بهترین زمان سفر به آذربایجان (بخش دوم)

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
بهترین زمان سفر به آذربایجان (بخش دوم)

آذربایجان آخرین کشور ناحیه قفقاز از سمت شرق به دریای خرز چسبیده و خوشبختانه کوه و دریا و جنگل، همه را یک جا و با هم دارد. این تنوع جغرافیایی باعث شده تا این کشور تنوع آب و هوایی داشته و هر ۴ فصل سال را به خود ببیند. در قسمت اول این مبحث ما از ماه ژانویه تا آگوست و شرایط هر ماه را بررسی کردیم در ادامه این مبحث به بررسی بقیه ماه‌های سال می‌پردازیم.

 

سپتامبر

دریاچه Goygol در نزدیکی گنجه در مرکز آذربایجان، در بین زیباترین نقاط کشور قرار دارد. این دریاچه کوهستانی همه ساله با داشتن آب‌های آبی پررنگ و جنگل‌های سرسبز اطرافش گردشگران را به سمت خود می‌کشاند. بازدید از این این دریاچه عموما به عنوان سفر روزانه از گنجه انجام می‌گیرد. اما اگر واقعا خواستید از اینجا دیدن کنید یکی از بهترین زمان برای سفر به این منطقه اواخر تابستان است. در این دوره رنگ برگ‌ها از سبز به نارنجی و قهوه‌ای گرایش پیدا می‌کنند و دور دریاچه طیفی از رنگ‌های زرد را در برمی‌گیرد. شما در سفر به اینجا می‌توانید یکی از زیباترین مناظر رمانتیک و عاشقانه آذربایجان را در هوایی ملس و مطبوع پیدا کنید.

  • میانگین دمای دریاچه Goygol: بین ۷ تا ۱۸ درجه سانتیگراد
  • میانگین روزهای بارانی: ۶ روز

۶ تفریح هنرمندانه در سفر به باکو

 

اکتبر

تغییر فصل از تابستان به پاییز در آذربایجان ناگهانی اتفاق می‌افتد. در اکتبر ابرها از بالای کوه‌ها به سمت پایین سرازیر می‌شوند و در سطح کشور پخش می‌شوند. دما در نیمه‌های روز حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است که عصرها خنک‌تر هم می‌شود. مردم محلی آذربایجان معتقدند بهترین زمان برای بازدید از این کشور اکتبر، درست بعد از گرمانی تابستان و شروع سرمای زمستان است. در این زمان گشت و گذار و سفر با تور باکو به دلیل هوای خنک و دل‌نگیز راحت‌تر است. حتما از آتشگاه و کوه شعله (Yanar Dag) و همچنین پارک ملی Gobustan دیدن نمایید. البته باید تذکر دهیم که رفتن به ارتفاعات قفقاز و صعود احتمالا ایده خوبی برای این زمان نباشد. جشن‌های روز استقلال در ۱۸ اکتبر هر سال برگزار می‌شود.

  • میانگین دمای باکو: بین ۱۴ تا ۲۰ درجه سانتیگراد
  • میانگین روزهای بارانی: ۶ روز

نوامبر

کم‌تر گردشگری در ماه‌های آخر سال درست وقتی که دمای هوای آذربایجان در حال سقوط است از آن دیدن می‌کنند. اما افرادی که به حیوانات وحشی مهاجر علاقه دارند، از تماشای پرواز پرندگان مهاجر با آذربایجان غرق شوق خواهند شد. عاشقان پرندگان مبتدی تا زیبایی شناسان حرفه‌ای می‌توانند در تمام طول سال از تماشای پرندگان ساکن در پارک‌های ملی لذت ببرند. پرندگان مهاجر در این زمان از سرمای جانسوز روسیه فرار کرده و به سمت نواحی گرم‌تر پرواز می‌کنند. تماشای پرواز دست جمعی پرندگان را می‌توانیم از فعالیت‌های پاییزی آذربایجان در گذر به زمستان برشمریم. بسیاری از پارک‌های ملی آذربایجان در امتداد ساحل واقع شده و نمای بسیار زیبایی ارائه می‌دهند.

  • میانگین دمای در امتداد جنوبی ساحل آذربایجان: بین ۷ تا ۱۴ درجه سانتیگراد
  • میانگین روزهای بارانی: بین ۶ تا ۱۰ روز

 

۹ تجربه هیجان‌انگیز در سفر به آذربایجان

دسامبر

علی رغم اینکه جمهوری آذربایجان دارای اکثریت جمعیت مسلمان است، اما مردم محلی هنوز هم جشن‌های کریسمس را در سراسر کشور برپا می‌دارند و محترم می‌شمارند. از بازارهای کریسمس گرفته تا کافه‌ها و رستوران‌های شبانه گردشگران می‌تواند روح جشن‌های کریسمس را به خوبی در این کشور لمس کنند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم مقاله کریسمس را در باکو را مطالعه فرمایید و بعد برای سفر خود در زمان مناسب برنامه‌ریزی کنید.

  • میانگین دمای باکو: بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد
  • میانگین روزهای بارانی: ۶ روز
  • میانگین روزهای برفی: ۳ روز

چه زمانی نباید به آذربایجان رفت؟

بهترین زمان برای بازدید از جمهوری آذربایجان به برنامه‌های سفر و زمان‌بندی درست و خاص بستگی دارد. محلی‌های آذربایجان به گردشگران توصیه می‌کنند از سفر در اوج گرمانی ۴۰ درجه سانتیگراد و یا اوج سرما و یخبندان نیمه زمستان پرهیز شود. با این همه برای مردم کشوری نیمه خشک همچون ایران دمای ۴۰ درجه تابستانی آنچنان دلهره‌آور نیست. اوایل بهار و پاییز از بهترین زمان‌های برای گشت و گذار در سطح کشور مخصوصا پیاده‌روی در ناحیه قفقاز است.

با توجه به اینکه اکثر مردم در آذربایجان مسلمان محسوب می‌شوند، مشکلاتی که در طی سفر به نقاط دیگر مثل رستوران‌ها و غذاهای حلال به وجود می‌آید را به خوبی مدیریت کرد. با این همه بر خلاف سایر ملل اسلامی که در جنوب خاورمیانه قرار دارند، آذربایجان سکولار است و در طول ماه رمضان همه چیز طبق معمول ادامه پیدا می‌کند. رستوران‌ها، کافه‌ها و بارها باز هستند و در طول روز پر از مردم خواهند بود. سفر به آذربایجان در ماه رمضان برای هیچ مسلمان و غیرمسلمانی مشکلی ایجاد نمی‌کند و سفر شما به مشکل برنمی‌خورد با این وجود تصمیم آن با خود شماست که می‌خواهید ماه رمضان کجا باشید. جشن عید قربان یا جشن عید فطر در آذربایجان نیز مانند هر جای مسلمان نشین دیگر جشن گرفته می‌شود.

 

هزینه سفر به باکو چقدر است؟

۰۷ مهر ۱۳۹۹

نظرات کاربران