نکاتی که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
نکاتی که قبل از سفر به ترکیه باید بدانید

با توجه به خبر باز شدن مرزهای ترکیه، این کشور دوباره به مقصد شماره یک گردشگری برای ایرانیان بدل گشته است. سرزمینی با مقاصد متنوع که از استانبول زیبا تا سواحل دریای اژه و مناطق کوهستانی را شامل می‌شود. مثل همیشه تور استانبول یکی از پرطرفدارترین مقاصد این کشور است و بیشتر گردشگران برای خرید و اقامت این شهر را انتخاب می‌کنند.

اما همیشه قبل از سفر به کشوری جدید، باید نکاتی را از قبل در مورد این کشور دانست و اگر اولین بار است که قصد تجربه تور ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما نکاتی که در این نوشته ذکر کرده‌ایم را مدنظر داشته باشید.

 

آب و هوا در ترکیه

یکی از نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید، تفاوت آب و هوای این کشور در نقاط مختلف است. برای مثال وقتی پاییز به استانبول می‌رسد، خیلی سریع هوا رو به خنکی می‌رود، در صورتی که تا اواسط پاییز، خیلی از مقاصد ساحلی این کشور، آنقدر گرم هستند که هنوز می‌توانید در آن‌ها به شنا بپردازید. به همین ترتیب، بهترین زمان برای سفر به نقاط مختلف ترکیه، مسلما متفاوت خواهد بود. پینشهاد می‌کنیم در این رابطه مقاله تجربه سفری پاییزی در استانبول زیبا را نیز مطالعه فرمایید.

دسترسی به اینترنت رایگان و مسدود بودن بعضی سایت‌ها

در کافه‌ها، کتابخانه‌ها یا خیلی جاهای دیگر شهرهای بزرگ همچون استانبول، آنکارا یا آنتالیا، شما می‌توانید به اینترنت رایگان Wi-Fi دسترسی داشته باشید که البته محدودیت‌هایی نیز دارد. مخصوصا در مورد شماره‌های خارجی که در بعضی بخش‌ها دسترسی به اینترنت شماره‌های داخلی فراهم بوده و شماره‌های خارجی این امکان را ندارند. اما در مجموع به شما پیشنهاد می‌کنیم، در بدو ورود یک سیم کارت اعتباری خریداری کنید. همچنین فراموش نکنید که اینترنت در ترکیه محدودیت‌هایی داشته و مثلا سایت‌هایی همچون ویکیپدیا هم در آن مسدود است!

 

۴ مسیر جذاب برای سفر جاده‌ای در ترکیه

پوشش در تکریه

ترکیه از بسیاری لحاظ متنوع است. از نظر بافت مردمی و عقیده‌ای، از نظر تنوع فرهنگی، سیاسی و البته طبیعت و ساختار شهرهایش. به همین خاطر محدودیت‌های پوشش نیز در جاهای مختلف این کشور ممکن است کمی متفاوت باشد. برای مثال وقتی در آنتالیا، مارماریس یا کوش آداسی هستید، می‌توانید لباس‌های بازتری بپوشید و البته در سواحل نیز تقریبا محدودیتی ندارید. اما محیط‌های شهری استانبول و آنکارا را باید کمی محدودتر فرض کنید.

کمی ترکی یاد بگیرید

اگر چه در محل‌های خاص همچون هتل یا فرودگاه، می‌توانید کار خود را با انگلیسی به خوبی راه بندازید، اما در جاهای دیگر ترکیه، آنقدرها که باید و شاید، مردم انگلیسی بلد نیستند. به همین دلیل، بد نیست کمی از زبیان تکری یاد گرفته و بعضی کلمات مهم همچون تشکر کردن، بله، خیر، قیمت یا حتی سلام کردن را یاد بگیرید.

 

چند راهکار ساده برای ایمنی سفری زنانه به ترکیه

واحد پولی ترکیه و هزینه‌ی کلی بعضی بخش‌های سفر

واحد پولی ترکیه لیر است و در حالت‌های ۵، ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ لیری عرضه می‌شود. مسلما برای پرداخت پول‌ -با توجه به محدودیت‌هایی که جهت اخذ کارت اعتباری بین‌المللی وجود دارد- به پول نقد احتیاج خواهید داشت. بعضی از قیمت‌ها نیز به طور تقریبی به شرح زیر خواهد بود:

  • حمل و نقل عمومی در استانبول: ۱ تا نهایتا ۴ لیر
  • ورودی موزه‌ها: ۳۰ تا ۶۰ لیر برای خارجی‌ها
  • تورهای شهری نیم روزه تا یک روزه: شروع قیمت از ۲۰۰ لیر
  • غذای خیابانی حدود ۱۰ لیر و غذا در رستوران‌های خوب حدود ۳۵ تا ۵۰ لیر (رستوران‌های لوکس قیمت بالاتری دارند)

تاکسی‌های اینترنتی در ترکیه

اگر چه Uber و Lyft در ترکیه فعالیت دارند و شما می‌توانید برنامه‌های آن‌ها را نصب و استفاده کنید، اما مشکلاتی بر سر قیمت‌گذاری ارزان‌تر این سرویس‌ها بوده که دردسرهایی را نیز برایشان به همراه داشته است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از برنامه‌های Carmel، BiTaksi یا iTaksi استفاده کنید. استفاده از این برنامه‌ها، مسلما بهتر از گرفتن تاکسی‌های دربست است، چون در نهایت شما قیمت تمام شده را از قبل می‌دانید و به هیچ وجه تاکسی نمی‌تواند پول بیشتری از شما بگیرد. در بسیاری موارد نیز، تاکسی‌های اینترنتی استانبول ارزان‌تر از تاکسی‌های معمولی هستند.

 

۲۰ تصویری که شما را مشتاق سفر به ترکیه می‌کند

آیا ترکیه کشوری امن برای سفر کردن است؟

به غیر از اتفاقی که چند سال قبل در مورد کودتا افتاد و تنها چند روزی کشور را دچار شوک کرد، ترکیه در مجموع کشوری امن به حساب می‌آید که شما بدون هیچ مشکلی می‌توانید با رعایت نکات عمومی سفر، به نقاط مختلف آن سفر کنید.

از صحبت‌های سیاسی بپرهیزید

دلیلی ندارد در سفر به ترکیه، خود را درگیر مباحث سیاسی کنید. چیزهای زیادی هست که در این موارد باید رعایت کنید تا به میزبانان شما برنخورد. پیچیدگی‌هایی در روابط مردم با دولت و دیگر کشورها وجود دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم، کلا وارد این صحبت‌ها نشوید و از زیبایی‌های این کشور لذت ببرید.

حیوانات خیابانی

این مورد البته بیشتر در تور استانبول به چشم خواهد آمد و شما در سطح شهر گربه‌ها و سگ‌های خیابانی زیادی می‌بینید که در حال تردد هستند. مردم ترکیه با حیوانات خیابانی بسیار مهربان بوده، به آن‌ها می‌رسند و این حیوانات نیز با احساس امنیت بالایی در شهر حرکت می‌کنند.

 

۷ دلیل مهم که چرا باید به استانبول سفر کنید

دارو و مواد مخدر

قوانین در مورد داروهای مختلف و مواد مخدر در ترکیه بسیار سخت‌گیرانه است. تنها داروهایی که نسخه‌ی رسمی دکتر را دارید با خود برده و از بردن داروهای خواب آور و مسکن‌های سنگین پرهیز کنید و به هیچ وجه در کلاب‌ها و بارها، چیزی مشکوک از غریبه‌ها دریافت نکنید.

۲۴ آبان ۱۳۹۹

نظرات کاربران