‌های نازک بادمجان کبابی و ترکیبی از خمیر گردو، شنبلیله ، سرکه ترخون و گل همیشه بهار خشک شده تهیه می‌شود. شاید در بار اول به دلیل ناآشنا بودن طعم این غذا از خوردن آن پشیمان شوید اما در لقمه‌های دوم و سوم شیفته طعم لذیذ بدریجانی نیگوزیت خواهید شد.

یکی از بهترین مکان‌های تفلیس برای خوردن نیگوزیت بادیجانی رستورانی در نزدیکی موزه مردم‌نگاری شهر است که راچا هاوس نام داشته و صندلی‌های خود را در فضای باز قرار داده است. آنچه خوردن بدریجانی نیگوزیت را در این رستوران دوست داشتنی‌ می‌کند، دیزاین بادمجان‌ها به شکل گل سرخ‌های زیبا است. بنابراین در کنار طعم خوشمزه غذا می‌توانید از ظاهر زیبای آن نیز لذت ببرید.

خاچاپوری (Khachapuri)

مورد بعدی از خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی، خاچاپوری است که اگر سررشته کوچکی در مورد غذاهای این کشور داشته باشید حتما نام آن را بارها شنیده‌اید. خاچاپوری نوعی نان گرجی به حساب می‌آید و از آنجایی که مردم گرجستان نان را خوراکی بسیار ارزشمند می‌دانند دور ریختن خاچاپوری نوعی تابو است. به طوری که در حین گشت و گذار در خیابان‌های تفلیس شاهد کیسه‌های پلاستیکی خواهید بود که پر از خاچاپوری‌های کهنه هستند و در بیرون سطل آشغال قرار داده می‌شوند.

توریست‌ها می‌توانند در تفلیس انواع مختلفی از خاچاپوری را تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرند. معمولا آنچه انواع خاچاپوری را از هم متمایز می‌کند، محتویات درون آن هستند که به صورت پنیری، ساده، لوبیانی (پر از لوبیا) و ... تهیه می‌شود. محبوب‌ترین و البته معروف‌ترین نوع خاچاپوری گرجستان به شکل قایق بوده و درون آن را با زرده تخم مرغ خام و کره آب شده پر می‌کنند که عطر، بو و همچنین مزه فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند.

اگر چه تقریبا تمامی رستوران‌های گرجستان در تفلیس خوشمزه‌ترین خاچاپوری را سرو می‌کنند اما پیشنهاد ما برای کسانی که قصد دارند اولین بار این غذای محلی گرجی را امتحان کنند، کافه رستوران کالا است. برای خوردن این غذا تکه‌ نانی که از گوشه خاچاپوری کنده شده تخم مرغ و کره درون آن را هم زده و نوش جان می‌کنند. این غذا به قدری مقوی و پرمحتوا است که شما را برای کل روز سیر نگه خواهد داشت.

 

بهترین کلاس‌های آشپزی در تفلیس

خرچو (Kharcho)

یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای گرجی که در سفر به تفلیس فرصت خوردن آن را خواهید داشت، خرچو نام دارد. این غذا که اغلب در قسمت سوپ منو رستوران‌ها قرار می‌گیرد بیشتر به عنوان یک پیش غذا خورده می‌شود. خرچو دارای قوامی شبیه به کاری تند یا خورشت رقیق است. برای تهیه آن معمولاً از گوشت گاو، پوره آلو و گردو آسیاب شده استفاده می‌کنند که در نهایت طعمی ترش و شیرین پیدا می‌کند. اگر قبلا ساتای را امتحان کرده باشید باید بگوییم که این غذا چیزی شبیه به آن است. بهترین مکان برای خوردن خرچو در یک رستوران سنتی مگرلی مانند مپشالیا است. اگر می‌خواهید همانند مردم محلی خرچو بخورید حتما در کنار آن الارجی (گلوله های پولنتا سرخ شده) نیز سفارش دهید.

