بهترین زمان سفر به تفلیس: بخش اول

جاذبه‌های گردشگری تفلیس
بهترین زمان سفر به تفلیس: بخش اول

تفلیس در طول سال آب و هوای مطلوبی دارد. عمر بهار در این شهر کوتاه و گرم بوده و روزهای آفتابی آن تا اواخر آوریل به تابستان تبدیل می‌شود. تابستان‌ها گرم و مرطوب است در حالی که پاییز و زمستان هر دو نسبتا معتدل هستند، بنابراین اگر انتظار دارید در زمستان تفلیس پوشیده از برف را ببینید باید برنامه‌تان را عوض کنید. در تفلیس به ندرت برف می‌بارد و تابستان‌ها گرم است. با این همه به عنوان مقصدی مقرون به صرفه و محبوب این سال‌ها تور تفلیس شهرت زیادی پیدا کرده است. در اینجا ماه‌های سال در تفلیس را به تفکیک بررسی می‌کنیم.

 

ژانویه

ماه‌های زمستان در تفلیس به خصوص در ماه ژانویه که ملت حداقل به مدت دو هفته سال نو را جشن می‌گیرند آرام است. تقویم گرجی ارتدکس است و این یعنی کریسمس اهمیت فراوانی برای آن‌ها دارد. آنها کریسمس را در ۷ ژانویه و سال نو ارتدکس را در ۱۴ ژانویه جشن می گیرند. اگر دوست دارید ببینید چطور مردم محلی این تعطیلات را جشن می‌گیرند، هفته‌های اول ماه زمان مناسبی برای بازدید شما است. علاوه بر این، هر ساله در ۷ ژانویه یک مراسم مذهبی به نام Alilo برگزار می‌شود که طی آن مردم از میدان انقلاب رز تا کلیسای جامع مقدس ترینیتی پیاده روی می‌کنند.

 

آیا برای سفر به گرجستان ویزا نیاز داریم؟

میانگین روز بارانی: ۴ روز

میانگین دما: ۵ درجه سانتیگراد

 

فوریه

فوریه آب و هوایی نظیر ژانویه دارد. روزها حتی با وجود آفتاب کمی سرد است و هیچ برنامه تفریحی و جشنی وجود دارد. در این ماه مردم تفلیس روزها را برای ورود بهار می‌شمرند. با این حال، شما هنوز هم می‌توانید در مرکز شهر قدم زدن دلپذیری داشته باشید، در خیابان‌های پشت خیابان اصلی بگردید، از بهترین موزه‌های تفلیس بازدید کنید و غذاهای خوشمزه گرجستان را امتحان کنید.

میانگین روز بارانی: ۴ روز

میانگین دما: ۵ درجه سانتیگراد

 

مارس

مردم محلی مارس را ماه "دیوانه" لقب داده اند، زیرا هوا بارها در روز تغییر می‌کند. با این که این ماه آغازگر بهار محسوب می‌شود، اما می‌تواند زمستانی باشد. یعنی صبح تاریک و بعد از ظهر آفتابی باشد، یا در یک روز گرم و آفتابی باران خیلی ناگهانی ببارد. بنابراین در این زمان حتما با خودتان چتر یا بارانی داشته باشید و آماده باشید. نیمه دوم ماه با شکوفه دادن گل‌ها همزمان شده و تفلیس به پس زمینه‌ای زیبا و اینستاگرامی تبدیل می‌شود. این زمانی است که می‌توانید عکس‌های فوق‌العاده زیبایی بگیرید و با دوستان‌تان به اشتراک بگذارید. این ماه بهترین زمان برای تجربه‌ تفریح بهاری در گرجستان دهید است.

میانگین روز بارانی: ۵ روز

میانگین دما: ۱۰ درجه سانتیگراد

 

آوریل

در ماه آوریل، هوا گرم است و قدم زدن در شهر صفای زیادی دارد. اگر با تور گرجستان در این ماه سفر کردید حتما سفرهای روزانه از تفلیس را هم در برنامه‌هایتان قرار دهید. شاید روز اول آوریل هنوز خنک باشد، اما با گذر روزها هوا رفته گرم و گرم‌تر می‌شود و افراد بیشتری را در پارک‌ها و مناطق تفریحی برای تفریح و استراحت مشاهده می‌کنید. عید پاک گرجستان بسته به تقویم ارتدکس معمولا در ماه آوریل رخ می‌دهد و گرجی‌ها نیز ۹ آوریل را جشن می‌گیرند. همچنین در روز ۹ آوریل ۱۹۸۹ یک تظاهرات ضد شوروی انجام شد که توسط ارتش شوروی سرکوب گردید. در طی آن ۲۱ کشته و صدها نفر آسیب دیدند. به همین دلیل ۹ آوریل روز وحدت ملی بوده و تعطیل رسمی است.

 

سفر زمینی با اتوبوس به تفلیس

میانگین روز بارانی: ۷ روز

میانگین دما: ۱۵ درجه سانتیگراد

 

مه

می ماه محبوب مردم تفلیس است، زیرا هوا به حدی گرم است که می‌توانند لباس سبک بپوشند و آنقدر هم گرم نیست که کلافه شوند. همچنین در طول ماه چندین تعطیلات رسمی و رویداد برگزار می‌شود. در ۹ مه، این کشور پیروزی بر فاشیسم را جشن می‌گیرد، بنابراین شما درجه‌داران با لباس فرم را در پارک Vake و تعداد زیادی دسته گل در آثار مختلف در سراسر شهر مشاهده خواهید کرد. در همین حال، ۲۶ مه روز استقلال است. جاده‌های مرکزی برای ورود اتومبیل بسته شده و در عوض رژه نظامی برگزار شده و  رئیس جمهور و نمایندگان دولت برای مردم سخنرانی می‌کنند. در خیابان روستاولی تفلیس یک نمایشگاه وجود دارد که در آن وزارتخانه‌های مختلف جایگاه مخصوصی دارند و دستاوردهای خود را برای عموم به نمایش می‌گذارند. برای دوستداران کتاب، تفلیس میزبان یک نمایشگاه بین‌المللی کتاب است که ناشران و کتابفروشان محلی محصولات خود را با قیمت‌های ویژه و تبلیغاتی به نمایش می‌گذارند. اما اگر از دوست داران فیلم‌های مستند هستید جشنواره فیلم CinéDOC-Tbilisi برخی از تأثیرگذارترین فیلم‌ها را به پایتخت می‌آورد که می‌تواند توجه شما را شدیدا به خود معطوف کند.

میانگین روز بارانی: ۹ روز

میانگین دما: ۲۰ درجه سانتیگراد

 

ژوئن

ژوئن برای افرادی که می‌خواهند در هوای آفتابی سفر کنند اما از گرمای زیاد بیزارند بسیار مناسب است. این زمانی است که مردم برای گذراندن روزها از خانه خارج می‌شوند و از هوا لذت می‌برند. در این زمان کافه‌های تراس‌دار، پارک‌ها یا در جشنواره‌ها مملو از مردم شاید و با نشاطی می‌شود که همراه دوستان یا خانواده خود در این نقاط وقت می‌گذرانند. همچنین در ماه ژوئن جشنواره‌های موسیقی فضای باز در حومه تفلیس برگزار می‌شود و طی آن هنرمندان محلی و بین‌المللی موسیقی راک و الکترونیک گرد هم می‌آیند. علاوه بر این، بسیاری از افراد محلی را در دریاچه‌‌ی لیسی تفلیس و لاک پشت می‌بینید که از اوقات فراغت خود در کنار خانواده و عزیزان لذت می‌برند.

 

راهنمای خرید در سفر به شهر تفلیس

میانگین روز بارانی: ۸ روز

میانگین دما: ۲۵ درجه سانتیگراد

۰۳ اسفند ۱۳۹۹

نظرات کاربران