تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس

تفلیس به عنوان پایتخت کشور زیبای گرجستان همواره تفریحات و جاذبه‌های متعددی را برای گردشگران خود به همراه دارد. سفر با تور گرجستان در هر فصلی جذابیت خاص خود را داشته و هر زمان تفریحات دوست داشتنی را برای توریست‌ها ارائه می‌دهد. در بین تمامی فصل‌های سال، سفر به تفلیس در پاییز به دلیل شرایط آب و هوایی دوست داشتنی بسیار پرطرفدار است. چنانچه تمایل به سفر به مقصد تفلیس را در فصل پاییز دارید اما با تفریحاتی که در این ماه‌های سال در انتظار شما هستند آشنا نیستید مقاله بسیار مناسبی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. در این نوشته همراه ما باشید تا شما را با تمامی تفریحات رنگارنگ در سفر پاییزه به تفلیس آشنا کنیم.

 

شرکت در جشنواره‌های پاییزه در تفلیس

فصل پاییز در تفلیس با جشنواره‌های شاد و سرگرم‌کننده متعددی همراه است. یکی از مهم‌ترین این موارد که در حقیقت بزرگترین جشنواره گرجستان نیز به شمار می‌آید، تبلیسوبا (Tbilisoba) نام دارد. تبلیسوبا در اوایل اکتبر (معمولاً اولین آخر هفته ماه) برگزار می‌شود و بزرگترین رویداد در تقویم فرهنگی گرجستان است و یکی از فستیوال‌های سنتی و فرهنگی گرجستان شناخته می‌شود. در این جشنواره اغلب غذاهای سنتی و شیرینی‌های گرجی پخته شده و بین مردم پخش می‌شود. در صورت تمایل به حضور در این جشن کافی است تا به خیابان‌ها و پارک‌های معروف شهر مثل پارک رایک بروید. در این روز کل شهر حس و حالی بسیار شاد پیدا می‌کند و از هر گوشه آن صدای موسیقی شنیده می‌شود. به طوری که حین پیاده‌روی در سطح شهر شاهد رقص‌های محلی، ارکستر، گروه‌های بزرگ موسیقی و اجرا تئاتر خواهید بود. توجه داشته باشید که شرکت در جشنواره تبلیسوبا کاملا رایگان بوده و تاریخ برگزاری آن معمولاً چند هفته قبل اعلام می‌شوند.

علاوه بر این موضوع، پاییز یکی از بهترین فصل‌ها برای اجرای موسیقی زنده و اجرای تئاتراهای فرهنگی در شهر تفلیس است. به طوری که از ماه‌های سپتامبر تا اکتبر می‌توان شاهد نمایش‌های باشکوهی از باله و اپرا در تئاتر خیابان روستاولی، نمایش عروسکی مخصوص بزرگسالان در تئاتر گابریادزه، رژه‌های مد و نمایشگاه‌های عکاسی و گاهی اوقات رسیتال‌هایی همراه با رقص بود.

 

پیاده‌روی در کنار رودخانه تفلیس در پاییز

اگر می‌خواهید برخی از بهترین گل‌های پاییزی تفلیس را در حین تماشای جاذبه‌های گردشگری تفلیس ببینید، به سمت رودخانه شهر بروید. هر دو طرف رودخانه کورا دارای مسیرهای عریضی است که فقط برای قدم زدن عابر پیاده تعبیه شده‌اند. صبح زود یا حوالی وقت ناهار که ترافیک کمتری در جاده‌ها وجود دارد بهترین زمان برای رفتن به این مکان و پیاده روی در کنار رودخانه تفلیس است. بهترین مکان برای این پیاده‌روی مسیر بین پل مرجانیشویلی و پل ساربروکن است که منظره‌ای عالی از تالار خدمات عمومی و کلیسای جامع سامبا و پل صلح تفلیس با سقف طلایی در دوردست را به تصویر می‌کشد. تصویر درختان رنگارنگ پاییزی در این مسیر تا ابتدای ماه نوامبر باقی می‌مانند و قابل مشاهده هستند.

 

سفری عاشقانه در تفلیس

 

گشت و گذار در مرکز شهر تفلیس در پاییز

اگر در فصل بهار یا تابستان به تفلیس سفر کنید، شاهد منظره‌ای سرسبز از درختان شهر خواهید بود. البته به همان اندازه که فصل تابستان در تفلیس زیبا است، پاییز نیز جذابیت‌های خاص خود را دارد. چرا که در پاییز، پارک‌ها و فضاهای سبز شهر تفلیس به رنگ‌های بسیار متنوع در آمده و هم چون یک تابلو خوش منظره در مقابل شما قرار خواهند گرفت. بهترین مکان‌ها برای تماشای تصویر رنگارنگ پاییز در تفلیس نه فقط در کنار رودخانه بلکه در شهر قدیمی و حومه‌های بیرونی آن نیز است. به طوری که حتی رانندگی در اطراف تفلیس نیز برای لذت بردن از مناظر زیبا مناسب خواهد بود. بسیاری از خیابان‌های اصلی تفلیس در مرکز شهر مملو از درختان هستند که در پاییز گردشگران شاهد برگریزان در آن‌ها خواهند بود. بهترین زمان برای گشت و گذار در مرکز شهر تفلیس برای تماشای برگریزان و گرفتن عکس‌های زیبا اواخر اکتبر تا نوامبر است.

 

بازدید از شهر قدیمی تفلیس در پاییز

در حالی که تفلیس در طول سال یک مقصد محبوب برای سفر توریست‌های تور گرجستان است اما با فرا رسیدن فصل سرما جمعیت گردشگران نیز به نسبت کاهش می‌یابد. بنابراین یکی از بهترین فرصت‌ها برای بازدید از شهر قدیمی تفلیس و جاذبه‌های گردشگری تاریخی آن از قبیل برج ساعت و بازار پل خشک اواخر پاییز است که به‌طور قابل‌توجهی ساکت‌تر از دیگر روزهای سال خواهد بود. همانطور که از شهر قدیمی تفلیس عبور می‌کنید، انگورهای چروکیده را خواهید دید که هنوز از درختان آویزان هستند. همچنین تماشا و عکاسی در مقابل دیوارهای پوشیده با گیاهان خزنده‌ای که به رنگ طلایی درآمده‌اند برای هر گردشگری جذاب خواهد بود.

 

راهنمای تجارب منحصر به فرد در تفلیس

 

آبتنی در حمام‌های گوگردی تفلیس در پاییز

قطعا یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از حمام‌های گوگردی تفلیس موقعی خواهد بود که هوای بیرون خنک باشد. پس اگر در حاصر سفر به تفلیس در فصل پاییز هستید، مسیر حمام‌های گوگردی داغ را در پیش بگیرید و از گرمای حمام لذت ببرید. منطقه آبانوتوبانی ده‌ها حمام گوگردی برای انتخاب دارد که از جمله حمام‌های محبوبمی‌توان به Chreli-Abano و Gulo's اشاره کرد. همچنین چندین حمام در سایر نقاط شهر وجود دارد که بسته به موقعیتی که در آنجا اقامت دارید می‌توانید نزدیک‌ترین گزینه را انتخاب کرده و از این حمام‌های سنتی گرجی نهایت لذت را ببرید.

 

تماشای منظره پانوراما پاییز از ارتفاعات تفلیس

از آنجایی که تفلیس در یک دره قرار دارد، می‌توانید خود را به یکی از ارتفاعات و تپه‌های این شهر رسانده و ساعت‌ها به تماشای منظره پانوراما از تفلیس طلایی رنگ در پاییز بنشینید. تماشای تفلیس از ارتفاعات آن تصویری از کوه‌های اطراف را که در حال تغییر رنگ هستند و تکه‌هایی از اولین آثار برف بر روی آن‌ها نشسته را به نمایش می‌گذارد. Mtatsminda و Narikala دو مکان بسیار زیبا و مناسبی هستند که چشم‌اندازهای پانوراما از شهر تفلیس را ارائه می‌کنند. همچنین اگر به دنبال یک گزینه تفریحی برای این منظور هستید می‌توانید شبکه تله کابین و فونیکولار تفلیس برای رسیدن به ارتفاعات شهر استفاده کنید.

 

فعالیت‌های غیرمعمول در تفلیس

 

تجربه یک سفر یک روزه به کاختی از تفلیس در پاییز

شراب گرجستان شهرت بسیار زیادی در دنیا داشته و در بین اروپایی‌ها بسیار محبوب است. چنانچه شما نیز به این نوشیدنی گرجی علاقه‌ دارید بهترین زمان سفر برای شما پاییز خواهد بود. به خصوص اینکه در طول سفر خود به تفلیس سری به کاختی، مهد شراب گرجستان، بزنید. در منطقه کاختی در گرجستان مردم از هفته دوم سپتامبر تا نوامبر شروع به چیدن و پردازش انگور می‌کنند. فصل برداشت انگور که در گرجستان به عنوان Rtveli شناخته می‌شود، یک مناسبت شاد تلقی می‌شود که عمیقاً با فرهنگ، سنت و هویت گرجستان گره خورده است. اگر سفر شما همزمان با برداشت محصول باشد، توصیه می‌کنیم هرگز فرصت سفر به کاختی از تفلیس را از دست ندهید و در صورت امکان چند شب را آنجا بگذرانید. برای این منظور می‌توانید با تورهایی که از تفلیس به مقصد کاختی حرکت می‌کنند، همراه شوید. توجه داشته باشید که سفر به کاختی صرفا برای شرکت در مراسم شراب نیست، بلکه راهی برای یادگیری تاریخ و فرهنگ گرجی نیز محسوب می‌شود.

 

تجربه سفر یک روزه به متسختا از تفلیس در پاییز

یکی دیگر از سفرهای عالی پاییزی از تفلیس به مقصد متسختا، پایتخت قدیمی گرجستان، است. بسیاری از مهم‌ترین آثار مذهبی گرجستان اعم از کلیساها و صومعه‌ها در متسختا قرار دارند. هر چند که هر فصل از سال می‌تواند برای سفر به متسختا مناسب باشد اما یکی از بهترین زمان‌ها تاریخ ۱۴ اکتبر است. چرا که در این روز جشنواره باشکوهی در شهر و به خصوص کلیسای جامع آن برگزار می‌شود و شرکت در آن می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد. در طول این جشنواره شاهد انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در سطح شهر خواهید بود. همچنین اجراهای موسیقی محلی و رقص در خیابان‌ها نیز به چشم می‌خورد. بنابراین شهر فضایی بسیار شاد و پرجنب و جوش داشته و هر فردی را مجذوب خود خواهد کرد.

 

تماشای هنرهای خیابانی تفلیس در پاییز

پاییز بهترین زمان برای گشت و گذار در سطح شهر تفلیس است. چرا که دمای هوا نه بسیار گرم و نه بسیار سرد خواهد بود. پس به پیاده‌روی در سطح شهر تفلیس بروید و در جای جای آن نظاره‌گر هنرهای خیابانی باشید. نور ملایم خورشید در پاییز برای عکاسی عالی است. بنابراین می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی از نقاشی‌های دیواری شهر در بهترین نور ثبت کنید. از جمله مکان‌های مورد علاقه اغلب توریست‌ها برای جستجوی نقاشی‌های دیواری اطراف چوگورتی، نزدیک فابریکا است.

 

گشت و گذاری بهاری در تفلیس

 

گشت و گذار در خیابان روستاولی تفلیس در پاییز

خیابان روستاولی تفلیس شریان اصلی این شهر بوده و از دو طرف پر از درختان زیبایی است که در ماه اکتبر شروع به برگریزان می‌کنند. صبح زود قبل از اینکه رفتگران خیابان فرصتی برای جارو برگ‌های ریخته شده بکنند، خود را به سمت این خیابان زیبای تفلیس برسانید و در کنار راه رفتن بر روی برگ‌ها و گوش دادن به صدای خش خش آن‌ها عکس‌های بسیار زیبایی را به یادگار ثبت کنید. در بازدید از خیابان روستاولی فرصت تماشای بناهای زیبا و سبک معماری منحصر به فرد و همچنین رستوران‌گردی در تفلیس و کافه گردی را نیز خواهید داشت.

 

گشت و گذار در بازارهای خیابانی تفلیس در پاییز

معمولاً در اوایل پاییز و در تعطیلات آخر هفته جشنواره‌های خرید زیادی در تفلیس برگزار می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به نمایشگاه‌هایی از هنرمندان محلی در خیابان روستاولی اشاره کرد. اغلب این نمایشگاه‌ها به صورت بازارهای خیابانی برگزار می‌شود و مکانی عالی برای خرید انواع سوغاتی‌های دست ساز هستند. حتی اگر اهل خرید هم نباشید توصیه می‌کنیم گشت و گذار در بازارهای خیابانی تفلیس در پاییز را از دست ندهید.

 

استراحت در دنج‌ترین کافه‌های تفلیس در پاییز

مانند همه جای دنیا، پاییز زمان مناسبی برای استراحت در کافه‌های دنج تفلیس است. پس اگر در این فصل رنگارنگ و زیبا به تفلیس سفر کردید حتما کافه‌ای را در کوچه پس کوچه‌های آن پیدا کرده و از خود با یک نوشیدنی دلخواه پذیرایی کنید. کافه لیلا (Cafe Leila) با نمای کدو تنبلی و فضای داخلی دنج از جمله مکان‌های محبوب در تفلیس برای خوردن یک کاسه سوپ یا یک فنجان چای دلپذیر است. همچنین کافه چادونا (Cafe Chaduna) در سولولاکی (Sololaki) از دیگر بهترین کافه‌های تفلیس به حساب می‌آیند که در صورت تمایل می‌توانید امتحان کنید.

 

راهنمای سفر چند روزه به تفلیس و باتومی

 

چشیدن طعم لذیذ خوراکی‌های پاییزه در تفلیس

کدو تنبل، سیب زمینی کبابی، انار، خرمالو و بسیاری از محصولات خوشمزه دیگر در فصل پاییز در گرجستان وارد بازار می‌شوند. به طوری که خوردن خوراکی‌های پاییزه یکی از کارهایی است که هر گردشگری در سفر خود به تفلیس باید انجام دهد. چنانچه ایده چشیدن طعم لذیذ خوراکی‌های پاییزه برای شما جذاب است توصیه می‌کنیم در این سفر سری به بازار دزرتر (Dezerter) که مکانی پر جنب و جوش در شهر به حساب می‌آید بزنید و از خوراکی‌های خوشمزه آن لذت ببرید.

 

منبع

 

۰۳ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران