بهترین زمان سفر به تفلیس: بخش دوم

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بهترین زمان سفر به تفلیس: بخش دوم

تفلیس پایتخت کشور کوچک و کوهستانی گرجستان در منطقه قفقاز است که تا همین حدودا ۳۰ سال پیش تحت سلطه روسیه، بازمانده دوران شوروی سابق بود. این شهر که تاریخی چند هزار ساله دارد تلفیق زیبایی از تاریخ و حال را با دو چهره قدیمی و مدرن به تصویر کشیده است. همچنین به واسطه رونق گردشگری در گرجستان تور تفلیس نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. همانطور که در قسمت قبل این مطلب اشاره کردیم تفلیس به کل خوش آب و هواست اما در اینج شرایط هر ماه را تک به تک بررسی خواهیم کرد.

 

جولای

دما از ماه جولای آرام آرام بالاتر و بیش‌تر می‌شود و بسیاری از مردم محلی تعطیلات خود را در سواحل دریای سیاه یا خارج از کشور می‌گذرانند. با این حال، کسانی که در این شهر می‌مانند سعی می‌کنند از گرما به دریاچه‌های همسایه لیسی و دریاچه لاک پشت تفلیس فرار کنند. بعلاوه، یک جشنواره محلی سنتی به نام Art-Gene را در موزه مردم نگاری تفلیس برگزار می‌شود که طی آن گروه‌های محلی و گروه‌های رقص کنسرت برگزار می‌کنند و علاقه مندان به فرهنگ و هنر را جذب خود می‌کنند. نکته‌ای که هست این است که بسیارب از این موزه‌ها و حتی وسایل نقلیه عمومی سیستم سرمایشی وجود ندارد بنابراین باید لباس خنک بپوشید و با خودتان آب داشته باشید.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ۲۵ درجه سانتیگراد

 

آگوست

معمولا ماه آگوست در تفلیس بسیار گرم است و بسیاری از افراد محلی از گرمای هوا به شدت شاکی هستند. اگر شما هم یکی از این افراد هستید، بهتر است فقط چند روز در تفلیس اقامت داشته باشید و سپس به مناطق پست یا کوهستانی کشور بروید. به خاطر شرایط مطلوب شهر باتومی توریست‌ها بیشتر بها تور باتومی می‌روند و یا به مناطق بالا دست فرار می‌کنند به همین دلیل در آگوست تفلیس نسبتا خلوت می‌شود. اما توریست‌هایی که همچنان در تلفیس افامت می‌کنند شب‌ها را در کافه‌ها و پارک‌های فضای باز می‌گذرانند.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ۳۰ درجه سانتیگراد

 

سپتامبر

پاییز در تفلیس با آن همه برگ‌های رقصان و "با آن طوفان رنگ و رنگ که بر پا در دیده می‌کند" به شدت زیبا، عاشقانه و رمانتیک است. با این حال هوا هنوز دمای مناسبی داشته و بنابراین می‌توان به راحتی در شهر گشت زد. سپتامبر برابر با شهریور در تقویم جلالی ماهی است که تفلیسی‌ها روز تفلیس را در آن جشن می‌گیرند. روز دقیق بنیانگذاری تفلیس مشخص نیست و روز بزرگداشت آن نیز متغیر است. قبلا این روز در آخرین آخرهفته اکتبر پس از برداشت انگور جشن گرفته می‌شد که بعد به روزهای تابستان منتقل شد. به علاوه از پایان سپتامبر تا روزهای اول اکتبر جشنواره بین المللی تئاتر تفلیس برگزار می‌شود که علاقه مندان زیادی را به سمت خود می‌کشاند. این جشنواره شامل حضور شرکت‌های تئاتر بین المللی و محلی، کلاس‌های مستر (ارشد)، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های آموزشی می‌شود.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ۲۰ درجه سانتیگراد

 

اکتبر

هوا در اکتبر کمی سرد می‌شود اما هنوز آنقدری خوب هست که بتوانید به راحتی در شهر بگردید فقط باید به فکر کت و چتری محض احتیاط باشید. برخی از فعالیت‌های فضای باز ممکن است محدود شوند اما باز هم کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان انجام داد. ۱۴ اکتبر در منطقه متسختا گرجستان فستیوال Svetitskhovloba برگزار می‌شود بنابراین اگر در تفلیس هستید حتما در این جشن شرکت کنید. شما همچنین می‌توانید از تماشای تئاتر لذت ببرید، در بارهای مختلف تفلیس به موسیقی زنده گوش دهید، از موزه‌ها دیدن کنید، در جشنواره عکس Kolga شرکت کنید یا انواع نوشیدنی‌های محلی را در بهترین کافه‌های تفلیس امتحان کنید.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ۱۰ درجه سانتیگراد

 

نوامبر

آب و هوای تفلیس در نوامبر برابر با آبان ماه سرد و مرطوب می‌شود و بسیاری از فعالیت‌های فضای باز و نقاط دیدنی عملا از دسترس دور می‌شوند. نسبت به سایر ماه‌های سال نوامبر آنچنان برای سفر به تفلیس مناسب نیست اما باز این بستگی به ذائقه شخصی شما دارد. با این حال، قیمت اقامت و پرواز به سرعت پایین می‌آید بنابراین سفر در این ماه برای شما مقدار زیادی صرفه جویی در هزینه خواهد داشت. پس اگر به دنبال سفری مقرون به صرفه هستید می‌تواند زمان مناسبی برای شما باشد و با وجود تمام این اوصاف باز هم کارهایی مانند شرکت در جشنواره جاز تفلیس که هنرمندان مشهور موسیقی جاز را به شهر می‌آورد وجود دارد. این فستیوال یکی از محبوب‌ترین رویدادهای محلی برشمرده می‌شود. همچنین، علاقه مندان به عکاسی می‌توانند از جشنواره عکس تفلیس دیدن کرده و آثار عکاسان آسیایی، اروپایی و خاورمیانه را مشاهده کنند.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ‍۱۰ درجه سانتیگراد

 

دسامبر

دسامبر یکی از کسل کننده‌ترین ماه‌ها در تفلیس است، زیرا اتفاقات فرهنگی زیادی در این شهر رخ نمی‌دهد. هوا برای راه رفتن کمی سرد است ولی به ندرت برف می‌بارد. همچنین هنگامی که کوه‌های اطراف پوشیده از برف می‌شود، بسیاری از افراد محلی طرفدار ورزش زمستانی به سمت نزدیک‌ترین پیست اسکی گودائوری سرازیر می‌شوند. از طرفی در اواخر ماه، همه چیز به خاطر آماده شدن برای سال نو بسیار پرشور می‌شود.

میانگین روز بارانی: ۴ روز

میانگین دما: ۵ درجه سانتیگراد

۰۴ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران