بهترین زمان سفر به آذربایجان (بخش اول)

جاذبه‌های گردشگری آذربایجان
بهترین زمان سفر به آذربایجان (بخش اول)

تنوع آب و هوایی و مناظر زیبا و جذاب از آذربایجان، سرزمین آتیش مقصدی برای تمام فصول ساخته است. تور باکو پر رونق‌ترین برنامه هدایت شده گردشی به آذربایجان است که در تمام طول سال در دسترس است. بیشتر مردم سعی می‌کنند برای تابستان به آذربایجان سفر کنند در حالی که این کشور چهار فصل در هر زمان و دوره‌ای که باشد زیبایی‌های خودش را دارد. ما در این مقاله آذربایجان را در طول سال بررسی می‌کنیم.

 

ژانویه

هنگامی که کریسمس از راه می‌رسد بیشتر گردشگران برای فرار از سرما و برف به مقاصد گرم و آفتابی می‌روند. اما گردشگران باذوق و مشتاق می‌توانند هنگام جشن عید پاک و تعطیلات نوروز به باکو سفر کنند و در جشن سال نو شرکت کنند. باکو در کریسمس، در چراغ‌های رنگارنگ و ریسه‌بندی‌های زیبا فرو می‌رود و در کافه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها گردشگران با جشن‌های بی‌پایان سرگرم می‌شوند. البته جشن نوروز در سراسر آذربایجان برگزار می‌شود، اما در باکو می‌توانید صحنه‌ای پر شور و شوق‌تر را کاوش کنید. شما می‌توانید در طول جشن در اطراف پایتخت بچرخید و تا اواخر ماه و روز 20 ژانویه (روز شهدا) در آذربایجان بمانید. در این روز 130 آذربایجانی در جریان حمله تانک‌های شوروی برای سرکوب اعتراضات جان باختند.

  • میانگین دمای هوا: بین 2 تا 7 درجه سانتیگراد
  • میانگین روزهای برفی: 4 روز
  • میانگین روزهای بارانی: 6 روز

 

سفری ارزان به باکو چقدر هزینه دارد؟

فوریه

زمستان‌های آذربایجان در امتداد دریای خزر نسبتا معتدل و در داخل کشور سرد است. بارش برف در بعضی از مناطق کشور در سمت کوه‌های قفقاز به صورت مکرر اتفاق می‌افتد. اگر هوا برای‌تان دلگیر بود، به جای کسالت توصیه می‌کنیم به سمت یکی از استراحتگاه‌های اسکی شاه داغ آذربایجان و یا توفان‌داغ بروید. در زمان آذربایجانی‌های کم‌تری برای مسافرت به اسکی می‌روند و شما می‌توانید تنها با چند دلار می‌توانید اتاق اجاره کنید.

  • میانگین دما هوا در شاه‌داغ: 20- درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای برفی: 15+ روز

مارس

نوروز بایرامی، سال نوی پارسی، در اوخر ماه مارس برگزار می‌شود. این جشن باستانی زرتشتی جشن ملی آذربایجان است که آغاز بهار را جشن می‌گیرد. در اینجا مردم محلی میزبان رویدادها و جشنواره‌های منظم با تهیه غذاهای بی‌نظیر و نوشیدنی سنتی هستند. در حالی که این رویداد هم‌زمان با فروردین در گاه‌شمار جلالی برگزار می‌شود، شما می‌توانید برای تجربه جدیدی از نوروز به آذربایجان سفر کنید و در جشن‌های محلی شرکت کنید. پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با این حال و هوا مقاله نوروز در باکو را نیز مطالعه فرمایید.

  • میانگین دما هوا در باکو: 4 تا 10 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 5 روز

 

معرفی زیباترین بناهای باکو با معماری‌های خاص

آوریل

شکی شهری باستانی با قدمت بیش از 2 هزار سال است که در کوهپایه کوه‌های قفقاز بزرگ قرار گرفته است. با فراوانی تاریخ و فرهنگ این مقصد در نزدیکی مرز گرجستان، بازدید از شکی اغلب به عنوان فعالیتی برتر در جمهوری آذربایجان ارزیابی می‌شود. به دلیل نزدیکی به کوهستان زمستان‌های این شهر سرد و سخت است اما در بهار با رفتن به اینجا می‌توانید رویش دوباره برگ‌ها را تماشا کنید.

  • میانگین دما هوا در شکی: 5 تا 15 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 12 روز

مه

به بهانه بزرگداشت 28 مه در خیابان‌های شهرها و شهرستان‌های آذربایجان قدم بزنید و غرق در فضا و فرهنگ مردم شوید. 28 مه روزی است که جمهوری دموکراتیک آذربایجان در سال 1918 به رسمیت شناخته شد. این استقلال تنها برای یک دوره کوتاه 2 ساله تا سال 1920 دوام آورد. یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به آذربایجان دوره جشن‌های بزرگداشت روز استقلال این کشور است.

  • میانگین دما هوا در باکو: 15 تا 22 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 3 روز

 

اقامتی لذت‌بخش‌ در بهترین بوتیک هتل‌های باکو

ژوئن

تابستان‌های آذربایجان داغ است و انتظار می‌رود دمای هوا در باکو تا 40 درجه سانتیگراد بالا برود. دمای بالای هوا با رطوبت حاشیه دریای خزر دست به دست هم می‌دهند تا تابستان‌ها گشت و گذار در (مخصوصا) باکو و شهرهای ساحلی دشوار و طاقت‌فرسا شود. به نظر می‌رسد بیشتر مردم آذربایجان در طول ظهرهای داغ تابستانی به استراحت و چرت نیم‌روزی می‌پردازند و بعد از عصر و با خنک شدن هوا در خیابان‌ها ظاهر می‌شوند. به یکی از استراحتگاه‌های ساحلی و یا به سمت جنوب و به لنکران بروید.

  • میانگین دما هوا در لنکران: 28 تا 34 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 1 روز

جولای

در حالی که تابستان‌ها مناطق پایین دست دارای آب و هوای داغ و غالبا شرجی هستند در عوض مناطق کوهپایه دارای آب و هوایی دلپذیر هستند که فرصتی عالی برای پیاده‌روی فراهم می‌آورند. برای گردشی فرح‌بخش به سمت شکی یا Quba بروید که دمای دلپذیری دارند. به همین دلیل، جولای بهترین زمان برای پیاده‌روی در کوه‌های قفقاز است. برف Xinaliq تنها در ماه جولای ذوب می‌شود و دمای هوای در دشت‌های کوه‌پایه هرگز به 30 درجه سانتیگراد نمی‌رسد.

  • میانگین دما هوا در Xinaliq: 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 6 روز

 

۵ سوغاتی جذاب که باید از باکو بخرید

آگوست

برای افرادی که برای تعطیلات تابستانی به دنبال جاهای گرم نیستند آذربایجان انتخابی خوب است. مردم محلی نیز برای تعطیلات به سمت سواحل آبشرون می‌روند. در واقع وزش بادهای شدید دریای خزر کمی از گرمای هوای این منطقه می‌کاهد و هوا را دلپذیر می‌کند. برای فرار از گرمای ساحلی می‌توانید به شهر قوبا، که در کوهپایه‌های کوهستان قفقاز واقع شده بروید که به عنوان مقصدی فرهنگی دارای تاریخ و سنت‌های جذاب است. از تنها شهرک یهودی‌نشین جهان در خارج از اسرائیل گرفته تا روستاهای کوهستانی باستانی و زبان‌های گوناگون، کوبا مکانی تابستانی برای بازدید در روزهای داغ آذربایجان است.

  • میانگین دما هوا در قوبا: 18 تا 28 درجه سانتی‌گراد
  • میانگین روزهای بارانی: 1 روز

۳۱ شهریور ۱۳۹۹

نظرات کاربران