پخالی (Pkhali)

چنانچه علاقه‌ای به خوردن غذاهای گوشتی در سفر به تفلیس ندارید، می‌توانید با انواع غذاهای گیاهی خوشمزه نیز شکم خود را سیر کنید که پخالی یکی از آن‌ها است. این غذای گیاهی لذیذ از چغندر ریز خرد شده، گزنه، کلم، اسفناج و سایر سبزیجات برگ‌دار درست می‌شود که همگی باهم طعمی فوق‌العاده پیدا می‌کنند. برای سرو کردن آن نیز از چاشنی‌هایی نظیر گردوی له شده، سیر و سبزیجات تازه استفاده می‌شود. بسیاری از گردشگران پخالی را نوعی سالاد می‌دانند اما مردم محلی گرجستان آن را به عنوان یک وعده غذایی می‌خورند. اگر فکر می‌کنید پخالی برای سیر شدن شما بعد از ساعت‌ها گشت و گذار در خیابان‌های تفلیس کافی نیست می‌توانید در کنار آن بشقابی از کراکر و پنیر مخصوص گرجی را سفارش دهید که همگی در کنار هم طعم بی‌نظیری پیدا می‌کنند.

 

اقامت در گران‌ترین هتل‌های تفلیس

چیخیرتما (Chikhirtma)

چیخیرتما نوعی دیگر از غذاهای گرجی بوده که امروزه شهرت آن به ایران نیز رسیده است. به طوری که می‌توانید در شهرهای شمالی کشور به خصوص آلاچیق‌های گردنه حیران طعم لذیذ این غذای گرجی را بچشید. البته که هیچ کدام از آن‌ها به اندازه چیخیرتما اصیل گرجی و خوردن آن در پایتخت این کشور یعنی تفلیس لذت بخش نخواهد بود. چیخیرتما از مرغ سرخ شده تشکیل می‌شود که در ماهیتابه‌ای قرار گرفته و بر روی آن تخم مرغ، سیب زمینی، گوجه فرنگی و ... قرار می‌دهند. این غذا با نان خورده شده و یک ماهیتابه از آن می‌تواند دو نفر را برای یک روز کامل سیر نگه دارد. البته برخی از رستوران‌ها چیخیرتما را به صورت آبکی نیز تهیه می‌کنند که نوع اول آن محبوبیت بیشتری دارد. شاید در نگاه اول چیخیرتما ظاهری شیک و زیبا نداشته باشد اما مطمئن باشید که هرگز از خوردن آن پشیمان نخواهید شد.

لوبیو (Lobio)

ما ایرانیان علاقه شدیدی به گوشت قرمز داریم. اما توصیه می‌کنیم در سفر خود به تفلیس حتما غذاهای غیر گوشتی آن را به خصوص لوبیو را امتحان کنید. این غذا بسیار شبیه به خوراک لوبیا بوده اما طعم و مزه بسیار خوشمزه‌تری دارد. چرا که آن را با پیاز داغ و ادویه‌های مخصوص طعم‌دار کرده و در قابلمه سفالی سرو می‌کنند. به عنوان چاشنی نیز می‌توانید از ترشیجات، پیاز تازه و نان ذرت مکادی استفاده کنید. بهترین مکان در تفلیس برای خوردن لوبیو خوشمزه Duquani است. دوکوآنی یک میخانه سنتی به سبک گرجی است که این غذای کلاسیکی گرجی را به سبک کاملا محلی طبخ و سرو می‌کند.

 

بهترین فضاهای سبز تفریحی در تفلیس

سالاد گرجی (Georgian salad)

سالادها نیز بخشی از سفره مردم محلی گرجستان بوده و گردشگران علاقه‌مند می‌توانند انواع مختلفی از آن‌ها را در این سفر نوش جان کنند. در میان تنوع بالای سالادها و غذاهای گیاهی سالاد گرجی همان طور که از نام آن نیز می‌توان متوجه شد محبوب‌تر از دیگر موارد هستند. گرجستان در پرورش گوجه‌فرنگی‌ شهرت داشته و به همین دلیل جای تعجب نخواهد بود اگر بخش اصلی این غذا را تکه‌های درشت گوجه‌فرنگی تشکیل دهند. علاوه بر آن در این سالاد خیار خرد شده، ریحان و گشنیز، روغن زیتون، پیاز قرمز و کمی کاهو استفاده می‌شود. البته که علت محبوبیت این سالاد موارد فوق نبوده و بیشتر به خاطر سس مخصوصی که دارد پرطرفدار است. این سس از ترکیب خامه و گردو تشکیل شده و بدون شک چیزی است که حتما باید در گرجستان و البته رستوران‌های تفلیس امتحان کنید.

 

منبع

 

۲۱ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران