غذاهای متفاوت ترکی در کرانه‌ی دریای سیاه

جاذبه‌های گردشگری استانبول
غذاهای متفاوت ترکی در کرانه‌ی دریای سیاه

آن چیزی که به عنوان غذای ترکی می‌شناسید، مختص به بخش‌هایی از ترکیه است. غذاهایی مثل دونر کباب، ایچلی کوفته، لاهماجون، مانتی و ... در بسیاری نقاط ترکیه پخت می‌شود و نه تنها خود ترک‌ها، بلکه گردشگران نیز از آن‌ها استقبال گسترده‌ای به عمل می‌آورند. اما نباید فراموش کنید که اقلیم‌های مختلف در ترکیه، باعث می‌شوند تا غذاهای متفاوتی در گوشه گوشه‌ی این کشور پخت شود که ممکن است از بعضی از آن‌ها بی‌خبر باشید. مثل غذاهای عالی و خوشمزه‌ای که مختص به شهرها‌یی هستند که در کرانه‌ی دریای سیاه واقع شده و طعم و مزه‌ای متفاوت دارند.

اگر شما مسافر تور ترکیه یا تور استانبول هستید و مثل ما کنجکاو هستید تا با این غذاها آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

 

مقاصد زیبای ترک در نزدیکی دریای سیاه

یکی از محبوب‌ترین مقاصد ترکیه در سواحل دریای سیاه، بدون شک ترابزون خواهد بود. شهری فوق‌العاده دیدنی با جنگل‌های پرپشت، مناطق کوهستانی زیبا و سواحل دیدنی که بخش زیادی از آجیل‌های ترکی نیز از آن‌جا صادر می‌شود. ریزه، شهر کوچک آماسرا و چندین نقطه کوچک و بزرگ دیگر نیز در این منطقه از ترکیه هستند که انتخابشان برای تور ترکیه، می‌تواند سفری عالی را برایتان رقم بزند.

 

صرف غذاهای ترکی مناسب هر ذائقه‌ در استانبول

بهترین غذاهای ترکی در مناطق نزدیک به دریای سیاه

غذاهایی که از آن‌ها یاد می‌کنیم، اغلب نزدیکی خاصی به غذاهای ارمنستان و غذاهای گرجستان دارند. البته اقلیم خاص این منطقه نیز در این مهم بی‌تاثیر نیست، پس با این نکته به سراغ معرفی غذاها می‌رویم.

موهلاما (Muhlama)

این غذا را می‌توان نسخه ترکی فوندو پنیر به حساب آورد. غذایی که در مناطق ترک نزدیک به دریای سیاه، اغلب به عنوان یک صبحانه عالی سرو می‌شود و همانطور که در عکس‌ها می‌بینید مملو از پنیر بوده و ظاهری جذاب دارد. در این غذا از آرد ذرت، کره‌ی محلی پر چرب، آب و همچنین مقدار زیادی از پنیر مخصوص ترابزون یا پنیر کاشار استفاده می‌کنند. عموما برای یک ظرف یک ۳-۴ نفره چیزی حدود ۳۰۰ گرم پنیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در بخش‌های کوهستانی، مردم این غذا را با پنیرهای محلی درست می‌کنند. حتما در سفر به ترکیه این غذای خوشمزه را که با نان ترد سرو می‌شود، تست کنید.

 

انواع غذاهای لذیذ دریایی در استانبول

هامسی (hamsi)

هامسی غذایی بسیار پرطرفدار در این منطقه بوده که البته در زمان مشخصی از سال پخت می‌شود. این مسئله به خاطر صید ماهی مخصوص این غذاست که تنها بین ماه‌های اکتبر تا می امکان پذیر است. ماهی‌های ریزی شبیه به کیلیکا برای این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد که آن‌ها را به خوبی سرخ کرده و با کمی لیمو، سالادی متشکل از کاهو و پیاز، و برنج و نخود سرو می‌کنند. ترکیبی عالی از غذایی کاملا محلی و بسیار مقوی که مسلما طرفداران غذاهای دریایی از آن لذت خواهند برد.

سوپ کلم سیاه

به خاطر آب و هوای خاصی که این اقلیم دارد، کلم سیاه مثل چند سبزی و گیاه دیگر در این منطقه، به وفور رشد می‌کند. به همین دلیل است که شما در میان غذاهای محلی این بخش از ترکیه، استفاده از آن‌ها را به وضوح مشاهده خواهید کرد. یکی از غذاهای متفاوتی که به شما معرفی می‌کنیم، سوپ کلم سیاه است که ممکن است در ابتدا خیلی خوشمزه و لذیذ به نظر نیاید، اما مطمئن باشید، وقتی اولین قاشق از آن را میل کردید، شما هم مثل ما از طرفدارانش خواهید شد. دستور پخت این غذا به قرن‌ها قبل بر می‌گردد و از قدیمی‌ترین غذاهای محلی منطقه به حساب می‌آید. در این سوپ از کلم سیاه، برنج، لوبیا و سبزیجات مختلف استفاده شده و در بعضی موارد گوشت نیز به مواد اضافه می‌شود.

 

بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

انواع ماهی‌های کبابی و سرخ شده

وقتی به یک منطقه‌ی ساحلی می‌روید، مطمئن باشید یکی از بهترین انتخاب‌های شما، سفارش ماهی خواهد بود. در هر فصلی از سال که به ترابزون یا ریزه سفر کنید، می‌بینید که صید روز در آن‌جاها وجود داشته و شما می‌توانید در رستوران‌ها، ماهی‌های مختلف را سفارش دهید. پس اگر به این منطقه سفر کردید، حتما غذاهای دریایی را فراموش نکنید.

دسر خوشمزه لاز بورک

لاز بورک خیلی شبیه به باقلوای ترکی است، با این تفات که به جای پسته که در باقلوا لا به لای خمیر قرار می‌گیرد، در این دسر خوشمزه و عالی مواد خاصی شبیه به فرنی درست شده و در آن مورد استفاده قرار می‌دهند. در واقع لاز بورک را می‌توان تنها دسر مخصوص به این منطقه به حساب آورد، پس حتما هنگام صرف چای، کمی هم از این شیرینی خوشمزه امتحان کنید.

 

رستوران‌های غذای آمریکایی در استانبول

۰۵ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران