آیا آذربایجان کشوری امن برای سفر است؟

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
آیا آذربایجان کشوری امن برای سفر است؟

آذربایجان برای سال‌ها بهشتی ساکت و آرام برای مسافرهای کوله‌گرد بوده، اما در دهه‌ی اخیر، با رشد صنعت گردشگری، حالا خیلی از مردم دنیا این کشور را می‌شناسند و برای سفر به آن‌جا برنامه ریزی می‌کنند. برای خیلی از ایرانی‌ها، تور باکو یکی از سفرهای ارزان و بسیار لذت‌بخش بوده و می‌تواند نقطه‌ی آغازی برای گشت و گذار در این کشور زیبا باشد.

اما آن‌هایی که شناخت کافی از آذربایجان ندارند، همیشه یکی از سوال‌های اولشان در مورد امنیت این کشور است. پس بد نیست ما در قالب یک مقاله، سوالی جامع به این پرسش بدهیم.

 

باکو، پایتخت زیبا آذربایجان

باکو شهری مدرن و زیباست که تاثیر معماری ایرانی و اروپایی را در جای جای آن مشاهده خواهید کرد. این کشور همچون دیگر پایتخت‌های جهان، به نسبت دیگر نقاط آذربایجان، جمعیت بیشتری را به خود می‌بیند و به همین دلیل شلوغ‌تر هم خواهد بود. اما در نگاه کلی، باکو یکی از امن‌ترین پایتخت‌های جهان است که شما به راحتی می‌توانید در آن به تفریح بپردازید.

با این حال رعایت نکات ایمنی عمومی در سفر به باکو، مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد. یکی از نکات جالبی که حتما قبل از سفر به آذربایجان بدانید این است که مقامات کشور، قوانین بسیار سفت و سختی برای آنان که در قبال گردشگران مرتکب جرم می‌شوند، برقرار کرده است.

 

راهنمای سفری فرهنگی در سال ۲۰۲۰ به باکو

 دیگران نقاط آذربایجان و مسیرهای رفت و آمد

اوضاع در دیگر نقاط آذربایجان حتی از باکو هم بهتر است، با این حال یکی از مشکلات اساسی برای گشت و گذار در جاهای دیگر کشور، راه‌های خراب بین شهری است. هر چقدر که پول نفت برای مدرن سازی باکو به کار رفته، دیگر بخش‌های آذربایجان هنوز دچار مشکل هستند. به همین دلیل همیشه پیشنهاد می‌کنیم همراه با تورهای گردشی به دیگر نقاط آذربایجان رفته و وسیله نقلیه کرایه نکنید، چون با مسیرها آشنایی ندارید و ممکن است این کار برای شما مشکل ساز شود.

خانم‌های تنها در سفر به آذربایجان

تنها سفر کردن حتی برای خانم‌ها در آذربایجان، مشکل ساز نخواهد بود. با این حال در این کشور هم نگاه‌های ناخواسته را می‌توانید متوجه خود ببینید. تا حد امکان، اگر شب‌ها هم خواستید در خیابان قدم بزنید، بهتر است کسی را همراه خود داشته باشید.

 

۶ تفریح هنرمندانه در سفر به باکو

نکات ایمنی که در سفر به باکو باید رعایت کنید

دزدی‌های خرد

دزدی به طور کلی در باکو و دیگر نقاط آذربایجان به ندرت رخ می‌دهد، چون جرائم بسیار سنگینی برای دزدی در نظر گرفته شده و حتی جیب‌بری نیز زندان سنگین را به همراه خواهد داشت. با این حال در اتوبوس، بازار یا مترو، امکان دزدی‌های خرد وجود دارد، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که اشیاء خیلی گران قیمت خود را در جاهای شلوغ همراه نداشته باشید و کمی مراقب وسایل همراه خود یا خریدهایتان باشید.

کلاه‌برداری‌هایی مربوط به فروش نوشیدنی

 سعی کنید زمانی که برای صرف نوشیدنی به جایی می‌روید، مراقب قیمت‌ها و همچنین کسانی که با آن‌ها می‌نشینید باشید. بسیاری از مواقع که خانمی غریبه را برای صرف نوشیدنی دعوت می‌کنید، در نهایت با هزینه‌ای سنگین در هنگام حساب کردن مواجه خواهید شد.

 

۹ تجربه هیجان‌انگیز در سفر به آذربایجان

به هیچ وجه به خانواده علیف توهین نکنید

ایلهام علیف، رییس جمهور کنونی آذربایجان زمام امور را در سال ۲۰۰۳ از پدرش حیدر به نوعی به ارث برد. با این که شرایط دموکراسی آنگونه که باید در آذربایجان رعایت نمی‌شود، با این حال خانواده علیف طرفداران زیادی در کشور دارند و به همین دلیل، نباید در این کشور از خانواده علیف بدگویی کنید و تا حد امکان کلا از صبحت‌های سیاسی دور بمانید.

از ارمنستان حرف نزنید

این دو کشور در جنگی قدمت‌دار گیر افتاده‌اند و به همین خاطر مردم این دو کشور نیز به هیچ وجه با هم خوب نیستند. به همین خاطر بهتر است کلا گفتگو در مورد ارمنستان را بیخیال شوید و به فعالیت‌های تفریحی خود در سفر بپردازید.

از پرداخت رشوه دوری کنید

یکی از معضلاتی که آذربایجان با آن درگیر است، مسئله رشوه بوده که به شکلی حادی در سیستم کشور جا افتاده. البته عمده محلی‌ها از این موضوع شرمگین بوده و سعی می‌کنند تا خارجی‌ها از این موضوع باخبر نشوند، اما هستند تعداد اندکی که سعی می‌کنند در شکل‌های مختلف از شما رشوه بگیرند. در این جور مواقع کافی است تا درخواست آن‌ها را رد کنید و دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

داشتن بیمه مسافرتی

داشتن بیمه مسافرتی برای تمام مسیرها امری واجب است و خوشبختانه با انتخاب تورهای خارجی مقتدرسیر تابان، می‌توانید از خدمات اینچنینی نیز بهره‌مند بوده و اگر مشکلی در سفر برایتانت پیش آمد را به راحتی حل کنید.

۱۷ آذر ۱۳۹۹

نظرات کاربران