موسیقی زنده گرجی در تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
موسیقی زنده گرجی در تفلیس

همان طور که می‌دانید گرجستان، پیشینه موسیقیایی پرباری دارد. در این کشور سبک منحر به فردی از موسیقی و رقص اجرا می‌شود و در بعضی از مراکز شهر نیز، این گونه موسیقی به صورت زنده اجرا شده و شما می‌توانید در طول تور گرجستان، به دیدن این اجراها بروید. البته پایتخت به طور کلی بهترین جا برای تماشای موسیقی زنده گرجی نیست و شاید جاهایی مثل کاختی، گوریا یا زوگدیدی را در این زمینه بهتر بدانیم، اما جاهای مختلفی هستند که در طول سفر به تور گرجستان می‌توان پیشنهاد کرد و ما هم بهترین‌هایشان را در مقاله امروز، لیست کرده‌ایم.

 

رستوران سوخیشویلی تفلیس (Sukhishvili)

این گروه بزرگ و بسیار معروف، هر ساله چند باری در تفلیس به اجرای برنامه می‌پردازد و اگر این قدر خوش شانس بودید که در طول سفر به گرجستان، در چنین تاریخی در پایتخت بودید، به هیچ وجه نباید رفتن به آن‌جا را از دست بدهید. اجراهای این گروه در سالن تئاتر جدید در مرجانیشویلی (Marjanishvili) و همچنین استیج بزرگی که به صورت روباز ساخته می‌شود انجام می‌شود.

این گروه رقص‌های خود را به صورت ترکیبی شامل حرکات سنتی کارتولی (Kartuli) و همچنین رقص مدرن اجرا کرده و نمایش آن‌ها در نوع خود بی‌نظیر است. از همین روست که تجربه بودن در یکی از اجراهای آن‌ها، تماما با چیزی که در دیگر نمایش‌های موسیقی و رقص گرجی خواهید دید، متفاوت است. آن‌ها عموما تاریخ‌هایی را برای اجرا در نظر می‌گیرند که مسافران کم‌تری در تفلیس حضور دارند. مثل اوایل بهار، زمستان یا روزها وسط تابستان و بلیط این نمایش‌ها نیز به سرعت فروخته می‌شوند.

رستوران مراوالجمیری تفلیس  (Mravaljamieri)

از دلایل معروف بودن این رستوران بزرگ، اجرای موسیقی زنده سنتی گرجستان در فضای آن‌جا بوده که هر روز از ساعت ۷ تا ۱۰ شب انجام می‌شود و حتی نام آن‌جا نیز از روی یکی از آهنگ‌های قدمی برداشت شده است. البته در مراوالجمیری تنها شما به موسیقی زنده گوش نمی‌دهید، بلکه رقص سنتی زیبایی را نیز توسط هنرمندان این محل، به تماشا خواهید نشست. این محل همچنین یک فضای روباز بزرگ برای روزهای خوش آب و هوا نیز دارد.

برای این که بتوانید در ساعت‌های یاد شده و در محلی که نمایش اجرا می‌شود، در رستوران باشید، باید حداقل ۵۰ لاری غذا و نوشیدنی به ازای هر نفر سفارش دهید. اگر از نظر کیفیت غذا، نظرات در مورد این رستوران متفاوت است، اما از این نظر نمی‌توان آن را جزو بهترین‌های تفلیس به حساب آورد، با این وجود تنوع نوشیدنی‌های آن‌جا، مثال زدنی است. این مکان موقعیت جغرافیایی نسبتا خوبی داشته و از میدان آزادی با تاکسی، حدودا ۱۰ دقیقه فاصله دارد.

 

راهنمای جامع سفر به گرجستان برای اولین بار

رستوران اتنو تسیسکویلی تفلیس (Ethno Tsiskvili)

این رستوران نیز حدودا ۱۵ دقیقه با تاکسی از میدان آزادی تفلیس فاصله دارد و یکی دیگر از محبوب‌ترین جاهای تفلیس برای تماشای رقص سنتی هنگام اجرای آهنگ‌های گرجی در پایتخت است. اغلب کسانی که در آن‌جا می‌بینید، برای نمایش به این رستوران می‌روند و اگر کیفیت غذا برایتان مهم است، پیشنهاد می‌کنیم، یکی دیگر از بهترین رستوران‌های تفلیس را برای صرف شام انتخاب نمایید. اما از نظر کیفیت اجرای موسیقی و رقص، گروه‌هایی فوق‌العاده با لباس‌های دیدنی آن‌جا خواهید دید و شبی به یاد ماندنی را در طول سفر به تفلیس تجربه خواهید کرد.

نمایش و اجرای موسیقی هر شب ساعت ۷:۳۰ آغاز شده و چند ساعتی به طول می‌انجامد. رقصنده‌ها در میان اجرا به میان میزها می‌آیند و یک فضای خاص را به وجود می‌آورند. قیمت غذا و نوشیدنی در این محل، کمی گران‌تر از آن چیزی است که در اغلب رستوران‌های هم رده مشاهده می‌کنید و همچنین یک کد لباس تقریبا رسمی نیز در آن‌جا لحاظ می‌شود، پس شب، با شلوارک و تی‌شرت برای صرف شام به  اتنو تسیسکویلی نروید. این مکان یک شعبه دیگر به نام تسیسکویلی (Tsiskvili) در ویک (Vake) دارد که در آن‌جا نیز موسیقی زنده اما بدون رقص اجرا می‌شود و البته در آن‌جا، بیشتر کاور آهنگ‌های غربی به اجرا در می‌آید نه آهنگ‌های محلی ... .

رستوران در سایه متخی، تفلیس (In the shadow of Metekhi)

این رستوران که برای مدت کوتاهی بسته است و تا چند هفته بعد از تاریخ این نوشته دوباره بازگشایی می‌شود، درست در جهت مخالف رودخانه آولاباری (Avlabari) واقع شده و پیاده حدودا نیم ساعتی از میدان آزادی دور است. این رستوران که در منطقه قدیم شهر قرار دارد، دارای یک فضای روباز بزرگ و تراس بوده که از آن‌جا می‌توانید، نمای زیبای رودخانه را تماشا کنید.

اما چیزی که به خاطرش، "در سایه متخی" را در لیست امروزمان قرار گرفته، این منظره‌ی زیبا نیست، بلکه موسیقی زنده و رقص سنتی شبانه در آن‌جاست. به طور کلی، هر شب در این محل اجرای موسیقی و رقص را شاهد هستید، و عموما جمعه شب‌ها، به خواننده معروف رانینا (Ranina) و گروه محبوبش اختصاص دارد. اجارها بین ساعات ۷ تا ۹:۳۰ شب بوده و به جز جمعه‌ها، در دیگر روزها، با رزور میز برای شام، می‌توانید از نمایش بدون پرداخت ورودی، بهره ببرید.

 

۱۰ مکان رویایی زمستانی گرجستان

رستوران گورگاسالی تفلیس (Gorgasali)

رستوران گورگاسالی در خیابان آبانو (Abano) درست کنار حمام‌های سولفور تفلیس واقع شده است و هم از نظر موقعیت مکانی فوق‌العاده در جایی خوب قرار گرفته و هم این که اغلب از غذاهایی که پخت می‌کند نیز راضی هستند. این مکان، راحت‌ترین جا برای تماشای رقص سنتی و گوش دادن به آهنگ‌های گرجی است که به صورت زنده در محیطی بزرگ و جذاب اجرا می‌شود و اغلب هتل‌های معروف شهر تا این مکان، فاصله‌ی بسیار کمی دارند.

اجرای موسیقی زنده سنتی و همچنین اجرای گروه رقص، هر شب انجام شده و این برنامه از ساعت ۸ آغاز می‌شود و چند ساعتی ادامه پیدا می‌کند. هزینه‌ی اضافی نیز برای این مدت نباید پرداخت کنید، اما اگر در روزهای آخر هفته یا در روزهای اوج سفر، قرار است به گورگاسالی بروید، پیشنهاد می‌کنیم، از قبل جایی برای خود رزرو کنید.

رستوران تابالا تفلیس (Tabla)

رستورانی در وِیک (Vake) که حدودا ۱۰ دقیقه با تاکسی از میدان آزادی دور بوده و جزو مکان‌های زیبا و شیک در میان انتخاب‌های امروز ماست که نه تنها فضای بزرگی برای صرف غذا دارد بلکه استیجی مجهز برای اجرای موسیقی زنده و همچنین مکانی برای رقص نیز در نظر گرفته شده است. در این مجموعه، در کنار اجرای موسیقی، رقص سنتی را نیز شاهد خواهید بود و خود شما نیز می‌توانید در این برنامه شرکت کرده و شبی خاطره‌انگیز را تجربه نمایید.

 یکی از ایراداتی که به رستوران تابالا گرفته می‌شود، غذای نسبتا کمی است که در بشقاب‌ها ارائه می‌کند، چیزی که بهتر است قبل از سفارش مد نظر داشته باشید. همچنین، این مجموعه دو بخش مجزا دارد و در بخش بالایی، خینکالی سرو نمی‌شود.

 

قوانین رانندگی در مناطق مختلف گرجستان

دیدگوری فولک انسمبل تفلیس (Didgori Folk Ensemble)

این گروه عموما در طول تابستان در فستیوال‌های اروپایی شرکت دارد و پاییز و زمستان اگر به تور گرجستان رفتید، می‌توانید برای تماشای آن‌ها، در سالن تئاتر اوپرا معروف شهر یا میدان اورلیانی به دیدنشان بروید. این گروه همنوازی که به اجرای آهنگ‌های اصیل گرجی می‌پردازند، همگی مرد بوده و شهرت بالایی در خود گرجستان و حتی کشورهای مختلف دارند.

اشعار به کار گرفته شده در متن آهنگ‌های گروه دیدگوری، برگرفته از داستان‌های نبرد بزرگ در گذشته‌های دور بوده که یکی از آن‌ها به نبرد گرجی‌ها با سلجوقیان مرتبط است. سبکی این گروه از آن بهره می‌برد، به شروع دوره‌ی مسیحیت در گرجستان بر می‌گردد.

شین آئورا تفلیس (Shin-Aura)

اگر به دنبال انتخابی متفاوت در لیست امروزمان هستید، پیشنهاد می‌کنیم، سری به رستوران شین آئورا بزنید. این مجموعه در کنار سالن بزرگ، یک فضای روباز فوق‌العاده زیبا دارد که در روزهای پاییز، درخت انگور جذابیت بیشتری به آن‌جا اضافه می‌کنند. جالب است بدانید که شین آئورا دارای یک باغ مخصوص بوده و نوشیدنی اختصاصی خود را نیز تولید می‌کند. در این مکان، جدا از موسیقی سنتی، اجرای زنده در سبک‌های دیگر نیز انجام می‌شود که باید برنامه رستوران را برای آن هفته بدانید و سپس به آن‌جا مراجعه کنید.

نکته دیگر این که، هنرمندان جوان که در زمینه آهنگ‌های سنتی فعالیت می‌کنند، به این محل آمده و در آن‌جا به اجرا می‌پردازند. برای این که مطمئن باشید، در شب اجرای زنده موسیقی گرجی در شین آئورا هستید، جمعه بروید که حتما این برنامه اجرا خواهد شد.

 

جاذبه‌های طبیعی گرجستان

بک‌استیج 76 تفلیس (Backstage76)

اگر به جای رستوران، دنبال یک بار محبوب برای گوش دادن به اجرای زنده هنرمندان جوان در زمینه موسیقی سنتی می‌گردید، بک‌استیج76 محل مناسب برای شما خواهد بود. این مجموعه قبلا در مکانی دیگری فعالیت می‌کرد و به تازگی به نزدیک پارک ویک آمده است و به سرعت نیز در محل جدید خود محبوب شده و جمعیت زیادی هر شب برای گوش کردن به موسیقی زنده به آن‌جا می‌روند و انواع نوشیدنی‌های خوشمزه را سفارش می‌دهند.

در طول هفته، این محل برنامه‌های مختلفی را میزبانی می‌کند. حتی شب لاتین برای اجرای زنده موسیقی کشورهای لاتین زبان هم دارد و بعضی شب‌ها نیز، برنامه استندآپ کمدی را میزبانی می‌کند. در مجموع این بار، شب‌ها به مکانی شاد و جذاب بدل می‌شود که توصیه می‌کنیم، یک شب خود در تور گرجستان را به این محل اختصاص داده و در کنار سفارش نوشیدنی‌های بسیار عالی با قیمت مناسب، از برنامه‌های مختلفی که برای مهمانان در نظر گرفته می‌شود نیز استفاده ببرید.

 

راهنمای سفر ۲ روزه به تفلیس

منبع

 

۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

نظرات کاربران